Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma venster schalen  (gelezen 3350 keer)

Programma venster schalen
« Gepost op: 2020/04/06, 13:20:12 »
Hey, Ik vond een tool om alleen een programma venster te schalen maar krijg het niet voor mekaar.

deze: https://github.com/kaueraal/run_scaled

Waarschijnlijk doe ik vanalles fout.
die Xpra krijg ik ook niet geinstalleerd dus daar begint het al :-(

thanx voor de hulp
G

Offline Gamer

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/06, 14:25:05 »
Wat bedoel je precies met "alleen een programma venster te schalen"
Je kan het venster toch gewoon in een van de hoeken pakken en dan groter en kleiner maken.
En / of in en uit zoemen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/06, 15:05:32 »
Dit kan interessant zijn op een hoge resolutiedisplay, als je met één of ander programma moet werken dat andere programmabibliotheken heeft, niet goed schaalt en zo veel te klein wordt weergegeven.

Re: Programma venster schalen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/06, 23:28:42 »
Dat venster groter en kleiner slepen zover ben ik al mee mee.

Nu heb ik per ongeluk een 4K scherm waar alles pieteklein op staat. Niet alles en altijd, veel programma's zijn perfect leesbaar en schalen tekst, iconen en menu's mee maar sommigen doen dat niet.

Het hele scherm zoomen helpt ook niet, als de bijlagen lukken... de ene is op 200% de andere op 400% nog steeds niet werkbaar.

Dus als er iemand hier oplossingen voor heeft. Laat maar komen.


Offline kuifje09

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/07, 11:36:27 »
Aha, je resolutie staat dus te hoog. Dan zou je met de "display settings" de resolutie omlaag moeten kunnen zetten.
Je display is eigenlijk te goed voor je ogen.... Heb ik ook af en toe last van, dan zet ik de resolutie even omlaag.
i.p.v. 1920x1080   naar  1600x900 b.v.   de resolutie en de schermgroote moeten een beetje in verhouding zijn.
Ik denk dat je scherm dus wel 4K is, maar geen 130 cm ?

Display settings is een onderdeel van de settings in het algemene menu.
Ik heb om de settings eenvoudig aan te passen dat onderdeel ook direkt in mijn werkbalk geplaatsts.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/07, 12:33:56 »
Aha, je resolutie staat dus te hoog. Dan zou je met de "display settings" de resolutie omlaag moeten kunnen zetten.
Je display is eigenlijk te goed voor je ogen.... Heb ik ook af en toe last van, dan zet ik de resolutie even omlaag.
i.p.v. 1920x1080   naar  1600x900 b.v.   de resolutie en de schermgroote moeten een beetje in verhouding zijn.
Ik denk dat je scherm dus wel 4K is, maar geen 130 cm ?
Neen, dat is het niet. Het gaat hier om een programma dat hoge resolutieschermen niet ondersteunt, althans niet op de Ubuntu werkomgeving. We weten echter niet met welk programma dit probleem optreedt.

Re: Programma venster schalen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/07, 14:47:04 »
Er zijn verschillende programma's die dit hebben...
Mixx
MagicQ
Zoom
Audacity
dat zijn nu de eerste waar ik aan denk

Bij de instellingen > schermen kan ik alleen schalen 100% 200% 300% 400%
De resolutie kan ik niet aanpassen en andere instellingen zijn hier net.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/07, 14:49:52 door Nonkel_Bob »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/07, 15:32:07 »
Dat zijn allemaal programma's die op andere (en vaak oudere) programmabibliotheken draaien, die niet (goed) voorzien zijn voor HighDPI. Het schalen van de desktop werkt enkel voor programma's die net als de desktop op GTK3 draaien, en werkt gedeeltelijk voor GTK2. QT5 applicaties (zoals KDEnlive) kan je ook goed krijgen, maar daar moet je dan weer andere instellingen voor doen.

