Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?  (gelezen 11521 keer)

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Gepost op: 2007/08/05, 12:47:45 »
Zojuist succesvol Ubuntu naast XP geïnstalleerd. Alles werkt probleemloos: ik kan XP opstarten, maar ook Ubuntu. De komende tijd zal ik Ubuntu verkennen en internet zou daarbij erg handig zijn. Alleen werkt dit niet in Ubuntu. Als ik XP opstart, heb ik wel gewoon internet. Maar Ubuntu laat het afweten. Mijn computer is onderdeel van een klein netwerkje. Hij maakt draadloos verbinding met een router. Dit alles werkt zonder problemen in XP. Wat moet ik doen om ook te kunnen internetten met Ubuntu?

Offline vliegje20

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/05, 13:13:01 »
Ok dus het is draadloos allereerst de vraag maak je gebruik van een usb dongle of van een pc kaartje? En welk merk?

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/05, 13:43:41 »
Het is een adsl-verbinding. De computer is draadloos verbonden door middel van een usb-ontvanger van Conceptronic (http://www.conceptronic.net/site/desktopdefault.aspx?tabindex=0&tabid=200&Cat=10&grp=1010&ar=350&Prod_ID=38&Prod=C54RU).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/05, 13:54:02 »
Ralink 2500 chipset. Op de webstek van Conceptronic:

---------
Conceptronic does not offer support for Linux, however, information and even drivers for Linux can be obtained from the manufacturer of the chipset of the wireless card. The wireless cards that Conceptronic currently sells includes a Ralink chipset (Ralink 2500).

Use the following link: http://www.ralinktech.com

In addition to the official drivers of the manufacturer of the chipset, you can go to the RT2x00Wiki project, which is a free drivers development project for cards based on chipsets 2400 and 2500 from Ralink; The address is the following: http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Main_Page
----------

Kortom, weer eens een fabrikant die niet de moeite neemt om een Linuxdriver te maken. Maar goed, zo moet het ook lukken.

Offline siegi

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/05, 14:00:38 »
rt2500 heeft last met network manager je kan dus deze best verwijderen.
Via synaptic zoeken network-manager of sudo apt-get remove network-manager
Vervolgens kan je de verbinding handmatig configuren.

@protr dit valt nog mee, ze geven tenminste nog een link naar de site van het chipset waar dan wel degelijk drivers te verkrijgen zijn. Maar de driver zit ook al en de linux kernel dus je hoeft die link totaal niet te volgen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/05, 14:10:16 »
OK! Vergeet mijn eerdere bericht maar, en volg siegi's tip!  :-)

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/05, 14:10:17 »
Dank voor het snelle antwoorden. Dit is echter de eerste keer dat ik met Ubuntu werk en ik weet dus nog niet precies wat ik moet doen om het werkend te krijgen. Wat ik nodig heb is dus een stappenplan van driver-download link tot installatie en hoe wat ik verder eventueel nog moet doen om internet aan de praat te krijgen. Ik hoop dat iemand die moeite voor mij wil nemen om zo'n beschrijving te geven.

Offline siegi

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/05, 14:16:22 »
Eerst moet je dus network manager verwijderen. alt-f2 uitvoeren > gnome-terminal > sudo apt-get remove network-manger
En je moet helemaal geen driver installeren want die zit al in je kernel.
Dus nadien volg je gewoon dit.
https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/Algemeen

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/05, 14:18:24 »
Ziehier voor de handmatige configuratie van de ralink 2500 chipset: http://linuxontdekt.wordpress.com/2007/08/05/ralink-2500-chipset-in-ubuntu-linux-704/

Edit: Bovenstaande link van siegi werkt ook, maar werkt enkel voor WEP beveiliging, niet voor WPA.

Grtz
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline siegi

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/05, 14:20:03 »
@gwbosma volg een van de twee handleidingen als je ze door elkaar gaat gebruiken ga je in de problemen komen.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/05, 14:56:37 »
Ja siegi, excuse me ;) ik was er vergeten bij te zetten dat men link enkel is voor WPA werkend te krijgen.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/05, 20:22:58 »
Ik heb de network manager kunnen verwijderen. Andere instellingen volgens de handleiding ook geprobeerd, maar nog steeds geen verbinding. Ik moet een ESSID invullen, maar kan een SSID (naam van netwerk) ook? Verder zie ik hier bij de instellingen van het netwerk dat het een 'open' verbinding is. WEP of WPA instellingen kan ik nergens vinden. Hier in XP zie ik een ip, een sub en een gate. Als ik die invul, kan het dan lukken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/05, 20:25:57 »
Inderdaad: ESSID = SSID = naam van netwerk.
De rest van de vragen kan ik niet beantwoorden. Siegi misschien wel?

Offline siegi

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/05, 20:32:13 »
ESSID of SSID (newerknaam zoals jij het wil noemen is hetzelfde)
Als er niets is ingesteld dan is het normaal gezien gewoon open.  Wat bijzonder slecht is zo kan iedereen die toevallig in je straat komt wireless internet gebruiken van jouw.  Ook de gegevens die tussen router en computer passeren zijn niet veilig.  Denk maar aan je bankzaken.  
In handleiding van je router staat alles uitgelegd.

