Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer  (gelezen 1505 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
Hi all,

Zojuist toch maar geprobeerd de upgrade te doen van 9.04 naar 9.10. Tegen het eind van de upgrade liep de zaak vast op een scherm met de vraag of ik de ALSA-instellingen wilde vervangen of behouden. Daarbij geen reactie meer op muis of toestenbord, dus de boel maar herstart. Zo te zien wordt er nu nog met de oude kernel opgestart (was dat 2.26-18 voor 9,04, ik weet het niet meer?), er volgt een foutmelding en ik krig vervolgens en soort command line die me vraagt in te loggen in tty-1. Dat lukt, als ik vervolgens het commando startx geef krijg ik allee een zwart scherm te zien met een muiscursor en that's it.
Heeft iemand een idee of ik hier nog iets verder mee kan, of wordt het dan toch maar een clean install?

Alvast dank voor het meedenken en groeten,

Bas
« Laatst bewerkt op: 2009/12/17, 16:18:36 door VandeBas »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/17, 12:48:24 »
Ja wat te kiezen, het blijf soms lastig met opwaarderen, de kans lopen op fouten, omdat er weer veel verandert is in de Grub en bestand systeem, zelf kies ik er dan voor om, zoals op Pjotr ze'n site, een frisse installatie te doen, wat op zich niet veel werk is,
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie


 gr

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/17, 13:56:22 »
Even een poging:
Controleer, of in de sources.list file karmic staat, zoniet gewoon vervangen.
Dan type je:
sudo dpkg --reconfigure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

krijg je een error, dan doe je het gewoon nog een keer.

Dit onder het mom van niet geschoten is altijd mis .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline VandeBas

  • Lid
Re: upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/17, 15:48:51 »
Klinkt interessant, temeer daar een frisse installatie ook geen optie blijkt: die loopt vast als ik kies voor het handmatig specificeren van de partitie waarop de installatie moet plaatsvinden ( foutmelding 'geen basisbestandssysteem ingesteld' ??) en ik de automatische installatie niet durf te gebruiken.
Ik krijg echter bij de eerste opdrachtregel de melding 'unknown option' klopt het voorbeeld precies qua spaties en aantal streepjes en zo? ik heb het uit mijn hoofd overgetypt en volgens mij geen tikfouten gemaakt.

groeten,

Bas

Offline Thijsg

  • Lid
Re: upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/17, 16:10:36 »
sudo apt-get install ubuntu-desktop?

Offline VandeBas

  • Lid
Re: upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/17, 16:18:18 »
Bingo!

Ik ben er weer in! Het magische commando bleek sudo dpkg --configure -a te zijn, de terminal waarin ik terecht kwam gaf me uit zichzelf deze suggestie, en toen ik m uitvoerde leek het vastgelopen update-proces in txt-mode verder te gaan waar het gebleven was. Maakte het netjes af, en op een paar minor tweaks na ziet het er allemaal prima uit.

Dank voor het meedenken en groeten,

Bas

jesse2314

  • Gast
Re: (opgelost) upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/17, 16:31:05 »
Hi all,

Zojuist toch maar geprobeerd de upgrade te doen van 9.04 naar 9.10. Tegen het eind van de upgrade liep de zaak vast op een scherm met de vraag of ik de ALSA-instellingen wilde vervangen of behouden. Daarbij geen reactie meer op muis of toestenbord, dus de boel maar herstart. Zo te zien wordt er nu nog met de oude kernel opgestart (was dat 2.26-18 voor 9,04, ik weet het niet meer?), er volgt een foutmelding en ik krig vervolgens en soort command line die me vraagt in te loggen in tty-1. Dat lukt, als ik vervolgens het commando startx geef krijg ik allee een zwart scherm te zien met een muiscursor en that's it.
Heeft iemand een idee of ik hier nog iets verder mee kan, of wordt het dan toch maar een clean install?

Alvast dank voor het meedenken en groeten,

Bas

ik geeft je 1 tip doe nooit upgraden dat geeft enkel problemen doe gewoon een verse installatie dus formateren en installeren
« Laatst bewerkt op: 2009/12/17, 16:33:46 door jesse2314 »

Offline VandeBas

  • Lid
Re: (opgelost) upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/19, 13:15:18 »
Zeg nooit nooit...

