Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: microscoop camera aan de praat krijgen.  (gelezen 889 keer)

microscoop camera aan de praat krijgen.
« Gepost op: 2020/06/10, 10:38:36 »
LS,

Ik heb een microscoop waar een usb camera bij geleverd is.

Ik lees op internet daarvoor de driver, gspca, te installeren.

Dat probeer met het onderstaande:
wget http://mxhaard.free.fr/spca50x/Download/gspcav1-20071224.tar.gz
sudo mv gspcav1-20071224.tar.gz /usr/src
cd /usr/src
sudo tar zxvf gspcav1-20071224.tar.gz
sudo apt-get install linux-headers-$(uname -r) build-essential make automake autoconf g++ gcc
sudo apt-get remove --purge gspca*
cd gspcav1-20071224
sudo make
sudo make install
sudo depmod -ae
sudo modprobe gspca

Echter krijg ik een foutmelding.

Is er een andere tip om het goed te installeren.?

Cheese heb ik op mijn pc staan, maar daar reageert de usb camera niet op.

Als ik de camera aansluit zie ik: Bus 001 Device 006: ID 093a:2468 Pixart Imaging, Inc. SoC PC-Camera
groet SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline Jenske

  • Lid
Re: microscoop camera aan de praat krijgen.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/10, 12:00:30 »
In eerste instantie is het geen goed idee om zomaar een driver te installeren, zeker niet als je die zelf moet "maken".

Best is:
  • eerst camera eraan hangen
  • dan zien of je computer die herkent met "lsusb"
  • dan een foto-capteer-programma (zoals Cheese) gewoon testen.
In principe kan je, als het dus niet lukt, eens proberen met VLC. Dat is zowat het meeste uitgebreide programma ter wereld (voor audio en video), maar met nogal wat knoppen en instelmogelijkheden waarmee je in het moeras kan verzeild geraken.

Als dat niet lukt, of je vertrouwt je kennis van VLC niet voldoende, kan je eens proberen met guvcview. Da's een programma zoals cheese, maar met wat meer instelmogelijkheden die minder moerassig zijn dan die in VLC. Op youtube vind je daarover nogal wat informatie. Dus zoek in youtube op guvcview.
Maar al direct na aanschaf een programma of onderdeel installeren vanaf nul is géén goed idee.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: microscoop camera aan de praat krijgen.
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/10, 13:58:04 »
Met vlc zie ik wel dat er communicatie is. Nu nog verder experimenten om beeld te krijgen.

Het apparaat wordt herkend als /dev/video0

Cheese herkend het niet.
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline peer

  • Lid
Re: microscoop camera aan de praat krijgen.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/10, 14:19:33 »
Open in het menu (kolom: Media)  van VLC de optie "Open Capture Device" en kies daar voor de video device: "/dev/video0"

Re: microscoop camera aan de praat krijgen.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/10, 15:23:39 »
Met het programma guvcview, kom ik wel verder, nu nog uitzoeken hoe je het beeld dan kan "bekijken tijdens scherpstellen" en daarna saven.

Wellicht moet "guvcview" nog extra ingesteld worden.
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: microscoop camera aan de praat krijgen.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/10, 19:59:18 »
Het type camera voor de microscoop is een CIF Single Chip model.

Is daar binnen linux mee te werken?
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline Jenske

  • Lid
Re: microscoop camera aan de praat krijgen.
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/10, 22:57:51 »
Dat je camera hangt aan /dev/video0 is goed. Dat toont aan dat er signaal binnen komt.
Maar of die bepaalde chip herkend wordt kan ik niet bevestigen noch ontkennen. Ik denk ook niet dat dat belangrijk is, aangezien het signaal van de camera naar de computer kennelijk "binnen" geraakt in de computer.
Enkel indien er vanuit de computer sturing zou moeten worden gegeven aan de camera, zou ik verwachten dat het belangrijk is dat Linux dat bepaalde type herkent.
Vergelijk je camera met een (analoge) microfoon: het belangrijkste is dat het signaal van je micro omgezet wordt naar iets dat door je computer kan worden gelezen uit de 3,5 mm microfoon-jack. Of je microfoon nu van Logitech is, Sennheiser of QuadSonyPioneer maakt dan niet zoveel uit: het inkomende signaal moet herkenbaar zijn voor de computer.
Doordat jouw camera in Gucview (volgens jou) de camera wel ziet, is er wat mij betreft quasi zekerheid dat je het beeld dat inkomt zal kunnen verwerken. Zeker als je alleen maar foto's wil maken.

Scherpstelling moet gebeuren vanop de camera, denk ik. Het zou mij verbazen moest de scherpstelling digitaal worden geregeld vanop de computer naar de camera. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Mocht dat uit de handleiding van de camera blijken wél zo te zijn, dan vrees ik dat je inderdaad zal moeten nagaan of er sturingssoftware bestaat die in Linux kan werken om je camera aan te sturen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: microscoop camera aan de praat krijgen.
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/10, 23:22:42 »
>> Jenske,

Bedankt voor je verhaal,
In mijn geval gaat de scherpstelling met de microscoop, Daarvoor gebruik je lenzen en een oculair. en met wat knoppen.
Als ik dan de bijgeleverde camera wil gebruiken moet de oculair er uit en daarvoor in de plaats komt de camera.

Hier zit volgens mij het hiaat.Je verliest dan ineens een schakel van 10x vergroting.

Voort dit probleem ben ik bij de leverancier de informatie aan opvragen.

Met het programma, guvcview heb ik dus alleen het instellingsblad, Op internet zie ik andere beelden.

groet Wim
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy