Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijven delen  (gelezen 5014 keer)

schijven delen
« Gepost op: 2008/10/07, 18:49:08 »
ik wil 2 harde schijven in mijn acer pc met elkaar in verbinding brengen
ik heb een harde schijf waarop windows xp draait, die heb ik via gedeelde documenten zichtbaar gekregen op mijn andere harde schijf waarop ik ubuntu draai
het lukt me niet om de ubuntu schijf zichtbaar en bewerkbaar te maken op de windows xp harde schijf
ik heb het met samba, met gedeelde mappen , met terminaalvenster, met netwerk(server), met softwarebronen en noem maar op geprobeerd: ik krijg de ubuntu schijf niet zichtbaar binnen de windows XP-schijf

wie oh wie denkt mij in de meest simpele woorden en termen dit uit te kunnen leggen??

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
schijven delen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/07, 18:54:36 »
Samba gebruik je, om een Linux PC te laten "praten" met een Windows PC.
Een MS hardeschijf of partitie is gewoon toegankelijk vanuit Ubuntu,
een Linux hardeschijf of partitie is niet toegankelijk vanuit Windows, maar voor Windows is er een driver/programma waarmee dat wel kan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

schijven delen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/07, 19:15:08 »
Citaat van: r0n.
Samba gebruik je, om een Linux PC te laten "praten" met een Windows PC.
Een MS hardeschijf of partitie is gewoon toegankelijk vanuit Ubuntu,
een Linux hardeschijf of partitie is niet toegankelijk vanuit Windows, maar voor Windows is er een driver/programma waarmee dat wel kan.
en welke driver/programma is dat dan wel waarmee ik Linux in XP kan zien?
hier op dit forum wordt veel geschermd met samba en gedeelde bestanden en etc, etc, maar ik kan daar allemaal niets mee.

Offline Milly

  • Lid
schijven delen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/08, 02:18:10 »
Citaat van: jacqueswillemen
en welke driver/programma is dat dan wel waarmee ik Linux in XP kan zien?
hier op dit forum wordt veel geschermd met samba en gedeelde bestanden en etc, etc, maar ik kan daar allemaal niets mee.
Ik denk dat r0n. je het correcte antwoord heeft gegeven. Dit is een Ubuntu forum, geen Windows forum. Denk dat je voor je Windows oplossing maar eens flink aan het google-en moet slaan, of de Windows help-sites moet doorzoeken.
Wie half luistert, hoort alleen zichzelf.
Linux sinds aug 2008 (na 22 jaar Windows (!) > never again)
Desktop met Linux Mint 21.2 Cinnamon als werkpaard;
stokoude Dell laptop met Win10; Chromebook om online tv te kijken

Offline joop905

  • Lid
schijven delen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/08, 09:27:23 »

Offline vanadium

  • Lid
schijven delen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/08, 10:15:25 »
Dit is een Ubuntu forum, geen Windows forum.De vraag is wel terecht vind ik. Je moet wel degelijk in staat zijn een map die geshared is in Linux zo in te stellen dat hij kan benaderd worden via Windows. Daar dient Samba toch voor dacht ik. Zelf heb ik geen enkele ervaring met Samba en kan je spijtig genoeg niet concreet helpen. Aan het aantal posts dat ik te zien krijg, blijkt Samba moeilijk naar wens in te stellen en dat vind ik toch een pijnpunt in Linux.

De link van joop905 is ondertussen al flink gedateerd. Met nautilus zou het pijnloos moeten kunnen, maar niet dus, blijkbaar.

schijven delen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/08, 10:28:38 »
Citaat van: millybreak
Citaat van: jacqueswillemen
en welke driver/programma is dat dan wel waarmee ik Linux in XP kan zien?
hier op dit forum wordt veel geschermd met samba en gedeelde bestanden en etc, etc, maar ik kan daar allemaal niets mee.
Ik denk dat r0n. je het correcte antwoord heeft gegeven. Dit is een Ubuntu forum, geen Windows forum. Denk dat je voor je Windows oplossing maar eens flink aan het google-en moet slaan, of de Windows help-sites moet doorzoeken.
Dit vind ik wel een Linux-gebruikers zelfingenomen antwoord.
Rün heeft helemaal geen correct antwoord gegeven. Hij heeft niet aangegeven welke driver of programma ik nodig heb en of dat die van windows of linux moet zijn.
Ik heb hier en elders op dit Linuxhelpforum verschillende malen hierom antwoord gevraagd en duidelijk gesteld dat ik XP in Linux wil zien en Linux in XP.
Welnu XP biedt een simpele mogelijkheid via gedeelde documenten om XP in Linux te laten zien; en dat is gelukt. Als ik Linux in XP wil laten zien dan moet ik in Linux beginnen. Dus dat heeft helemaal niets te maken met de hautaine opmerking over "Windows" op google en windowshelpsites.
Men heeft het hier dan over samba, netwerkserver, shared files en noem maar op gehad. Ik ben met al die mogelijkheden bezig geweest, maar niets is gelukt. Dat kan ook aan mijn eigen onhandigheid liggen met al die programmeerregels in Linux, maar het kan ook liggen aan de moeilijkheid van programmeren van Linux.
Let wel als iedereen in linux zijn pc moet draaiende helpen, waren er nog lang niet zoveel pc in de Nederlandse gezinnen. Want Linux is gewoonweg meer iets voor degene die veel met programmeren hebben gewerkt. De gemiddelde pc-gebruiiker weet niets van programmeren  Van Bill Gates ben ik misschien geen grote fan, maar door dat jatwerk van hem van linux heeft ie wel een voor iedereen bedienbare computer op de markt gebracht.
Dus dat toontje hier kan best wel eens minder.

