Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: afspelen DVD's geeft "beeldruis"  (gelezen 557 keer)

Offline Frank47

  • Lid
afspelen DVD's geeft "beeldruis"
« Gepost op: 2016/11/07, 14:20:51 »
Voor een vriend knap ik een oude PC op, die al een jaar of wat werkloos in de hoek lag. Na het vervangen van het kapotte RAM geheugen en de kapotte DVD RW speler en het installeren van Linux Mint 18.0 Xfce doet het PC'tje het weer aardig behalve het afspelen van DVD's. Ik krijg hierbij wel geluid maar het beeld bestaat uit gekleurde ruis. Audio CD's spelen goed af en bij een data CD kan ik de gegevens lezen.

Gegevens:

Packard Bell IMEDIA 9300 AIO
Type:   UTOW-RIO 1103492

Moederbord:      GIGABYTE   GA-8TRC410MNF-RH, er zit een ingebouwde videokaart op het moederbord: AMD RC410 (Radeon Xpress 200/1100)
Processor:      Pentium D 2,8 gHz, 32 bits op SocketLGA775
Geheugen:      2 x 1 gHz=maximum, DDR2, 240pins, 667mHz, Kingston
HD:                         Seagate 300 GB
DVD:                      LG GH24NSD1 - DVD±RW (±R DL)/DVD-RAM-station

Zou de videokaart beter werken met een andere dan de standaard driver? Zo ja, welke en hoe installeer ik die?
Of moet het een losse videokaart worden?  Welke? Er zitten 2 PCI sloten op het MB, beide in gebruik maar 1 met een TV kaart die toch niet gebruikt wordt. Ook nog een leeg PCI-e slot.


Alvast bedankt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: afspelen DVD's geeft "beeldruis"
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/07, 15:26:43 »
Dat is een ouwetje.... Je zou een Nvidia-videokaartje kunnen kopen, want AMD / ATI wordt maar matig ondersteund, en de gesloten stuurprogramma's van Nvidia zijn van goede kwaliteit. Maar eigenlijk is dat zonde van het geld bij zo'n oud beestje.

Wat ook kan, en dat kost niks: installeer de oudere Linux Mint 17.1 Xfce:
https://sites.google.com/site/computertip/mintxfceoud

Want in 17.1 (mogelijk niet in 17.2 en 17.3 en beslist niet in 18) kun je nog het gesloten fglrx-stuurprogramma installeren, dat waarschijnlijk beter presteert. Daarvoor kun je dan gewoon Stuurprogrammabeheer starten om het te installeren.

Voor 17.1 Xfce heb ik ook nog steeds een direct-doen-lijstje voorhanden:
https://sites.google.com/site/computertip/mintxfceoud-directdoen
« Laatst bewerkt op: 2016/11/07, 15:37:34 door Pjotr »

Offline Frank47

  • Lid
Re: afspelen DVD's geeft "beeldruis"
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/17, 12:49:02 »
Beste Pjotr

Een wat late reactie omdat ik eerst een en ander wilde uitproberen.

In eerste instantie kocht ik voor mijn vriend een tweedehandse PCI-E videokaart: Nvidia Geforce 9600 GS 768 MB. Dit met de gedachte dat Linux mint 18 LTS (tot 2021) deze wel zou ondersteunen. Helaas echter bleek de videokaart niet te werken: hij werd niet in de BIOS herkend, ook met sysinfo was hij niet op te sporen. Weliswaar is de kaart een PCI-E2 kaart en het slot een PCI-E slot maar ik begrijp dat die kaart backwards compatible is. Ik ga er dus nu vanuit dat de kaart kapot is.

Vervolgens heb ik conform je advies dan toch maar Linux Mint 17.1 Xfce geinstalleerd. Dat deed het goed behalve dat de videokaart blijkbaar niet aangestuurd werd. Bij een nieuwe installatie met de Cinnamon desktop blijkt alles wel te werken: merkwaardig niet? Bij het afspelen van DVD's zie je wel de traagheid van de eenvoudige onboard AMD RC410 (Radeon Xpress 200/1100). Het zij zo. De eigenaar is er wel tevreden mee.

Bedankt dus nog voor je tips.

Frank
« Laatst bewerkt op: 2016/11/17, 13:56:15 door Frank47 »