Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet is traag/valt soms weg.  (gelezen 5575 keer)

Offline vaastaf

  • Lid
Internet is traag/valt soms weg.
« Gepost op: 2020/02/04, 17:27:56 »
Hallo,

Laptop HP Pavilion G7 1160SB
Wifi:  Centrino Wireless-N 1000 [Condor Peak]
Ubuntu 18.04.4 - Kernel 5.3.028.30

Ik zit met een enorm irritante probleem. Mijn internet is soms plots enorm traag en valt steeds weg. (Wi-Fi verbinding blijft wel verbonden.)
Ik heb van de week ruim 2 uren naar oplossingen gezocht, ben uit eindelijk op 1 topic terecht gekomen. Die mij ook niet echt verder helpt.

Probleem is wel te verhelpen als ik mijn telefoon verbind met mijn router via Wi-Fi en deze dan vervolgens via USB Thether naar mijn laptop..
Maar ik vind dit een omslachtig oplossing wat het probleem niet verhelpt.

Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/04, 22:21:03 »
Kun je, om te beginnen, de output sturen van de volgende commando:
inxi -Fxz
Mocht je Inxi nog niet hebben geïnstalleerd, doe dit dan eerst met:
sudo apt install inxi
Voer na installatie van Inxi vervolgens de bovenste commando nogmaals uit en plak dit in je reactie. Dan kunnen wij zien welke chipset er gebruikt wordt in je netwerkkaart.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vaastaf

  • Lid
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/05, 11:02:58 »

System:    Host: skander-HP-Pavilion-G7-Notebook-PC Kernel: 5.3.0-28-generic x86_64
           bits: 64 gcc: 7.4.0
           Desktop: Gnome 3.28.4 (Gtk 3.22.30-1ubuntu4)
           Distro: Ubuntu 18.04.4 LTS
Machine:   Device: laptop System: Hewlett-Packard product: HP Pavilion G7 Notebook PC v: 0593110000204610000620100 serial: N/A
           Mobo: Hewlett-Packard model: 1672 v: 09.24 serial: N/A
           BIOS: Hewlett-Packard v: F.12_M1 date: 04/08/2011
CPU:       Dual core Intel Core i5-2520M (-MT-MCP-)
           arch: Sandy Bridge rev.7 cache: 3072 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 9976
           clock speeds: max: 3200 MHz 1: 949 MHz 2: 1107 MHz 3: 1267 MHz
           4: 1186 MHz
Graphics:  Card-1: Intel 2nd Generation Core Integrated Graphics Controller
           bus-ID: 00:02.0
           Card-2: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Seymour [Radeon HD 6400M/7400M Series]
           bus-ID: 01:00.0
           Display Server: x11 (X.Org 1.20.5 ) drivers: i915,radeon
           Resolution: 1600x900@60.01hz
           OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel Sandybridge Mobile
           version: 3.3 Mesa 19.2.8 Direct Render: Yes
Audio:     Card Intel 6 Series/C200 Series Family High Def. Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k5.3.0-28-generic
Network:   Card-1: Intel Centrino Wireless-N 1000 [Condor Peak]
           driver: iwlwifi bus-ID: 04:00.0
           IF: wlo1 state: up mac: <filter>
           Card-2: Realtek RTL810xE PCIE Fast Ethernet controller
           driver: r8169 port: 3000 bus-ID: 05:00.0
           IF: eno1 state: down mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 320.1GB (10.2% used)
           ID-1: /dev/sda model: HITACHI_HTS72323 size: 320.1GB temp: 24C
Partition: ID-1: / size: 46G used: 7.6G (18%) fs: ext4 dev: /dev/sda5
           ID-2: /boot size: 464M used: 63M (15%) fs: ext4 dev: /dev/sda1
           ID-3: /home size: 46G used: 11G (24%) fs: ext4 dev: /dev/sda6
           ID-4: swap-1 size: 14.00GB used: 0.00GB (0%)
           fs: swap dev: /dev/sda7
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 45.0C mobo: N/A gpu: 37.0
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 302 Uptime: 4 min Memory: 1956.1/3882.7MB
           Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: N/A
           Client: Shell (bash 4.4.201) inxi: 2.3.56


Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/05, 13:59:44 »
Dank! Je netwerkkaart wordt netjes gedetecteerd, dus daar zie ik niets bijzonders.

