Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost)Ubuntu en ik ....  (gelezen 3600 keer)

Offline dvbacc

  • Lid
(Opgelost)Ubuntu en ik ....
« Gepost op: 2010/05/12, 13:28:29 »
Hallo allemaal,

Ik moet even het 1 en ander kwijt over mijn ervaring en belevenissen met ubuntu de laatste tijd  XD

Aller eerst moet ik zeggen dat ik dit topic niet start om ubuntu even lekker de grond in te trappen, maar ik word met de dag gekker  :evil: van mijn systeem!

laat ik beginnen bij het begin:

Ik ben een normale gebruiker, die geen gekke dingen doet met het systeem!
Ik ben laten we zeggen nu zo,n week weer terrug gestapt naar ubuntu (voorheen windows 7).
Ik draai nu met 1 besturingssysteem en dit is (Ubuntu 10.04Lts 64-bits)
 (systeem:)

Intel core 2 quad Q6600
4gb aan ram geheugen
Nvidia 8600GT 256mb
Nvidia nforce 7100i mobo
640 gb SataII hdd (verdeeld in 2 partitie,s 320gb Ext4/ 12gb Swap / De rest nog Ntfs om mn bestandjes nog even veilig te houden.

Oke laat ik dan nu maar even wat gal gaan spuwen  :P

zoals gezegd 1 week ubuntu, en nu al 4x opnieuw geinstalleerd!!
voor mn draadlose stickje, noodgedwongen een backport pakketje geinstalleerd om dit te laten werken want anders krijg je blijkbaar met geen mogelijkheid mijn usb stickje aan de praat, (sitecom 150N)

Nu dus voor de zoveelste keer ubuntu opnieuw geinstalleerd, en het weer ingesteld volgens (http://sites.google.com/site/computertip/directdoen) voor zover werkt alles weer lekker.

Dan lijkt alles lekker soepel te verlopen, totdat ik mn pc herstart... gegarandeerd na iedere herstart ELLENDE, de helft werkt ineens niet meer, icoontjes komen dubbel in de taakbalken of soms zijn icoontjes helemaal weg... hoe op te lossen (raar maar waar) even uitloggen en weer inloggen (tadaa probleem opgelost  :|) erg vreemd....

dan installeer ik de drivers voor mij printer (en dit is leuk) alles gaat perfect, printer word correct geinstalleerd en draait zonder problemen (en nog draadloos ook!!) betreft een HP Photosmart C4780. maar dan, welgeteld na 2 x een volledige herstart van mijn systeem werkt ineens de printer niet meer  ??? 1 of ander probleem met CUPS ofzoiets.. nouja het zal allemaal ook wel.. enige wat mij dus stoort is dat alles eerst perfect werkt, en dan plots na 2x de computer herstart te hebben draait ook dit in de soep... waarom? vraag ik mezzelf dan af, want ik heb helemaal niks raars met het systeem gedaan.

en dan met klap op de vuurpijl, kan spontaan...... ineens ook niet meer mijn ntfs schijfje niet meer aangekoppeld worden >:( werkt de eerste zoveel keer perfect, en dan ineens gewoon helemaal niet meer ??? de schijf word echter wel gezien door ubuntu maar ik zou ineens geen rechten meer hebben om deze aan te koppelen ofzoiets  :o erg vreemd allemaal,

nouja goed in elk geval gebeurd er dus na iedere herstart weer wat nieuws en uiteindelijk moet ik dan maar weer noodgedwongen mijn systeem opnieuw installeren... omdat ik echter nog niet zo een ervaren gebruiker ben als de meeste van jullie hier... ik probeer met ubuntu te blijfen werken, maar dit word mij bijna onmogelijk gemaakt door dit geouwehoer....

ik hoop dat er mensen zijn die mij alleen al kunnen helpen met de bovenstaande problemen, dit zijn echter tot nu toe nog de enige die zich voordoen  =D en dat na wel al 1 hele dag een verse ubuntu installatie...
ook ben ik ervan overtuigd dat ik mijn systeem nu beter dag n nacht aan moet laten staan, wil ik niet weer voor nieuwe verassingen komen te staan  :P hopende dat er mensen zijn die deze overtuiging bij mij weg kunnen nemen  :P

Al met al dus, ik hou van ubuntu, ziet er allemaal tof en strak uit, alles loopt zeer snel. en als het dan even werkt zoals het hoort, dan werkt het ook allemaal zeer fijn.... maar op dit moment is de terugstap naar win 7 (rommel) heel snel gemaakt... want om eerlijk te zijn wil ik helemaal geen windows meer draaien, maar het probleem is, dat in windows wel alles gewoon werkt, en ook blijft werken  
>:( >:( Kom op jongens en meisjes, overtuig mij alsjeblieft om niet weer noodgedwongen terug te stappen naar microsoft rommel  XD

hopende op een paar hulpvolle reacties en groetjes

Dennis  O0
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 16:02:09 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline dvbacc

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/12, 14:00:32 »
Beste Femke,

