Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (k)Ubuntu of toch maar MS?  (gelezen 8777 keer)

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Gepost op: 2007/03/02, 02:54:34 »
Ik hoop dat ik geen overbodige vraag stel, maar welke Ubuntu distributie kan ik het beste gebruiken als volledige Linux beginner?
Laat ik om de vraag makkelijker te beantwoorden een klein beetje achtergrond info geven, mijn doel en eisen aan de installatie van Linux.

Achtergrond[/b]
Ik "werk" al een kleine 20 jaar met PC's (DOS / Win 3.11 t/m Win 2k server op desktop en Win XP pro op laptop), dus een volledige PC leek ben ik niet.

Doel[/b]
Snel(ler) (kunnen) werken op mijn P4m 1.8Ghz 512DDR (MS vreet resources) zonder dure licenties.

Eisen[/b]
  • Open Office moet[/i] zonder problemen snel (kunnen) draaien.
  • Firefox en Thunderbird moeten[/b] probleemloos draaien.
  • Ik wil VLC kunnen draaien (of een andere kleine, snelle en universele mediaplayer).
  • GUI (of in ieder geval zo min mogelijk command line gebruik).
  • Stabiel en betrouwbaar (ik moet erop kunnen vertrouwen dat alles altijd werkt, of dat ik met weinig tot geen moeite eventuele problemen op kan lossen.1[/i]).
  • MAC adres clonen moet mogelijk zijn.
  • VPN instellen voor WAN moet "te doen" zijn.

Ik weet het, ik heb nogal wat noten op mijn zang, maar mijn laptop is van zéér groot belang voor me vanwege mijn studie.
Ik kan me dus niet veroorloven een verkeerde keuze te maken waardoor ik alsnog een andere distributie (of MS) moet installeren.
Als ik (k)Ubuntu installeer vind ik het geen probleem om een (lang) weekend te moeten "pielen" om alles aan de gang te krijgen, maar het moet geen gebed zonder einde worden.
Want er komen zonder twijfel momenten dat iets niet of problematisch werkt, en dat is geen probleem maar Open Office, Firefox en Thunderbird (en dus ook mijn WAN / LAN verbinding) moeten altijd te gebruiken zijn.
Om terug te komen op de hoofdvraag, Ubuntu, kUbuntu of toch maar Microsoft?



1[/i] Ik ga over een maand beginnen met het schrijven van een thesis...




*Edit 1* Nog vergeten te schrijven dat ik eind April naar een grote LAN ga in België waar denk ik ook wel (veel) gebruikers van Linux zullen zijn.
Dus of voor de initiële installatie veel of weinig kennis van specifieke linux commando's vereist is is irrelevant bij de keuze tussen Ubuntu en kUbuntu.

*Edit 2* Zou xUbuntu misschien een betere optie zijn? P4m 1.8Ghz en 512MiB is nou ook weer niet zo ontzettend courant.

PS Waarom is de UBB code voor
    niet geïmplementeerd?
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/02, 03:20:35 »
Gewoon Ubuntu 6.06 LTS installeren.

Nix uitvreten met vga drivers of beryl of weet ik veel wat experimenteren,
zie al de voortvloeiende problemen en vragen op het forum.

Allemaal (meeste) resultaat van experimenteren.
Is ook wel logisch aangezien er aan Ubuntu/Linux geen einde komt aan tweaken en configureren.
En sja een mens is nieuwsgierig en wil wat he ?
Gevalg kan wel zijn een boel problemen, die dan voor de leek moeilijk op te lossen zijn.

Dus installeren, daarna de gangbare zaken installeren volgens de 3 mogelijkheden die je hebt in Ubuntu.

En verder gewoon genieten en werken op dat ding.

Stel je wilt het goed doen maak dan een aparte /home dir waar al je eigen belangrijke stuff instaat.
Heb je werkelijk een crash ( onmogelijk bij een standaart install) is het een kwestie van de live cd erin en na 15 minuten is alles weer zoals het was.

Ben je er handig in en moet je alles installeren ben je al snel 20 minuten bezig :P
Voordeel is wel dat je altijd kan werken dmv de live cd.

maagoe in jouw geval met schrijven lijkt het me niet prettig om al je schrijfwerk kwijt te raken.
Alhoewel regelmatig backuppen op een DVD-rw natuurlijk wel een must is, eventueel nog op een usb als extra.

