Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe laptop..  (gelezen 1672 keer)

Offline JAM

  • Lid
Nieuwe laptop..
« Gepost op: 2023/03/20, 15:43:10 »
Volgens Pjotr heb ik een flaptop, en dat is zeker het geval.
Wat voor merk heb ik nodig om Ubuntu 22.10 veilig te kunnen draaien, cq wat is een goed merk?
Ik ben een beetje bang om e.e.a. te installeren.
Is hiervoor een leidraad, dus data van mijn oude laptop overzetten naar de nieuwe.
Alle info is welkom!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe laptop..
« Reactie #1 Gepost op: 2023/03/20, 18:16:12 »
Garanties zijn er niet te geven natuurlijk. Maar in principe maken het merk en het type niet uit; dat zijn slechts stickertjes op de kast. Het gaat om wat er in het kastje zit, en die componenten komen van een beperkt aantal fabrikanten: Intel, AMD, Realtek, Western Digital e.d.

Kleine kanttekening: de stuurprogramma's van Nvidia zijn de laatste tijd wat problematisch. Redelijk wat probleemmeldingen op het internationale Linux Mintforum. Dus een videokaart van Nvidia erin, is misschien een minder goed idee.

Voor zover je überhaupt nog risico loopt tegenwoordig, is dat vooral bij het allernieuwste spul. Want Linux loopt gemiddeld ongeveer een half jaar achter met stuurprogramma's. Koop dus een machine die al wat langer op de markt is. Bijkomend voordeel: die zijn gelijk ook wat minder duur. Meer dan 500 euro zou ik er trouwens sowieso niet aan uitgeven, behalve als je een intensieve gamer bent of zo.

Koop 'm ook niet bij de Ali c.s., want bij die goedkope Chinese webwinkelzooi kunnen er tweederangs afgekeurde chipsets in gestopt zijn. Genoeg ellende gezien bij mensen die daar SSD's of geheugenstaafjes hadden gekocht....
« Laatst bewerkt op: 2023/03/20, 18:28:15 door Pjotr »

Re: Nieuwe laptop..
« Reactie #2 Gepost op: 2023/03/20, 19:03:50 »
@ JAM,

schaf jou een refurbished laptop aan, je zal heel wat Euro's besparen.
Er is keuze genoeg, ze zijn schappelijk geprijsd, hebben behoorlijke hardware aan boord,  je kan kiezen mét of zonder besturingssysteem ...

Zoek op het web door het volgende in te geven: refurbished laptops nl   ... en je zal een aantal hints te zien krijgen. 

Eenmaal uw toestel gekozen, besteld en ontvangen ... kopieer al uw belangrijke data van uw 'oud' toestel (foto's, documenten en favorieten van uw browser) op een externe schijf -HDD- .

Na de installatie / bijwerken van het nieuwe besturingssysteem, zal je de ontbrekende programma's opnieuw moeten installeren.
Installeer dan ook Timeshift en stel het ook goed in/af.
Succes.

( zelf onlangs nog twee refurbished toestellen aangeschaft en er een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' op geïnstalleerd:
- HP ProDesk 400 G4 Mini i5 8e Gen, Intel UHD 630, 16GB Ramgeheugen, 480 GB SSD -- afmetingen: 180 x 180 x 40 mm;
- HP Pro 3500, TWR,  i5, 16 GB Ramgeheugen, 500 GB SSD en 4 TB Hdd, Intel 520 Graphics. )
« Laatst bewerkt op: 2023/03/20, 20:52:50 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.