Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eerste problemen na installatie van ubuntu  (gelezen 3165 keer)

spikkle

  • Gast
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Gepost op: 2008/02/21, 13:35:07 »
Ik heb een boek gekocht waarin stap voor stap uitgelegd word hoe je moet overstappen op linux.
(probleemloos overstappen op linux - J. Stedehouder)
Ik heb dus ubuntu geïnstalleerd naast windows via een dualboot.
 
Ik ondervind eigenlijk vanaf het begin al volgende problemen
 
- Bij het aanmelden staat mijn toetsenbord op QWERTY ingesteld, maar wanneer alles is  
   opgestart staat die op azerty.
 
- ubuntu nam standaard hetzelfde bureaubladachtergrond over vanuit mijn windows
   ik heb dit wel kunnen veranderen, maar hoe komt het dat ik mijn windowsachtergrond krijg
   terwijl ik aanlog met ubuntu.

- ik heb mijn harde schijf gepartitioneerd zoals uitgelegd in mijn boek. Maar ik kan niet  
  aan de structuur uit.
  ik dacht dat wanneer je een schijf partitioneerd er meerde "letters" (drives) onstaan.
  Mijn linux mappen staan gewoon tussen mijn windows mappen en het lijkt precies of ik  
  alleen in de windows mappen kan  terwijl ik aanmeld met ubuntu.
  Het komt er eigenlijk op neer dat ik de ubuntu specifieke mappen bij n aniet terugvind.

- Tevens is ubuntu een pak trager dan windows, precies of ik ben nog met de live cd bezig.
  ook ALLE ubuntu screensavers lopen vast en de helft  van de media programma's  
  voor  muziek / films werken nauwelijks. Krijg met de meeste spelers geen of heel slecht beeld.

Omdat ik nog een leek ben op gebied van ubuntu zal de oorzaak waarschijnlijk bij mij liggen.

Wie kan mij helpen met deze problemen ? tips zijn ook welkom

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/21, 14:14:46 »
De dingen die jij hier omschrijft heb ik in me leven nog niet gezien of meegemaakt. ???

Heb je Ubuntu geinstalleerd met de Live-CD ???

Een aantal dingen die je omschrijft zijn ook wezenlijk onmogelijk.
Er kunnen geen Linux mappen tussen windo mappen staan en vervolgens zou Linux cq windo nog funtioneren ??
Dit kan niet omdat windo niet op een ext3 file systeem kan werken en Linux werkt niet niet echt op fat32 of ntfs......

Het lijkt me beter dat je een paar screenshots maakt van de HD indeling ter verduidelijking.
En deze hier post afcourse.

Wanneer je de pc boot krijg je dan dit opstartscherm ??


Ik vrees als het echt waar is wat jij omschrijft je de harddisk kan gaan formateren en ff opnieuw moet beginnen..

Houd bij een dualboot de volgende keer deze handleiding aan:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/21, 14:41:41 »
probleem Qwerty -> Azerty heb ik ook bij men vriendin. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd bij mijn thuis op een Azerty en men vriendin gebruikt Qwerty. Gevolg, bij het aanmelden moet zij ff denken hoe mijn bord eruit ziet.

Je windows achtergrond kun je alleen krijgen indien je aangegeven hebt dat je dat wil bij de installatie van een dual-boot
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline JvH

  • Lid
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/21, 14:57:55 »
Citaat van: "bartek"
Je windows achtergrond kun je alleen krijgen indien je aangegeven hebt dat je dat wil bij de installatie van een dual-boot
Vreemd, ik kan bij het installeren van een dual boot überhaupt geen instellingen van Windows overnemen.
Natuurlijk kan ik wel een afbeelding die ik ook in Windows gebruik naderhand instellen als achtergrond.