Ik heb daar enkele jaren geleden ook geen goede oplossingen voor gevonden, en heb dan uiteindelijk de desktop ingesteld op HD. Het zal nog een tijd duren, vrees ik, voor we probleemloos HighDPI gaan kunnen gebruiken.

Re: Programma venster schalen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/07, 15:42:18 »
Hoe kan ik mijn laptopscherm in HD zetten?
Of een andere resolutie?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/07, 15:51:56 »
Instellingen - Beeldscherm.

Re: Programma venster schalen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/07, 16:50:20 »
Kijk ik er dan zo naast?

Ik vind bij instellingen > apparaten > Schermen
Hier is de vermelding: 3840 x 2160 (16:9)
Maar die kan ik niet weizigen
daaronder staat:
Schalen 100% 200% 300% 400%.
Da's de enige optie die ik kan aanpassen
Zelfs op 400% zijn die programma's onleesbaar zonder verrekijker.

of zit er nog ergens anders een verborgen menuutje?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/07, 17:10:23 »
Ik vind bij instellingen > apparaten > Schermen
Hier is de vermelding: 3840 x 2160 (16:9)
Maar die kan ik niet weizigen
Daar zijn gewoonlijk mogelijke opties te vinden. Je zal misschien eens moeten aangeven om welke computer en welke grafische kaart het hier gaat. Een recente Dell?
Citaat

daaronder staat:
Schalen 100% 200% 300% 400%.
Da's de enige optie die ik kan aanpassen
Zelfs op 400% zijn die programma's onleesbaar zonder verrekijker.
Die andere programma's worden niet door die instelling beïnvloed.

Kijk ondertussen hier eens of het je lukt een gewone HD resolutie (1920x1080) toe te voegen.

Re: Programma venster schalen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/07, 21:42:41 »
Hey Vanadium

Heb die werkwijze gevolgd in je link om de resolutie aan te passen.
Nu start die computer niet meer op.
 Krijg nog wel het "Lenovo" logo en vervolgens heet paarse scherm met "Ubuntu ....."
daar blijft hij op staan.

Ken je een noodprocedure?
Ondertussen ben ik niet meer zo tevreden van dit machien: Lenovo Yoga C940 Nvidia GTX
Ik krijg 'm echt niet op orde in Ubuntu (en dus nu helemaal niks meer)
De microfoon doet het ook nog steeds niet (zie mijn andere post)
Als ik m binnen 2 weken ni in orde krijg gaat hij terug in de doos naar de winkel. Zucht.

Re: Programma venster schalen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/07, 22:26:23 »
Hoi Nonkel,
Gaat het over deze laptop  https://www.lenovo.com/be/nl/laptops/yoga/yoga-c-series/Lenovo-Yoga-C940-15IRH/p/88YGC901298
Lijkt me toch krachtig machine ;)
Citaat
De microfoon doet het ook nog steeds niet
Heb je dit probleem ook in Win 10?Indien ja is het een frabiekagefout.Dan moet je die laptop wel snel terug in de doos doen.Zelf ook mee gemaakt met een Acer!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Programma venster schalen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/07, 23:11:38 »
Ik werd gek van die windows.
Ik kom van Mac.
'k Heb er die ubuntu opgezet en de Windows gewist omdat ik er toch niet mee overweg kan.

Re: Programma venster schalen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/07, 23:19:16 »
Citaat
k Heb er die ubuntu opgezet en de Windows gewist omdat ik er toch niet mee overweg kan.
Zodus je weet niet of je microfoon werkte .
Waarschijnlijk kun je laptop niet meer naar fabrieks instellingen doen?
Zou wel eens probleem kunnen geven met je garantie ,mocht het toch hardware fout zijn.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

4K scherm op andere resolutie gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/17, 11:57:16 »
Hallo
Windows 10 staat er terug op.
Alles werkt zoals het hoort. Geluid, microfoon, scherm op andere resoluties zetten,....
Dus er is niks stuk.
Behalve dat ik niet in Windows wil blijven werken.

