Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu  (gelezen 6849 keer)

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Gepost op: 2007/02/24, 00:30:46 »
Dit is een serieuse klacht - en tevens vraag hoe haal ik dat enorm storende systeem van rechten van Ubuntu af.

Dat wil ik er echt af


Ben vandaag de hele dag bezig geweest om mijn externe harde schijf te organiseren. Voortdurend springen er mappen waar ik even daar voor nog in en uit kon knippen op slot. En kan ik ze niet meer verwijderen of er iets uit knippen.

Dat is mij van de week al meerdere keren over komen

Ik werk alleen op mijn computers ik heb dat hele rechten en niet rechten systeem niet nodig.

Wie kan mij helpen dit uit te schakelen in een keer voor het hele bestuuring systeem?


Groet Senco

Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/24, 02:26:25 »
Alles wat met linux te maken heeft van je computer afhalen. :P

Linux werkt nu eenmaal op deze manier.

misschien helpt het ook als je als admin inlogt ipv gebruiker.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/24, 02:28:48 »
Dat "enorm storende rechtensysteem" is de hele basis van de veiligheid van linux. Het gaat er niet om dat je alleen op je computer bent... Denk ook eens aan de gevaren op internet. Als niemand van buitenaf rechten nodig heeft om bepaalde gegevens in bepaalde mappen te wijzigen, dan vraag je gewoon om problemen.

Dus hoe schakel je dat rechtensysteem uit? Dat doe je niet.
Leer werken met het rechtensysteem, het is helemaal niet zo moeilijk, het is gewoon anders dan dat je gewend bent van Microsoft. (Hoewel Windows Vista dit "storende rechtensysteem" ook gedeeltelijk heeft overgenomen!...)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/24, 12:37:00 »
Citaat van: profoX
Dat "enorm storende rechtensysteem" is de hele basis van de veiligheid van linux. Het gaat er niet om dat je alleen op je computer bent... Denk ook eens aan de gevaren op internet. Als niemand van buitenaf rechten nodig heeft om bepaalde gegevens in bepaalde mappen te wijzigen, dan vraag je gewoon om problemen.

Dus hoe schakel je dat rechtensysteem uit? Dat doe je niet.
Leer werken met het rechtensysteem, het is helemaal niet zo moeilijk, het is gewoon anders dan dat je gewend bent van Microsoft. (Hoewel Windows Vista dit "storende rechtensysteem" ook gedeeltelijk heeft overgenomen!...)
Ja maar neem mij niet kwalijk - het is toch niet normaal dat tijdens het verplaatsen van mappen en inhoud -door te knippen en plakken - mappen waar even daarvoor geen slot op zit bij terug komst automatisch op slot gaan n - en dit niet een maal nee regelmatig - zo maar - zonder dat ik ook maar een keer iets in de eigenschappen verander.

Nu is mijn vraag hoe log ik in als admin ?



groet senco

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/24, 12:45:52 »
De admin heet root.
Standaard kan je er niet grafisch mee inloggen, en dat is maar best ook.
Met sudo 'doe als root' kom je er ook
Er zijn ook apps die je toelaten om via rechterklik dingen te gaan openen als root, open hier terminal...
Maar eigenlijk heb je dat zo goed als nooit nodig. Je /home is de plaats waar je kan schrijven, de rest is normaal nooit nodig. Indien je andere partities hebt die niet juist zouden zijn: 1 maal aanpassen, best met de diskmounter ;)

Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/24, 13:30:46 »
Als je mappen verplaats op kopieert als root krijgen ze ook de rechten van root. Misschien heb je dat gedaan. Zoals ProfoX al zei is het de basis van veiligheid bij Linux. Onder Wndows ben je standaard admin(root in Linux) en kan je alles verwijderen/installeren/verplaatsten. In Linux heb je als gewone gebruiker alleen schrijfrechten in je eigen map en kan je de meste programma's starten. In Ubuntu zit dan weer standaard iets dat sudo heet en waarmee je programma's uit kan voeren als root(gksu is het grafische equivalent ervan), maar dat moet je alleen doen als het echt nodig is.
Maar als je bestanden verplaatst moeten ze niet zomaar van rechten veranderen. Wat gebeurde er precies en hoe kopieerde je?
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/24, 18:07:59 »
Citaat van: Sense
Als je mappen verplaats op kopieert als root krijgen ze ook de rechten van root. Misschien heb je dat gedaan. Zoals ProfoX al zei is het de basis van veiligheid bij Linux. Onder Wndows ben je standaard admin(root in Linux) en kan je alles verwijderen/installeren/verplaatsten. In Linux heb je als gewone gebruiker alleen schrijfrechten in je eigen map en kan je de meste programma's starten. In Ubuntu zit dan weer standaard iets dat sudo heet en waarmee je programma's uit kan voeren als root(gksu is het grafische equivalent ervan), maar dat moet je alleen doen als het echt nodig is.
Maar als je bestanden verplaatst moeten ze niet zomaar van rechten veranderen. Wat gebeurde er precies en hoe kopieerde je?
O.k het begint mij een beetje te dagen - alhoewel de info niet volledig is die ik nu zie. Snappen doe ik het nog lang niet


Nu het volgende:De admin heet root. Standaard kan je er niet grafisch mee inloggen, en dat is maar best ook.
Met sudo 'doe als root' kom je er ook. Wat bedoel je hier waar sudo als ik in bestandsbeheer sta.  



Maar eigenlijk heb je dat zo goed als nooit nodig. Je /home is de plaats waar je kan schrijven, de rest is normaal nooit nodig. Indien je andere partities hebt die niet juis
Kijk ik werk niet in Home ik werk via Media op een externe USB schijf - zit daar het probleem dat ik dan in ROOT zit?

Kan ik mijn USB schijf niet in mijn HOME zetten - dan ben ik toch van al dat gedoe af?



In Linux heb je als gewone gebruiker alleen schrijfrechten in je eigen map en kan je de meste programma's starten - wat ben ik dan een gewone gebruiker of de eigenaar -root?

In Ubuntu zit dan weer standaard iets dat sudo heet en waarmee je programma's uit kan voeren als root - dat is toch een commando in de therminal?


Als je mappen verplaats op kopieert als root krijgen ze ook de rechten van root - ik log in op mijn computer en ga aan het werk - wat ben ik dan - meer doe ik niet.


Maar eerst maar wat er gebeurt - gisteren de hele dag een externe USB sata harde schijf aan het opruimen geweest - ook net nog en weer gebeurde het dat ik voor mijn ogen de mappen op slot zag gaan.

Het enigste wat ik doe is in de mappen files verplaatsen naar een andere map.Hoe ik ze copieer? Rechter muis knop knippen of copieren.


Groet Senco

Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/25, 10:36:10 »
In de map media heb je volgens mij meestal gewoon lees en schrijf rechten. Je bent een gewone gebruiker, want een root account is alleen bedoeld voor beheer taken en niet voor normaal computer gebruik.
Als ik jouw bericht zo lees vind ik het wel gek klinken, mappen horen dacht ik hun rechten te behouden als je ze kopieert of verplaatst.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/25, 10:57:06 »
Citaat van: Sense
In de map media heb je volgens mij meestal gewoon lees en schrijf rechten. Je bent een gewone gebruiker, want een root account is alleen bedoeld voor beheer taken en niet voor normaal computer gebruik.
Als ik jouw bericht zo lees vind ik het wel gek klinken, mappen horen dacht ik hun rechten te behouden als je ze kopieert of verplaatst.
Bedankt voor je uitleg.


Laat ik het concreter maken: In Home wil ik graag nog een map hebben waar ik mijn werk voor een bepaald bedrijf wil plaatsen. Dus niet in Home/Senco.

In Home staat nu Lost +Found en Senco. Hoe maak ik hier nu een nieuwe map bij _dus voor een bedrijf waar ik alleen in werk. Zonder dat ik als maar met rechten geconfronteerd wordt.


Wat ik ook zie is dat als je nu een map tegen komt waar rechten op staat - en je gaat dan naar MAP DELEN dat je dan alleen kunt kiezen uit NIET DELEN - terwijl je juist wel wilt delen - of kunt kiezen voor NFS.

Helemaal logisch vindt ik dit rechten systeem niet. Volgens mij is het veel makkelijker om direcht op de map die je wilt gebruiken in te kunnen loggen. Als daar dan een gebruikers recht op staat.