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/21, 16:36:34 »
Dit is inderdaad fascinerend. Niet het overnemen van de gegevens uit Windows (dat kan via de migratiestap gedurende de installatie), maar het door elkaar lopen van de mappen. Wat bedoel je precies met Windows mappen die tussen de Linux mappen staan?

Mijn indruk is (en het is maar een indruk) dat je bij de migratiestap gekozen hebt voor het overnemen van de gebruikersgegevens uit Windows. Dat verplaatst dan je hele bureaublad naar Ubuntu en in ieder geval een deel van de mappen uit Mijn Documenten. Die mappen zie je dan terug in de Persoonlijke map onder Ubuntu.

Het andere punt (multimedia) kan kloppen. Heb je de stappen voor het multimediaal maken van Ubuntu uit het boek allemaal doorlopen? De dvd mocht niet worden uitgeleverd met alle codecs etc. (rechtenprobleem), maar in het boek staat wel beschreven hoe dat opgelost moet worden. Er is wel een wijziging gekomen ten aanzien van de Medibuntu softwarebronnen, maar de oplossing staat op het forum die bij het boek hoort.

De traagheid is apart, maar kun je misschien even aangeven op welke hardware je nu draait?

Groetjes

Jan Stedehouder

Offline JvH

  • Lid
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/21, 17:11:34 »
De enige manier die ik kan bedenken waarop je Ubuntu 'tussen Windows in', dus op bijv. C:\ zou kunnen installeren (als dat is wat spikkle bedoelt):
- Kies bij het instellen van de HD/partitie die je wil gebruiken voor de handmatige methode
- Stel voor je Windows-partitie het mount point in op /
- Kies ervoor de Windows-partitie niet te formatteren

Ik dacht eigenlijk dat het bovenstaande niet zou moeten kunnen omdat dit door de interface afgevangen wordt, maar goed ik heb het ook nooit durven proberen :)

Is dit toevallig wat je hebt gedaan tijdens de installatie, spikkle?

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/21, 21:53:57 »
Citaat
Dit is inderdaad fascinerend. Niet het overnemen van de gegevens uit Windows (dat kan via de migratiestap gedurende de installatie), maar het door elkaar lopen van de mappen. Wat bedoel je precies met Windows mappen die tussen de Linux mappen staan?
Hmz ik heb Gutsy nu 3x de gok gewaagd dat hij gegevens uit windo mocht grijpen.

Het enigste wat hij bij tot op heden gedaan heeft is de favorieten uit IE of uit FF pakken.
Voor de rest vind ik niets terug ???

Geen prob verder, mja ik deed het ook alleen maar omdat ik nogal nieuwsgierig was wat hij ging migreren en wat er allemaal goed/fout zou gaan....

Tot op heden ging er nix fout en merk er eigenlijk weinig van.

Denk verder dat het mooi zou zijn indien spikkle
 even Gparted zou DLen en op cd zetten.
Booten en eens een mooi screenshotje maken voor ons, want ik vind dit nog steeds zeer interesant en ben knetternieuwsgierig hoe en wat er gebeurt is, en hoe het eruit ziet :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/21, 22:03:26 »
@ Gandyman
Vergeet niet dat het hier om Feisty gaat, want dat is de versie die voor de dvd bij het boek is gebruikt. Dat kan net even wat verschil uitmaken. Ik heb er destijds een test mee gedraaid, maar toen kreeg ik echt een complete Windows XP teletubbies desktop onder Ubuntu te zien. Schrikken natuurlijk. :-D

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/22, 12:21:01 »
hahahahaha ja kan ik me voorstellen :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

spikkle

  • Gast
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/25, 13:04:59 »
Aangezien ik een beginner ben op vlak van linux is het moeilijk om uit te leggen wat er juist fout gelopen is
tijdens / na de installatie.
 
