Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg Ubuntu 16.04 niet aan de praat  (gelezen 917 keer)

Offline jagger

  • Lid
Krijg Ubuntu 16.04 niet aan de praat
« Gepost op: 2017/11/06, 20:33:28 »
Heb gisteren Ubuntu 16.04 opnieuw geinstalleerd. De problemen  begonnen met Chromium.  Als ik op het pictogram klik gebeurt er niets. geen foutmelding. Firefox werkt uitstekend. Synaptic wordt geinstalleerd (staat er) maar er gebeurt niets. Geen foutmelding. Dropbox werkt ook niet. Uit het software centrum kan ik  niets installeren. In vorige versies van Ubunt nooit problemen gehad. GIMP zelfde verhaal.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu 16.04 niet aan de praat
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/06, 22:08:02 »
Ik weet niet wat de vraag is, maar hier werken Chromium, Softwarecentrum en Gimp in 16.04 zonder problemen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu 16.04 niet aan de praat
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/06, 22:18:20 »
Doe in de terminal een update, zoek met google voor de commandos.
Dan als het nog niet werkt, stel een andere update server in, en doe het opnieuw.

De programma's die niet starten,
start de programma in een terminal, dan zie je wel fouten voorbij komen(hopelijk).

Je kunt ook even wachten, een dag bijv(of een aantal uren), als de ubuntu server eruit zou liggen, de kans hierop is klein, soms kan er ook een update fout zijn, ook hier meestal een dag later opgelost, dit gebeurt normaal ook zeer weinig.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/06, 22:20:23 door jan11000 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Krijg Ubuntu 16.04 niet aan de praat
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/06, 22:21:42 »
Wanneer je die programma's opstart vanuit een terminal venster, wat is dan de foutmelding die er komt?

Edit: Jan11000 was sneller :-)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jagger

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu 16.04 niet aan de praat
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/07, 12:53:55 »
Doe in de terminal een update, zoek met google voor de commandos.
Dan als het nog niet werkt, stel een andere update server in, en doe het opnieuw.

De programma's die niet starten,
start de programma in een terminal, dan zie je wel fouten voorbij komen(hopelijk).

Je kunt ook even wachten, een dag bijv(of een aantal uren), als de ubuntu server eruit zou liggen, de kans hierop is klein, soms kan er ook een update fout zijn, ook hier meestal een dag later opgelost, dit gebeurt normaal ook zeer weinig.

Dit krijg ik als ik een update wil doen
sudo] wachtwoord voor harry:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
E: Kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de map /var/lib/apt/lists/ niet vergrendelen

Offline jagger

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu 16.04 niet aan de praat
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/07, 13:48:55 »
Heb gisteren Ubuntu 16.04 opnieuw geinstalleerd. De problemen  begonnen met Chromium.  Als ik op het pictogram klik gebeurt er niets. geen foutmelding. Firefox werkt uitstekend. Synaptic wordt geinstalleerd (staat er) maar er gebeurt niets. Geen foutmelding. Dropbox werkt ook niet. Uit het software centrum kan ik  niets installeren. In vorige versies van Ubunt nooit problemen gehad. GIMP zelfde verhaal.

Probleem opgelost door volgende commando's:
sudo apt-get -f install
sudo apt-get clean
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
sudo dpkg --configure -a