Nu zoek ik in Systeem -beheer - gebruikers en groepen. Maar daar staat niets wat mij duidelijk is.




Groet Senco

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/25, 12:43:12 »
Maak gewoon een extra FAT32 partitie aan voor vrij, blij (?) en rechteloos jongleren met bestanden..... Alles wat op die FAT32-partitie staat kun je onbelemmerd en onbeperkt wissen, veranderen, toevoegen enzovoorts.

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/25, 22:52:38 »
Citaat van: pjotr123
Maak gewoon een extra FAT32 partitie aan voor vrij, blij (?) en rechteloos jongleren met bestanden..... Alles wat op die FAT32-partitie staat kun je onbelemmerd en onbeperkt wissen, veranderen, toevoegen enzovoorts.
Pjotr123 hoe maak ik fat 32 als alle partities al bezet zijn.

/root staat op een eigen partitie sda 1
/home staat op een eiegen partitie sda 2
/var staat op een eiegen partitie   sda 3
/swap staat op een eigen partitie


Kan ik Home gewoon leeg halen en dan opnieuw formateren naar fat 32 via schijf beheer? Is dat wat jij bedoeld?


groet Senco

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/25, 23:05:11 »
Citaat van: senco2
Citaat van: pjotr123
Maak gewoon een extra FAT32 partitie aan voor vrij, blij (?) en rechteloos jongleren met bestanden..... Alles wat op die FAT32-partitie staat kun je onbelemmerd en onbeperkt wissen, veranderen, toevoegen enzovoorts.
Pjotr123 hoe maak ik fat 32 als alle partities al bezet zijn.

/root staat op een eigen partitie sda 1
/home staat op een eiegen partitie sda 2
/var staat op een eiegen partitie   sda 3
/swap staat op een eigen partitie


Kan ik Home gewoon leeg halen en dan opnieuw formateren naar fat 32 via schijf beheer? Is dat wat jij bedoeld?


groet Senco
Ik bedoel ik kan niet meer partities aanmaken 4 is de limit


senco

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/25, 23:17:20 »
Nee hoor, je kan een partitie extended maken en in deze partitie nog meer partities aanmaken. zoals te zien is op deze screenshot: http://gparted.sourceforge.net/screens/gparted_4_big.jpg
Het gaat over partitie /dev/sda2
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/25, 23:56:33 »
Citaat van: bartek
Nee hoor, je kan een partitie extended maken en in deze partitie nog meer partities aanmaken. zoals te zien is op deze screenshot: http://gparted.sourceforge.net/screens/gparted_4_big.jpg
Het gaat over partitie /dev/sda2
O.k Bartek dat brengt een heel ander licht op de partities, ik ga er mee aan de slag.

Kan ik zonder meer een van de bestaande partities verkleinen en een extra fat 32 of ext partitie bij maken met gpart?

Ook bedankt voor deze aanwijzingen  
Nederlandstalige documentatie en Terminal en Multimedia afspelen en Synaptic en Bronnen toevoegen


Groet Senco

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/26, 09:23:54 »
Je kunt maar maximaal 4 primaire partities hebben op je schijf. Daarom hebben slimme jongens de volgende truc verzonnen: je kunt een primaire partitie aanmaken, die je extended (uitgebreid) maakt. Vervolgens kun je de extended ruimte opdelen in een onbeperkt aantal logische partities. Zo omzeil je het maximum van 4.

Enige nadeel van een logische partitie: Windows wil alleen op een primaire partitie staan. Linux maakt het niet uit.

In jouw geval is het probleem, dat er één bestaande primaire partitie moet verdwijnen, zodat er een extended partitie kan worden aangemaakt. Het handigste lijkt me deze aanpak (zo blijft je huidige Ubuntu-installatie mooi in stand): vernietig in Gparted de huidige swap-partitie, en maak die extended. Vergroot vervolgens de nieuwe extended partitie, ten koste van de andere bestaande primaire partities.

Maak daarna in de nieuwe extended partitie, twee logische partities aan: 1 swap en 1 FAT32.

Groet, Pjotr.

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/26, 09:43:53 »
Citaat van: pjotr123
Je kunt maar maximaal 4 primaire partities hebben op je schijf. Daarom hebben slimme jongens de volgende truc verzonnen: je kunt een primaire partitie aanmaken, die je extended (uitgebreid) maakt. Vervolgens kun je de extended ruimte opdelen in een onbeperkt aantal logische partities. Zo omzeil je het maximum van 4.

