Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitwisseling desktop en laptop rechten vraag  (gelezen 688 keer)

Offline Jeroen

  • Lid
uitwisseling desktop en laptop rechten vraag
« Gepost op: 2008/01/29, 23:31:49 »
hoi allemaal,

ik voel me echt een sukkel maar ik stel mijn vraag toch

hoe zit het met mijn rechten op mijn laptop?

ik wil mijn externe HD ook aan mijn laptop jassen

moet ik dan mijn inlog data ook gebruiken op mijn laptop????

of kan ik nu zonder gezemel ook gewoon bestanden die van mijn laptop komen zo op mijn externe HD zetten?

Alvast bedankt !

Groetjes Jeroen

Offline Dirk Tas

  • Lid
uitwisseling desktop en laptop rechten vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/30, 12:45:35 »
Citaat van: Jeroen
hoi allemaal,
ik voel me echt een sukkel maar ik stel mijn vraag toch
hoe zit het met mijn rechten op mijn laptop?
ik wil mijn externe HD ook aan mijn laptop jassen
moet ik dan mijn inlog data ook gebruiken op mijn laptop????
of kan ik nu zonder gezemel ook gewoon bestanden die van mijn laptop komen zo op mijn externe HD zetten?
Alvast bedankt !
Groetjes Jeroen
Beste Jeroen,

Zeker weten doe ik het niet omdat ik op al m'n computers (dat zijn er 4) altijd dezelfde naam gebruik maar ik denk niet dat je dezelfde gebruikersnaam moet hebben zolang je de groep rechten op 'users'(of eender welke groepsnaam, zolang dit op beide computers maar dezelfde is en hetzelfde GID heeft) zet (of laat staan).

In jou geval ben je misschien ingelogd als 'jeroen' en bestaat er ook een groep 'jeroen', al je bestanden zullen dus als eigenaar 'jeroen' hebben met als groep 'jeroen', als je deze bestanden op je externe schijf zet en op de andere computer ben je ook ingelogd als 'jeroen' en automatisch bestaat de groep 'jeroen' daar ook, dan is er geen probleem.

Mvg.
Dirk
Ubuntu User #14670

Offline vanadium

  • Lid
uitwisseling desktop en laptop rechten vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/30, 16:24:22 »
Het is wat meer "tricky" dan dat. Users en groepen zijn specifiek voor één installatie. Users en groepen zijn eigenlijk "nummers". Ik vermoed dat als je een schijf met rechten voor gebruiker 1001, bijvoorbeeld "jeroen" op je systeem, aankoppelt aan een systeem waar  1001 "magda" is (en "jeroen" bijv. 1002), op dat andere systeem "magda" de eigenaar zal zijn. Als op het andere systeem geen gebruiker gekend is met nummer 1001, dan wordt gewoon het nummer 1001 opgelijst als eigenaar in de output van "ls -l".