Want een OS crash is niet erg, maar een harddisk crash wel, ik heb er net 1 in me handen uit een productie server, echt spontaan en volledig overleden.
En alles wat erop staat is weg,
dus backup en backup de backup :P

SCCS

:D

moderator edit: woordje vervangen in de tekst (waar al je belangrijke -stuff- instaat)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/02, 03:31:52 »
Dus de "normale" Ubuntu gebruiken en niet kUbuntu, ok thanks.
Je brengt overigens nog een goede vraag boven.
Hoe is de ondersteuning onde Ubuntu van externe USB2 HD's.
Ik heb hier 4 ICY boxen liggen die ik gebruik als "back up" (ik sla niet op op de interne schijf, te riskant in het geval van een OS crash).
Ik ben overigens niet zo bang voor een HD crash in relatie tot Ubuntu, of het feit dat ik documenten kwijt zou raken.
Het gaat mij er meer om dat OO, FF, en TB gewoon altijd werken en niet dat ik opeens een command prompt voorgeschoteld krijg met That does not compute, xxxx gave a wrong response of andere cryptische errors.
Zeg maar de Linux versie van het beruchte blauwe scherm.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/02, 03:40:32 »
USB is goed ondersteund, zeker in de laatste kernels.

ennuh dat scherm kan je in principe niet krijgen in Linux, tis geen winding he ?

Alles werkt als een server en alles gaat door de kernel, daarom kan je in Linux wel 100 dingen tegelijk doen en in Windows niet, die kan maar 1 ding tegelijk, en dan is cpu time 100%. en wachten maar tot hij klaar is.

Je moet het zo zien, wanneer je zometeen Ubuntu erop hebt staan, zou je in principe met 10 of 40 mensen erop tegelijk kunnen werken, en alles doorelkaar kunnen doen.
Filmpje kijken, dingen installeren, andere dingen uninstallen, spelletje spelen, briefje schijven  enz enz
Zonder dat je van elkaar iets in de gaten heb.

En loopt er toch iets (proggie) in elkaar is dit in principe altijd een gescheiden proces, wat je kan killen met een knop.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/02, 03:53:55 »
/me kan niet wachten op mijn shipit levering.
Ik hoop maar dat ik mijn bestelling krijg, meteen een grote(re) bestelling geplaatst voor de mensen die op de LAN ook Ubuntu willen, want ik las hier op het forum net dat de leveringen van shipit problematisch (kunnen) zijn.
Nou ja mochten ze niet leveren dan moet ik alles maar downloaden, wat natuurlijk minder betrouwbaar overkomt voor de anderen op de LAN.

Maareh, ik ga denk ik maar eens slapen *Geeuw*.
Nieuwsgierig wat voor goede adviezen ik morgen in mijn meelbox ontvang (heerlijk die subscribe functie)
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/02, 06:33:47 »
Als je nog geen ervaring hebt met Linux of Ubuntu, dan denk ik dat je voorlopig nog sneller werkt in Windows.
Hoewel Ubuntu aan al je eisen voldoet, is het iets totaal anders dan Windows.

Als je overstapt op Ubuntu, dan zal je in het begin veel tijd kwijt zijn om uit te zoeken hoe alles werkt.
Ik weet niet hoe lang je bezig zal zijn met je thesis, maar als dat niet heel lang is, dan zou ik adviseren om daarna pas over te stappen op Ubuntu.

Nu wil ik je zeker niet afschrikken om Ubuntu te proberen, het tegenovergestelde is waar.
Als je éénmaal gewend bent in Ubuntu, zal het allemaal sneller en makkelijker werken dan Windows.
Ubuntu zal ook veiliger en stabieler zijn.

Mijn advies is dus: schrijf je thesis lekker in Openoffice in Windows, daar ben je het meest mee vertrouwd.
Ondertussen hoef je qua Ubuntu echter niet stil te zitten: je kan het installeren naast je Windows, en bij het opstarten van de computer kiezen welke je wil.
Op die manier kan je al kijken hoe het werkt. Ook kan je dan op je gemak de problemen oplossen die je tegenkomt.
Je hoeft dan niet bang te zijn dat je iets sloopt en niet verder kan werken, want je hebt immers nog steeds je Windows.