Enige nadeel van een logische partitie: Windows wil alleen op een primaire partitie staan. Linux maakt het niet uit.

In jouw geval is het probleem, dat er één bestaande primaire partitie moet verdwijnen, zodat er een extended partitie kan worden aangemaakt. Het handigste lijkt me deze aanpak (zo blijft je huidige Ubuntu-installatie mooi in stand): vernietig in Gparted de huidige swap-partitie, en maak die extended. Vergroot vervolgens de nieuwe extended partitie, ten koste van de andere bestaande primaire partities.

Maak daarna in de nieuwe extended partitie, twee logische partities aan: 1 swap en 1 FAT32.

Groet, Pjotr.
Pjotr

DIT IS EEN GEWELDIGE ZET VAN JE.

Waarom inderdaad de swap kon ik door eerdere partitie indeling niet kleiner krijgen, die is nu 26 gigabits -wel heel heel heel heeeeeeeeel te veel .

Dus dat komt goed uit dat jouw aanwijzing daar nu gelijk verandering in kan brengen. Voor de rest zocht ik al een tijdje naar een manier om kleinere opdelingen te kunnen maken voor een partitie.

DUS JE AANWIJZINGEN ZIJN PRECIES WAT IK ZOCHT.


Dank voor je hulp ik ga er mee aan de slag



Groet Senco

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/26, 09:50:04 »
Pjotr

Nog even als toevoeging:

Enige nadeel van een logische partitie: Windows wil alleen op een primaire partitie staan. Linux maakt het niet uit.


Al mijn computers hebben nu als basis UBUNTU en er staat geen windows meer op - alleen mijn G5 dual gore apple niet

Dus geen probleem met primaire partitie


Groet Senco

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/26, 10:26:24 »
Pjotr


hoe kan ik hier een schreenshot toevoegen om het wat duideljker te maken



Groet Senco

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/26, 11:34:12 »
http://imageshack.us

De omvang van de bestaande andere drie primaire partities zou ik gewoon zo laten. Dat scheelt een hoop overpompen van bestanden. Aan die 26 GB van de huidige swap heb je meer dan zat. Ideale swapgrootte: omvang RAM plus 200 MB. Dus als je 1 GB RAM-geheugen hebt, maak dan een swap van 1,2 GB. De resterende 24 GB kun je vervolgens opdelen in zoveel partities als je wil.

Let op: aankoppelen in Ubuntu van de nieuwe logische partities gaat niet automatisch; daarvoor moet je wat handwerk doen in Ubuntu. Vraag daarvoor desnoods hulp op het forum. De nieuwe swap wordt overigens waarschijnlijk wel automatisch herkend door Ubuntu.

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/26, 16:26:43 »
Pjotr123 EN IEDEREEN DIE MIJ KAN HELPEN


Eerst even iets anders: want dit kan echt NIET. ik heb al genoeg geklaagt over dat belachelijke rechte systeem.


MAAR NU ONDEK IK DAT MIJN WEBSITE VOOR NIEMAND TE ZIEN IS, ALLES STAAT OP FORBIDDEN. UBUNTU HEEFT ALLE FILES MAAR EVEN VRIJELIJK VAN RECHTEN VOORZIEN.

DIT IS GEWOON KLOTE. WAT EEN ELENDE - HOE IN HEMELSNAAM KUN JE NU NORMAAL WERKEN OP LINUX UBUNTU.

VAN DAT RECHTE SYSTEEM WORDT IK ECHT NIET GOED.


WAAR IN UBUBNTU KUN JE NU WERKEN -VOOR JEZELF JE WERK DOEN ZONDER DAT ER OOK MAAR IETS MET RECHTEN TE MAKEN HEBT.


DE FILE VAN MIJN SITE STAAN NOODTABENE OP EEN USB STICK EN DIE HEEFT HIJ GEWOON VOORZIEN VAN STEKKERTJES -ICOON- DUS VOOR NIEMAND LEESBAAR.

NEEM MIJ NIET KWALIJK DAT IK HET NU ECHT GEHAD HEB.