Staat toevallig Bluetooth bij jou aan? Daarvan is bekend dat deze het wifi-signaal mogelijk kan verstoren. Staat Bluetooth aan, schakel deze eens uit en kijk of je draadloze verbinding stabieler/sneller wordt?

Ook zou je kunnen kijken in je router hoe deze ingesteld is? Hoe staat de mode en de netwerkmode ingesteld? Dat kan ook weleens wat uitmaken, afhankelijk van het soort netwerkkaart je gebruikt. Speel even met deze instellingen, en kijk of er iets verbetert?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/05, 14:07:01 »
Gaat het puur om de wifi verbinding?

Kijk dan ook eens in je router of je wel een een vrij genoeg frequentie-kanaal zit?
Teveel buurtgenoten bij elkaar kan elkaar ook vertragen. Het kan zomaar zijn dat toen het bij jou begon een buur van je een nieuwe wifi ingesteld heeft op JOUW kanaal.
Sluit dit veel (steeds vaker) voorkomende probleem eerst eens uit.

Kijk dan ook meteen in je logs wie er gebruik maakt van je router en waarvoor. De kans is klein, maar je zult niet de eerste zijn die een trage verbinding heeft omdat een 'buitenstaander' flink hard op jouw router aant downloaden is.
In je router en zijn logs kun je vaak trouwens veel meer zien, ook over verbinding en soms snelheid.

En misschien niet bij jou aan de orde, maar hier vertraagd de boel ook wel eens als alle huisgenoten inclusief hun visite allemaal lekker hard tegelijk aant streamen zijn (yt, netflix, etc). Dan, als er 8+ man of zo tegelijk vet streamed, wordt onze router ook heel af en toe warmer wat hem ook vertraagd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/05, 15:58:25 »
Deze al gecontroleerd?
in de file: (als systeembeheerder/root/sudo)
/etc/default/crda
de landcode NL al ingesteld voor de juiste WiFi kanalen?
REGDOMAIN=NL
opslaan en reboot.

Meestal is deze code REGDOMAIN= leeg of 00 (automatisch) en geeft de router aan welke kanalen beschikbaar zijn.
Dat gaat niet altijd even goed.

iw reg get
geeft aan welk domain en kanalen zijn ingesteld

sudo iw reg set NL
zet het domain op NL

Voorbeeld:
sudo iw reg set GB
iw reg get   
country GB:
        (2402 - 2482 @ 40), (N/A, 20)
        (5170 - 5250 @ 80), (N/A, 20)
        (5250 - 5330 @ 80), (N/A, 20), DFS
        (5490 - 5710 @ 160), (N/A, 27), DFS
        (57000 - 66000 @ 2160), (N/A, 40)

sudo iw reg set NL
iw reg get
country NL:
        (2402 - 2482 @ 40), (N/A, 20)
        (5170 - 5250 @ 80), (N/A, 20), NO-OUTDOOR
        (5250 - 5330 @ 80), (N/A, 20), NO-OUTDOOR, DFS
        (5490 - 5710 @ 160), (N/A, 27), DFS
        (5725 - 5875 @ 80), (N/A, 13)
        (57000 - 66000 @ 2160), (N/A, 40)

Als router en client niet hetzelfde staan ingesteld kan het zomaar voorkomen dat de router de client naar een kanaal stuurt dat niet beschikbaar is voor de client.
mijn 2ct.........
« Laatst bewerkt op: 2020/02/05, 16:00:22 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vaastaf

  • Lid
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/05, 16:17:24 »
Goeiedag,

Bluetooth en mijn draadloos muis losgekoppeld.. verbinding blijft traag/stopt, en soms is die weer snel. (Niks verandert)
Had van de week ook al gekeken naar kanalen die minst gebruikt werden, en of beveiliging encryptie's veranderen, van WEP naar bijvoorbeeld WPA2 etc.
Heb ook in mijn modem ingelogd en gespeeld met de instellingen, allemaal zonder succes..

Op sommige plekken waar ik kom zijn een hoop kanalen onbezet, maar niks verandert..
Wat me wel opvalt zoals eerder aangegeven: Mijn data verbinding van mijn mobiele telefoon werkt perfect tijdens een speedtest, zelfs als deze als een hotspot wordt gebruikt door andere mensen en hun laptops/smartphones.  Maar zodra ik mijn laptop ermee verbind, dan is de verbinding op mijn laptop traag.
Thuis op mijn modem geld hetzelfde, andere plekken ook.. Alle apparaten zijn via 2.4Ghz/5Ghz super snel, behalve deze laptop...