 
1e probleem (of fout van mij),
 
in het opstart scherm zie ik 2X
ubuntu..., kernel... generic +
ubuntu..., kernel... generic recovery mode
 
Ik heb nog niet geprobeerd om ubuntu opnieuw te installeren of dergelijke
 
 
2e probleem
 
Het klopt dat ik gekozen heb om mijn windows profiel over te zetten, dus ik kan inderdaad dezelfde mappenstuctuur zien
(my documents)
Maar ik vind mappen / bestanden terug die pas onstaan na de installatie van ubuntu ,zoals de root, boot INI... /
 
U vermeld in uw boek ook dat na de istallatie van ubuntu de linux partitie vanuit windows benaderbaar is. Dit is in mijn geval dus niet zo.
 
Wat mijn hardware configutatie bestreft.
Voorlopig heb ik nog een AMD Athlon 3200+ (64bit) op realtec moederbord.
2GB ram geheugen
grafische kaart: ATi Radeon x600
harde schijf: intern 250GB (S-ATA)
                  extern 500GB (lacie)
 
speelt de hardware een belangrijke rol ? want ik sta op het punt om deze hardware te upgraden
 
 
Hopelijk hebt u een beter idee van wat er fout fout, want ik weet ook niet waar ik de fouten moet zoeken.

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/25, 13:33:05 »
Heb je het plaatje bekeken in mijn postje hierboven ??

Zo hoort het eruit te zien als je pc opstart.

Gezien de opmerking van jstedehouder ( AUTEUR VAN HET BOEK) begrijp ik eruit dat het normaal is dat Feisty een aantal zaken fysiek kopieerd naar je Ubuntu account.

Dat je problemene hebt om de windo partitie te benaderen zou kunnen komen omdat de driver niet goed geladen is of niet geinstalleerd is.
Dit is makkelijk te verhelpen door hem opnieuw te installeren.

Verder denk ik wanneer je Ubuntu nu verder goed functioneerd je gewoon ff blijft rondklikken en verkennen om een beetje thuis te raken in deze andere wereld.
Vervolgens wacht je tot April wanneer de nieuwe LTS versie uitkomt en doe je de installatie nog eens over.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

spikkle

  • Gast
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/25, 13:55:15 »
Ik uw plaatje van het opstartscherm bekeken ja, maar de eerste 2 regels staan er bi mij dubbel op. Dit is dus niet fout ?

Ik heb inderdaad al meer nutitge informatie gevonden door gewoon verder te zoeken en te klikken op deze pagina's.

groeten,

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/25, 13:55:26 »
Citaat van: spikkle
Aangezien ik een beginner ben op vlak van linux is het moeilijk om uit te leggen wat er juist fout gelopen is
tijdens / na de installatie.
Geen probleem. We hebben allemaal deze fase meegemaakt en al vragend zijn we toch een heel stuk verder gekomen. De vragen die wij stellen zijn ook niet als kritiek bedoeld, maar om een beeld te krijgen van wat er mis zou kunnen zijn.

Citaat
Het klopt dat ik gekozen heb om mijn windows profiel over te zetten, dus ik kan inderdaad dezelfde mappenstuctuur zien
(my documents)
Maar ik vind mappen / bestanden terug die pas onstaan na de installatie van ubuntu ,zoals de root, boot INI... /
Vraagje: zie je deze mappen en bestanden in de /home/gebruiker map of als je in het bestandssysteem kijkt?

Citaat
U vermeld in uw boek ook dat na de istallatie van ubuntu de linux partitie vanuit windows benaderbaar is. Dit is in mijn geval dus niet zo.
Heb je dan ook het programma geïnstalleerd dat in het boek wordt genoemd (fs-driver, http://www.fs-driver.org/)? Windows kan "out-of-the-box" geen Linux partities (ext2, ext3) lezen. Bij installatie van fs-driver wordt dat wel mogelijk, maar je moet dan nog wel een driveletter toekennen aan de betreffende Linux partitie.

