Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom duurt het zolang dat "dump 0.4b47-4" van "testing" naar "bullseye" gaat ?  (gelezen 1075 keer)

Offline aartje

  • Lid
Sinds ca. 1982 ben ik een groot fan van het "dump/restore" commando in Unix/Linux. Het is superbetrouwbaar,
simpel en heeft in die 40 jaar nog nooit bij mij gefaald van Unix6 tot heden. Alleen kun je sinds een tijd onder Ubuntu
en/of Mint en/of Debian geen betrouwbare incrementele dumps meer maken. Het dump/restore commando
wordt onderhouden bij "debian". Onder "debian" staat de gepatchte goede versie (0.4b47-4) nu sinds begin mei 2022 te wachten
om te worden gepromoveerd tot "bullseye" (zie bv : https://manpages.debian.org/unstable/dump/dump.8.en.html ).

Heeft iemand enig idee hoelang zoiets kan duren of heeft iemand enig idee waar je dat zou kunnen informeren ?

Offline peer

  • Lid
testing wordt aan vermoedelijk halverwege 2023 de nieuwe debian stable versie: debian 12 bookworm.  Duurt dus nog even

edit: verwachte releasedatum gekorrigeerd
« Laatst bewerkt op: 2023/01/23, 09:11:32 door peer »

Offline aartje

  • Lid
@peer , ik dank je voor de reactie. Het duurt dus nog wel even, misschien moet ik met een shell-script
iets om "dump"heen bouwen om de bug te omzeilen.

Offline M_aD

  • Forumteam
Aangezien je het hebt over Debian hoort het topic thuis onder Andere Distributies. Gelieve in het vervolg rekening hiermee te houden.   :)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline aartje

  • Lid
Aangezien je het hebt over Debian hoort het topic thuis onder Andere Distributies. Gelieve in het vervolg rekening hiermee te houden.   :)
Ja, ik zal  het onderscheid proberen te maken, maar Ubuntu-gebruikers die zich niet realiseren dat het een
debian-fout is (en daardoor het toch als Ubuntu-probleen zien) zullen het ook niet bij andere distributies zetten en
dat geldt natuurlijk voor ruim 90 procent van de Ubuntu-software, dacht ik.
Maar, prima dat je dit forum duidelijk gestructureerd houdt :) . Mijn dank voor je inzet !

De fout heb ik al in een ander topic beschreven : https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110268.0

Ik vind dat het wel erg lang duurt voor de oplossing doorsijpelt naar de distributies. De oplossing werd al begin mei 2022
ingediend.
« Laatst bewerkt op: 2023/01/23, 15:25:32 door aartje »

Offline peer

  • Lid
als debian gebruiker zie ik het probleem niet. Er zijn altijd mogelijkheden om nieuwere software te installeren (backporting)

ubuntu is gebaseerd op debian maar ik weet niet precies op welke versie. Ik meen ergens gelezen dat de basis voor ubuntu debian testing is. Ubuntu kiest er vaak voor om recente software te installeren. Het zou dus ook een keuze van ubuntu kunnen zijn om recentere versie van dump/restore op te nemen  in de ubuntu repositories. zie ook: https://askubuntu.com/questions/701345/is-ubuntu-lts-based-on-debian-unstable-or-testing/

Offline aartje

  • Lid
als debian gebruiker zie ik het probleem niet. Er zijn altijd mogelijkheden om nieuwere software te installeren (backporting)


Ik gebruik momenteel geen debian maar Mint 21.1, gebaseerd op Ubuntu 22.04.
De versie van "dump" is daar 0.4b47-3 . Met die versie is het niet (betrouwbaar)
mogelijk om incrementele dumps te doen als je meerdere ssd's en/of hd's in je systeem hebt.
Daarvoor heb je versie 0.4b47-4 nodig, die al sinds begin mei 2022 als "testing/unstable" bij
Debian te wachten staat. Misschien dat de versie bij Ubuntu 22.10 wel 0.4b47-4 is (?), maar
ik gebruik al tijden alleen LTS versies van Ubuntu en Mint.
Ik vind eigenlijk dat de verandering van 0.4b47-3 naar 0.4b47-4 een keiharde bug oplost en
daarom in alle lopende versies van Debian/Ubuntu/Mint doorgevoerd zou moeten worden
en vraag me daarom af waarom dat zo lang duurt.

Offline peer

  • Lid
debian is niet snel met updaten. Ongeveer eens in de twee jaar wordt stable vervangen door testing. Dat is dus over ongeveer een half jaar. In het komende half jaar wordt testing steeds verder 'bevroren'en zal tzt overgaan naar debian 12 bookworm. Dat is dan de nieuwe debian stable. Vanaf dat moment gaat testing weer verder met evolueren.
Dit is een ander proces dan bij ubuntu en mint.



Offline aartje

  • Lid
debian is niet snel met updaten. Ongeveer eens in de twee jaar wordt stable vervangen door testing. Dat is dus over ongeveer een half jaar. In het komende half jaar wordt testing steeds verder 'bevroren'en zal tzt overgaan naar debian 12 bookworm. Dat is dan de nieuwe debian stable. Vanaf dat moment gaat testing weer verder met evolueren.
Dit is een ander proces dan bij ubuntu en mint.
@peer Ik dank je voor je reactie. Mint is natuurlijk wel hard aan Ubuntu gekoppeld omdat het grootste deel van de pakketbronnen
van Mint die van Ubuntu zijn. Wat ik begrijp(?) is dat dus  de koppeling tussen debian en ubuntu anders is.
Ik neem aan dat echte bugs of veiligheidsproblemen wel direct doorgegeven worden. Daarom vind ik het jammer
dat de "bug" die ik hierbij aankaart niet als echte urgente bug wordt gezien.

Ik heb het trouwens bij launchpad proberen aan te kaarten, maar de laatste keer dat ik dat deed is zo'n 12 jaar
geleden en ik weet niet zeker of dat helemaal goed gegaan is.

Offline peer

  • Lid
in debian wordt de 'bug' in ieder geval niet als een belangrijk issue gezien. In stable worden kritische bugs wel aangepakt als er een update beschikbaar is. Dat is nu dus niet zo.

Ubuntu en mint hebben er ook voor gekozen om de update nog niet over te nemen. Ook zij vinden het kennelijk niet belangrijk genoeg

Offline aartje

  • Lid
Via launchpad heb ik toch een oplossing gekregen en wel de volgende :

What you could try is manually installing the dump package for kinetic on your jammy system. I do not see any change in the dependencies, so this should be possible.

Ik heb een regel aan /var/apt/sources.list toegevoegd en wel:
deb http://cz.archive.ubuntu.com/ubuntu kinetic main universe

Daarna synaptic opgestart en "dump" geheel verwijderd, daarna in synaptic nog een keer"Herladen" gedaan.
Toen "dump" weer ge-installeerd.
Nu was versie 0.4b47-4 ge-installeerd en toen in synaptic via Instellingen->Pakketbronnen->Extra pakketbronnen
een vinkje weggehaald bij "Ubuntu kinetic", daarna weer herladen en uit synaptic gegaan.

Ik heb wat testjes gedaan en het lijkt nu wel goed te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2023/01/24, 17:30:09 door aartje »

Offline peer

  • Lid
heel mooi!!
volgens mij moet het ook mogelijk zijn dat je m.b.v. priorities ubuntu zo kan instellen dat voor 'dump' de kinetic repository gebruikt wordt en voor de rest de normale repositories.