Ben je na een tijdje vertrouwd met Ubuntu, dan zou je er voor kunnen kiezen om verder te werken in Ubuntu.
Als je op Windows Openoffice gebruikt, dan kan je in Ubuntu gewoon verder werken, omdat je daar ook Openoffice hebt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, als je nog meer vragen hebt dan horen wij die graag :)

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/02, 07:18:32 »
de eisen die je hebt doen het echt ideaal. super zelfs. wees maar niet bang jij wordt een hele blije ubuntu gebruiker. je zou ook best kubuntu kunnen gebruiken alleen heb je dan kde en misschien vraagt dat meer geheugen.

ik was even bang dat je ingewikkelde eisen had.
je doet ubuntu nu overkomen als een "we hopen dat ie het vandaag doet systeem" terwijl dat windows was dacht ik. :)
homemade HTPC

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/02, 12:53:47 »
Citaat van: Johanvd
Ik weet niet hoe lang je bezig zal zijn met je thesis[...]
Een maand of 3 �  4 gok ik, het is de bedoeling dat het uiteindelijk 60 - 80 pagina's word.
En voor de nieuwsgierigen, het zal waarschijnlijk (ook) gaan over auteursrechten, e-patents, en Open Source.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Kev

  • Lid
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/02, 20:10:28 »
Maar ter vergelijking, veel van de eisen die je stelt zijn eigenlijk kinderspel, namelijk OO zit standaard in de Ubuntu-install, wel de Gnomeversie he. Thunderbird dat vis je gewoon even snel op in synaptic, ook kinderspel al vind ik Evolution ook wel een handige app. En ja FF ook standaard op de Gnome versie van Ubuntu(Dit is de standaardversie). Maar VLC dat is een ander paar mouwen, daar mag je toch eventjes aan tweaken om al die codecs aan de praat te krijgen :P.
Maar voor de rest een prima systeem, het doet wat ik nodig heb van een systeem en ik doe aan hobbyprogrammeren, ja programmeren voor de lol en daarvoor zou ik windows niet gebruken.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline eendje

  • Lid
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/02, 23:55:44 »
Waarom de thesis niet in LaTeX schrijven?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/03, 00:20:06 »
Welk besturingssysteem je ook gebruikt, en welke tekstverwerker ook:
maak dagelijks externe backups van je thesis. Twee.

Overigens: succes!

Offline Kev

  • Lid
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/03, 00:23:20 »
Citaat van: pjotr123
Welk besturingssysteem je ook gebruikt, en welke tekstverwerker ook:
maak dagelijks externe backups van je thesis. Twee.

Overigens: succes!
Ik kan er over meespreken, mijn computer heeft er al eens eentje aan stukken gereten en ja nu maak ik zelfs back-ups van mijn back-ups.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/03, 00:42:38 »
Citaat van: raydekok
je zou ook best kubuntu kunnen gebruiken alleen heb je dan kde en misschien vraagt dat meer geheugen.
Deze onzin moet echt de wereld uit geholpen worden, wie verspreid al die propaganda in godsnaam? KDE (Kubuntu) verbruikt over het algemeen niet meer geheugen dan GNOME (Ubuntu). Soms minder, soms meer, met gelijksoortige programma's, maar het verschil is verwaarloosbaar.

Citaat van: Chill_Burg
En voor de nieuwsgierigen, het zal waarschijnlijk (ook) gaan over auteursrechten, e-patents, en Open Source.
Leuk. Dat is een onderwerp waarin ik me wel interesseer, maar ik begrijp het jargon dat gebruikt wordt bij rechten niet helemaal, dus hopelijk wordt het een beetje begrijpelijk voor mensen zoals ik ;)

edit:
voor de rest is alles dat je vraagt wel te doen in *ubuntu, maar euh, wat bedoel je met MAC cloning? Het veranderen van je MAC adres? In dat geval is dat heel eenvoudig.
VPN over WAN heb ik geen ervaring mee, maar dat mag geen probleem zijn aangezien linux echt is gebouwd om met netwerken overweg te kunnen

