Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weg met Windows  (gelezen 2294 keer)

Rone

  • Gast
Weg met Windows
« Gepost op: 2008/08/24, 11:14:06 »
Sta nu op het punt om Windows van mijn LapTop te verwijderen. Heb vorige mails gevonden maar heb toch nog bijkomende vraag. Als ik onder Ubuntu Gparted opstart krijg ik keurig de volgende info:

dev/sda1  fat16                   86.26 Mib
dev/sda2  ntfs  /boot  /host  70.03 Gib (net achter sda2 staat nog de afbeelding van een sleuteltje)
dev/sda3  fat32                         3 Gib

Welke partitie moet ik nu verwijderen om van Windows af te komen? Zou natuurlijk niet de verkeerde partitie willen verwijderen!!!

Alvast bedankt,

Ron

Offline mcgyver

  • Lid
Weg met Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/24, 11:32:12 »
dev/sda2  ntfs  /boot  /host  70.03 Gib > is waarschijnlijk je C:\

dev/sda1  fat16                   86.26 Mib > weet ik niet


dev/sda3  fat32                         3 Gib > lijkt me een verborgen partitie die gebruikt wordt voor herstel.

Je kan in windows kijken welke partitie te zien is en wat er op zit. Aan de hand van de grootte kan je ze herkennen. Als je niet weet waar je dat moet doen hoor ik het wel.

Weet je zeker dat je geen dual boot eerst wil proberen?

Rone

  • Gast
Weg met Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/24, 11:39:53 »
Dual boot gebruik ik al enige tijd en heb Ubuntu zover dat ik alles kan gebruiken wat ik vroeger onder Windows gebruikte. (zelfs mijn Dell WiFi kaart). Ubuntu heb ik vanaf de ReleaseParty edition CD geInstalleerd. Er zit maar één harddisk in mijn pc en heb verder geen idee wat er op de andere partities staat. De sda3 zou inderdaad een herstel partitie kunnen zijn omdat Dell dat wel vaker doet op pre installed systemen.

Rone

  • Gast
Weg met Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/24, 11:52:32 »
Citaat van: mcgyver
dev/sda2  ntfs  /boot  /host  70.03 Gib > is waarschijnlijk je C:\

dev/sda1  fat16                   86.26 Mib > weet ik niet


dev/sda3  fat32                         3 Gib > lijkt me een verborgen partitie die gebruikt wordt voor herstel.

Je kan in windows kijken welke partitie te zien is en wat er op zit. Aan de hand van de grootte kan je ze herkennen. Als je niet weet waar je dat moet doen hoor ik het wel.

Weet je zeker dat je geen dual boot eerst wil proberen?
In Windows krijg ik keurig het volgende:

partitie  FAT      EISA configuratie  86 MB     79MB  91%
partitie  FAT32  onbekend               3 GB  1,22GB  40%
partitie  NTFS    systeem          70,03 GB 22,40GB  31%

De laatste is mijn C:\ drive maar waar zet Ubuntu zich of waar zit de Linux partitie????

Ron

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weg met Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/24, 11:55:08 »
Heb je Ubuntu misschien geïnstalleerd vanuit Windows? Dan leeft Ubuntu binnen 1 bestand of map op je C: schijf.
Dat maakt het verwijderen van Windows wel wat lastiger ;)

Dan moet je eerst een backup maken van al je Ubuntu instellingen enz. en dan Ubuntu installeren door op te starten van de cd.

Rone

  • Gast
Weg met Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/24, 12:30:04 »
Citaat van: Johanvd
Heb je Ubuntu misschien geïnstalleerd vanuit Windows? Dan leeft Ubuntu binnen 1 bestand of map op je C: schijf.
Dat maakt het verwijderen van Windows wel wat lastiger ;)

Dan moet je eerst een backup maken van al je Ubuntu instellingen enz. en dan Ubuntu installeren door op te starten van de cd.
Neen, installatie direct vanaf de release cd gedaan!

Weg met Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/24, 12:33:20 »
Hoe groot is je harde schijf?

Rone

  • Gast
Weg met Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/24, 12:39:43 »
Citaat van: Vistaus
Hoe groot is je harde schijf?
HD is 80 Gb

Weg met Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/24, 12:46:22 »
Dus dan zou je maar 10 GB voor Ubuntu hebben, als we uit gaan van GParted en Windows. Lijkt me een beetje vaag, maar het zou kunnen.