Citaat
Wat mijn hardware configutatie bestreft.
Voorlopig heb ik nog een AMD Athlon 3200+ (64bit) op realtec moederbord.
2GB ram geheugen
grafische kaart: ATi Radeon x600
harde schijf: intern 250GB (S-ATA)
                  extern 500GB (lacie)
 
speelt de hardware een belangrijke rol ? want ik sta op het punt om deze hardware te upgraden
Ik zou er even in moeten duiken, maar het kan zijn dat de ATi kaart voor wat problemen zorgt, maar dat zal een zoektocht door dit forum snel duidelijk kunnen maken. Na Ubuntu 7.04 (Feisty) is het wel beter geworden met de ondersteuning van ATi kaarten.

Ten aanzien van de multimediabestanden stond nog een vraagje open: heb je de juiste codecs geïnstalleerd zoals in het boek wordt besproken?

Voor overige: gewoon blijven vragen en zoeken op dit forum. Er is meer dan voldoende hulp beschikbaar.

Groetjes en succes

Jan Stedehouder

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/25, 14:58:54 »
Citaat
Ik uw plaatje van het opstartscherm bekeken ja, maar de eerste 2 regels staan er bi mij dubbel op. Dit is dus niet fout ?
Dit is niet goed !.

Het zou betekenen dat op de 1 of andere manier alles dubbel geinstalleerd is ?? ( wat me sterk lijkt ? )
Ik vrees echter dat je Grub ergens door in de war is geraakt en dat er dubbele regels instaan.
Op zich een fluitje van een cent om dit even te veranderen, maar in jouw geval misschien iets te moeilijk.

Download daarom Supergrub en brand die op een CDtje.

Boot van deze cd en laat Supergrub alles automagisch voor je herstellen.

OF?
In het aller ergste geval de installatie opnieuw doen.........

Daarom vroeg ik ook aldoor of je een screenshot kon maken van je partitie's, dit zal voot ons een boel duidelijk maken, waarna we gericht advies kunnen geven wat je het beste kan doen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/07, 18:38:28 »
Gandyman heeft nog nooit van een kernel-update gehoord? Die wordt automatisch meegeleverd bij de updates, en voegt een nieuwe entry toe aan het menu.

En zoals ik al eerder zei in een ander topic, Linux *kan* gewoonweg niet op fat32 of NTFS draaien. Linux kan dit wel lezen, maar het systeem zelf kan er niet op geinstalleerd worden.

Ik denk dat het meeste hier volkomen normaal is. De traagheid kan verklaard worden door de ontbrekende propretaire ATI-driver.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

hosti

  • Gast
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/07, 22:16:22 »
idd..dit is net wat ik dacht

spikkle

  • Gast
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/26, 13:21:05 »
Hallo,

Ik heb alle deze problemen eens voorgelegd aan een vriend die reeds jaren een linux liefhebber is en blijkbaar was er één of andere instelling in mijn PC die de meeste problemen veroorzaakte.

Het kwam er dus op neer dat ubuntu niet kon of mocht werken samen met windows.
Er waren settings tot in mijn bios instellingen die veranderd moesten worden.

Nu heb ik alles opnieuw gedaan en het meeste werkt naar behoren.


Nu heb ik nog enkele vragen

Ik heb winamp via wine geïnstalleerd, maar ik kan geen muziek afspelen of playlist aanmaken.
heeft dit te maken met het feit dat mijn mp3's op een externe harde schijf staan ?

Tevens krijg ik I-tunes ook niet aan de praat.

En dan heb nog mijn probleem met mijn toetsenbordindeling,
wanneer ik ingelogd ben staat alles zoals het moet (op azerty)
maar tijdens het inloggen staat mijn toetsenbord op qwerty.

Hoe kan ik deze problemen oplossen ?


spikkle,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
eerste problemen na installatie van ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/26, 13:23:55 »
Je kan beter Audacious gebruiken in plaats van Winamp.
Audacious kan je gewoon installeren via Synaptic (systeem>beheer>synaptic pakketbeheer)