Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heel simpel netwerkje aanleggen  (gelezen 2909 keer)

Offline Jelle

  • Lid
Heel simpel netwerkje aanleggen
« Gepost op: 2007/02/15, 11:03:34 »
Hallo, ik wil graag zo eenvoudig mogelijk een heel simpel netwerkje aanleggen:

2 Ubuntu PC's met "in het midden" een harde schijf (extern of gewoon in een 3e PC), verbonden via een router.
Op deze harde schijf wil ik mijn e-mail mappen plaatsen, zodat het niet uitmaakt met welke pc ik de mail van het net haal.

Ik heb iets soortgelijks gedaan toen ik nog met zowel XP als Ubuntu mail ophaalde. Toen had ik de mappen van Thunderbird op een FAT32 partitie staan en in beide Thunderbirds verwees Local Folders naar die partitie. Werkte feilloos.

De simpelste oplossing lijkt mij een usb harde schijf via een hub (o.i.d. ben niet deskundig) aansluiten op beide PC's of hiervoor een aparte Netwerkschijf aanschaffen, maar ik lees op dit forum dat de ondersteuning in Ubuntu voor netwerkschijven niet zo goed is.

Ik heb ook nog wel een oude 486 pc die ik  tussen de twee PC's kan hangen.

Let op: ik heb géén verstand van netwerken en wil alléén maar een paar mapjes delen tussen twee PC's

Offline Jelle

  • Lid
Heel simpel netwerkje aanleggen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/16, 12:14:49 »
Niemand komt met een idee hoe het wel moet, maar misschien wil er iemand schieten op dit idee: (zeggen hoe het NIET moet is vaak eenvoudiger)

Ubuntu PC A
Ubuntu PC B
Oud bakkie met Ubuntu server
Router

Wanneer ik nu de Local Folders van Thunderbird op Oud Bakkie in de map /??/shared (o.i.d) zet, zoals ik die voorheen op de FAT32 partitie had en ik deel deze map met de gebruikers van A en B en mount de map op A en B, bijvoorbeeld in /Oudbakkie/shared/

En wanneer ik dan in de beide Thunderbirds aangeef dat Local Folders staat in
 /Oudbakkie/shared/  zou dat dan werken?

Ik zit i.i.g. met de volgende vraag:

Moet de gebruiker na opstarten van A of B eerst inloggen op Oudbakkie, of kun je het geheel zo instellen dat de gemounte map /Oudbakkie/shared/ zonder inloggen benaderd kan worden?

Heel simpel netwerkje aanleggen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/16, 12:47:19 »
volgens mij kan dit wel. waarom probeer je het niet gewoon. automatisch inloggen en mounten kan altijd. laat ff weten als het gelukt is en hoe je het deed. is een leuke how to.
homemade HTPC

Offline Jelle

  • Lid
Heel simpel netwerkje aanleggen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/16, 13:24:06 »
Citaat van: raydekok
waarom probeer je het niet gewoon.
Dat ga ik zeker doen, maar mijn tijd is veel te beperkt. Dit forum gedoe kan ik soms op kantoor doen, maar in de schaarse tijd thuis is er veel meer dat de aandacht opeist zoals vrouw, kinderen (1 en 3 jaar), huishouden, klusjes, sociale contacten. De enkele keer dat ik dan tijd vrij maak om iets te gaan uitproberen ben ik graag goed voorbereid. Het is heel frustrerend om dan een avond weg te gooien met iets waarvan iemand op dit forum gezegd had kunnen hebben: "nee, Jelle, dat werkt niet, want zusenzo, maar als je het opdieendiemanier doet dan kan het wel".

Als het wel lukt, dan zal ik dat zeker melden, maar ik moet eerst nog zien of ik dat sharen aan de praat krijg. Ook kan ik nog wel een tip gebruiken over de beste plaats voor de map /shares (op de server). Direct onder root lijkt me niet handig, maar waar dan wel?

Tenslotte moet ik Oudbakkie nog voorzien van een besturingssysteem (ik heb gehoord dat Windows wel goed is ;) ) Maar dat kreng heeft geen cd rom speler. Ik moet dus Ubuntu zien te installeren via het www. Als dan hier mijn idee alvast deskundig wordt afgeschoten, dan weet ik ook weer dat ik mij die tijd kan besparen.

Citaat van: raydekok
automatisch inloggen en mounten kan altijd.
Weet je toevallig ook hoe (in Jip en Jelleke taal?)

Offline Jelle

  • Lid
Heel simpel netwerkje aanleggen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/20, 15:51:50 »
OK, het werkt. Vooropgesteld dat de map waar je je Local Folders plaatst op beide PC hebt kunnen mounten. Het werkt alleen het beste wanneer je Thunderbird niet tegelijk op beide PC's open hebt staan. 't Is dus wel een beetje behelpen. Ik had het eigenlijk bedoeld voor een situatie waarin 2 mensen tegelijk toegang willen tot dezelfde e-mail account.

Offline ruujan

  • Lid
Heel simpel netwerkje aanleggen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/23, 10:58:48 »
Als je dan toch aan de gang gaat met Ubuntu op die 486, maak er dan een echte mailserver van met Dovecot. Je kunt dan je mail centraal opslaan en in TB of welk mailprog dan ook benaderen met IMAP.

Dat kon je wel eens een hoop ellende besparen mbt bestanden die vanaf twee machines gelijk worden geopend.

Ruud.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Heel simpel netwerkje aanleggen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/23, 16:08:12 »
Op mijn "oudbakkie" (Pentium III) heb ik ubuntu server. Deze haalt de e-mail op met het pakket fetchmail. Op het "oudbakkie" heb ik ook de pakketten postfix en courrier-imap geinstalleerd.

Op de andere pc's in mijn thuisnetwerk stel ik het "oudbakkie" in als IMAP mailserver.

Op alle andere pc's in mijn netwerkje kan ik met meerdere gebruikers zowel met windows als met ubuntu en zowel met outlook, thunderbird als evolution, etc de mail gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Jelle

  • Lid
Heel simpel netwerkje aanleggen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/25, 14:23:20 »
Mooi, dat gaan we nog 'ns een keertje proberen.
Wordt vervolgd, maar dat kan nog best een tijdje duren.

Alvast bedankt voor de info.