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/05, 20:47:23 »
Ik snap er helemaal niets meer van. Hoe achterhaal ik of in xp de verbinding beveiligd is (en met welke standaard)? Hoe krijg ik de network-manager weer terug? Overigens heeft een computer pas verbinding met het netwerk als deze is aangemeld in de router. Zo heeft mijn computer ook toegang gekregen. Betekent dit dat de verbinding wel beveiligd is? Ben er de hele dag mee bezig geweest en nog steeds geen internet. Ik overweeg om Ubuntu er maar weer af te halen, want als het zo moeilijk is...In XP zoek ik op internet naar dit probleem, maar er zijn allerlei oplossingen bekend. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Misschien is het goed om opnieuw te beginnen: ik heb Ubuntu zonder internet...wat nu?

Offline siegi

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/05, 20:57:06 »
Network manager werkt niet met rt2500 chipset omdat ralink weigert fatsoenlijke drivers te schrijven die volgens de wireless standaards werken.  Er is wel een groep bezig om de drivers te herschrijven maar dit is al een tijd bezig en zie nog geen resultaat.  Dus laat het er maar af.  

Het is trouwens niet ubuntu dat moeilijk is, het zijn eerder de hardware en software leveransiers die ons het leven moeilijk maken.
Ik heb de configuratie van je router niet dus ik kan niet helpen.  Hoe log je in op je router?
Er is inderdaad veel informatie te vinden, maar als je iets verder in de linux wereld staat weet je welke informatie voor jouw is en welke totaal niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/05, 21:03:49 »
@gwbosma: vertrouw op siegi, die kan je hier goed mee helpen....

Die beveiliging: vergeet die even, komt later wel. Eerst verbinding.

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/05, 21:05:29 »
Bij ons staan drie desktop-computers en een laptop. Op één computer is de router aangesloten (bedraad). De andere computers maken gebruik van dezelfde router, maar dan draadloos. Deze zijn op de router aangemeld, waardoor de router weet dat de computers toegang tot het netwerk mogen hebben. Op mijn computer kan ik zien dat de netwerkferificatie 'open' is en dat de gegevenscodering 'uitgeschakeld' is. Onder gegevenscodering staat ook WEP, maar die staat dus niet ingeschakeld. Mijn computer heeft geen statische ip om toegang te krijgen, dus dat gaat waarschijnlijk automatisch. Er is een tijdje geweest dat ik geen verbinding had met XP. Momenteel heeft mijn pc toegang tot het netwerk doordat het mac-adres bij de router is aangemeld. Ik heb inmiddels ook een stukje software gevonden waarmee de Windows-driver onder Ubuntu te gebruiken is. Lijkt me geen ideale oplossing, maar wel aantrekkelijk: heb nog steeds geen verbinding met internet...

Offline siegi

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/06, 20:22:38 »
Doe eens sudo iwlist rausb0 scan wat geeft dit voor een resultaat?  En geef me ook de inhoud van het bestandje gksudo gedit /etc/network/interfaces.
Ik heb momenteel niet veel tijd om je te helpen.  Ik ben juist begonnen met een vakantie job, en moet hier constant op een computer tekenen.  Dan heb ik ook 's avonds niet veel goesting meer om op de pc te gaan.
Ik ga het nu proberen op te lossen op een manuele manier.  Dat is veel gemakkelijk voor mij om zo iemand te helpen.  Maar voor jouw kan het misschien wat moeilijk uitzien.  (normaal gaat het ook grafisch.  Maar dan moet ik altijd zeggen klik nu hier wat zie je nu etc.

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/06, 20:52:36 »
Ik ben al heel blij dat je me helpt, dus het geeft niet als je even niet in de gelegenheid bent.

sudo iwlist rausb0 scan gaf het volgende resultaat:

rausb0 Interface doesn't support scanning

Het tweede commando gaf dit:

auto lo
iface lo inet loopback
iface eth0 inet dhcp
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
euto eth 2
iface eth2 inet dhcp
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
auto wlan0
iface wlan inet dhcp
wireless-essid Berts wireless
adres 192.168.1.101
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
iface wmaster0 inet dhcp
wireless-essid Berts wireless

Offline siegi

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/06, 20:55:49 »
Neem een iwlist rausb1 scan (hangt een beetje van je computer configuratie af welke het is).

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/06, 21:13:09 »
Ik heb t/m 5 geprobeerd, maar de melding blijft hetzelfde.

Offline siegi

  • Lid
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/06, 21:43:42 »
Dacht toch dat het een usb was
wat geeft iwconfig

gwbosma

  • Gast
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/08/06, 22:22:27 »
Het apparaatje dat het signaal van de router opvangt, is ook een usb-stickje. Het commando iwconfig geeft veel gegevens. Waar ben je precies naar op zoek? Bij lo en eth zegt hij dat er geen extensions zijn. Na wmaster zijn er wel gegevens. Ik kan die helaas niet in Ubuntu kopieëren en dan in XP plakken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot xp/ubuntu, maar geen internet...wat te doen?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/08/07, 10:14:25 »
Citaat van: gwbosma
Het apparaatje dat het signaal van de router opvangt, is ook een usb-stickje. Het commando iwconfig geeft veel gegevens. Waar ben je precies naar op zoek? Bij lo en eth zegt hij dat er geen extensions zijn. Na wmaster zijn er wel gegevens. Ik kan die helaas niet in Ubuntu kopieëren en dan in XP plakken.
Doe het eens via het kladblokje Gedit? Plak de gegevens daarin, sla het op met de extensie .txt, zet het op een USB-geheugenstaafje en open het vervolgens in Windows. Dan kun je het wel hier posten!  :-)

Gedit zit hier: Toepassingen - Hulpmiddelen - Teksteditor