Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien  (gelezen 17188 keer)

Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Gepost op: 2014/04/05, 23:16:46 »
Sorry, ben nieuw in Ubuntu. Ik installeerde Ubuntu 12.04 op mijn oude pc omdat XP gaat vervallen. Maar ik heb me wel een nieuwe pc met Windows 8.1 erop gekocht. Beide staan bij mij thuis aangeschakeld op het Web via een router.
Ik ben er in geslaagd om, na veel geknutsel, een paar mappen te delen op beide computers, en de communicatie over en weer lukt heel goed in dat kleine netwerk. Echter, hoe komt het toch dat ik, als ik op mijn Ubuntu-pc het netwerk doorzoek ik wel mijn Windows-pc tegenkom, maar in Windows Explorer op mijn Windows-computer kan ik de Ubuntu-pc niet zien. Mijn Windows-pc zegt wel dat mijn Ubuntu-pc wel goed geconfigureerd lijkt te zijn (hoe deed ik dat nu alweer?) maar de Ubuntu-pc lijkt niet te reageren volgens Windows 8.1. Ik kan het één niet aan het ander knopen: bestanden kunnen delen, maar de pc zelf niet zien. De Ubuntu-pc is wel met de router verbonden via een Powerline, maar daar zal het wel niets mee te maken hebben, denk ik?
Dank bij voorbaat voor elk antwoord.

Norbert

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/06, 00:17:30 »
Je kan vanaf een windows bestandsbeheer volgens mij geen linuxbestanden lezen, maar wel met:
 http://www.diskinternals.com/linux-reader/

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/06, 05:47:40 »
Je kan vanaf een windows bestandsbeheer volgens mij geen linuxbestanden lezen, maar wel met:
 http://www.diskinternals.com/linux-reader/
Dit gaat over iets anders.
Met bestanden delen hoef je niet een andere formaat te lezen, dit wordt door het netwerk protocol opgelost.

Offline aartje

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/06, 11:54:22 »
Samba installeren ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/06, 14:21:38 »
Heb je samba geïnstalleerd en ingesteld.
Zoek een handleiding hoe een map delen met ubuntu(samba heet dit).

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/06, 14:23:00 »
Samba installeren ?

Heb ik gedaan en ik heb mij daarmee op dezelfde thuisgroep ingesteld. Moest ik doen ook, want anders kon ik geen bestanden delen.  Toch blijft mijn Ubuntu-pc als zodanig onzichtbaar in het netwerk op de Windows-pc.  Nu is dat wel geen groot drama, want ik kan vrij over-en-weer bestanden uitwisselen via de gedeelde netwerkmappen (die ik wel op mijn Windows-pc hebben moeten aanmaken). Dus Ubuntu zelf ziet ze wel. Maar ik kan geen gedeelde mappen instellen op mijn Ubuntu-pc en ook de Ubuntu-pc zelf wordt dus niet gezien.

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/06, 14:25:42 »
Heb je samba geïnstalleerd en ingesteld.
Zoek een handleiding hoe een map delen met ubuntu(samba heet dit).

Ik heb inderdaad richtlijnen gevonden en die ook toegepast. Maar het helpt niet. Heeft U weet van een goede, verstaanbare handleiding voor Ubuntu 12.04?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/06, 14:28:15 »
Zoek eens op mijn user en samba , vaker heb ik dit opgeschreven op dit forum voor anderen.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=80224.msg874319#msg874319
« Laatst bewerkt op: 2014/04/06, 14:31:12 door jan11000 »

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/07, 00:25:21 »
Ik begin zo stilletjesaan de indruk te krijgen dat Windows 8.1 er niet van houdt om pc's te afficheren waarop geen Windowsversie draait. Want op mijn kleine netwerk staat nog een derde pc (Windows 7) en diè zie ik wèl op mijn Windows 8.1-pc als hij aanstaat. Maar goed, een drama is het niet als ik mijn Ubuntu-pc niet zie, als ik maar gedeelde mappen of 'extra netwerklocaties' kan verkrijgen op beide pc's.  Die zijn op W8.1 niet moeilijk in te stellen (wel "Delen" voor "Iedereen" instellen en de machtigingen bepalen). Voor de rest, met behulp van Nautilus, gewoon naar "Bestand" gaan, dan naar "Verbinden met server". Vervolgens bij "Type" het Windowsnetwerk uitkiezen, dan de naam van de Windows-pc invullen (de naam van de Windows-pc, zoals je die zelf bepaald hebt) en de naam van het gedeelde bestand of gedeelde netwerklocatie. Ik vind dat eigenlijk nog de snelste methode en je hoeft helemaal niet te wachten. Met Samba heb ik wel de werkgroep dus eerst gemeenschappelijk gemaakt, maar dat hoeft vanzelfsprekend maar één keer te gebeuren. Wel stel ik me de vraag of die gedeelde netwerklocaties wel veilig zijn voor andere gebruikers op het Web. Maar zóveel weet ik er ook niet over. Ubuntu is nieuw voor mij, maar dat is W8.1 ook.