Ubuntu 18.04 geinstqlleerd.

Vorige keer liep het systeem vast na deze:
Citaat
Kijk ondertussen hier eens of het je lukt een gewone HD resolutie (1920x1080) toe te voegen.
Dus ik ben niet zo zot meer om opnieuw te proberen.
Hoe krijg ik toch de mogelijkheid om andere resolutie-instellingen te gebruiken voor mijn scherm?

Offline Gamer

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/17, 17:54:43 »
Ik zou het even laten zo als het nu is, en even wachten tot 23 april 2020.Dan komt namelijk de nieuwe versie van ubuntu 20.04
Dit lost misschien ook meteen je microfoon problemen op.

DarkEra

  • Gast
Re: Programma venster schalen
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/17, 18:02:40 »
Het is beter te wachten tot de eerste pointrelease van 20.04 die een paar maanden later uit komt, daarin zijn dan weer een hoop bugs gefixt.

nahjo

  • Gast
Re: Programma venster schalen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/17, 18:28:32 »
Het is beter te wachten tot de eerste pointrelease van 20.04 die een paar maanden later uit komt, daarin zijn dan weer een hoop bugs gefixt.
Voor mijn gevoel zijn de meeste problemen wel opgelost met de punt 3 release. Nog langer wachten is denk ik veel beter al geeft dat geen garantie dat 'het probleem' is opgelost. Wanneer je het probleem goed duidelijk kan maken en de ontwikkelaars kunnen het dat in de praktijk toetsen zou je de toekomstige versie 20.10 beter kunnen proberen, als je het geduld kan opbrengen. Maar nadenkend over wat ik hier nu allemaal neer plemp is het denk ik toch gewoon beter om het eerst met de 20.04 punt 0 te proberen en kijken of je daarmee uit de voeten kunt.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/17, 21:30:10 »
Om te wachten op de eerste pointrelease vind ik onzin.
En als je geen linux expert bent, en niet steeds opnieuw te moeten installeren is het verstandiger om enkel de LTS versies te gebuiken.
Wand die tussen (20.10) versies gaan nog geen jaar mee.
Zie hier: https://wiki.ubuntu.com/Releases

Re: Programma venster schalen
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/18, 11:31:54 »
Stel dat ik dan al naar die 20.10 ga, dan ben ik ook weer niet zeker dat ik een specifiek programma kan draaien. (MagicQ, draait ook niet op 19.10)

Dus welke opties heb ik om mijn schermresolutie omlaag te halen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/18, 12:17:22 »
Het is een NVidia kaart. Daar bestaan ook gesloten bron drivers van. Heb je die al geprobeerd? Die laten mogelijk wel toe andere resoluties in te stellen.

Re: Programma venster schalen
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/18, 12:26:48 »
Vanadium, Hoe begin ik daar aan?
Ik vond deze link: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87405.0
en daar staat oa dit:
Citaat
Let op: dit is een gevaarlijke ingreep, die vaak mislukt en dan zware systeemschade kan veroorzaken, die soms zeer moeilijk te herstellen is!
Daar zit ik niet op te wachten

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma venster schalen
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/18, 12:52:40 »
Kijk eerst in het programma "Software & Updates" op de tab "Additional drivers" of er geen gesloten bron stuurprogramma aangeboden wordt. Indien niet, dan kan het inderdaad zijn dat je nvidia kaart te recent is. Dan kan je inderdaad proberen om een recenter stuurprogramma te installeren volgens de zeer duidelijke instructies hier. Maar daar zit je inderdaad in de experimentele zone.

Ik vraag mij trouwens af wat er misgegaan is toen je probeerde een lagere resolutie toe te voegen zoals ik voorheen aangaf hier. Daar gebeurt immers weinig wat de machine onstartbaar kan maken. Post eens de uitvoer van het commando "xrandr" hier.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/18, 12:57:20 door vanadium »