Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Ubuntu 12.04 verkeerde drivers -- geen beeld  (gelezen 848 keer)

[opgelost] Ubuntu 12.04 verkeerde drivers -- geen beeld
« Gepost op: 2013/02/16, 13:56:27 »
Vandaag was ik bezig met Steam voor Ubuntu 12.04 en kreeg ik de melding dat mijn OpenGL drivers niet goed waren. Ik heb de instructies van Steam opgevolgd om nieuwe drivers te installeren, via een .run package. Dit is uiteraard verschrikkelijk mis gegaan, waardoor ik nu wel mijn PC kan starten, maar geen beeld heb.

Ik heb inmiddels een nieuwe Ubuntu CD en ben klaar om een reinstall te doen, maar dan raak ik alles kwijt (ik dacht dat een upgrade/repair met deze CD ook mogelijk was). Weet iemand hoe je je installatie van Ubuntu kan repareren? Het enige dat ik in wil is de videokaart drivers herstellen in principe. En het liefst met behoud van data. Enig idee? Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/19, 21:20:46 door grizzlywilde »

Re: Ubuntu 12.04 verkeerde drivers -- geen beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/16, 14:58:47 »
Inmiddels heb ik via deze link geprobeerd in het Grub menu te komen (shift inhouden na bios) om nomodeset aan te zetten. Ik kom op een of andere manier niet het grub menu in. Via de livecd kan ik wel Ubuntu starten maar daar heb ik niet zoveel aan, omdat ik niet op mijn bestaande install kom. Vreemd genoeg kan ik wel mijn desktop bestanden openen in mijn bestaande OS install. Ik heb gekeken of ik via de liveCD het grub menu van mijn boot kan aanpassen maar ik weet niet goed welke bestanden. Heb het geprobeerd met een bestand maar dat lukte niet omdat ik met de liveCD niet de owner was.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 verkeerde drivers -- geen beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/16, 15:33:29 »
Linker shift of esc, dan kom je in grub.

Anders zoek de commando om te herinstalleren in dos(textmode), of eerst verwijderen via textmode, en dan herinstalleren.

Beter vind ik zelf via ubuntu zelf, steam wilde bij mij toch via ubuntu zelf installeren.

Re: Ubuntu 12.04 verkeerde drivers -- geen beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/16, 18:57:13 »
Ik kom via shift nu in ieder geval in het Grub menu en heb alles wat met nvidia te maken heeft gepurged.

Nu krijg ik wel weer beeld na het opstarten, maar enkele foutmeldingen. Weet niet wat ik er mee moet doen, ga er vanuit dat het komt omdat mijn videokaart drivers niet (goed) zijn geinstalleerd. Heb via Additional Drivers geprobeerd ze te installeren maar krijg een foutmelding. In 'jockey.log' kan ik deze lezen, maar krijg bijna dezelfde melding in het Ubuntu Software Center:

Unpacking fglrx (from .../fglrx_2%3a8.960-0ubuntu1.1_amd64.deb) ...
/usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh: 32: /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh: cannot create /etc/ati/fglrx-uninstall.log: Directory nonexistent

[Warning] Uninstall : inst_path_default or inst_path_override
 does not exist in /etc/ati.  This suggests that the AMD driver
 is not installed, the AMD driver is only partially installed,
 or the current AMD driver installed is an older version than the
 one this script was designed for.  Both files listed above are
 required for determining where installed files are located.
 To force uninstallation of the driver by guessing where the
 uninstallation files are located, set the force option
 re-run /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh (this is not recommended).

dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/fglrx_2%3a8.960-0ubuntu1.1_amd64.deb (--unpack):
 subprocess new pre-installation script returned error exit status 1
Setting up lib32gcc1 (1:4.6.3-1ubuntu5) ...
dpkg: dependency problems prevent configuration of fglrx-amdcccle:
 fglrx-amdcccle depends on fglrx; however:
  Package fglrx is not installed.
dpkg: error processing fglrx-amdcccle (--configure):
 dependency problems - leaving unconfigured
Processing triggers for libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place

Weet iemand wat er mis is?

Re: Ubuntu 12.04 verkeerde drivers -- geen beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/19, 21:20:34 »
Inmiddels doet alles het wel weer, maar krijg ik alleen een vreemde error melding bij het opstarten die ik weg kan klikken. Geen idee welke video drivers Ubuntu nu gebruikt, maar voor mij is het prima. Thanks!