edit 2:
Citaat
Nog vergeten te schrijven dat ik eind April naar een grote LAN ga in België waar denk ik ook wel (veel) gebruikers van Linux zullen zijn.
Dus of voor de initiële installatie veel of weinig kennis van specifieke linux commando's vereist is is irrelevant bij de keuze tussen Ubuntu en kUbuntu.
Als die LAN een beetje in de buurt is (ik ben ook van België) ben ik ook wel bereid om je te komen helpen :) Waarom verwacht je trouwens veel linuxgebruikers op die LAN? Als ik LAN hoor denk ik meestal aan LAN Party's waar men games speelt, en daarvoor is linux nu niet echt geschikt, hoewel er wel een grote Linux LAN Party bestaat (www.linux-gamers.net) waar enkel Linux games gespeeld worden (en enkele Windows games via WINE of Cedega, in Linux)

Voor de rest wil ik nog kwijt dat Kubuntu buiten de desktopomgeving juist hetzelfde is als Ubuntu... en als je éénmaal 1 van de 2 draait kan je achteraf de andere er nog bij installeren (dan kan je bij het inloggen kiezen tussen 2 desktop omgevingen) of switchen zonder al teveel problemen. Er zijn trouwens nog veel meer desktop omgevingen, maar KDE (Kubuntu) en GNOME (Ubuntu) zijn het populairst.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/07, 00:35:16 »
Citaat van: profoX
Citaat van: raydekok
je zou ook best kubuntu kunnen gebruiken alleen heb je dan kde en misschien vraagt dat meer geheugen.
Deze onzin moet echt de wereld uit geholpen worden, wie verspreid al die propaganda in godsnaam? KDE (Kubuntu) verbruikt over het algemeen niet meer geheugen dan GNOME (Ubuntu). Soms minder, soms meer, met gelijksoortige programma's, maar het verschil is verwaarloosbaar.
Dus kort samengevat, op mijn 1.8Ghz P4mobility met 512MiB maakt het dus geen tot weinig verschil of ik Ubuntu met of zonder K draai.
Ok dat is mooi om te weten.
Citaat van: profoX
Leuk. Dat is een onderwerp waarin ik me wel interesseer, maar ik begrijp het jargon dat gebruikt wordt bij rechten niet helemaal, dus hopelijk wordt het een beetje begrijpelijk voor mensen zoals ik ;)
Ik doe mijn best.
Mocht mijn thesis toch over iets anders gaan, (bestrijding van ) computercriminaliteit interesseerd me ook wel, dan zal ik überhaupt over een maand of wat een twintig pagina's tellend (algemeen) artikel publiceren online.
Rond die tijd zal ik wel een linkje posten hier.

Citaat van: profoX
voor de rest is alles dat je vraagt wel te doen in *ubuntu, maar euh, wat bedoel je met MAC cloning? Het veranderen van je MAC adres? In dat geval is dat heel eenvoudig.
Ja inderdaad het toewijzen van een (nieuw) MAC adres aan mijn bestaande netwerkkaart.
Citaat van: profoX
VPN over WAN heb ik geen ervaring mee, maar dat mag geen probleem zijn aangezien linux echt is gebouwd om met netwerken overweg te kunnen.
Mooi, dat hoor ik graag.

edit 2:
Citaat van: profoX
Als die LAN een beetje in de buurt is (ik ben ook van België) ben ik ook wel bereid om je te komen helpen :) Waarom verwacht je trouwens veel linuxgebruikers op die LAN? Als ik LAN hoor denk ik meestal aan LAN Party's waar men games speelt, en daarvoor is linux nu niet echt geschikt[...]
Ik weet niet of reclame, en linking hier toegestaan is, dus laat ik maar volstaan met te zeggen dat het in Lommel is (in de Soeverein) voor max 1000 bezoekers.
En dat daar ook Linuxgebruikers zijn bedoelde ik niet precies zo.
Ik bedoelde dat daar (denk ik) ook veel mensen zullen zijn die vertrouwd zijn met linux uit de praktijk. Er zijn daar veel mensen die in hun dagelijks leven werken in het netwerkbeheer en software ontwikkeling. Dat zijn meestal toch wel de mensen die (ook) een verhoogde interesse hebben in Linux. (Of heb ik nu een zeer grote misser gemaakt :wink:)

