Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10  (gelezen 4011 keer)

CyberJedi

  • Gast
/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Gepost op: 2008/04/07, 01:19:01 »
Hallo,

Ik heb sinds kort Ubuntu ontdekt (wilde van die Microschrot af). Nu ben ik in de loop der jaren door schade en schande wijs geworden en heb geleerd om in Windows de persoonlijke mappen (Mijn documenten) altijd op een andere partitie te zetten. Mocht ik dan een keertje een reïnstall moeten doen, dan ben ik mijn bestanden niet kwijt.
Bestaat in Ubuntu ook deze mogelijkheid en zo ja, hoe doe ik die mappen dan verplaatsen?

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/07, 01:30:03 »
Hmz normaliter is het beter vanaf het eerste moment een aparte partitie te maken hiervoor.
Of beter ?
Wel makkelijker.

Dus ben je nog niet helemaal rond en of heb je nog niet alles gesetteld in je nieuwe Ubuntu installatie, zou je hem nogmaals over kunnen doen.

In principe word je dan ook handiger erin, en een aparte partitie maken zal je waarschijnlijk als beginnenling net zoveel tijd kosten.

Goed indien je dit niet wilt doen dan handel je alsvolgt.

Download "Gparted"en brand die op cd.: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Nu boot je van die cd en maak je een stuk vrij voor je nieuwe /home
Houd er rekening mee dat je /home de meeste ruimte nodig heeft.

Voor je "/" (root) kan je indien je veel installeerd ongeveer 12 a 15 Gig aanhouden.
De rest zoveel mogelijk voor je "/home"

Overzetten gaat alsvolgt en tijdens dit klusje niet eerder rebooten totdat je klaar bent.
#################################################
######
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.

Je moet zelf even kijken met de opdracht :
sudo fdisk -lHoe de partitie heet waar je de nieuwe /home wilt hebben.
NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hda8 moeten zijn ???

Aan de slag:

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /mnt/tmp2. Mount de nieuwe partitie nu even aan deze tijdelijke directory:
mount /dev/hdaX /mnt/tmpHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################

Nu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:

We gaan eerst naar de /home map toe.
4. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
5. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/Nu heb je een exacte kopie van je oude /home op de nieuwe partitie.

Check dit eventueel nog ff door in die /mnt/tmp/ te kijken.

Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan.

6. We gaan eerst backuppen en de oude /home hernoemen :
cdmv /home /home.old############################
Maak een nieuwe /home en mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home:

Maak een nieuwe /home directory.
7.mkdir /homeunmount de nieuwe partitie van de tijdelijk directory waar alles staat van je oude /home
umount /mnt/tmpmount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdaX /homeOm deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.

Eerst openen met :
8. gksudo gedit /etc/fstab9. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdaX       /home           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

10. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdbX on /home type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

Je zou nu eventueel je oude /home.old kunnen wissen om HD ruimte vrij te maken.

sudo rm -r /home.old##########################################

Als het goed is heb je nu je /home op een aparte partitie staan waardoor je bij een totale crash van je Ubuntu al je instellingen behoud.
Voorwaarde is dan wel, als dit gebeurt dat je met een installatie via live cd  die partitie helemaal met rust laat.
En indien nodig hoef je na de installatie dan alleen de /home die in Ubuntu zit te hernoemen naar /home.old
een nieuwe /home aanmaken, en weer die partitie te mounten aan die nieuwe /home
Na een boot zal alles weer zijn zoals het was voor de crash.

Alles zou nu perfect moeten werken en je /home staat op een andere partitie of Harddisk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/07, 17:26:00 »
Misschien een hele rare vraag maar ik ben, als nieuweling, al aardig aan het stoeien geweest met het Lappie van mijn vrouw en die van mijzelf. Nu is bij de installatie van de lap van mijn vrouw het partitioneren niet helemaal vlekkeloos gegaan. De bedoeling was geweest om daar een aparte partitie voor de /home map te krijgen en dat is door allerlei onwetenheidjes en foutjes niet gelukt. Bij mijn eigen lappie is dat allemaal wel goed gegaan en bij een herinstallatie (doordat ik terug moest naar 32 bits) bleek met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord alles in de /home map volledig toegankelijk te zijn en functioneel. Ik begon mij eigenlijk af te vragen of het misschien ook mogelijk zou zijn de volledige /home map op een USB stick te plaatsen, Ubuntu opnieuw te installeren en de partities nu wel juist aan te brengen en vervolgens de /home map weer te overschrijven met degene van de USB stick? Zou dit werken, ik neem haast aan dat iemand dit al eens heeft geprobeerd.
Groetjes
Kees

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/07, 19:20:20 »
Dat kan hoor :-)
Ik maak hier ook gewoon backups op DVD van mijn /home. Bij een eventuele calamiteit kan ik die gewoon "terugzetten".