Zoals aangegeven , na de laatste instalatie (dit was gister) al meerdere problemen.
Daar zou ik dus graag hulp bij willen. en dan is nu dus alweer het volgende probleem ontstaan   :rolleyes: waneer ik de computer wil afsluiten of opnieuw wil opstarten, gebeurd er als ik op afsluiten druk helemaal niks ... en waneer ik op opnieuw starten druk kom ik in het inlog scherm, en vandaar uit kan ik mn systeem ook niet opnieuw starten of afsluiten  :o want er gebeurd gewoon helemaal niets als ik op de daarvoor aangegeven knoppen klik.

nu moet ik volgens dat hp programma (cups) opnieuw starten  ??? maar ik weet niet hoe.

wanneer ik bij /systeem/beheer/aanmeldscherm wil kijken, moet ik op de knop ontrgrendellen drukken om er iets mee te kunnen doen, allemaal leuk en aardig, maar waneer ik op die knop klik gebeurd er ook helemaal niets.

wat betreft het 4x opnieuw installeren... dit is mijn enigste systeem, op het moment dat ik dus niet eens meer weet hoe ik nog in kan loggen in ubuntu, ben ik (als niet zo ervaren gebruiker) dus wel genoodzaakt het systeem opnieuw te instaleren, gezien ik mijzelf geen andere weg weet te vinden om toch weer in ubuntu te kunnen komen.

Ik ben ook wel bewust van het feit dat mijn bericht verkeerd over kan komen, maar beste femke begrijp toch alsjebliefd ook mijn frustratie  ^-^ ik heb ook geen idee waarom ubuntu bij mij steeds compleet in de prak loopt, en dat nog wel zonder dat ik iets heb gedaan behalfe even dit berichtje te posten en wat mail,s bekijken

Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/12, 14:15:50 »
U bent het slachtoffer geworden van een paar vervelende bugs:

1) indicator-applet:
Op sommige PC's met Nvidia of Intel grafische kaarten/chips verschijnt het indicator-applet bij het inloggen, of het verschijnt niet of het verschijnt dubbel. Hier helpt alleen maar uitloggen/inloggen tot alles weer juist staat;

2) Cups start niet:
Op sommige PC's, maar andere dan weer niet, start cups niet met het booten. Dit is een bug in upstart die nog niet opgelost is;

3) NTFS:
Dit is een bug in gvfsd-backend, gvfsd-smb, gvfsd-smb-browse en gnome-keyring. Deze bug treed niet op elke PC op;

Ik raad U aan om deze bug te melden met:

1) open een terminal;
2) type: ubuntu-bug indicator-applet
3) volg de procedure
4) doe hetzelfde met ubuntu-bug cups en ubuntu-bug gvfsd-backend

Als meerdere gebruikers deze bugs melden bestaat de kans dat zij ooit eens opgelost worden.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline dvbacc

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/12, 14:26:10 »
Hartstikke bedankt voor dit antwoord, alles wat u beschrijft klopt inderdaad, in zoverre ik heb hier inderdaad last van.

Maar begrijp ik nu dus goed, dat deze bugs Mischien opgelost gaan worden? en is het mischien in mijn geval dus beter om zolang een ubuntu versie terug te gaan? of blijven deze bugs dan nog steeds optreden?

hopende op uw reactie, en met vriendelijke groet,

Dennis.

P.S. (na iedere herstart is het dus maar de vraag of de problemen weer optreden, op dit moment (na de laatste herstart) werkt alles in eens weer perfect  XD , maar ben nu dus van plan mijn systeem niet nog eens te herstarten of af te sluiten, gezien ik dan zomaar weer de kans heb dat mijn systeem weer onstabiel draait.
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/12, 14:48:53 »
Je hebt blijkbaar pech met je hardware. Jammer, maar gelukkig is het waarschijnlijk tijdelijk. En met onderstaande aanpak valt de overlast mee.  :)

Je hebt nog weinig ervaring met Linux, dus raad ik aan om het volgende te doen:
- stap tijdelijk over op voorganger 9.10;
- installeer op 30 juli a.s. alsnog 10.04.1, dat is 10.04 met geïntegreerde "Service Pack 1". Zonder kinderziektes. Je kunt op 30-7 dus een geheel nieuw iso-bestand binnenhalen vanaf de Ubuntuwebstek.

Voorganger 9.10 haal je hier:
http://ftp.tudelft.nl/releases.ubuntu.com/karmic/

Pak de generieke 32-bits, want die heeft de meeste programma's en, belangrijker nog, stuurprogramma's. Brand de CD op lage snelheid (heel belangrijk!), 8 x is ideaal.

9.10 kun je als volgt installeren:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Uitleg over 10.04.1:
http://www.ubuntu.com/products/ubuntu/release-cycle
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 14:50:54 door Pjotr »

Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/12, 14:54:02 »
Hartstikke bedankt voor dit antwoord, alles wat u beschrijft klopt inderdaad, in zoverre ik heb hier inderdaad last van.