Wel doet mijn laptop het netjes, als ik geen gebruik maak van de Wi-Fi.  Dus bekabeld via USB -> Mobiele data en of via Bluetooth hotspotten werkt gewoon goed.
Dit doet mij dus overtuigen dat er iets mis is met mijn Wi-Fi chipset, en op internet kom ik meerdere mensen met hetzelfde chipset tegen met dezelfde probleem. Ze krijgen allemaal een oplossing aangeboden, maar of het bij hun werkt. Geen idee, maar bij mij werken ze niet.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/05, 16:42:39 door vaastaf »

Offline vaastaf

  • Lid
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/05, 16:24:07 »
Deze al gecontroleerd?
in de file: (als systeembeheerder/root/sudo)
/etc/default/crda
de landcode NL al ingesteld voor de juiste WiFi kanalen?
REGDOMAIN=NL
opslaan en reboot.
.................

Stond inderdaad op 00, heb net gedaan wat je zegt. Staat nu op NL..
Maar internet is nu met toeval snel, ik zal kijken of het inderdaad dingen heeft opgelost. Time will tell.

skander@skander-HP-Pavilion-G7-Notebook-PC:~$ iw reg get
global
country 00: DFS-UNSET
(2402 - 2472 @ 40), (6, 20), (N/A)
(2457 - 2482 @ 20), (6, 20), (N/A), AUTO-BW, PASSIVE-SCAN
(2474 - 2494 @ 20), (6, 20), (N/A), NO-OFDM, PASSIVE-SCAN
(5170 - 5250 @ 80), (6, 20), (N/A), AUTO-BW, PASSIVE-SCAN
(5250 - 5330 @ 80), (6, 20), (0 ms), DFS, AUTO-BW, PASSIVE-SCAN
(5490 - 5730 @ 160), (6, 20), (0 ms), DFS, PASSIVE-SCAN
(5735 - 5835 @ 80), (6, 20), (N/A), PASSIVE-SCAN
(57240 - 63720 @ 2160), (N/A, 0), (N/A)

skander@skander-HP-Pavilion-G7-Notebook-PC:~$ sudo iw reg set NL
[sudo] wachtwoord voor skander:
skander@skander-HP-Pavilion-G7-Notebook-PC:~$ iw reg get
global
country NL: DFS-ETSI
(2402 - 2482 @ 40), (N/A, 20), (N/A)
(5170 - 5250 @ 80), (N/A, 20), (N/A), NO-OUTDOOR, AUTO-BW
(5250 - 5330 @ 80), (N/A, 20), (0 ms), NO-OUTDOOR, DFS, AUTO-BW
(5490 - 5710 @ 160), (N/A, 27), (0 ms), DFS
(5725 - 5875 @ 80), (N/A, 13), (N/A)
(57000 - 66000 @ 2160), (N/A, 40), (N/A)

skander@skander-HP-Pavilion-G7-Notebook-PC:~$


Kan jij nu al veranderingen zien? ik weet namelijk niet wat het allemaal betekent :D

-------------------------------
Edit: Zie dat ik een stukje instructie heb overgeslagen. Ik heb net gekeken naar "/etc/default/crda" achter REGDOMAIN= stond niks, heb dat ook ingesteld op NL. Zal komende dagen even hier aangeven of het probleem erdoor is opgelost.. Zoals eerder aangegeven is mijn internet verbinding soms wel snel/normaal, nu dus ook. Tijd zal het dus zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/05, 16:50:29 door vaastaf »

Offline vaastaf

  • Lid
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/05, 17:03:23 »
Ben ik weer, heeft niet lang geduurd. Maar blijkbaar hebben bovenstaande instructies niet geholpen:
Mijn internet is weer enorm traag, terwijl alle andere apparaten in huis via dezelfde kanalen wel gewoon tegen 100MB per seconden aanlopen.

Net even screenshot gemaakt van een speedtest: (Meerdere speedtests sites geprobeerd: Krijg soortgelijke resultaten, sommige websites laden niet eens vanwege te trage internet verbinding)
« Laatst bewerkt op: 2020/02/05, 17:07:05 door vaastaf »

Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/05, 17:39:01 »
Een kijken of dit helpt: open een terminal en kopieer de volgende opdracht:

echo "options iwlmvm power_scheme=1" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlmvm.conf
en vervolgens:

echo "options iwlwifi bt_coex_active=Y swcrypto=1 11n_disable=1" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
Daarna de laptop opnieuw opstarten. Hopen dat dit wél werkt.....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/05, 17:45:34 »
Dit is een "gouwe ouwe" voor dergelijke problemen:
sudo sed -i 's/3/2/' /etc/NetworkManager/conf.d/*
Herstart daarna je computer.