Offline softbart

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/07, 10:49:48 »
Er is verschil tussen een thuisnetwerk en een thuisgroep. De thuisgroep is alleen bedoeld voor windows 7 en 8 en mogelijk Vista. Dus geen XP en Linux.

groet,

Theo

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/14, 20:34:34 »
Ik ben er tenslotte toch uitgeraakt.
Het kwam er hem op neer dat ik in Windows 8.1 een nieuwe netwerklocatie moest aanmaken met een adres \\192.168.1.x (het adres dat mijn router aan mijn Ubuntu-pc had toegekend) met daarachter de naam van een gedeelde map. Dus zo: \\192.168.1.x\Naam_gedeelde_map. Daarna vroeg W 8.1 wel naar de netwerkreferenties van die gedeelde map. Dààrvoor moest ik gewoon de mapnaam  ingeven waar al mijn andere, persoonlijke mappen onder staan. Die staan bij mij onder /home/norbert, dus 'norbert'. En verder moest ik als wachtwoord gewoon het inlogwachtwoord van mijn Ubuntu-pc opgeven, zoals je dat elke keer moet doen bij het opstarten van de pc.
Ik heb wel, vóór dit alles, Samba helemaal verwijderd en terug geïnstalleerd. Ik heb dat letterlijk gedaan zoals op déze pagina: https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/samba-fileserver.html . In Windows zelf heb ik wel de ingestelde werkgroep gelijk genoemd aan die op mijn Ubuntu-pc (in smb.conf en de toegankelijkheid tot die pc maximaal gemaakt via Netwerkcenter. Maar dàt was voordien al uitgevoerd. Teveel om op te noemen, maar als jullie aandringen vertel ik in een volgend artikeltje. Ik ben er inmiddels hondsmoe door geworden  :| . 't Staat hier ook ergens allemaal in: http://www.howtogeek.com/176471/how-to-share-files-between-windows-and-linux/ . Meteen kwamen àlle shares, die ik op mijn Ubuntu-pc aangemaakt had, mede tevoorschijn. Beide pc's staan nu correct in het Netwerk opgegeven, óók in mijn Ubuntu-pc. Best moeilijk voor niet-ingewijden in netwerken (zoals ik). Ik ben er dan ook 3 maanden aan bezig geweest. Ik zou, als ik alles zou opschrijven, er wel een hele website mee kunnen vullen. Sturen jullie maar een mailtje als jullie meer willen weten ( strandkruier@gmail.com ).

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/16, 22:13:55 »
Verontschuldig mij, nog even een toelichting..
Vandaag ging het wéér mis! Wederom geen Ubuntu-pc meer te zien op mijn W8.1-pc..
Ik had gisteren wel eerst de eigen firewall van de Ubuntu-pc afgezet. Menno Schoone van http://www.schoonepc.nl/  had me dat in een vroegere instantie aangeraden om die toch aan te zetten, hoewel hij standaard op "uit" staat (zie https://sites.google.com/site/computertip/directdoen ) en omdat ik zo hier en daar wel al iets gelezen had over in de weg staande firewalls heb ik dat maar gedaan..
En ik had die firewall gisterenavond weer aangezet!
Ik had dat niet moeten doen geloof ik, want toen ik hem vanmiddag wéér uitzette, kon ik met mijn Windows-pc terug de shares zien die ik in smb.conf had aangemaakt. Zucht! Hopenlijk wordt dit artikel géén never ending story!! Gelukkig moest ik op mijn Windows-pc nu deze keer géén "netwerkreferenties" meer opgeven. Hij wist die blijkbaar al.
Bestaat er op Windows 8.1 eigenlijk ook niet zulke file als smb.conf, waar je direct alles kunt aflezen wat er in de smb.conf-file moet staan?

