Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat moet ubuntu uitstralen?  (gelezen 21138 keer)

Offline lemio

  • Lid
    • Lemio
Wat moet ubuntu uitstralen?
« Gepost op: 2010/12/14, 21:48:34 »
Wat willen we als ´ubuntu´ zijnde uitstralen. Ik las op het fok forum een artikel over het overstappen op Ubuntu:
http://forum.fok.nl/topic/1466848/6/25
Hierin werd gezegd dat Ubuntu een poep uitstraling heeft door de bruine kleur, nu trouwens vervangen door paars. Maar blauw straalt wel meer professionaliteit en rust uit. Bonte kleuren geven een speels imago. Welke doelgroep(en) willen we vangen?

Ik heb het trouwens niet over allerlei speciale thema´s, maar over het standaard thema van Ubuntu

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/14, 22:00:03 »
Het probleem ligt hem niet bij wat wij willen. Canonical bepaald het uiterlijk van ubuntu, maar ze hebben niet echt veel 'eigen' ideeën. Ze kopiëren liever en 'passen het wat aan'. Hier en daar hebben ze een eigen stijl (De nieuwe iconen op site en forum. Ze zijn echter zoekende. Of ze zijn het beetje bij beetje aan het doorvoeren.
Het bruine heeft zijn oorsprong denk ik vanuit het woord Ubuntu dat Afrikaans is. Dus bruin/oranje kleuren.
En met dat paars hebben ze wat OS X gekopieerd.
Het links zetten van de 'sluit'knoppen is OS X achtig maar toch ook logischer/praktischer.
Zoals KDE ook wat windows achtig is maar dit is naar mijn mening bewust gedaan om de overgang van win naar linux gemakkelijker te maken voor de gebruiker. Een vertrouwde omgeving is soms wat makkelijker.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/15, 15:12:37 »
Ik vind dat Ubuntu de voorbije jaren toch ook wat veel de OsX tour opgaan kwa uitstraling.
Ik weet nog bij de installatie van 10.04 dat ik eerst dacht dat ik er per ongeluk OsX op gezet had.
De achtergrond zou der gewoon 1 op 1 van overgenomen kunnen zijn.
Dat ze gewoon eens hun eigen ding doen...
Als sommige mensen niet tegen bruin kunnen is dat hun probleem lijkt mij.
Mij (en wss vele anderen) kunnen de kleuren weinig schelen, ik weet wat de beste Os is :p
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline jules--p

  • Lid
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/16, 17:33:53 »
Nouja, ik vind het verschil tussen Ubuntu en mac os x best wel klein. Ok de knoppen en de kleuren. Maar je moet toch ergens je knoppen zetten. Als ze rechts staan is het van Windows gekopieerd en als ze links staan van mac os x. Dan zou de enige optie zijn dat ze in het midden kwamen? Zeer onpraktisch lijkt mij. De interface wordt in ubuntu 11.04 ook wel verandert dankzij unity. En wat betreft de kleuren. Een goed design en de juiste kleurencombinatie is toch wel belangrijk. Dit bepaald toch wel de eerste indruk voor nieuwe gebruikers.

Ubuntu 11.04 beta 1:

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/16, 17:56:04 »
Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch ;)
Het is inder geval meer dan eerst. Voorheen werd het standaard GNOME-kleurenschema gebruikt; nu hebben ze 2 eigen kleurenschema's. Deden ze dat ook maar eens met Kubuntu, want dat daar wordt nog steeds de standaard van KDE gebruikt (niet dat dat een lelijk kleurenschema is ofzo, maar een beetje eigen mag wel ;)).

Offline lemio

  • Lid
    • Lemio
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/21, 20:50:43 »
Dat de vergroot, sluit en minimaliseer knoppen links zitten is psychologisch logisch :P , die slimme jongens van apple hebben daar wel over na gedacht. Ik heb even geen duidelijke bron, maar het schijnt dat gebruikers eerst linksboven kijken, dan naar linksonder en dan naar rechtsboven naar rechtsonder kijken. Dus hier maak ik me geen zorgen over. Ubuntu 11.04 ziet er inderdaad nogal flashy uit, maar is dit wat 'het volk' wil?

Ik denkt trouwens dat kleuren wel een hoop kunnen schelen, linux mint vind ik er trouwens ook wel goed uitzien. Alleen deze is wel veel Windows achterna gegaan. De kleuren zorgen wel voor de eerste indruk, en die bepaalt toch of de gebruiker het wil gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/21, 20:56:42 door lemio »

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 12:26:38 »
Ik zou zeggen meer professionaliteit ! Vooral de grafische schil kan beter. Zeker in vergelijking met de grote concurrent Windows.

Dus de scherpte van de letters beter, de kleuren kiezen die rustgevend zijn voor het oog, en ook de scherpte van de pictogrammen kan beter.

Ook het switchen tussen vensters is nogal stroef bij Ubuntu.

Ook zijn er nog steeds kleine dingetjes die niet goed lopen bij Ubuntu, dus ook daar zou een update regelmaat voor moeten komen.

Maar, voor mij, is het na wat aanpassen al voldoende. Enkel voor zakelijke dingen gebruik ik Windows omdat het rustiger is voor de ogen (scherper en juiste kleuren : zowel contrast als eigenlijke kleurkeuze).
Daar heeft Ubuntu ook nog een weg te gaan !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pisces75

  • Lid
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/14, 01:43:44 »
Ben het met Joris Donders eens:

Citaat
Ik zou zeggen meer professionaliteit ! Vooral de grafische schil kan beter. Zeker in vergelijking met de grote concurrent Windows.

Dus de scherpte van de letters beter, de kleuren kiezen die rustgevend zijn voor het oog, en ook de scherpte van de pictogrammen kan beter.

Met name scherpte van de letters... hierom al enkele keren geprobeerd de windowslettertypes in Kubuntu te krijgen...

Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/14, 10:51:22 »
De scherpte van de letters hier is prima. Ik kan alles meer dan prima lezen.
En aangaande je Windows-lettertypen Pisces: zie je topic ;)

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/16, 09:14:19 »
@Vistaus: het valt toch op wanneer je switcht tussen Ubuntu en Windows (XP, ..., 7) dat de weergave van het geheel zal ik maar zeggen,
toch 'scherper' (ik kies misschien niet het juiste woord) is dan Ubuntu.
Ik krijg na installaties van Ubuntu veelal de opmerking daarover.

Ik heb gezegd dat dat wennen is, maar onze secretaresse op het werk die een dual-boot heeft gekregen zegt eigenlijk hetzelfde: Windows (XP dan) is rustgevender voor de ogen, zeker bij langdurig werken. (Ze gebruikt O-O als vervanger voor Office 2007)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/16, 10:59:40 »
@joris: Dat is dan jou mening, maar ik deel je mening niet.
Ik geef wel toe dat de letters opvallend scherper zijn op Ubuntu dan op Kubuntu. Kan iemand mij dat verschil verklaren? Ik gebruik op zowel Ubuntu als Kubuntu hetzelfde lettertype, die van Ubuntu zelf.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/16, 11:20:24 »
@joris: Dat is dan jou mening, maar ik deel je mening niet.

Ik krijg na installaties van Ubuntu veelal de opmerking daarover.
Volgens mij zegt hij duidelijk dat het niet alleen zijn mening is ;). En ik wil er even bijzeggen dat ik dat ook merk, en ook vaker heb gehoord van nieuwelingen met Ubuntu.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/16, 14:58:00 »
In dat geval deel ik die mening van iedereen niet =D

Maar dan nog zit ik met bovengenoemde vraag.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/16, 16:20:02 »
het valt toch op wanneer je switcht tussen Ubuntu en Windows (XP, ..., 7) dat de weergave van het geheel zal ik maar zeggen, toch 'scherper' (ik kies misschien niet het juiste woord) is dan Ubuntu.
Ik krijg na installaties van Ubuntu veelal de opmerking daarover.

Het is bij weergave van letters ietsje anders. Zit 'm mogelijk in een wat andere aanpak van de subpixel-weergave. Ik kan me herinneren dat mij dat zo'n vijf jaar geleden ook opviel.

Inmiddels is mijn voorkeur omgeslagen: ik vind de letterweergave juist in Ubuntu helderder en scherper dan in Windows. Oftewel: het is waarschijnlijk maar net wat je gewend bent....  :)

DarkEra

  • Gast
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/18, 13:54:48 »
De lettertypes zijn voor wat mij betreft ook scherper en helderder in Ubuntu. Duidelijker dan in Windows in ieder geval. Wat betreft het verschil in Ubuntu en Kubuntu..... het zou te maken kunnen hebben dat het ergens in de desktop omgeving KDE4 ligt in het geheel. Het was mij ook al opgevallen dat ze in Kubuntu ietsje waziger uitzien.

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/19, 11:54:49 »
We hebben vrijdag met de secretaresse eens samengezeten;
ik heb mijn laptop (Gnome 10.10 Ubuntu) naast haar scherm gezet en de dingen eens vergeleken.

Haar bevinding was dat Ubuntu Gnome een ander lettertype gebruikt dan Windows (XP) én dat de letters wat vetter zijn.
Daardoor geeft dat haar een andere indruk. Voor mij persoonlijk is dat geen een probleem, maar voor haar is het aanpassen.
Tóch hebben we haar computer omgepoold naar Ubuntu (10.04LTS), met haar goedkeuren natuurlijk.

Een opmerking: met O-O kan ze geen kwalitatief hoogstaande presentaties maken volgens haar zeggen. Dus hebben we m.b.v. Wine dan maar het office-pakket van Microsoft erbij geïnstalleerd. (Alleen voor dat dus, de rest, belooft ze, doet ze met O-O)

Zoals gesuggereerd, is inderdaad alleen een wenningsfactor die meespeelt bij omschakeling.

KDE is omwille van de 'wazige' letters geweerd.  Maar mijn CEO had al besloten om met Gnome te werken, alleen al omwille van de uniformiteit; wat de technici gaan gebruiken, gebruikt de verkoops - en administratieve cel ook. Kwestie van op één lijn te zitten, én een algemene know-how op te bouwen.