schijven delen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/08, 10:32:29 »
Vraag van de draadstarter heeft niets met Samba te maken of met netwerken. Je hoeft ook geen mappen te delen onder WIndows om er voor te zorgen dat Ubunutu 'm ziet. Er worden wat dingen door elkaar gehaald en r0n. legt dat al duidelijk uit.
jacqueswillemen, je hebt een ext3 driver voor Windows nodig: http://www.fs-driver.org
En trek je de post van millybreak niet aan, het merendeel van de forumites is een stuk behulpzamer.

schijven delen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/08, 10:34:02 »
de anderen bedankt voor het geven van die links en nautilustip
ik ga daar maar weer eens mee aan de slag

linux biedt best veel en is stabiel, maar het is voor mensen die niets van programmeren weten en dat niet gewend zijn best afschrikwekkend.

schijven delen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/08, 10:35:12 »
En nog even ter verduidelijking: je hebt het over één computer met twee harde schijven die je met elkaar wilt laten communiceren. Dat gaat niet via een netwerk, of Samba, of gedeelde mappen. Dat gaat op hardware niveau, dus met drivers.

schijven delen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/08, 10:38:49 »
Citaat van: AutoStatic
Vraag van de draadstarter heeft niets met Samba te maken of met netwerken. Je hoeft ook geen mappen te delen onder WIndows om er voor te zorgen dat Ubunutu 'm ziet. Er worden wat dingen door elkaar gehaald en r0n. legt dat al duidelijk uit.
jacqueswillemen, je hebt een ext3 driver voor Windows nodig: http://www.fs-driver.org
En trek je de post van millybreak niet aan, het merendeel van de forumites is een stuk behulpzamer.
ik weet niet wie hier wordt bedoeld met draadstarter, maar gewoon op beleefd niveau met elkaar communiceren is volgens mij ook iets wat door Linux Ubuntu wordt uitgedragen.
Maar Rün legde het maar half uit; hij verzuimde de drivers en programma's er bij te vermelden.

schijven delen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/08, 10:41:10 »
Draadstarter is absoluut geen beledigende term, het is een anglicisme ipv topicstarter. Excuses als het wel zo overkwam!
En wat je moet doen is onder Windows de Ext2 driver installeren. Hier kun je 'm downloaden: http://www.fs-driver.org/download/Ext2IFS_1_11.exe
Die installeer je onder Windows en dan moet je je Linux schijf kunnen zien.
Wat je ook kan doen is een FAT32 partitie aanmaken en daar je spullen opzetten die je wilt delen tussen beide besturingssystemen.

schijven delen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/08, 11:07:30 »
Citaat van: AutoStatic
Draadstarter is absoluut geen beledigende term, het is een anglicisme ipv topicstarter. Excuses als het wel zo overkwam!
En wat je moet doen is onder Windows de Ext2 driver installeren. Hier kun je 'm downloaden: http://www.fs-driver.org/download/Ext2IFS_1_11.exe
Die installeer je onder Windows en dan moet je je Linux schijf kunnen zien.
Wat je ook kan doen is een FAT32 partitie aanmaken en daar je spullen opzetten die je wilt delen tussen beide besturingssystemen.
excuus aanvaard, was een beetje geprikkeld door een al een andere opmerking hier
ik ga een aan de slag met al die links
bedankt

schijven delen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/08, 11:20:55 »
"""En wat je moet doen is onder Windows de Ext2 driver installeren. Hier kun je 'm downloaden: http://www.fs-driver.org/download/Ext2IFS_1_11.exe
Die installeer je onder Windows en dan moet je je Linux schijf kunnen zien"""

Dit is nou precies wat ik nodig had. Ik zie mijn Linuxschijf op mijn Windowsschijf.
Goh, hoe simpel kan het soms zijn. Ik kan die schijf benaderen en heb al een documentje overgezet.
Bedankt Autostatic.

