Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?  (gelezen 3060 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #25 Gepost op: 2016/06/27, 20:36:52 »
Docs-met-oude-datum blijft staan, de oude Docs krijgt als nieuwe naam Docs-met-huidige datum en tenslotte wordt Docs-new eenvoudig Docs. Docs is derhalve je meest recente backup. De andere zijn oudere backups. Als het nodig is, kan je dus terug gaan in oudere backups. Dat is net de bedoeling van dat systeem. Zie je plots iets verkeerd waardoor je in je backup moet, maar ... ook in de laatste backups  is het al verkeerd, dan kan je nog naar vroeger terugkeren en heb je kans dat je de gewenste bestanden nog hebt.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #26 Gepost op: 2016/06/28, 09:26:49 »
Moet het dan andersom mv Docs-$date Docs?

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #27 Gepost op: 2016/06/28, 09:29:26 »
Sorry, ik had te veel haast en kruiste onze reacties, alsnog opgelost nu tenslotte, leerzaam geweest.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #28 Gepost op: 2016/07/04, 22:24:06 »
Vanadium: het RSync commando werkt nu prima.
Dit na een aantal door mij gemaakte fouten:
1. ~/Docs/, was laatste  / vergeten, waardoor niet de inhoud van Docs maar de hele folder Docs opgeslagen werd als backup.
2. Had ook Elements/bk/ weggelaten in /media dus kreeg de backup data direct in de media folder van Ubuntu.
Gelukkig was er voldoende ruimte daar.
Met Elements bedoel je waarschijnlijk de naam (partitie) van de gebruikte ext. HD en bk is uiterst nuttig om op die ext-HD nog enig overzicht te krijgen, als je die ext HD voor meer doelen inzet.
Opm. Er komen natuurlijk wel veel oude backups (met datum), maar die zijn altijd weer weg te gooien als ze te veel op elkaar  lijken.
Maar je hoeft natuurlijk niet dagelijks zo'n backup te maken, in de tussentijd moeten er wel wat extra te "backuppen" zijn en dat werkt excellent met je rsync script met zijn $1 en $2.
Nogmaals dank voor je inzet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #29 Gepost op: 2016/07/04, 23:23:31 »
Die backups lopen natuurlijk op. Het is nu en dan nodig eens een opruiming te doen, en dat kan dan wel wat tijd nemen. Het systeem biedt echter heel wat meer zekerheid. Als er iets fout is, en je hebt de fout al gebackupped, dan weet je dat je nog een goede versie kan opvissen in een oudere backup. Door de hardlinks neemt hetzelfde bestand in verschillende backups slechts één maal plaats in.

Een script-guru zou natuurlijk ook dat opruimen automatiseren (vb. van alle backups van drie maanden geleden er slechts een laten staan, enz), maar die moeite is het mij niet meer waard voor mijn bescheiden doelstellingen.

En ja, die syntax van rsync waar een eind-slash wel degelijk verschil maakt, is een doordenkertje wat je na een klein beetje scha en schande door hebt.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #30 Gepost op: 2016/07/06, 21:00:10 »
rsnapshot maakt gebruik van rsync en hard links. Gebruik ik reeds een jaar of 2.

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #31 Gepost op: 2016/07/10, 14:10:14 »
Ik wil (voor de zoveelste keer) opmerken dat het (in de professionele wereld) beste programma
om een ext2,3,4 filesysteem te backuppen "dump" is met als tegenhanger "restore"
Je kan daar mee backuppen (ook sockets, devices etc in tegenstelling tot "rsync")
met behoud van alle gegevens zoals modificatie-tijd etc.etc.
Je kan er ook incrementeel mee backuppen en ook enkele bestanden etc. mee restoren (interactief)
Maar ja, niemand op dit forum gebruikt dat, denk ik (dom hoor....)