Citaat van: profoX
Voor de rest wil ik nog kwijt dat Kubuntu buiten de desktopomgeving juist hetzelfde is als Ubuntu... en als je éénmaal 1 van de 2 draait kan je achteraf de andere er nog bij installeren (dan kan je bij het inloggen kiezen tussen 2 desktop omgevingen) of switchen zonder al teveel problemen. Er zijn trouwens nog veel meer desktop omgevingen, maar KDE (Kubuntu) en GNOME (Ubuntu) zijn het populairst.
Ik ben de gehele middag al bezig geweest mijn HD op te schonen om een tweede partitie aan te maken om dan een dual boot te kunnen draaien op mijn laptop.
Op die manier kan ik Ubuntu eerst eens uittesten voor ik volledig overstap.
Voor alle informatie tot op heden in ieder geval heel erg bedankt.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/07, 09:22:09 »
Citaat van: Chill_Burg
Dus kort samengevat, op mijn 1.8Ghz P4mobility met 512MiB maakt het dus geen tot weinig verschil of ik Ubuntu met of zonder K draai.
Ok dat is mooi om te weten.
Maakt qua performance weinig verschil, het ligt er natuurlijk al aan hoe je je computer gebruikt. Maar algemeen kun je vaststellen dat er mensen zijn die bij GNOME zweren, en er zijn mensen die bij KDE zweren. Hou wel in het achterhoofd dat GNOME de standaard desktop omgeving is op Ubuntu, en dat de meeste mensen hier dus gewoon GNOME gebruiken. In het begin kan men je dus makkelijker sturen als je GNOME gebruikt. Maar het kan geen kwaad om ook KDE te proberen :) Je kan ze er allebei tegelijkertijd opzetten, en dan kan je bij het aanmelden van de gebruiker kiezen voor GNOME of KDE (en eventueel zelfs nog andere desktop omgevingen of window managers die je hebt geïnstalleerd)

Citaat van: Chill_Burg
Ik doe mijn best.
Mocht mijn thesis toch over iets anders gaan, (bestrijding van ) computercriminaliteit interesseerd me ook wel, dan zal ik überhaupt over een maand of wat een twintig pagina's tellend (algemeen) artikel publiceren online.
Rond die tijd zal ik wel een linkje posten hier.
Security interesseert me nu toevallig ook wel, dus is ook wel leuk om te lezen.

Citaat van: Chill_Burg
Ja inderdaad het toewijzen van een (nieuw) MAC adres aan mijn bestaande netwerkkaart.
commando in terminalvenster:
sudo ifconfig hw ether
Je netwerkinterface kan je waarschijnlijk vinden met het commando ifconfig zonder extra parameters (waarschijnlijk eth0) in geval van draadloos internet, gebruik iwconfig (netwerkinterface kan dan vanalles zijn, wlan0, wifi0, ath0, ra0, eth0, rausb0, zal aan je netwerkdriver/chipset liggen)
Let wel op: als je je MAC adres verandert dan reset het zichzelf weer na een reboot. Je kan natuurlijk eventueel wel een script schrijven dat gestart wordt na het opstarten van linux, maar ik zie niet in waarom dat handig zou kunnen zijn. Ik zie eigenlijk ook niet in hoe van MAC adres veranderen zoiezo handig kan zijn...

Citaat van: Chill_Burg
Ik weet niet of reclame, en linking hier toegestaan is, dus laat ik maar volstaan met te zeggen dat het in Lommel is (in de Soeverein) voor max 1000 bezoekers.
Nouja, liever niet als de reclame niets heeft te maken met Ubuntu of met de gemeenschap rond Ubuntu, maar ik vroeg het je zelf. Maar ik heb ondertussen met Google al gevonden waar de LAN party zich bevindt. Ik denk wel niet dat ik er zal zijn, want ik vrees dat ik er niet veel kan komen doen. Ik ben niet zo'n gamer. ;)

Citaat van: Chill_Burg
En dat daar ook Linuxgebruikers zijn bedoelde ik niet precies zo.
Ik bedoelde dat daar (denk ik) ook veel mensen zullen zijn die vertrouwd zijn met linux uit de praktijk. Er zijn daar veel mensen die in hun dagelijks leven werken in het netwerkbeheer en software ontwikkeling. Dat zijn meestal toch wel de mensen die (ook) een verhoogde interesse hebben in Linux. (Of heb ik nu een zeer grote misser gemaakt :wink:)
Nou, bij zo'n LAN party stel ik me eerlijk gezegd allemaal Windows Power Users voor die niet naar linux kijken omdat niet al hun Windows games 100% draaien op linux. Maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.

