Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wel verbonden, maar kan niet internetten.  (gelezen 1750 keer)

Offline Elvje

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Gepost op: 2008/02/22, 18:00:40 »
Heei,

Ik moet van school met Ubuntu werken, maar al na 2 dagen zie ik het niet meer zitten.
Op een HP 530 laptop is het geïnstalleerd. Natuurlijk deed de draadloze internetkaart het niet. na veel zoeken was het een Broadcom BCM4310.
Oké, toen heb http://linux.dell.com/wiki/index.php/Tech/Wireless/Truemobile_ndiswrapper gevolgd om het als het goed is aan de praat te krijgen. Alles keurig gevolgd, en ik kreeg bij Netwerk Manager, rechtsboven in de mogelijkheid om Wireless op het internet te komen...
Heel weinig procent, maar toch. Ik probeerde het passwoord van de router, maar ik geraakte er niet op. Opnieuw opgestart, maar nee, niks meer. Kreeg ik zelfs niet meer Wireless network erbij staan in dat lijstje als je op dat icoontje klikt.
Via Manual Configuration kan ik wel op Wireless Connection klikken, dan op properties en dan de dingen invullen.

Hij zegt dat ik verbonden ben, maar er wordt geen pagina geladen etc.
Alsjeblieft, help me... Ik ben al 2 dagen bezig en raak het nu echt grondig zat. Voor school is het ook nieuw en die kunnen er ook niks mee.

Offline Petervdw

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/22, 21:07:46 »
Aan Elvje
Jammer dat je al met Ndiswrapper bent begonnen. Volg de manier in Topic 22396 waarin jhrich wireless installeert direct met de driver die onder Ubuntu 7.10 (zit er in)
werkt.
Zie enkele topics hier naar beneden.
Vr.groet, peter

Offline Duckie

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/23, 03:15:17 »
Als je wel verbonden bent maar niet kunt internetten dan heb je kans dat er geen of een ongeldig dns is ingevuld.
Geef ook eens de uitkomst van "iwconfig".

Overigens wel leuk om eens te lezen dat een school het gebruik van alternatieve OS'en steunt.
____________________________________________

belg

  • Gast
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/23, 05:48:58 »
Heb je de dell instructies naar de letter gevolgd?

Wat zegt iwconfig??

Wat zegt ndiswrapper -l ??

Offline Elvje

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/23, 12:14:27 »
Aaah super al die reacties! Had ik echt nodig... (zeker in 't Nederlands!) Dus allereerst een dikke Merci!

@ Petervdw, dat kan toch nog als ik Ubuntu 7.10 er op nieuw opzet en dan dus alles opnieuw probeer? Dan kan ik dat dus proberen? Alvast bedankt!

@ Duckie, ik doe de PABO (lerarenopleiding) en aangezien de regering wilt dat openbare dingen zoals scholen, basisscholen overgaat op open source, vonden ze dat wij er mee te maken moeten hebben.. Ik vond het een geweldige uitdaging. Leek me heel leuk te doen, maar nu ik mij verdiep in de problemen is het even minder grappig ;)

@ Belg, ik heb de instructies helemaal gevolgd ja

iwconfig zegt:
lo     no wireless extensions.

eth0   no wireless extensions.

wlan0  IEEE 802.11g ESSID:off/any
       Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: Not-Associated
       Bit Rate: 54mb/s Tx-Power:32 dBm
       RTS thr:2347 B Fragment thr: 2346 B
       Power Management:off
       Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0
       Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
       Tx Excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
ndiswrapper -l zegt:
bcmwl5 : driver installed
        device (14E4:4315) present
Wat adviseren jullie?