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/13, 23:03:22 »
Inderdaad, ik heb hier al 'n draadje gehad over hetzelfde.  Zie hier: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83994.msg908218#msg908218
Ik heb ondertussen een upgrade uitgevoerd naar Ubuntu 14.04 LTS en nu gebeurt net hetzelfde: mijn Ubuntu-pc kan mijn Windows-pc goed zien. Alle mappen daar, die toegankelijk gemaakt werden, zijn ook toegankelijk, bewerkbaar, etc. Maar, het omgekeerde lukt niet! Mijn nieuwe pc met daarop Windows 8.1 'ziet' mijn Ubuntu-pc niet. Samba is geïnstalleerd en als ik op mijn Windows-pc een weblocatie wil aanmaken naar een gedeelde map op mijn Ubuntu-pc lijkt alles goed geconfigureerd te zijn (volgens diezelfde Windows-pc)  maar die Windows-pc zegt dat mijn Ubuntu-pc niet antwoordt..
Dus zit is weer in zak en as!
Ik heb werkelijk de indruk dat mijn Windows-pc de verlangde mappen wel degelijk vindt! Maar die pc kan mijn Ubuntu-pc niet echt aanspreken!! 'Kan geen verbinding met server maken' is steeds het ultieme antwoord.
Voor de rest: leve Ubuntu! Maar het opzetten van een netwerk met een Windows-pc lijkt wereldwijd toch een grote struikelblok te zijn. Ofwel is Microsoft een grote valsspeler. Zo kan ik de benaming van de thuisgroep zowel in kleine als in hoofdletters vinden! Wie geraakt dààr nu nog wijs uit?

Norbert
« Laatst bewerkt op: 2015/06/14, 12:46:24 door TopGear »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/13, 23:20:47 »
Denk dat je het bij windows moet gaan zoeken, met win 7 en xubuntu had ik dit ook, en het lag aan win 7.
Bekijk in windows het thuisnetwerk, want dit is wat anders is dan bij xp.
Zelf heb ik alles eruit gesloopt bij win 7 en ingesteld zoals bij xp, of dit voor win 8 geld weet ik niet.

Je zou kunnen testen om je nieuwe pc met een ubuntu livecd te booten, en dan op je andere pc de netwerk share te benaderen, wachtwoord ingeven en als het werkt dan ligt het aan je windows.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/14, 12:46:34 »
Zoals je al zei, er is al een topic over. Samengevoegd dus.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/15, 06:51:16 »
Firewall kun je aanzetten in ubuntu, maar dan moet je wel in je firewall bestanden delen/samba(filter in firewall) toevoegen.
Als je firewall aanstaat kun je geen mappen delen op ubuntu, dus windows gaat deze niet zien, daarom in de firewall samba installeren, bij 14.04 zit een uitgebreidere instellingen, die kun je daar filters kiezen, waaronder samba, dan werkt bestanden delen in ubuntu.

Firewall aan in ubuntu(zonder samba filter), dan kun je altijd bij andere pc's in gedeelde mappen kijken.

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/15, 22:54:23 »
@jan11000:

Dank je wel, Jan. Morgen proberen!

Norbert

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/17, 13:54:04 »
Sorry, jan11000, maar ik ben er niet in geslaagd om mijn nieuw aangemaakte Live CD op mijn nieuwe Windows pc te laten draaien. Eerst ontbrak er volgens Windows een bestandje. Daarop heb ik de Iso-file bij mijn andere mappen van mijn Window pc gezet en van daaruit leek het wel te lukken om dat ontbrekende bestandje toch op mijn DVD-RW te krijgen. Maar dan ging het weer mis en Windows zocht wéér naar een bestand dat er niet was.

Norbert

Offline Nero

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/17, 14:17:37 »
Een Live cd moet je ook niet onder Windows laten draaien. Herstarten en via het boot-menu de cd kiezen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/17, 14:28:33 »
Vraag over opstarten vanaf een CD/DVD, USB-stick.

Configureer de computer op te starten vanaf verwisselbaar apparaat
 Gebruik de  Delete of  F2 toetsen, om het laden van  de BIOS -menu. De toetsen  F1, F8, F10, F11, F12 kan worden gebruikt voor sommige moederborden, alsmede de volgende toetscombinaties:                • Ctrl + Esc
        • Ctrl + Ins
        • Ctrl + Alt 
        • Ctrl + Alt + Esc
        • Ctrl + Alt + Enter
        • Ctrl + Alt + Del
        • Ctrl + Alt + Ins
        • Ctrl + Alt + S

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/17, 15:25:54 »
@Strandkruier: voor het installeren van Ubuntu op Windows8 is meer nodig dan het aanpassen van het BIOS. Lees allereerst de informatie in deze link: UEFI – Dual boot Windows 8.x en Ubuntu …  Indien engels geen probleem is kan je ook kijken op: AskUbuntu

edit: nog meer info (van Pjotr) :  https://sites.google.com/site/computertip/windows

Het is misschien verstandig om te vermelden om welke type pc het precies gaat. Dit in verband met eventuele vervolg-vragen.