Citaat van: Chill_Burg
Ik ben de gehele middag al bezig geweest mijn HD op te schonen om een tweede partitie aan te maken om dan een dual boot te kunnen draaien op mijn laptop.
Op die manier kan ik Ubuntu eerst eens uittesten voor ik volledig overstap.
Voor alle informatie tot op heden in ieder geval heel erg bedankt.
Goed idee. Have fun.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/07, 13:56:04 »
Citaat van: profoX
Security interesseert me nu toevallig ook wel, dus is ook wel leuk om te lezen.
Thesis komt ook online en verkrijgbaar in gedrukte versie.
Tegen de tijd dat die klaar is (reken op Juli 2007) zal ik ook een linkje plaatsen.

Citaat van: profoX
Citaat van: Chill_Burg
Ja inderdaad het toewijzen van een (nieuw) MAC adres aan mijn bestaande netwerkkaart.
[...]maar ik zie niet in waarom dat handig zou kunnen zijn. Ik zie eigenlijk ook niet in hoe van MAC adres veranderen zoiezo handig kan zijn...
Mijn internetverbinding is op MAC adres beveiligd, alleen met de geregistreerde MAC kan ik een verbinding opbouwen.
En ja ik weet ik kan ook een router voorzien van een ander MAC adres, maar ik gebruik momenteel geen router.

Bedankt in ieder geval voor de snelle antwoorden profoX
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/08, 08:13:31 »
Ubuntu net even getest.
Na lang wachten startte alles op maar ik kreeg meteen een error :s
Het begon met Gnome settings daemon [...] did not receive a reply[/b] en dan iets in de trend van "this could be the cause of security settings, (nog een optie die ik vergeten ben) or the networkconnection could not be accessed.
Is dit normaal bij een boot van CD? (Ubuntu 6.10 versie niet alternate)
En daarnaast kreeg ik het voor elkaar om Ubuntu binnen 30 seconden vast te laten lopen :s.
Ik klikte op de applicatie om te browsen en zag 3 schijven (daar was ik wel blij mee, hij herkende dus meteen mijn USB schijf met 2 partities).
Toen ik echter op de eerste schijf klikte kreeg ik een melding dat die schijf nog 955 MB vrij had, dat klopt dat is een externe partitie, en toen deed Ubuntu niks meer...
Ik kon mijn muis wel bewegen en op van alles klikken maar er gebeurde niks.
Aangezien ik het commando niet ken(de) om een thread te beeindigen (taakbeheer in Windows) kon ik dus niets meer doen, en heb ik mijn (s)laptop gewoon moeten aan en uit zetten.
Heb ik iets fout gedaan?

Vraagje 2, kan ik gewoon Ubuntu installeren op mijn HD zonder eerst met bijvoorbeeld partitionmagic een nieuwe partitie aan te maken?
En als aan te raden is om wel op voorhand een partitie aan te maken hoe groot moet die dan zijn bij voorkeur? (ik heb 17 GiB vrij dus dat is het probleem niet)
Die partitie moet ik die dan ext2 of ext3 maken?
Is het noodzakelijk c.q. aan te raden om een linux swap partitie aan te maken (ik heb maar één interne schijf).
En als dat wel verstandig is, hoe groot moet die dan zijn, ik heb 512MiB ram dus zou ik logischerwijs een swap moeten aanmaken van tussen de 1 en 1.5GiB (2 tot 3 keer RAM).
Maar ik vind ook in verschillende manuals online dat de max 500MiB is...

Nou ja eerst maar naar de universiteit, dan zal ik rond 9 uur wel eens verder gaan pielen om Ubuntu te installeren.

BTW de bestelde CD's niet afgewacht, Ubuntu Ultimate ziet er zó vet uit dat ik eerst Ubuntu "normaal" wil leren kennen om dan zo snel mogelijk genoeg kennis te hebben c.q. op te doen om de ultimate met een gerust hart te draaien. (Grafisch is het heel mooi, maar uit dit forum is me gebleken dat het veel problemen op kan leveren).
Maar als ik 6 tot 10 weken moet wachten op die CD's en dan pas begin dan zit ik midden in het schrijven van mijn thesis en dan heb ik helemaal geen tijd meer om van alles te proberen. (Ik zou dan nog nog wel van alles proberen, maar daar dan waarschijnlijk kostbare thesis-schrijftijd voor gebruiken. *wink*)
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/08, 15:49:12 »
Heb je de cd getest op fouten?
Bij het opstarten van de cd kan je daarvoor kiezen.