Daarmee schakel je het energiebeheer uit voor je draadloze kaart, want dat geeft vaker zulke toestanden.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/07, 21:27:30 »
De iwlwifi driver is gewoonweg onstabiel, en met geen stokken stabiel te krijgen (zo ook een paar topics op dit forum dat al bewijzen) . Ook mijn set was hit door dat probleem(pje) .

Er zijn 2 makkelijke oplossingen :

 1) bij een ingezakte snelheid van je Wifi kaart kan je simpel even de WiFi uitschakelen en vervolgens terug inschakelen. Dat loste altijd mijn probleem op met een inzakkende snelheid van +- 75 Mb/s (uit/terug aan) naar een normale snelheid van 150Mb/s . Leuk werken is dat niet, maar dat is wél de minst schadelijke oplossing die je kan gebruiken .

 2) Hardwarematig ingrijpen en je Intel N1000 dumpen voor een Ralink versie mini Pci die geen onstabiele driver heeft. Ik had ook even gekeken op de Intelsite maar jouw kaart heeft een versie CU6000 die afstamt van het 3.2 + kernel tijdperk .
Op deze link van AliExpress vind je een passende versie voor je G7 Pavilion die in de White List geen problemen zal geven
Dus een kleine opwaardering van 5€ ongeveer kan je problemen definitief van de baan vegen, vereisten zijn : gewoon een schroevendraaier hanteren, de luikjes open vijzen, de antenne voorzichtig losmaken, verwisselen van kaartje (plug and play) alles weer assembleren, en klaar. Ik raad je dan wel aan om een nieuwe Ubuntu te installeren; waarom ? Tijdens de installatie kan je software van derden aanvinken en vervolgens de juiste driver van het net plukken. Vereist is natuurlijk een kleine WiFi dongle die je evengoed op Ome Ali kan vinden voor amper 3€ . Het is een nogal drastische methode, maar ...... helaas zal je de iwlwifi driver nooit stabiel krijgen getuige ook een paar expert antwoorden op AskUbuntu en het internationale forum.

Op mijn Dell identiek hetzelfde scenario gehad, alleen moest ik upgraden naar een Broadcomkaart.

Laat het even bezinken, overhaaste beslissingen zijn nooit goed. Maar ik twijfel of de 2 laatste tips effectief ook gaan werken enerzijds en anderzijds is er geen reversief gegeven mocht dat fout lopen op de nieuwste kernels met HWE.

Sommigen beweren dat de Intel groep geen 64 bits drivers heeft gemaakt en dat daar het euvel zit met in ploppende snelheden van je WiFi kaart: het is dus wel degelijk de Debian onstabiliteit van deze kaarten die meespeelt, voor zover die bewering(-en) juist zijn natuurlijk. Google leert je veel maar helaas geen passende oplossingen.

Voor HP  en Ralink *zouden* er geen problemen meer mogen zijn. Helaas voor mij onbekend terrein; ik werk uitsluitend met Elite- en Pro-books van HP . 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/07, 21:49:32 »
De iwlwifi driver is gewoonweg onstabiel, en met geen stokken stabiel te krijgen

Ik heb in de 14 jaar tijd dat ik (vrijwel) 100 % Ubuntu/Xubuntu/Mintgebruiker ben, alleen maar positieve ervaringen gehad met iwlwifi. Ook één van mijn huidige flaptoppen heeft een Intel WiFi-kaartje dat draait op de iwlwifi, en dat functioneert altijd probleemloos.

Maar ik twijfel of de 2 laatste tips effectief ook gaan werken enerzijds en anderzijds is er geen reversief gegeven mocht dat fout lopen op de nieuwste kernels met HWE.

Mijn tip heeft geen enkele relatie met de systeemkernversie; het maakt voor die tip totaal niets uit of die nou LTS is of HWE.

swake

  • Gast
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/07, 23:26:29 »
Citaat
Card-1: Intel Centrino Wireless-N 1000 [Condor Peak]


Dat is een ingebouwde mobiele adaptar .
Beste oplossing is een USB wifi dualband adaptar aan te schaffen .




