Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox in de zandbak  (gelezen 1609 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Firefox in de zandbak
« Gepost op: 2017/03/19, 23:01:57 »
Ik heb Firefox op de starter van de werkbalk in de zandbak geplaatst volgens de beschrijving van Pjotr. Volgens mij is dat goed gegaan maar over de geluidsinstelling ben ik niet zeker. Als ik in de zandbak zit kan ik niet meer bij mijn bestanden komen die ik als bijlage wil versturen. Is dit normaal? ???
Als ik firejail wil uitschakelen moet ik dit in de starter doen en hoe moet de geluidinstelling dan staan?
Wie kan me op deze vragen antwoord geven?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

  • Lid
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/19, 23:06:51 »
Als ik in de zandbak zit kan ik niet meer bij mijn bestanden komen die ik als bijlage wil versturen. Is dit normaal? ???
Jazeker, zoals ik al zei beperkt firejail de interactie tussen firefox en je systeem. Je kunt dus alleen de mappen zien die je toe staat aan firejail. Zet ze eens in de Downloads map, waarschijnlijk zie je ze dan wel.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/19, 23:22:37 »
Als ik in de zandbak zit kan ik niet meer bij mijn bestanden komen die ik als bijlage wil versturen. Is dit normaal? ???
Jazeker, zoals ik al zei beperkt firejail de interactie tussen firefox en je systeem. Je kunt dus alleen de mappen zien die je toe staat aan firejail. Zet ze eens in de Downloads map, waarschijnlijk zie je ze dan wel.
Ja, je hebt gelijk want ik heb nu de schermafdruk naar de Downloads map gekopieerd en nu kan ik er wel bij. Nu zie ik de bescherming ook eigenlijk pas. :)
Weet jij of die geluidsinstellingen kloppen? Ik heb wel gewoon geluid via cd en op 3Fm live.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/20, 09:09:17 »
BUG in 16.04

Het geluid gaat "om zeep" als je een browser gebruikt in Firejail.
Hier staat de oplossing: https://firejail.wordpress.com/support/known-problems/
mkdir -p ~/.config/pulse
cd ~/.config/pulse
cp /etc/pulse/client.conf .
echo "enable-shm = no" >> client.conf
HERSTART    de browser
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/20, 09:52:37 »
BUG in 16.04

Het geluid gaat "om zeep" als je een browser gebruikt in Firejail.
Hier staat de oplossing: https://firejail.wordpress.com/support/known-problems/
mkdir -p ~/.config/pulse
cd ~/.config/pulse
cp /etc/pulse/client.conf .
echo "enable-shm = no" >> client.conf
HERSTART    de browser
@emvedeesje, deze heb ik ingevoerd volgens beschrijving van Pjotr maar krijg zo'n gekke tekst te zien na invoering  ???. Heb wel beeld en geluid van cd en bv. 3Fm.

Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/20, 10:17:59 »
Zo te zien is alles normaal. En je hebt geluid. Wat is het probleem?  :)

Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/20, 10:31:09 »
Citaat
deze heb ik ingevoerd volgens beschrijving van Pjotr maar krijg zo'n gekke tekst te zien na invoering
Dat zou hetzelfde resultaat moeten geven.

Ik herinner me zoiets: bij Instellingen / Geluid zie je bij Uitvoer niets.
En toch werkt geluid via VLC, maar niet vanuit de browser in de zandbak (door die bug)
Gelieve de computer te herstarten, en daar dan eens opnieuw te controleren.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/20, 12:09:06 »
Zo te zien is alles normaal. En je hebt geluid. Wat is het probleem?  :)
Het was maar een idee. Ik ken de gegevens niet als je na de gegeven commando op enter drukt. Ik weet het niet of ik het goed begrepen heb maar volgens mij kan ik geen documenten  ophalen als ik in de zandbak zit maar ik kan wel vanuit de zandbak schermafdruk e.d. plaatsen in mijn documenten. Heb ik dit goed?
Citaat
deze heb ik ingevoerd volgens beschrijving van Pjotr maar krijg zo'n gekke tekst te zien na invoering
Dat zou hetzelfde resultaat moeten geven.

Ik herinner me zoiets: bij Instellingen / Geluid zie je bij Uitvoer niets.
En toch werkt geluid via VLC, maar niet vanuit de browser in de zandbak (door die bug)
Gelieve de computer te herstarten, en daar dan eens opnieuw te controleren.
Nog een keer opgestart en alles blijft het doen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/20, 12:26:29 »
Ik weet het niet of ik het goed begrepen heb maar volgens mij kan ik geen documenten  ophalen als ik in de zandbak zit maar ik kan wel vanuit de zandbak schermafdruk e.d. plaatsen in mijn documenten. Heb ik dit goed?
Nee. Alle mappen behalve Downloads, zijn nepmappen geworden. Althans voor Firefox.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/20, 12:28:28 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/20, 12:34:08 »
Ik weet het niet of ik het goed begrepen heb maar volgens mij kan ik geen documenten  ophalen als ik in de zandbak zit maar ik kan wel vanuit de zandbak schermafdruk e.d. plaatsen in mijn documenten. Heb ik dit goed?
Nee. Alle mappen behalve Downloads, zijn nepmappen geworden. Althans voor Firefox.
Bij mij kan ik wel vanuit FF (zandbak) een schermafdruk in mijn documenten plaatsen ???.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/20, 12:51:34 »
Ik weet het niet of ik het goed begrepen heb maar volgens mij kan ik geen documenten  ophalen als ik in de zandbak zit maar ik kan wel vanuit de zandbak schermafdruk e.d. plaatsen in mijn documenten. Heb ik dit goed?
Nee. Alle mappen behalve Downloads, zijn nepmappen geworden. Althans voor Firefox.
Bij mij kan ik wel vanuit FF (zandbak) een schermafdruk in mijn documenten plaatsen ???.
Denk eens na wat je zelf hier zegt.
Alles buiten de sandbox werkt gewoon!

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firefox in de zandbak
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/20, 13:15:04 »
Denk eens na wat je zelf hier zegt.
Alles buiten de sandbox werkt gewoon!
Ja Jan, het kwartje is gevallen alleen bij sommige personen duurt het iets langer. Met mijn schermafdruk zit ik helemaal buiten de zandbak. Goede uitleg.  Geldt natuurlijk ook voor Pjotr, MKE, en Emvedeesje.
Bedankt, Henk
« Laatst bewerkt op: 2017/03/20, 13:17:52 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)