Ik zou gewoon een backup maken van al je bestanden, met de GParted Live CD o.i.d. alle partities verwijderen die je niet meer nodig hebt (waaronder dus Windows) en dan weer Ubuntu installeren op de vrijgekomen ruimte.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weg met Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/24, 12:51:53 »
Ik denk dat het een Wubi-installatie is geweest. Dus binnenin Windows.

De aanpak is dan:
- Wubi-Ubuntu verwijderen (WUBI is leuk om mee te spelen, maar een stuk beperkter dan een gewone Ubuntu-installatie op een eigen partitie)
- Ubuntu normaal installeren, op een eigen partitie dus. Daarvoor je flaptop opstarten vanaf de CD, niet eerst Windows starten dus:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Ik zou overigens Windows niet weggooien, als ik jou was. Waarom zou je? Je hebt er immers voor betaald, en je weet maar nooit wanneer het eens een keer van pas komt. Al was het alleen maar bij probleemoplossing: doet het probleem zich voor in beide besturingssystemen?

Rone

  • Gast
Weg met Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/24, 12:57:38 »
Citaat van: pjotr123
Ik denk dat het een Wubi-installatie is geweest. Dus binnenin Windows.

De aanpak is dan:
- Wubi-Ubuntu verwijderen (WUBI is leuk om mee te spelen, maar een stuk beperkter dan een gewone Ubuntu-installatie op een eigen partitie)
- Ubuntu normaal installeren, op een eigen partitie dus. Daarvoor je flaptop opstarten vanaf de CD, niet eerst Windows starten dus:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Ik zou overigens Windows niet weggooien, als ik jou was. Waarom zou je? Je hebt er immers voor betaald, en je weet maar nooit wanneer het eens een keer van pas komt. Al was het alleen maar bij probleemoplossing: doet het probleem zich voor in beide besturingssystemen?
Het is zeker géén Wubi installatie geweest! Heb de instal gedaan na een boot met de release party cd! Dan install van Hardy Heron (met behoud van huidig besturingssysteem).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weg met Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/24, 13:20:34 »
Dan klopt de informatie in je eerste post niet, of je systeem start helemaal niet op.

Weg met Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/24, 13:36:42 »
+1
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Rone

  • Gast
Weg met Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/24, 13:48:34 »
Citaat van: Johanvd
Dan klopt de informatie in je eerste post niet, of je systeem start helemaal niet op.
Kan toch niet meer doen dan weergeven wat GParted mij opgeeft !? Mijn systeem start wel degelijk want op dit moment werk ik er mee!

Weg met Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/24, 13:57:03 »
Heb sinds kort Flash 10 en het werkt prima :)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Weg met Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/24, 14:00:22 »
@Rone

De informatie in je eerste post geeft duidelijk weer dat er op jouw systeem alléén maar Windows-partities staan.  Er is dus geen èchte Linux-dual-boot aanwezig.
Waarschijnlijk stond jouw Windows-systeem gewoon op, normaal ingelogd en alles draaiende en heb jer op d
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Skilltone

  • Gast
Weg met Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/24, 14:09:38 »
Beste Ron,

Ik heb net op mijn vista laptop gekeken waar ubuntu als wubi opstaat. Daarna gparted cd gekeken, en wat blijkt, inderdaad linux nergens te bekennen. Ook niet via windows zelf.

Om zeker er van te  zijn, staat sinds kort dualboot xp en kubuntu op een andere pc. En dan zie je wel via gparted de schrijven waar windows en Kubuntu staan.

Dus ik denk echt dat deze heren gelijk hebben. Backuppen WUBI Ubuntu verwijderen onder software (xp) programma's (vista) en dan via deze site;
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu
een dualboot maken. waarom dualboot? je heb windows soms echt nog nodig.

MvG

Martin

Rone

  • Gast
Weg met Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/24, 16:23:51 »
OK, ben dus van nul af aan begonnen en heb nu alleen Ubuntu op de LapTop staan.

Eerste nadeeltje is dat mijn WiFi kaart nu helemaal niet meer werkt, WiFi lampje gaat ook niet branden (voorheen wel). Internet via 'vaste' kabel gaat prima. WiFi probleempje lossen we later wel op (de benodigde firmware bestanden .fw staan overigens in lib/firmware).

Het kan heel goed mogelijk zijn dat je af en toe Windows nodig hebt en als dat al zou moeten dan gebruik ik wel de LapTop van mijn vrouw.

allemaal bedankt voor de reacties,

Ron