Partition Magic zou ik NIET gebruiken.
PM staat er om bekend dat het absoluut niet goed om kan gaan met Linux partities.
Gebruik liever de gparted live cd.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Ik zou in Windows een schijfcontrole doen, en daarna de boel defragmenteren.
Daarna kan je met de gparted live cd je Windows partitie verkleinen, zodat je genoeg ruimte hebt om de Linux partities aan te maken.

Ik zou 2 ext3 partities aanmaken in gparted: 1 voor / (de root) en 1 voor /home.
Kies voor de root 7 GB ofzo, dat moet voorlopig wel meer dan genoeg zijn.
Voor je /home kan je de rest gebruiken wat overblijft, maar zorg dat je nog ruimte overhoud voor je swap partitie.
Bijvoorbeeld 9 GB.

Voor je swap heb je echt zat aan 1 GB, kleiner kan ook, maar zorg dan wel dat het groter is dan 512 MB.

Eventueel kan je er ook voor kiezen om nog een extra partitie te maken in FAT32.
Deze kan je dan gebruiken om makkelijk data uit te wisselen tussen Windows en Ubuntu.
Dit is echter niet noodzakelijk.

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/08, 18:31:58 »
Thanks, ik ga het morgenavond meteen proberen.
Vanavond vroeg naar bed, en morgen de hele dag naar een congres.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/10, 15:40:01 »
Hiha Help!
Ik heb alles netjes ingesteld en nu hangt Ubuntu tijdens de installatie :/...
Toen dacht ik slim te zijn en CTRL ALT BACKSPACE te gebruiken, om zo de installatie te stoppen.
Maar nu heb ik een commandline voor mijn neus waar ik niets in kan voeren.
Elk commando neemt ie klakkeloos aan en doet niets.. :/
Suggesties?
Ik ben een beetje bang om gewoon zo te rebooten, want dan beschadigt misschien partitie 1 (MS partitie)
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/10, 17:59:48 »
Ik word echt gek.
1e keer gaat de installatie niet verder als 27%
2e keer gaat de installatie niet verder als 34%
3e keer dacht ik, misschien dat Linux gewoon niet zo snel installeerd, dus ik zal eens wat langer wachten.
Nu staat de installatie al dik een kwartier op "installing system files" 56%...
De CD is in orde (Ubuntu 6.10) en ik kan niets vinden waardoor het fout zou kunnen gaan.
Ik heb 8256MB aangemaakt als voor de root ( / ) en 1024MB voor Swap.
Dat lijkt me toch geen probleem of wel?
Iemand nog een oplossing? :/:/:/:/

*EDIT*: CD gebrand op 2 speed voor de zekerigheid, overigens heb ik ook geen plug en play internet dus ik tiep dit op de PC van een huisgenoot. (windows start niet meer... maar staat nog wel op mn HD onder media, dus die kan ik als ik eenmaal Ubuntu draaiend heb wel weer actief krijgen hoop ik)
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/03/10, 18:07:22 »
Probeer eens een versiewissel: pak LTS-versie Ubuntu 6.06. Hier haal je hem:
ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/03/10, 18:09:04 »
:/
Dat kan toch niet de oplossing zijn?
Uiteindelijk zal 6.10 ook moeten werken lijkt me.
Als het niet anders kan dan moet het maar, maar ik vind het wel vreemd dat Edgy niet zou werken en Dapper wel...
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/03/10, 18:10:41 »
Andere kernel en andere structuur. LTS-versie Dapper is vooral gericht op stabiliteit en betrouwbaarheid. Edgy is nogal revolutionair en vooral gericht op maximale prestaties.

(k)Ubuntu of toch maar MS?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/03/10, 18:18:17 »
Ok, dan zal ik 6.06 maar even downloaden en branden.
Ik hoop dat het werkt in ieder geval, ik heb nu wel weer genoeg onderzetters :D
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.