EDIT:
Op de cd staat wel Ubuntu maar school heeft het steeds over dat we Edubuntu gebruiken.
Nu heb ik naar aanleiding van Petervdw hier https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx/Gutsy gekeken... En
1) Open System -> Administration -> Restricted Driver Manager and you will see that under the Firmware drop down arrow it says Firmware for Broadcom 43xx chipset family and under Status it says Not in Use.
gedaan.
Het wachtwoord ingetypt nadat ik op beperkt ondersteunde stuurprogramma's (is de nederlandse vertaling, toch?) geklikt heb.
Dan krijg ik deze melding:
Your hardware does not need any restricted drivers
Ik kan daar dus niks mee. Ik vermoed dat dit te maken heeft met Edubuntu en de berperkte mogelijkheden? Voor andere problemen kreeg ik ook al berichten dat ik niet de permissie heb om dingen aan te passen.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/23, 14:33:05 »
Welke versie van Ubuntu draai je?.

Als ik me goed herinner, dan zit BCM43xx, pas vanaf Gutsy(7.10) in de Restricted Driver Manager.

Ik heb zelf een BCM4318.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Elvje

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/23, 15:08:50 »
Op de cd staat Ubuntu 7.10, maar ik twijfel er meer en meer aan of het niet Edubuntu is... zoals ze op school steeds zeggen.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/23, 16:16:13 »
Ga eens naar Systeem - Beheer - Systeemmonitor > tabblad "Systeem"
Welke informatie over je systeem krijg je daar?

Heb je al met een netwerkkabeltje geprobeerd? Krijg je dan internet?

Wat is de output van ifconfig ?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/23, 16:58:57 »
Edubuntu is hetzelfde als Ubuntu (in feite is het Ubuntu met een paar aanvullende pakketten als het als werkstation ge� nstalleerd is).

(edit: tiepvaudje)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Elvje

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/23, 17:28:44 »
Hmm... ik kreeg net het idee om hem op te starten...
ik heb via netwerk manager -> manual configuration --> wireless connection --> properties  het vakje vna Enable Roaming mode aan geklikt

Dan nog een paar keer opnieuw opgestart.... en toen helemaal geen verbinging gehad... en ineens had ik verbinding en kon ik draadloos het internet op :|.
Nu typ ik dit... en ben ik het weer kwijt..

@ Scormen:
Ik vind daar geen systeemmonitor, wel een systeemlogboek?

Maar ik kan nog altijd niet in die Restricted Driver Manager...
Als het bij mij het nu zo blijft doen... dan moet ik nog 4 andere laptops van draadloos internet voorzien.
Is die methode die Petervdw hierboven aangaf dan beter eerst even uit te proberen? of kan dat niet zonder die toegang tot Restricted Driver Manager

Offline Elvje

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/23, 18:23:24 »
Voor de zekerheid nog een keer opgestart en ja :D hij bleef het doen :D
Weliswaar met 34% bereik...

En ik denk er aan om het nog eens te proberen, aangezien ik wel meer lees dat men er op tegen is dat ndiswrapper gebruikt werd?
Dan kan ik Ubuntu via de cd toch opnieuw installeren? Dan zijn alle instellingen ongedaan gemaakt, niet waar?

(Ook om een logische oplossing aan school te geven ;))

Offline Dirk Tas

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/23, 19:23:55 »
Citaat van: Elvje
Voor de zekerheid nog een keer opgestart en ja :D hij bleef het doen :D
Weliswaar met 34% bereik...

En ik denk er aan om het nog eens te proberen, aangezien ik wel meer lees dat men er op tegen is dat ndiswrapper gebruikt werd?
Dan kan ik Ubuntu via de cd toch opnieuw installeren? Dan zijn alle instellingen ongedaan gemaakt, niet waar?

(Ook om een logische oplossing aan school te geven ;))
Persoonlijk heb ik ook een laptop met bcm43xx wifikaart, zelf kan ik probleemloos internetten maar de connectie is inderdaad niet zo goed, pas als je bijna naast je router/accespoint zit is de verbinding 'goed'.
Ubuntu User #14670

Offline Elvje

  • Lid
Wel verbonden, maar kan niet internetten.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/23, 19:27:03 »
Zolang ik zonder al te veel haperen op 't internet kan, vind ik het goed. Ik moet niet teveel gaan eisen nu natuurlijk ;)