Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Bad Blocks controleren?  (gelezen 728 keer)

Offline Jos

  • Lid
Hoe Bad Blocks controleren?
« Gepost op: 2014/01/30, 12:12:11 »
Wat is de beste manier om de HD op Bad Blocks te controleren?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 12:14:28 door Jos »

Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/30, 12:19:58 »
Open, via de Dash (grijze Ubuntu-logo linksboven), het progje 'schijven' (zo intypen in het zoekveld) en klik wanneer gestart op het kleine tandwieltje rechtsboven in dat programma.

Zoek voor de mogelijkheid: zelftest en klik daarop.

Nu zou je moeten kunnen leren of je schijf, volgens dat programma, nog gezond is of niet.

Kleine vuistregel: bij regelmatige lees-en schrijfacties zou je best je schijf na 5 jaar vervangen, bij laptops is dat zelfs nog ietsje minder lang.
Maar veel hangt af hoe en voor wat je een schijf gebruikt; video streamen b.v. is een zware job, eens een documentje wegschrijven is een makkelijk gegeven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/30, 12:27:02 »
Ik kan je aanwijzingen helaas niet gebruiken omdat ik Xubuntu heb waarvan de interface anders is. In Softwarecentrum heb ik al op verschillende termen gezocht maar niets gevonden.

Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/30, 12:30:41 »
Vandaar Jos de oproep om steeds een melding te maken van wat je gebruikt als systeem ;)

Je kan in Softwarecentrum het pakket Gparted installeren dat op zijn beurt een mogelijkheid heeft om je schijf te screenen.

EDIT: De tip van femke98 is eigenlijk beter Gparted kan je gegevens op de schijf doen verliezen met de controle-functie.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 12:44:30 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/30, 13:10:16 »
Even terzijde anders stel ik misschien onnodige vragen. Ik ben met Redo Backup & Recovery een Image aan het maken van de HD waarop Xubuntu staat en krijg van Redo tientallen keren de melding dat de schijf bad sectors heeft. Betreft dat de HD of het medium (externe schijf) waarnaar Redo aan het schrijven is?

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/30, 13:26:27 »
Ik kan je aanwijzingen helaas niet gebruiken omdat ik Xubuntu heb waarvan de interface anders is. In Softwarecentrum heb ik al op verschillende termen gezocht maar niets gevonden.

In Xubuntu - software centre - of Synaptic - het program *gnome disk utility*  installeren dan gaat het kwestie uw schijf controleren.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/30, 13:33:31 »
Drie dagen werk gehad om Linux op deze (nieuw gekochte) laptop te zetten... zojuist de tweede vastloper gehad... nu vele tientallen bad blocks... Mijn psych weet er van =D

Ik laat eerst Redo zijn werk doen - misschien heb ik later iets aan dat Image - en als Redo over naar schatting een uur klaar is probeer ik je raad op te volgen.

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/30, 14:27:45 »
Ik heb het maken van het Image afgebroken want anders zou ik er twee uur lang bij moeten blijven zitten omdat er elke paar minuten doorgeklikt moet worden als hij weer bad blocks vindt.

Op de nieuwe hd zet ik de onvolprezen Xubuntu er weer op ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/31, 23:48:01 »
........ (nieuw gekochte) laptop... zojuist de tweede vastloper gehad... nu vele tientallen bad blocks...

Een nieuwe laptop en dan al 'vele tientallen bad blocks...'?! Terug naar de winkel, dat ding. De schijf van een nieuwe pc mag geen enkele slechte sector hebben.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/01, 07:29:05 »
Met de livecd opstarten(of gewoon opstarten), dan disk utility starten, daar smart uitlezen, dan zie je of je hd defect is, of slecht aan het worden is.

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe Bad Blocks controleren?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/01, 16:41:06 »
Een nieuwe laptop en dan al 'vele tientallen bad blocks...'?! Terug naar de winkel, dat ding. De schijf van een nieuwe pc mag geen enkele slechte sector hebben.

Ik ben het helemaal met je eens. De laptop is al onderweg naar de leverancier. Ik kon het eigenlijk niet geloven, om de paar minuten werd er melding gemaakt van bad blocks en er kwam geen eind aan. Ik denk dat er een houten HD in zit ;) een slechte immerman zeker. En ook nog geen FSC natuurlijk.