En het maakt ook wel uit welke Ubuntu-versie wordt geinstalleerd: 
  versie 14.04 (64 bit) is in het algemeen te prefereren boven 15.04.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/17, 15:35:44 door EZ-man »

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/17, 23:06:31 »
@Nero en @Henkp:
Neen, hoor! Op mijn versie van W8.1 blijft Windows de touwtjes in handen houden, zelfs al stel ik het BIOS goed in.

@EZ-Man:
Ja, dààr was ik deze namiddag ook op gevallen. Die site van Pjotr ga ik eerstdaags uitproberen. Ik zie het ook wel zitten dat ik eerst een aparte partitie zal moeten aanmaken om Ubuntu op mijn nieuwe pc te krijgen.
Ware het niet dat ik op 29 juli a.s. de nieuwe versie van Windows 10 verwacht dan had ik daar Windows al lang afgegooid. Met dat systeem is 't altijd wat. Ik krijg letterlijk de zenuwen als ik met Windows moet werken. Ik begrijp niet hoe ze dat systeem nog verkocht krijgen. Mijn volgende pc zal er één zijn zónder dat systeem er op. Dat heeft mijn leverancier me al beloofd. Eenvoud mocht wel eens heruitgevonden worden.

Norbert

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/18, 00:24:39 »
Ware het niet dat ik op 29 juli a.s. de nieuwe versie van Windows 10 verwacht  ....

Onnodige zorgen: Windows kan de EXT4-partities van Linux niet zien, dus als de handleiding goed gevolgd wordt voor een dual-boot win8/linux, dan verloopt alles gladjes. En die upgrade-datum is toch niet heilig ?

De installatie vergt geconcentreerd werken. Daarom is het verstandig om alle stappen en begrippen in de instructie voor de Ubuntu installatie goed te beheersen. Neem daar de tijd voor. En wees voorbereid op improvisaties (elke computer is een beetje anders).

Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/18, 08:28:58 »
@EZ-Man:

Dank je wel, EZ-Man. Hier zal ik wel wat aan hebben, vermoed ik. Maar ik ga er inderdaad wel mijn tijd voor nemen. Mijn probleem met het koppelen van mijn 2 pc's is niet echt dringend (ik heb ook een paar externe harde schijven waarmee ik gegevens kan vertransporteren). Ik ga echter toch wachten tot nà 29 juli e.k., totdat ik eens gezien heb hoe die Windows 10 er uit ziet. Wie weet heeft diè wel een minder nukkig netwerkbeheer en dan hoef ik heel die bedoening niet uit te voeren. Ik heb -helaas- nog wel wat meer te doen dan uitsluitend achter m'n pc te zitten, zie je? 't Is om diè reden dat ik toch zo graag zou willen dat er uiteindelijk toch wat meer eenvoudige inwisselbaarheid kwam tussen computersystemen en pc's onderling. Die Windows met al z'n toeters en bellen.. Als het zo verder gaat dan zal je over 10 jaar de -steeds kleiner wordende- letters niet meer kunnen lezen van het bestandsbeheerblad vanwege het oneindige aantal opties die er op staan. Het wordt net zo erg als met de bijsluiters van sommige medicijnen.  :|

Norbert

Offline Nero

  • Lid
Re: Wel gedeelde mappen, maar géén pc te zien
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/18, 09:35:17 »
Neen, hoor! Op mijn versie van W8.1 blijft Windows de touwtjes in handen houden, zelfs al stel ik het BIOS goed in.
Dan zit je nog steeds in Windows, en niet op de live-cd. Als je werkelijk de Live Ubuntu opstart zie je Windows niet te voorschijn komen. Nogmaals: BIOS/UEFI instellingen.

Edit: probeer je wel met een 64-bit Live? Een W8 machine met UEFI zal de 32-bit versie niet slikken tenzij je in het BIOS CMS aanzet.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/18, 09:38:24 door Nero »