Maar begrijp ik nu dus goed, dat deze bugs Mischien opgelost gaan worden? en is het mischien in mijn geval dus beter om zolang een ubuntu versie terug te gaan? of blijven deze bugs dan nog steeds optreden?


Het goede nieuws is dat het zogenaamde "regressiebugs" zijn. Dat wil zeggen dat deze bugs in een vorige versie niet aanwezig zijn of reeds opgelost waren, maar in Ubuntu 10.04 treden ze opnieuw op.

Installeer de vorige versie van Ubuntu, 9.10, en wacht een paar maanden af. Ik ga er van uit dat deze  bugs opgelost worden want U bent niet de enigste die befroffen is.

EDIT:
En er wordt aan gewerkt. Ik krijg net het volgende binnen:

The following packages will be upgraded:
  gvfs gvfs-backends gvfs-bin gvfs-fuse libgvfscommon0
5 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
Need to get 1,268kB of archives. After unpacking 0B will be used.
Do you want to continue? [Y/n/?]
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 14:59:08 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/12, 15:00:35 »
Ik ben daarom ook blij, dat de grote Ubuntufeesten in Nederland en België wegens het verschijnen van Lucid, nog even op zich laten wachten....  :P

Enfin, een feestje bouwen tijdens de kinderziekteperiode is altijd riskant, natuurlijk. Kans op teleurstellingen.... Genk is a.s. zaterdag al; maar eens kijken wat er de komende dagen aan updates binnenkomt.

Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/12, 15:03:18 »
Die updates komen uit de proposed-sources, voor jou is dat geen probleem. Maar voor een beginner kan dat wel eens meer problemen veroorzaken dan hij al heeft.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline dvbacc

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/12, 15:31:11 »
als jullie mij uitleggen hoe ik de updates binnen kan halen, dan ben ik best bereid om dit te proberen... want hoe het er nu uitziet moet ik toch ubuntu 9.10 opnieuw gaan instaleren, dus mocht dit allemaal fout aflopen, dan ben ik inprincipe net zover als dat ik nu ben ;P
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/12, 15:40:07 »
Ik gebruik een Engelstalige Ubuntu installatie, dus ik kan alleen de procedure in het Engels geven:

1) ga naar System -> Administration - Software Sources
2) Geef Uw paswoord in
3) Klik de tab "Updates"
4) Vink "proposed updates" aan
5) Klik "close"
6) geef in een terminal het volgende in:
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade
7) Antwoord met "Y"
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/12, 15:43:02 »
Zoals timosha zegt. Maar of je er uiteindelijk, als Linuxbeginner, veel mee opschiet is de vraag:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Schakel-niet-de-pakketbronnen-van-p

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/12, 15:47:19 »
terminal is nu druk bezig  :evil: we zullen zien of het iets oplost, zo niet, jammer dan dan formateer ik de boel voor de zoveelste keer en stap een ubuntu versie terrug ;)
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline dvbacc

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/12, 15:51:09 »
zover zo goed, nadat hij klaar was met alles, pc herstart en alles laad keurig in, zonder problemen.. zo te zien werkt alles goed nu :)

als ik nu proposed weer uitvink? heefd dit dan gevolgen?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 15:52:46 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu en ik ....
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/12, 15:55:31 »
zover zo goed, nadat hij klaar was met alles, pc herstart en alles laad keurig in, zonder problemen.. zo te zien werkt alles goed nu :)

als ik nu proposed weer uitvink? heefd dit dan gevolgen?

Als je proposed uitvinkt krijg je alleen nog maar de geteste updates. Vink maar uit voor de komende paar weken. Die proposed updates zitten binnen een paar weken ook in de normale updates.

Markeer dit topic maar als OPGELOST.

Succes gewenst.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline dvbacc

  • Lid
Re: (Opgelost)Ubuntu en ik ....
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/12, 16:17:12 »
voor de lol een aantal keer geherstart, en ik moet zeggen, ik word hier echt heeeeeel erg vrolijk van!!!! super bedankt voor de hulp, en al is de toekomst nog best een beetje eng en onzekker, tot nu toe na zo,n 7 goed verlopen herstarts ben ik heel erg blij  =D
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline timosha

  • Lid
Re: (Opgelost)Ubuntu en ik ....
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/12, 16:21:20 »
voor de lol een aantal keer geherstart, en ik moet zeggen, ik word hier echt heeeeeel erg vrolijk van!!!! super bedankt voor de hulp, en al is de toekomst nog best een beetje eng en onzekker, tot nu toe na zo,n 7 goed verlopen herstarts ben ik heel erg blij  =D

Goed zo ! Maar het gebruik van de "proposed-sources" is geen medicijn. Het is meer een paardemiddel dat slecht kan aflopen. Voor een ervaren tester werkt het meestal wel, en indien niet kan die persoon het met zijn Linux ervaring wel oplossen.

Maar ik zag dus dat er updates voor "gvfs-backends" klaarstonden en die, tesamen met nog een paar updates hebben Uw probleem opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 16:24:38 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.