Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen toegang tot harde schijf  (gelezen 8750 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Geen toegang tot harde schijf
« Gepost op: 2010/02/14, 01:29:28 »
Sinds vandaag heb ik enorme moeilijkheden met een harde schijf van me: ik krijg er geen toegang tot! Ineens (eerder niet!) staan er allemaal sleuteltjes bij alle bestanden op die harde schijf!!!)

Zelfs dit geprobeerd:

 Alt+f2
 - Type: gksudo nautilus
 - Druk op enter en voer je wachtwoord in
 - Ga naar de map in kwestie en klik erin met de rechtermuisknop, klik op Eigenschappen
 - Bij het tabblad rechten kun je nu de gewenste toegangsrechten instellen

maar ik krijg nu zelfs die schijf niet meer te zien !!!! (eerder nog wel)

Word er knettergek van!

Ik draai 9.04, heb 3 harde schijven (waarvan er 2 niet gemount, maar heb daar nooit problemen mee omdat 9.04 vraagt of je de schijven automatisch wilt authentificeren en als ke daarvoor kiest heb je altijd toegang tot ze).

Wat moet ik doen? Iemand?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/14, 01:32:52 »
Als ik de betreffende harde schijf wil benaderen krijg ik de volgende foutmelding:

Fout bij aankoppelen Media van 1000,2 GB\

DBus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Message did not receive a reply (timeout by message bus)

Wat betekent dit nou
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/14, 10:13:14 »
Zijn dat interne schijven of afkoppelbare USB schijven?

Interne schijven zou ik zonder twijfelen aankoppelen via /etc/fstab

Externe schijven moeten het normaal automatisch goed doen tijdens het aankoppelen. Als dat niet gebeurt, dan is er waarschijnlijk een probleem met het bestandssysteem. Natuurlijk kan ook een hardware falen van de schijf (=je schijf gaat kapot) aan de oorsprong liggen.

Post eens, met de schuldige schijf ingeplugd, de output hier van

sudo blkid
sudo fdisk -l
mount
ls -l /media

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/14, 15:41:22 »
Het gaat om interne schijven.

Op jouw verzoek:

sudo blkid
[sudo] password for arnoud:
/dev/sdb1: UUID="d8e83129-ffa3-4f4f-97c2-6a33d2c4bdff" TYPE="ext3" SEC_TYPE="ext2"
/dev/sdb5: TYPE="swap" UUID="77d38ad5-b2ab-443d-949f-dbcfdf783c7b"
/dev/sdc1: UUID="2e6f7c8a-1585-4d28-8943-9eb10ce4e290" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"

Schijf /dev/sdb: 81.9 GB, 81964302336 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9964 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0xfe34fe34

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1               1        9591    77039676   83  Linux
/dev/sdb2            9592        9964     2996122+   5  Uitgebreid
/dev/sdb5            9592        9964     2996091   82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdc: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 30401 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0xe4f0e4f0

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdc1               1       30400   244187968+  83  Linux


HIERBOVEN ZIE IK TROUWENS DE BETREFFENDE HARDE SCHIJF NIET BIJ STAAN! HETBETREFT NL. EEN 1000 gb HARDE SCHIJF.

mount
/dev/sdb1 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
tmpfs on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=620)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.28-18-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=755)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/arnoud/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=arnoud)

ls -l /media
totaal 20
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-02-14 01:49 1000 GB
lrwxrwxrwx 1 root root    6 2010-02-07 01:45 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-02-07 01:45 cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-02-07 01:45 cdrom1
lrwxrwxrwx 1 root root    7 2010-02-07 01:45 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-02-07 01:45 floppy0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-02-14 01:50 sdc1

EN HIERBOVEN ZIE JE WEL 1000 GB EN SDC1 STAAN, MAAR DIE HEB IK ZLF AANGEMAAKT MET PYSDM IN DE HOOP DE 1000 GB -SCHIJF TE MOUNTEN. MAAR DAT IS NIET GELUKT. DIE 1000 GB EN SDC1 ZIJN LEEG! MOET IK ZE WEER WEGHALEN? ZO JA HOE?



« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 16:51:44 door Partynoud »

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/14, 15:46:17 »
Ik heb geprobeerd met pySDM de 1000 GB-schijf te mounten in de veronderstelling dat dat miscchien nodig was, maar wist niet goed hoe dat moest. Ik had ze genaamd sdc1 en 1000 gb. Die namen staan nu wel in /media , maar zijn leeg..?? Dit zal wel niet goed zijn. Moet ik ze weghalen? En hoe doe ik dat?
(het zijn 2 namen omdat ik 2x geprobeerd heb de schijf te mounten)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/14, 16:44:39 »
Citaat
Zijn dat interne schijven of afkoppelbare USB schijven?
Bij deze nog eens de vraag.

Het gaat niet om sdc, de 250 GB schijf? Dan heb je de schijf afgekoppeld vooraleer de commando's in te geven, of, heel wat erger, de schijf wordt op geen enkele manier herkend door het systeem.

