Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spelenderwijs leren programmeren  (gelezen 3355 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Spelenderwijs leren programmeren
« Gepost op: 2011/03/23, 19:04:21 »
Ik kwam twee spelletjes tegen waarbij je op dezelfde manier moet denken als bij programmeren.

http://www.kongregate.com/games/Coolio_Niato/lighbot-2-0 - Omgaan met functies, condities(if/else) en recursie.

http://www.kongregate.com/games/PleasingFungus/manufactoria - soort van Turingmachines maken. Denk aan ouderwetse computers die met ponskaarten werken.

Kent iemand er nog meer?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/23, 19:14:34 »
:D erg leuke spelletjes
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline JvH

  • Lid
Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/23, 20:17:16 »
In het Softwarecentrum zijn de volgende programmeerspelletjes te vinden:

  • Robocode - In dit spel is het de bedoeling dat je (in Java) robots programmeert die tegen elkaar vechten.
  • Laby - Een simpel spelletje waarin je een mier moet programmeren. Hij moet z'n weg zoeken naar de uitgang van het level, en daarbij hindernissen (bijv. spinnenwebben) vermijden.

Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/23, 20:18:44 »
Dankjewel :) Zoiets zocht ik nog :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/24, 07:28:30 »
En natuurlijk het beroemde Corewars. Schijf 2 'virussen' die tegen elkaar moeten vechten.
Ik vond hier een Linux implementatie:
http://sourceforge.net/projects/corewars/

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/11, 21:34:54 »
Net kwam ik Algorithm School tegen: https://launchpad.net/as
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JvH

  • Lid
Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/12, 08:56:00 »
Toch maar eens naar kijken dan, dat Algorithm School. Vind de Launchpad-pagina niet bepaald uitnodigend overkomen, maar ik zal het een kans geven :)

Pittig spel trouwens, dat Manufactoria. Ben er nog steeds volop mee bezig, al moet ik wel zeggen dat ik ook niet zoveel tijd heb om ervoor te gaan zitten. Het is wel ontzettend leuk, dus dank voor de tip, Rachid!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/12, 15:08:20 »
Toch maar eens naar kijken dan, dat Algorithm School. Vind de Launchpad-pagina niet bepaald uitnodigend overkomen, maar ik zal het een kans geven :)
Ben ik het mee eens. Heb het zelf niet uitgeprobeerd, kwam het ff tegen. Laat vooral weten als je erna hebt gekeken, ben wel benieuwd.

Manufactoria is soms inderdaad een hersenkraker. Bij dit soort dingen kan het ook helpen om een dag later nog een keer te kijken, soms krijg je dan een ingeving :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JvH

  • Lid
Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/12, 20:24:09 »
Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik een keer of 2 naar een walkthrough heb gekeken.
Wel was het zo dat ik die hints ook niet helemaal volgde, dus ik heb nog steeds het gevoel dat ik het allemaal zelf opgelost heb :)

EDIT: OK, Algorithm School heel snel bekeken, en heel snel verwijderd.
Ik vind zowel de Launchpad-pagina, als het pakket dat je via z'n PPA installeert, als het spel zelf er erg knullig uitzien. Persoonlijk zou ik het afraden... Het maakt niet enthousiast, nodigt niet uit om te gaan leren programmeren. Misschien dat het nog wat wordt met een latere versie..... :)
Disclaimer: mijn persoonlijke mening bla bla bla ... :)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/12, 20:43:32 door JvH »

Offline desmond

  • Lid
Re: Spelenderwijs leren programmeren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/18, 16:03:11 »
Project Euler:
Project Euler is a series of challenging mathematical/computer programming problems that will require more than just mathematical insights to solve. Although mathematics will help you arrive at elegant and efficient methods, the use of a computer and programming skills will be required to solve most problems.

http://projecteuler.net/