Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internetbankieren  (gelezen 2984 keer)

internetbankieren
« Gepost op: 2013/08/23, 12:27:36 »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: internetbankieren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/23, 13:18:58 »
Toch even opletten; Linux mag dan wel veiliger zijn voor internetbankieren, maar mails die je leiden naar oplichtingssites e.d. blijven een even groot risico. Akkoord veel malware vindt haar weg niet op een Linuxbak, maar ik vermoed dat daar ook verandering in zal komen. (Blijft natuurlijk dat Linux, mits goede kennis van root en andere zaken, niet zó simpel te kraken is.

Vandaar dat ik ook opper om, ook met Linux, een dualboot te overwegen: een om vrij te surfen en vrij te doen en laten wat je wilt, en een puur om privacy-gevoelige zaken te doen w.o. internetbankieren.

Met Windows internetbankieren, is vragen om moeilijkheden (zeker wanneer er een Oracle Java er mee opstaat), maar er zijn daar ook tips en trucs om dat alsnog veilig te doen. In ieder geval, bied ik altijd aan om een dualboot te realiseren (veelal Windows - Ubuntu) juist om de risico's zo klein mogelijk te houden.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/23, 13:20:45 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: internetbankieren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/23, 13:25:29 »
De beste manier is om te booten van een live CD, en dan te surfen naar de website van de bank.
Wanneer de CD veilig is, kan er niets gebeuren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline koos4401

  • Lid
Re: internetbankieren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/23, 14:01:02 »
De juridisch juiste manier is te zorgen dat je óók een virusscanner hebt. Banken eisen dat nu eenmaal in hun voorwaarden.
SVP geen verhalen over virussen op Linux gaan posten: ik heb het niet over de veiligheid maar over juristerij!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: internetbankieren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/23, 14:37:05 »
De juridisch juiste manier is te zorgen dat je óók een virusscanner hebt. Banken eisen dat nu eenmaal in hun voorwaarden.
SVP geen verhalen over virussen op Linux gaan posten: ik heb het niet over de veiligheid maar over juristerij!

Als banken dat eisen in hun voorwaarden, dan vraag ik me af waarom ze alleen voor Windows en Mac een virusscanner aanbieden. Dan moeten ze ook een Linux-virusscanner en Linux-informatie aanbieden, en dat ook voor AmigaOS, Haiku, BSD, etc. Zolang zij niks aanbieden gelden hun voorwaarden alleen voor de twee platformen waarvoor zij informatie ter beschikking stellen in hun voorwaarden.

Offline koos4401

  • Lid
Re: internetbankieren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/23, 14:59:25 »
Citaat
Als banken dat eisen in hun voorwaarden, dan vraag ik me af waarom ze alleen voor Windows en Mac een virusscanner aanbieden.
Op het moment dat dat de banken uitkomt, heet dat een aanbod uit coulance! De klant zoekt om te bankieren contact met de bank en niet omgekeerd! De klant wordt geacht voor zijn veiligheid te zorgen!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: internetbankieren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/23, 20:15:18 »
"Zolang zij niks aanbieden gelden hun voorwaarden alleen voor de twee platformen waarvoor zij informatie ter beschikking stellen in hun voorwaarden."

Offline koos4401

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2013/08/23, 21:07:59 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: internetbankieren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/23, 21:17:12 »
Bij "veilig internetbankieren" van ABN hetzelfde. Ze ondersteunen zelfs Linux i.t.t. ING.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: internetbankieren
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/24, 02:09:50 »
Bijna hetzelfde artikel als een half jaar geleden. Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/veilig-bankieren-volgens-computeridee/
Toch even opletten; Linux mag dan wel veiliger zijn voor internetbankieren, maar mails die je leiden naar oplichtingssites e.d. blijven een even groot risico. Akkoord veel malware vindt haar weg niet op een Linuxbak
Juist, altijd blijven opletten, uit betrouwbare bron downloaden, de bescherming van de browser tegen malafide site en de linux-firewall niet uitschakelen en regelmatig updates installeren lijkt voldoende.
Met Windows internetbankieren, is vragen om moeilijkheden
Maar voor Windows is er (veel) programmatuur die je realtime beschermen tegen virussen, malware enz. Voor Ubuntulinux is dat er niet zo duidelijk. Lijkt dan ook niet redelijk is als de bank dat kan eisen. Mogelijk zal je, als er toch geld van je rekening is ontvreemd, duidelijk moeten maken dat dit ook had kunnen gebeuren als je met Windows en een goede virusscanner had gewerkt?
https://www.security.nl/posting/29903/Juridische+vraag%3A+mag+bank+virusscanner+verplichten%3F
Windows 8 heeft een ingebouwde virusscanner, firewall en browser bescherming. Ook met Windows moet je opletten en regelmatig updates installeren. Dan mag je verwachten dat de bank niet zal zeggen dat je onveilig bezig bent of beter Linux had kunnen gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koos4401

  • Lid
Re: internetbankieren
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/24, 09:49:23 »
Bijna goed, testcees:
Citaat
Windows 8 heeft een ingebouwde virusscanner, firewall en browser bescherming.
, het moet zijn:
Windows 8 heeft een ingebouwde virusscanner, firewall en browser-bescherming broodnodig.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: internetbankieren
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/24, 10:56:40 »
@koos: Nee, testcees heeft het wel goed. Windows 8 heeft een prima Firewall aan boord en Windows Defender werkt in Windows 8 ook behoorlijk goed.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: internetbankieren
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/24, 11:05:57 »
De windows7/8 firewall is, na inlezen, erg uitgebreid/instelbaar/te tunen. (Trouwens)
Ik heb bitdefender for unices geinstallerd. Een on demand antivirusscanner. Kan geen kwaad, en ben zo "juridisch" ingedekt.
Vergeet het standaard apparmor profiel van firefox niet te activeren. En gebruik no-script.

Re: internetbankieren
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/24, 11:31:35 »
@koos: Nee, testcees heeft het wel goed. Windows 8 heeft een prima Firewall aan boord en Windows Defender werkt in Windows 8 ook behoorlijk goed.

Helaas blijft het wel een uiterst kwetsbaar geheel. Maar als je je surfgedrag een beetje 'normaal' houdt is het risico ook op W8,7 redelijk beperkt.
Evenwel: het is een appeltje, eitje om gewoon een dualboot te maken met Linux (liefst een Ubuntu-product :p ) en dat Linux uitsluitend gebruiken voor die zeer gevoelige zaken.
Soit, persoonlijk staat Windows al 2 jaren zó ver weg van me dat ik er niet eens meer naar uitkijk om mijn W7 op te waarderen met updates.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline koos4401

  • Lid
Re: internetbankieren
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/24, 11:52:07 »
Ik heb het nut van de prima Firewall  en Windows Defender (zelfs aangeraden aan een kennis die niet aan een Linuxvariant wilde) nooit ontkent, maar wijs er in mijn reactie aan testcees op dat zij noodzakelijk zijn wegens de zwakten/lekken in het OS.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline aartje

  • Lid
Re: internetbankieren
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/24, 12:09:34 »

Soit, persoonlijk staat Windows al 2 jaren zó ver weg van me dat ik er niet eens meer naar uitkijk om mijn W7 op te waarderen met updates.
Dat raad ik je ook niet aan, dat updaten van windows, daar kun je uren mee bezig zijn >:(