De koppelpunten die jij hebt gemaakt, "1000 GB" en "sdc1" hebben als eigenaar "root" en als permissies dat alleen de eigenaar kan schrijven. Logisch dus dat je als gewone gebruiker geen toegang had tot de harde schijf. Daarvoor moet je de permissies aanpassen, of de eigenaar aanpassen, afhankelijk van welke toegangsvoorwaarden je wil.

Citaat
Die namen staan nu wel in /media , maar zijn leeg..?? Dit zal wel niet goed zijn. Moet ik ze weghalen? En hoe doe ik dat?
Die mappen zijn koppelpunten, aangemaakt door pysdm. Een koppelpunt is niets meer dan een lege directory. Na het aankoppelen van de schijf, verschijnt daarin de inhoud van de schijf.

Aangezien je met pysdm hebt aangerommeld, zal je /etc/fstab nu ook onder de loupe moeten genomen worden.

* Zeg eens duidelijk om welke schijf het gaat. Ik vermoed dat het een verwijderbare USB schijf is, maar het is niet aan mij om dat te raden, wel aan jou om dat te melden.
* Indien een USB schijf: plug ze eens terug in, en voer dan volgende commando's uit (er is er eentje bijgekomen!).
sudo blkid
sudo fdisk -l
mount
ls -l /media
cat /etc/fstab

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/14, 16:55:43 »
Ik heb duidelijk aangegeven dat het om interne schijven gaat (lees nog eens goed), dus ik snap verder niet wat je bedoelt. De 1000 GB is een interne schijf, waartoe ik tot gisteren gewoon toegang toe had.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/14, 17:01:11 »
oops, je had het inderdaad duidelijk vermeld. Dat betekent dat je best met /etc/fstab aan de slag gaat om die automatisch aan te koppelen. Eens de schijf aangekoppeld is, regel je de toegang door de eigenaar/permissies van het koppelpunt in te stellen. Het zeer eigenaardige nu is dat je 1000 GB schijf blijkbaar niet opduikt in "sudo fdisk -l" of "sudo blkid". Misschien eens heropstarten, en dan zien of de schijf terug te zien is in /etc/fstab.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/14, 17:11:03 »
Dat fstab vind ik nogal lastig (vandaar ook psydm) maar sta er wel voor open om dat te gebruiken, alleen dat is waarschijnlijk voor een later zorg.

Wat ik even wil vermelden is dat als ik de 1000 GB aanspreek (erop klik dus) hij de volgende foutmelding geeft:

Fout bij aankoppelen Media van 1000,2 GB
DBus error org.gtk.Private.RemoteVolumeMonitor.Failed: An operation is already pending

Dit is heel raar omdat TOT gisteren ik gewoon toegang had. Misschien is er iets mis met de voedingsstekker of SATA-stekker of zit het kaartje niet goed vast in mijn moederbord. Dat ga ik eerst even checken. Apart is ook dat bij het opstarten van mijn pc de 1000 GB-schijf niet weergegeven wordt.......

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/14, 17:41:27 »
Citaat
Dat fstab vind ik nogal lastig (vandaar ook psydm) maar sta er wel voor open om dat te gebruiken, alleen dat is waarschijnlijk voor een later zorg.
Het zou kunnen je eerste zorg zijn. Mogelijk moet je /etc/fstab eerst weer eens opschonen vooraleer die foutmelding verdwijnt.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/14, 19:42:32 »
Dat fstab vind ik nogal lastig (vandaar ook psydm) maar sta er wel voor open om dat te gebruiken, alleen dat is waarschijnlijk voor een later zorg.

Wat ik even wil vermelden is dat als ik de 1000 GB aanspreek (erop klik dus) hij de volgende foutmelding geeft:

Fout bij aankoppelen Media van 1000,2 GB
DBus error org.gtk.Private.RemoteVolumeMonitor.Failed: An operation is already pending

Dit is heel raar omdat TOT gisteren ik gewoon toegang had. Misschien is er iets mis met de voedingsstekker of SATA-stekker of zit het kaartje niet goed vast in mijn moederbord. Dat ga ik eerst even checken. Apart is ook dat bij het opstarten van mijn pc de 1000 GB-schijf niet weergegeven wordt.......

Kast open gehad. Alle stekkers nagekeken, Sata-kabeltje zelfs vervangen, alles weer ingeplugd. Weer opgestart. Tijdens opstarten zie ik de Sata-schijf nog steeds niet. Vervolgens wanneer Ubuntu volledig is opgestart zie ik de Sata-schijf helemaal niet meer!!! (sata-schijf =1000gb schijf).

Zelfs wanneer ik een installatie-cd erin doe en die volledig opgestart is zie ie mijn schijf niet....!!

Zeg het maar.......

