Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synaptic - pakketbeheer  (gelezen 489 keer)

Synaptic - pakketbeheer
« Gepost op: 2016/06/15, 22:45:31 »
@ LtB,
naar aanleiding van jou opmerking "synaptic is obscuur" wil ik toch wel even reageren. ( zie >software en configuratie > /dev/sda vol ...)

Wat doet jou schrijven dat, synaptic "obscuur" is. Kan je dit even, voor de forumleden en mij, toelichten? Met dank.

Zoals vanadium, in bericht #7, ook suggereert:

"Synaptic is een pakketbeheerprogramma die zorgt dat een programma-pakket op de juiste wijze én met zijn eventuele en nodige afhankelijkheden op een correcte wijze op jou computersysteem wordt geïnstalleerd/ of wordt verwijdert . "

Ik gebruik Synapticpakketbeheer altijd, en dat is als PCLOS-gebruiker de enige én juiste manier om een programma te installeren/verwijderen.
Het is ook een veel veiliger (bevat alle nodige elementen en geen rotzooi voor installatie) en vollediger.

Zie ook enkele plaatjes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/15, 23:27:57 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Synaptic - pakketbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/15, 23:26:29 »
Aanvullend bij vorig bericht:

om synapticpakketbeheer te kunnen gebruiken dien je als beheerder in te loggen of jou beheerderswachtwoord in te geven.
Zie ook de plaatjes.

dit ter aanvulling.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Synaptic - pakketbeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/16, 11:42:59 »
Vroeger (sprak de oude man) was synaptic de enige grafische manier van installeren, een andere mogelijkheid was vanaf de commando regel met apt-get.
Het "moderne" software centrum zal voor velen goed werken, maar in Xubuntu gebruik ik (nog steeds) synaptic en apt-get als een betrouwbare manier van werken.

Zo, een heel verhaal om te vertellen dat ik het met je eens ben :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Synaptic - pakketbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/16, 11:58:37 »
"synaptic is obscuur" omdat het inderdaad nog op systeemniveau, d.w.z., met de effectieve pakketten werkt. De ervaren gebruiker kan  er dan ook meer "granulair" mee werken zoals je dat ook met de terminal kan doen. In softwarecenter wordt alles zeer toegankelijk voorgesteld. Het "harde" werk gebeurt hier achter de schermen, onzichtbaar voor de gebruiker.

Re: Synaptic - pakketbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/16, 12:35:26 »
Bedankt voor jou denkwijze en de toelichting ervan Ron en vanadium.

Ik had het ook van LtB willen lezen, waarom hij dit "synaptic obscuur" vindt.

Iedere 'Linux-gebruiker' maakt voor zichzelf de keuze waar men zich "goed" bij voelt.
Of het nu voor het softwarecenter of voor synaptic , of beiden, is een vrije keuze.
Als ik Ubuntu of LinuxMint gebruik zal ik ook kijken in het softwarecenter en als controle ook in de synaptic.
Dat is mijn, betrouwbaarste, manier van werken.

Bij deze sluit ik ook dit topic.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/16, 12:39:54 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.