Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedownload programma actief maken (in Ubuntu Studio)  (gelezen 479 keer)

Offline radox

  • Lid
Gedownload programma actief maken (in Ubuntu Studio)
« Gepost op: 2019/05/07, 11:41:55 »
Hallo Open Sourcers,

Even voorstellen: Willem, beeldend kunstenaar, niet onhandig maar nooit bezig geweest met command lines.
Mijn oude Core i7 met Windows 7 begint te briesen en stampen bij de opstart, af en toe uitval.
Een oude Core i5 gekregen als back-up. Daarop in eerste instantie Ubuntu Studio geinstalleerd.

Ubuntu Studio vertoonde onhandelbaar gedrag: Als ik vensters wilde verplaatsen/vergroten /verkeinen waren er haperingen, sprong het venster op volledig beeld, cursor pakte pas na een paar keer het venster om te schiuven, muisknoppen gaven in een korte flits iets weer, dat soort dingen. Stond me tegen dus Ubuntu willen installeren.
Gedoe met keuzes in het maken van partities, verbroken installaties en zit nu met 2,5 systeem op 3 partities.
Met een update van Ubuntu Studio waren de cursor problemen opgelost en wil ik nu die 1,5 stukken systeembestanden weer verwijderen. Hoe?

Vraag 2. Ik heb Brightness Master (helderheid monitor regelaar) gedownload, unzipped.
Hoe maak ik het programma actief?

 






Re: Gedownload programma actief maken (in Ubuntu Studio)
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/07, 13:45:36 »
Hallo Willem, welkom hier.

Die anderhalve installatie op twee partities verwijder je het snelst door die partities te formatteren met een programma als gparted. Let op, van eventuele bestanden blijft niets over, de partities zijn na formatteren leeg. Partities eventueel eerst ontkoppelen (unmounten).

Waar heb je dat Brightness Mastter vandaan gehaald? Zit alvast niet in Synaptic. Normaal klik je op de bestandsnaam, dan rechtsklik > Eigenschappen. In het tabje Rechten aanvinken dat dit programma mag worden uitgevoerd.

Offline radox

  • Lid
Re: Gedownload programma actief maken (in Ubuntu Studio)
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/07, 15:36:02 »
Brightness Master gehaald via: https://github.com/LordAmit/Brightness
Ik heb in Software geen prog kunnen vinden dat de helderheid van de monitor in kan stellen.
 
Op jouw aanwijzing Synaptic opgezocht en geinstalleerd.
Er gaat weer een wereld open. Ongebruikte paketten verwijderen, Yes.
Programma's op werking zoeken, Yes. Installeren van van alles, top.

Dat unmounten ga ik uitzoeken.
Fijne reactie Paul, dank





Re: Gedownload programma actief maken (in Ubuntu Studio)
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/07, 16:41:16 »
Je hebt die ppa voor Brightness Master aan je systeem toegevoegd?
In dat geval moet dat ding ergens te vinden zijn, of in het menu bij Hulpmiddelen, of bij Instellingen.

Re: Gedownload programma actief maken (in Ubuntu Studio)
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/07, 16:49:48 »
Hallo, ik heb dat ding even geïnstalleerd (op Xubuntu 18.04) en het programma is inderdaad te vinden onder Hulpmiddelen.