In mijn geval is er nog nooit iets misgegaan met upgraden (sinds Feisty ongeveer :-), en heb ik dus pas voor het eerst gedonder gekregen na een verse install van Jaunty die ik naar Karmic heb ge-upgradet. En ook dat was zo opgelost. Formatteren en vers installeren is best een gedoe op het systeem waar ik het nu over heb, triple boot mac-ubuntu-win7 met rEFIt als primaire bootloader. Met een grote kans dat ik ook het MacOS en Windows opnieuw mag installeren, denk ik. Zoals gezegd had ik al geprobeerd vanaf een live disk een verse install te doen, maar dat wilde dus niet omdat er een cryptische foutmelding kwam over een basisbestandssysteem dat niet gedefinieerd zou zijn. Daar had ik bij mijn verse install van Jaunty geen last van, dus leek upgraden de makkelijkste weg. Anders had ik eerst weer met een Gparted live disk aan de slag kunnen gaan om de ubuntu-partitie te vernietigen (en ik heb geen aparte home-partitie op dit systeem omdat ik niet te veel partities op de schijf wil hebben, dus alle extra multimedia-zooi en instellingen zouden ook weer over moeten met een verse install) opnieuw te formatteren en dan maar hopen dat de live disk die foutmelding ineens niet meer geeft.

Maar misschien is het voor 10-04 een idee om het toch eens te proberen, omdat ik nu nog steeds op ext3 zit, en eigenlijk toch wel eens naar ext4 wil. Maar dat zien we in mei wel weer....

Dank voor alle meedenken en fijne feestdagen!

Bas

jesse2314

  • Gast
Re: (opgelost) upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/19, 13:20:33 »
Zeg nooit nooit...

In mijn geval is er nog nooit iets misgegaan met upgraden (sinds Feisty ongeveer :-), en heb ik dus pas voor het eerst gedonder gekregen na een verse install van Jaunty die ik naar Karmic heb ge-upgradet. En ook dat was zo opgelost. Formatteren en vers installeren is best een gedoe op het systeem waar ik het nu over heb, triple boot mac-ubuntu-win7 met rEFIt als primaire bootloader. Met een grote kans dat ik ook het MacOS en Windows opnieuw mag installeren, denk ik. Zoals gezegd had ik al geprobeerd vanaf een live disk een verse install te doen, maar dat wilde dus niet omdat er een cryptische foutmelding kwam over een basisbestandssysteem dat niet gedefinieerd zou zijn. Daar had ik bij mijn verse install van Jaunty geen last van, dus leek upgraden de makkelijkste weg. Anders had ik eerst weer met een Gparted live disk aan de slag kunnen gaan om de ubuntu-partitie te vernietigen (en ik heb geen aparte home-partitie op dit systeem omdat ik niet te veel partities op de schijf wil hebben, dus alle extra multimedia-zooi en instellingen zouden ook weer over moeten met een verse install) opnieuw te formatteren en dan maar hopen dat de live disk die foutmelding ineens niet meer geeft.

Maar misschien is het voor 10-04 een idee om het toch eens te proberen, omdat ik nu nog steeds op ext3 zit, en eigenlijk toch wel eens naar ext4 wil. Maar dat zien we in mei wel weer....

Dank voor alle meedenken en fijne feestdagen!

Bas
jij ook fijne kerst dagen en een gelukkig nieuwjaar

Re: (opgelost) upgrade naar 9.10 vastgelopen, geen grafische omgeving meer
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/20, 23:37:11 »
Bij mij werkte de upgrade niet en daarmee ben ik de multimedia ondersteuning kwijt, die blijkbaar in de rootpartitie zit. Iets veiliger had ik eerst een tweede ubuntu 9.04 installatie kunnen doen en deze proberen te upgraden, als dat lukte dan alsnog de gewone ubuntuinstallatie upgraden.
Ik heb nu opnieuw 9.04 geinstalleerd en de home-partitie aangekoppeld. De wachtwoorden van firefox heb ik nu terug.
Op mǹ reserve-pc een schone installatie van ubuntu 9.10 geprobeerd, maar deze  geeft geen grub. In plaats daarvan krijg ik tijdelijk een beeld van een gestoorde tv en even later verschijnt ubuntu, maar de andere distro s kan ik niet meer krijgen. Een extra installatie van bv Debian levert wel weer een grub op, maar dan is ubuntu 9.10 niet meer opstartbaar.
Ik laat t maar bij ubuntu 9.04, hopelijk is bij de LTS-versie 10.04 de grub weer in orde, anders denk ik toch over  een andere distro en dan meteen een, die multimedia-ondersteuning heeft, zoals pclinuxos, mint , puppy of mepis.
Hebben jullie tijdens de installatie van ubuntu 9.10 ook gelezen:
"Ubuntu is ready to play dvd's "
Wat een onzin.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/21, 12:19:29 door Rinus Vriend »