Met usb-stick kan ook.
Heb je er wel voldoende lege ruimte op? Ik heb namelijk hier 2 a 3 dvd's nodig.....

Maar ja dus, die methode gaat heel goed werken hoor :-)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/07, 19:23:10 »
Ja, dat zou moeten kunnen:
*Back je /home up
*Herinstalleer met juiste partitieindeling en herformattering
*Start nu op van een Live-cd die automatisch partities koppelt (ik hou van Slax: http://www.slax.org/ )
*Navigeer naar je usb apparaat, kopier de inhoud van de /home map
*Navigeer naar de juiste partitie en plak hier de inhoud van je oude /home map op (de bestanden die er al op kunnen staan mogen worden overschreven).

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/07, 19:31:19 »
Oké dan ga ik dat over 17 dagen proberen, heb ik gelijk versie 8.04.:D
Groetjes
Kees

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/07, 20:49:12 »
@ Typhoner:
Kun je uitleggen, waarom zo ingewikkeld, met een live-cd om de backup terug te zetten?

Wanneer Ubuntu eenmaal is geinstalleerd, kun je daarna in Ubuntu gewoon die stick toch weer kopieren naar de nieuwe /home-partitie?
Is dat niet veel eenvoudiger? Het scheelt ook een cd trouwens ;-)

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/07, 22:19:35 »
@Sisosteven
Ik kan niet antwoorden voor Typhoner, maar ik denk dat bij hem ook de verborgen configuratiebestanden in de backup zitten.  Dan is het belangrijk dat je die op die partitie kopieert vooraleer je de grafische omgeving en zo start.  Eender welk programma dat opstart en geen configuratiefile vindt, maakt die zelf aan met defaultinstellingen.  Als je dan je backup in een gewone sessie zou terugzetten, worden die configuratiebestanden allemaal tegelijk overschreven.  Ik kan me voorstellen dat als je tijdens het "draaien" van zo'n programma plotseling halverwege de configuratiefile vervangt, er rare dingen kunnen gebeuren.

@Typhoner,
Als ik hier de bal volledig mis sloeg, hoor ik dat graag, dan heb ik misschien weer iets bijgeleerd. ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/07, 22:36:33 »
Prosper,
Of dit is wat Typhoner ook denkt, weet ik niet,
maar ik wist niet, dat het beter is die config-bestanden terug te zetten voor ik de grafische omgeving opstart. Weer wat geleerd (als je gelijk hebt althans, hahaha!).
Citaat van: Prosper
Ik kan me voorstellen dat als je tijdens het "draaien" van zo'n programma plotseling halverwege de configuratiefile vervangt, er rare dingen kunnen gebeuren.
Wanneer ik direct na het terugzetten van de backup de pc volledig herstart, ondervang ik dat risico dan niet?

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/08, 17:27:46 »
Een deel van je /home-map (configuratiebestanden en instellingen) worden direct na het opstarten en inloggen aangesproken, en het is dus niet mogelijk om deze dan te vervangen door je oude. Een voorbeeld: na het inloggen kom je automatisch op je grafische desktop terecht, deze hang voor zijn looks af van configuratiebestanden in je /home-map, deze bestanden kunnen niet worden vervangen zo lang ze in gebruik zijn.

Jullie hadden dus allebei gelijk ;)

Citaat van: sisosteven
Wanneer ik direct na het terugzetten van de backup de pc volledig herstart, ondervang ik dat risico dan niet?
Ah nee, deze zijn namelijk in gebruik als je ingelogd bent, dus zijn ze niet te vervangen.

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/08, 18:17:41 »
Goed, duidelijk.
Maar waarom ging het hier de laatste keer dan wel goed? Zonder foutmeldingen?

Anyway, bedankt voor de waarschuwing :-)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/08, 20:44:24 »
ah ok, nieuw voor mij. Maar ik denk dat mijn methode toch veiliger is :) .

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/08, 20:55:10 »
Typhoner,
ik ben er uit. Ik heb mijn Backup eens bekeken.
Ik zie dat ik alleen maar instellingen heb gebackupt van toepassingen (thunderbird, firefox, kompozer, en dat soort progs).
Deze progjes starten niet automatisch op. Dus zit daar geen probleem.

Jij zal dus gelijk hebben.

Bedankt voor je expertise - ik ben nu gewaarschuwd :-)

/Home map verplaatsen in Ubuntu 7.10
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/08, 22:37:59 »
Vandaar die vreemde opdracht onder Punt 5.
find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/Deze zorgt ervoor dat wel alle verborgen bestanden gekopieerd worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D