Ik ben nog beziggeweest met boorloader en noem maar op en dit is het dan het ext2file.

schijven delen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/08, 11:24:16 »
boorloader moet zijn bootloader

schijven delen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/08, 14:26:36 »
Mooi dat het opgelost is en graag gedaan :)

Offline Milly

  • Lid
schijven delen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/09, 02:38:02 »
Sorry, Jacques. Zal het wel verkeerd begrepen hebben, maar dacht dat jacqueswillemen expliciet naar drivers voor Windows vroeg, zoals aangegeven door r0n.
Ik vind het al moeilijk genoeg om in de veelheid van informatie de juiste oplossingen voor Ubuntu vragen te vinden, en als er dan ook nog oplossingen voor Windows problemen tussen door komen te staan, zie ik door de bomen het bos helemaal niet meer.
Wilde niet onvriendelijk zijn, of Linux-vooringenomen, dus excuus als dat zo overkwam. Komt waarschijnlijk doordat ik na meer dan 20 jaar Windows nogal fanatiek naar Ubuntu ben overgestapt.
Wie half luistert, hoort alleen zichzelf.
Linux sinds aug 2008 (na 22 jaar Windows (!) > never again)
Desktop met Linux Mint 21.2 Cinnamon als werkpaard;
stokoude Dell laptop met Win10; Chromebook om online tv te kijken

schijven delen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/09, 09:40:47 »
Citaat van: millybreak
Sorry, Jacques. Zal het wel verkeerd begrepen hebben, maar dacht dat jacqueswillemen expliciet naar drivers voor Windows vroeg, zoals aangegeven door r0n.
Ik vind het al moeilijk genoeg om in de veelheid van informatie de juiste oplossingen voor Ubuntu vragen te vinden, en als er dan ook nog oplossingen voor Windows problemen tussen door komen te staan, zie ik door de bomen het bos helemaal niet meer.
Wilde niet onvriendelijk zijn, of Linux-vooringenomen, dus excuus als dat zo overkwam. Komt waarschijnlijk doordat ik na meer dan 20 jaar Windows nogal fanatiek naar Ubuntu ben overgestapt.
excuus geaccepteerd

schijven delen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/09, 10:53:16 »
Jaques, en zo heeft jouw topic ook nog een interessante oplossing opgeleverd voor mij.
Waarvoor dank.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
schijven delen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/09, 14:20:19 »
Citaat van: AutoStatic
Draadstarter is absoluut geen beledigende term, het is een anglicisme ipv topicstarter. Excuses als het wel zo overkwam!
En wat je moet doen is onder Windows de Ext2 driver installeren. Hier kun je 'm downloaden: http://www.fs-driver.org/download/Ext2IFS_1_11.exe
Die installeer je onder Windows en dan moet je je Linux schijf kunnen zien.
Wat je ook kan doen is een FAT32 partitie aanmaken en daar je spullen opzetten die je wilt delen tussen beide besturingssystemen.
Je moet wel opletten als je linux partitie (of harde schijf) toegankelijk maakt vanuit Windows vervalt de veiligheid die Linux je biedt tov Windows (bv immuun zijn voor virussen.) Zelf zou ik je aanraden om eerder je Windows wel toegankelijk te maken vanuit Linux (dat zou automatisch moeten gebeuren), maar dus niet omgekeerd. Dan kan je vooraleer je Windows opstart een bestand vlug kopieren van linux naar Windows. Tenzij dat het zo onhandig is dat het je productiviteit remt. Maar dan loop je wel het risico dat een virus op Windows ook je Linux onbruikbaar kan maken en je data kan verliezen. Dus denk goed na vooraleer je gehele linux installatie toegankelijk maakt vanuit windows. Gegevens die ik niet wil kwijtspelen sla ik altijd op een linux partitie en zorg dat die nooit toegankelijk zijn vanuit Windows.

schijven delen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/09, 14:34:48 »
Andersom is ook heel goed mogelijk. Toen ik nog dualbootte gebruikten Firefox en Thunderbird zowel onder Windows als onder Linux dezelfde mappen. Als je dan onder Linux een site bezoekt die een virus in je cache oid zet en je vervolgens FF onder Windows opstart loop je ook risico. En het enige wat een Windows virus kan aanrichten op een Linux partitie via de EXT2 driver lijkt mij dat ie zichzelf daarheen kopieert oid of in het ergste geval wat weggooit. Maar die kans lijkt me echt nihil.

Re: schijven delen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/05, 22:04:46 »
Ik heb de mensen van EXT2 IFS ook al gevraagd of er geen beveiligingsprobleem is; dus of je op dat Ext2IFS programmaatje nog iets van een bepaalde firewall of virusscanner kunt zetten
Geen antwoord gekregen van die EXT2IFS-mensen
denk dan dat ze failliet zijn
maar als iemand nog daar een oplossing voor heeft, graag?
ik heb overigens mijn linux en windows allebei onder een firewall en een virusscanner staan die zeer vaak draaien om de zaak onder controle te houden

Re: schijven delen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/05, 22:51:06 »
In principe werken windows virussen niet in Linux, dus is het totaal ongevaarlijk om die daarin te krijgen.
Sterker nog
Windows virussen worden normaal gesproken in Linux gemaakt,
wanneer je dit in windows zelf doet kan je misschien wel raden wat er gebeurt zodra je klaar bent ???

In Ubuntu heb je geen firewall nodig omdat alle poorten dichtstaan.
Een virusscanner en of rootkid scanner mag en is nooit weg, alhoewel het tot op heden nog niet erg nodig is.

Zit je thuis achter een router of modem/router heb je ook in window geen firewall nodig, vermits je een goede gebruikt waarmee je outbound verkeer monitoort.
Altijd handig als je een melding krijgt dat er iets je netwerk opwil...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D