De aanvaarding is er al, nu is het nog uitkijken of we volledig omschakelen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/19, 11:58:28 »
Mooi verhaal Joris. Jullie zijn goed bezig daar :)

En wennen is het natuurlijk altijd. Als je een nieuwe auto koopt, is het ook wennen. Als je een nieuw behang koopt, is het ook wennen. Dus dat weet je meestal van te voren wel ;)

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/20, 08:53:32 »
@Vistaus: het was nu net door die wenningsfactor dat Ubuntu bijna links gelaten werd.
Ik heb lang moeten onderhandelen, en het OS moeten 'verkopen'.
De lay-out was bijna afgewezen om wat het was; niet zo mooi als Windows.
Raar, maar wel van belang blijkbaar.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pisces75

  • Lid
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/22, 00:08:52 »
Zoals Vistaus al zegt:
Citaat
En wennen is het natuurlijk altijd. Als je een nieuwe auto koopt, is het ook wennen. Als je een nieuw behang koopt, is het ook wennen. Dus dat weet je meestal van te voren wel  ;)

@ Joris Donders:
Citaat
niet zo mooi als Windows.
Welke versie van Windows gebruiken jullie?
Op dit moment gebruik ik alleen nog: XP, Ubuntu en Kubuntu nog wel een dual-boot met Vista...

Mogelijk heeft het ook een beetje te maken met: men is binnen een bedrijf "opgegroeid" met Windows... en komt iemand met iets nieuws... Eerst klinkt het leuk en aardig. Is er wat getest... Maar komt de testfase aan een eind dan is men toch bang om de gebaande paden te verlaten...???
Maar uit je post maak ik op dat jullie binnen het bedrijf toch door gaan met Ubuntu?

Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/22, 07:35:36 »
@Vistaus: het valt toch op wanneer je switcht tussen Ubuntu en Windows (XP, ..., 7) dat de weergave van het geheel zal ik maar zeggen,
toch 'scherper' (ik kies misschien niet het juiste woord) is dan Ubuntu.
Ik krijg na installaties van Ubuntu veelal de opmerking daarover.

Ik heb gezegd dat dat wennen is, maar onze secretaresse op het werk die een dual-boot heeft gekregen zegt eigenlijk hetzelfde: Windows (XP dan) is rustgevender voor de ogen, zeker bij langdurig werken. (Ze gebruikt O-O als vervanger voor Office 2007)

klopt , ik zit zelf op de grens tussen een leesbril en niet, een paar uur werken in Ubuntu ervaar ik als zeer vermoeiend iets waar ik in Debian geen last van heb, die gebruik ik zelfs op mijn werk de hele dag en daarna thuis, en dat op een laptop..., een probleem dat Ubuntu gewoon eens op moet lossen, ontkennen schiet niet op en het heeft met wennen niets te maken

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/01, 15:40:41 »
Oke, probleem met lettertypen op Kubuntu bijna opgelost. Door in Systeeminstellingen de hintingstijl op "Gedeeltelijk" te zetten, ziet alles er stukken beter uit. Nog niet zo goed als op Ubuntu, maar stukken beter dan normaal op Kubuntu.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/01, 19:34:06 »
ik vind dat ubuntu "degelijkheid" moet uitstralen, maar eigenlijk doet het dat al...

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/02, 13:39:00 »
@Niek: daar sluit ik me ook volledig bij aan.
MEt de 10.04LTS versie heb ik weinig problemen gehad, maar met Ubuntu 10.10 helaas meerdere.

Voor mij hoeft niet elke cyclus een nieuwe versie uitgebracht worden maar wel een 'verdegelijking' van een bestaand systeem.
Voorlopig is dat alleen nog dromen van zo'n release denk ik.

In vergelijking met OpenSuse 11.03 en Debian Lenny, komt Ubuntu er maar karig achter. Ik heb minder issues gehad met die twee andere distro's dan zelfs met 10.04. In die zin ben ik al met Canonical (via het werk) in communicatie gegaan, maar voorlopig blijven de dingen zoals ze zijn.
Ik meen dat voor professionele redenen Ubuntu nog een weg te gaan heeft.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/02, 14:36:04 »
Vreemd. Heb geen problemen gehad met 10.10 en draai nu al een tijdje Kubuntu 11.04 en 99% rock solid. En dat op een "testversie".

Re: Wat moet ubuntu uitstralen?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/04, 16:11:05 »
@Vistaus: 10.10 ubuntu heb ik ondertussen 3 keer moeten herinstalleren. Ik kreeg vreemde vastlopers en bevriezingen van Gnome.

Nu ja een installatie doen is zo gepiept, dus geen erg. Professioneel gezien, kunnen we niet daarop vertrouwen.
Maar ik heb nu een recente versie gedownload en ja dat loopt ondertussen wél goed (nieuwe kernel ....?).
Nog in de running dus !!!! XD

11.04 loopt op mijn testPC ook aardig goed ! Zou dat nog 'verbeterd' worden? Het ziet er naar uit dat de versie die ik heb goed genoeg is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort