Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lichtgewicht distributie bedoeld als fileserver  (gelezen 421 keer)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Lichtgewicht distributie bedoeld als fileserver
« Gepost op: 2016/08/07, 13:51:26 »
hallo,

Ik zoek een lichtgewicht distributie die mappen/ Hardeschijven eenvoudig kan delen als fileserver.

Ik heb geen ervaring met echte fileserver distributie of NAS distributie.
Ik zat meer te denken aan een distro, die net als bij windows eenvoudig een mappen kan delen in een thuis netwerk.

Ik wil dit gaan gebruiken in een Shutle X zoals deze http://www.shuttle.eu/_archive/older/en/sn45g.htm
Ik heb een extra PCI kaart toegevoegd die SATA drives kan aansturen.

Op dit moment bezit deze Shuttle zijn maximale geheugen van 1G, dus zware distro's zijn geen optie.
Op dit moment heb ik Lubuntu 16.04 erop staan, maar ik vind deze niet eenvoudig genoeg (voor fileserven) voor dit werk.

Ik zoek de eenvoud, van fileserven zoals Windows dat kan.

Hopelijk hebben jullie leuke alternatieven.

DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook


Re: Lichtgewicht distributie bedoeld als fileserver
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/11, 16:02:32 »
In feite kun je volgens mij alle linux distributies zo in richten. Je zult alleen merken dat er nogal een verschil is in denkwijze tussen linux en windows. Bij windows ligt veelal de nadruk op gebruikersgemak (en kost de nodige geheugen) terwijl in de linux wereld veiligheid een hogere prioriteit heeft dan gebruikersgemak (soort van). Wanneer dit niet zo was, dan was er tenslotte ook geen aparte (niet grafische) server editie van Ubuntu beschikbaar of nodig. Veelal investeert men liever tijd in het lezen van documentatie zodat men een goede, snelle en veilige fileserver heeft dan een onveilige, tragere geheugenslurpende point & click server heeft. Het is een uitdaging dat geeft ik grif toe, maar op youtube staan verschillende filmpjes van hoe je zoiets kunt opzetten. Met 1 GB werkgeheugen zou ik het zeker proberen en wellicht eenmaal werkende zou je misschien niet anders meer willen.

Groetjes,
Theo
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Lichtgewicht distributie bedoeld als fileserver
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/11, 16:11:12 »
Misschien heb je hier nog iets aan?
http://www.serverwatch.com/columns/slideshows/top-10-linux-server-distributions-of-2015.html

De link zegt 2015, maar de site zelf geeft de top 10 voor 2016, Ubuntu op 1 overigens.