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/14, 20:02:49 »
Indien je de schijf tijdens opstarten(dus bios) niet ziet dan hoef je niet in ubuntu te zoeken.
Je kan eens in de bios kijken of daar iets gewijzigd is, dus dat bijv een kontroller uit is gezet waar je 1000 schijf aan hangt.
Anders schijf eens in een andere pc inbouwen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/14, 21:05:55 »
Hoi jan, ok zal eens kijken. In de bios had ik al gekeken maar daar zag ik hem idd niet. Voor de rest heb ik er weinig verstand van maar zal dus nog eens kijken. Waar moet ik precies zoeken in de bios? (welke controller zou uitgezet kunnen zijn?)

Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/17, 09:19:41 »
jumpers als slave...... ja ik weet t ook anders niet   ;)
NetBookRemix @ Pentium T4300 (2,1 Ghz), 2x2 Gb DDR2, 320 Gb HD, 1Gb GeForce GT220

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/17, 17:40:05 »
Indien je de schijf tijdens opstarten(dus bios) niet ziet dan hoef je niet in ubuntu te zoeken.
Je kan eens in de bios kijken of daar iets gewijzigd is, dus dat bijv een kontroller uit is gezet waar je 1000 schijf aan hangt.
Anders schijf eens in een andere pc inbouwen.


De betreffende harde schijf is niet in de bios te zien aangezien het een SATA-disk is die via een speciaal sata-kaartje is aangesloten via mijn IDE-moedrbord. vandaar dat ie niet in de bios te zien is.

Verder ben ik (ERG) bang dat de schijf kapot is. Het is een brandnieuwe schijf (!) die het de eerste week goed gedaan heeft, echter na een week kreeg is dus geen toegang meer tot de schijf. Mijn pc zag hem gewoon niet meer. Zelfs als ik de installatieschijf van Ubuntu opstart ziet ie de schijf niet, terwijl ie de rest wel ziet. Het Sata-kaartje zelfs vervangen door een ander sata-kaartje. Dat leverde niets positiefs op. Zelfs Sata-kabeltjes vervangen. Hielp ook niets.

Wel vreemd is dat de schijf soms wel gezien werd en soms niet, alleen toegang kreeg ik niet, want hij gaf elke keer een error en dat ie bezig was met "pending" (zoeken deed ie dus wel maar hij kreeg geen contact met de schijf blijkbaar). Verder wat opvalt is dat de schijf helemaal geen gekke of harde geluiden maakt wat je vaak hebt bij kapotte schijven, alleen de schijven van tegen woordig schijnen geruislozer te zijn dan vroegere. Dus zeg 't maar.....

Het onwijs klote ervan is dat (UITERAARD!) AL mijn belangrijke data erop staat (200 GIG!) en ik die waarschijnlijk kwijt ben................................... :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( Al mijn opgeslagen informatie naar de klote!

Ik heb hem er nu uitgehaald en een kennis van me gaat hem er ergens anders inhangen.

Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/17, 20:01:15 »
Kijk eerst eens met testdisk of je partitie tabellen etc. nog goed zijn, je kan eventueel deze direct repareren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/18, 00:38:45 »
Kijk eerst eens met testdisk of je partitie tabellen etc. nog goed zijn, je kan eventueel deze direct repareren.

Ik heb er weinig verstand van Gijsbert maar waar vind ik die testdisk?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/18, 13:06:20 »
Ik ben Gijsbert niet :D , maar testdisk is te installeren vanuit Synaptic pakketbeheer. ^-^

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/18, 15:16:39 »
Ik ben Gijsbert niet :D , maar testdisk is te installeren vanuit Synaptic pakketbeheer. ^-^

ok, bedankt Gijsbert2  :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/18, 16:11:31 »
 :D
En, altijd makkelijk, hier vind je een handleiding: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
En over Photorec, dat je er gratis en voor niets bijkrijgt  =D kun je hier het een en ander lezen: http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step

Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/18, 16:19:37 »
Een beetje onder mijn duiven schieten Mikkel ???  XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/18, 16:24:37 »
Sja, had je maar wat vroeger op moeten staan, Gijsbert. :evil:

Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/18, 16:51:25 »
Ik was er vroeg bij, ik zat alleen op een tegenstribbelende Windows PC, niet bij mij thuis hoor.   :(
Ik had exact dezelfde links al in een ander draadje gezet, bewijs: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/xubuntu-op-verkeerde-schijf/msg558800/#msg558800 let op de tijd. Tja ik wilde wel maar de PC niet.
Ik heb tenslotte een reputatie hoog te houden. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/18, 17:06:13 »
Oké GijsBikkel  :D , testdisk geinstalleerd (kan er nu helaas niks mee want een kennis heeft hem nu), maar wil wel graag weten hoe testdisk werkt. Waarschijnlijk kan het alleen geopend worden via de terminal (of niet)?

Als ik dat doe krijg ik volgende bericht:

TestDisk 6.10, Data Recovery Utility, July 2008
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

TestDisk need 25 lines to work.
Please enlarge the terminal.

Wat betekent dit? Oftewel hoe open je testdisk?

Re: Geen toegang tot harde schijf
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/18, 17:12:29 »
Je terminal scherm is te klein om alles te laten zien, gewoon maximaliseren of met de muis de venster randen groter slepen, op de hoek beet pakken met de muis en slepen maar. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.