LINUX HET BESTE SYSTEEM OM HET NET TE BEDIENEN. VERGEET HET


WINDOWS WERKT EN LINUX DAAR WERK JE DAG EN NACHT AAN, EN DOET WAAR HET ZIN IN HEEFT
APPLE CONCEQUENT ROTS VAST EN DOET WAT JE VERWACHT DAT HET MOET DOEN.



HOE IN .......KRIJG IK DIE FORBIDDEN RECHTEN VAN MIJN WEB FILES AF.


SENCO

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/26, 16:38:00 »
aLS IK IN EIGENSCHAPPEN VAN MIJN WWW.MAP OP USB STICK DE RECHTEN PROBEERTE VERANDEREN DOOR DE VINKJES AAN TE KLIKKEN -LAAT HIJ DIT NIET TOE.

senco

Offline wutnubu

  • Lid
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/26, 16:55:10 »
Citaat van: senco2
HOE IN .......KRIJG IK DIE FORBIDDEN RECHTEN VAN MIJN WEB FILES AF.
SENCO
Zoals gezegd, dat moet je helemaal niet willen.

't net zoiets als de kluisjes op de school van mijn dochters.
Iedereen heeft een eigen kluisje en een bijpassende sleutel.
Niemand anders dan de eigenaar van de sleutel kan het kluisje openen...
Behalve de concierge, die kan gelukkig alle kluisje openen, voor controle en (gelukkig) om personen te helpen die hun sleutel kwijt zijn.

De kluiseigenaar dat is de gebruiker die in Linux inlogd en de concierge dat is root.

Als iedereen de sleutel van de concierge zou hebben zouden er geen kluisjes nodig zijn en kon iedereen weer net als vroeger alles van elkaar zien, hebben etc.

doe eens man chmod om te zien hoe permissies werken.

Blijf volhouden, de reden en noodzaak  dat linux dit heeft is recht evenredig met het aantal virusscanners en firewall programma's dat voor windows beschikbaar is.

Succes

Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/26, 20:10:57 »
Citaat van: pjotr123
Je kunt maar maximaal 4 primaire partities hebben op je schijf. Daarom hebben slimme jongens de volgende truc verzonnen: je kunt een primaire partitie aanmaken, die je extended (uitgebreid) maakt. Vervolgens kun je de extended ruimte opdelen in een onbeperkt aantal logische partities. Zo omzeil je het maximum van 4.

Enige nadeel van een logische partitie: Windows wil alleen op een primaire partitie staan. Linux maakt het niet uit.

In jouw geval is het probleem, dat er één bestaande primaire partitie moet verdwijnen, zodat er een extended partitie kan worden aangemaakt. Het handigste lijkt me deze aanpak (zo blijft je huidige Ubuntu-installatie mooi in stand): vernietig in Gparted de huidige swap-partitie, en maak die extended. Vergroot vervolgens de nieuwe extended partitie, ten koste van de andere bestaande primaire partities.

Maak daarna in de nieuwe extended partitie, twee logische partities aan: 1 swap en 1 FAT32.

Groet, Pjotr.
dit ga ik onthouden... kan later misschien nog van pas komen

Offline SWAT

  • Administrator
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/26, 20:14:15 »
senco, a.u.b. niet meer continu hoofdletters gebruiken, het is niet netjes en leest niet lekker. Probeer ook eens de zinnen wat langer te maken en je probleem kort en bondig te omschrijven.
Als je je leven lang een Lada gewend bent, dan is een Porsche wel even wennen (zie het als een vergelijking van Windows naar Linux overstappen). Je moet ook bereid zijn om een beetje iets te leren.
Waarschijnlijk zijn de mappen in kwestie niet van de eigenaar www-data en dat moet wel zo zijn (en daardoor leesbaar zijn). Verdiep je maar eens met behulp van 'man chmod' en 'man chown' in de rechten. Wat denk je waarom het zo veilig is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten Rechten Verwijderen Van Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/26, 20:17:13 »
Het rechtensysteem vind ik juist hét grote voordeel van Linux. Daardoor krijgen virussen, spyware en adware vrijwel geen kans.

Overigens: schreeuwen helpt je niet, Senco. Dan hebben mensen geen zin meer om je bij te staan. We zijn geen vuilnisbak voor je frustraties. Geef dan je auto maar een schop of zo.