Joshua Orbit

  • Gast
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/07, 23:27:40 »
Om je alvast op weg te zetten met de kaartvervanging heb ik even opgezocht:

https://www.youtube.com/watch?v=saWf6tyiF3U

In dit filmpje verwijderen ze gewoon de WiFi kaart tout court.  Natuurlijk zal je graag toch een nette laptop willen en het kaartje simpel vervangen met de Ralink versie. Je kan natuurlijk ook opteren om met een universele dongle te gaan werken als die dingen feilloos werken en zelfs een tikje goedkoper zijn (toch 3€ verschil). Dan pas je gewoon het filmpje toe.

Dit is de dongle die ik voor vele vrienden steunpunten aankoop; nooit klachten over gehad én ze zijn erg goedkoop. Cross platform compatibel (Niet Apple !!)  stabiel en gewoon goed bereik.

Enfin, even een spaarpotje omdraaien levert je i.p.v. kopzorgen en enerverende situaties een deugdelijke oplossing.
Nogmaals: het is niet de WiFi kaart die slecht is maar wel de driver(s) voor die kaart ..... het zij zo .... ook ik mocht in de klappen delen lol .  Dus een middelgrote platte schroevendraaier (mes type) om het luik open te wrikken, en een klein kruisschroevendraaiertje zijn benodigd voor deze operatie.

Er zijn distro's die op de iwlwifi driver een goede oplossing hebben gevonden w.o. de hypermoderne SolusOS (en Red Hat en OpenSuse) ; maar dan praten we tegen de winkel van Ubuntu ...... af te wegen ook.

swake

  • Gast
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/07, 23:28:14 »
Citaat
Card-1: Intel Centrino Wireless-N 1000 [Condor Peak]


Dat is een ingebouwde mobiele adaptar .
Beste oplossing is een USB wifi dualband adaptar aan te schaffen die hogere snelheden aankan .





Joshua Orbit

  • Gast
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/08, 00:03:34 »
@Pjotr : https://www.google.com/search?q=iwlwifi+driver+unstable&oq=iwlwifi+driver+unstab&aqs=chrome.1.69i57j33.24601j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Dus 14 jaren leren u dan niet erg veel, niet slecht bedoeld. Onthou dat er niet iets is als universele platforms en ook al niet dat Intel meteen de beste leverancier is van WiFi kaartjes als ik leer van alle herstellingen en Ubuntu's dat deze WiFi kaart versies voor veel problemen kunnen zorgen.

Test dit ook maar eens op een 3 GHz P9700 processor of een i5 met 4Gb RAM : je staat versteld hoe brak en traag je pageloading kan zijn. En ook natuurlijk: dat valt pas enorm op met een Facebookpagina (ook de micro data Bèta versie) of met sites als AliExpress of Alibaba e.d. ; dus zware webpages . Dan valt dat inzakken van de snelheden (willekeurig en onvoorspelbaar) enorm op. Natuurlijk op een simpele tekstsite zal dat minder problemen geven .....

Snelheden kunnen 'vallen' naar zelfs minder dan de helft van je maximale normale snelheid . En zeer opvallend is ook dat de kaart van merk te veranderen, voor zover dat je dat zelf kan natuurlijk, je een snappy ultra snel ladende webbrowser oplevert.

Ik werk, uiteraard, enorm veel met de Google Suites e.d. en dan is zo'n inzakken echt geen feest hoor.

Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/08, 01:18:08 »
Dus 14 jaren leren u dan niet erg veel, niet slecht bedoeld. Onthou dat er niet iets is als universele platforms en ook al niet dat Intel meteen de beste leverancier is van WiFi kaartjes als ik leer van alle herstellingen en Ubuntu's dat deze WiFi kaart versies voor veel problemen kunnen zorgen.

Ik vind je hier behoorlijk kort door de bocht gaan. En ook al zeg je "niet slecht bedoeld", het komt desondanks behoorlijk denigrerend over. Het klopt inderdaad dat er genoeg mensen zijn die issues ondervinden met iwlwifi, maar dat betekent niet meteen dat het niet op te lossen is. En om meteen als advies te geven om een aantal ingrepen, aangedragen door anderen op dit forum, direct terzijde te schuiven, om vervolgens het radicale advies te geven om zijn halve laptop te demonteren vind ik niet netjes en ook niet erg constructief. Zowel niet naar diegene(n) die tips aandragen als naar de topicstarter. Ik vind het lomp, als ik heel eerlijk ben.  ???

Laat de topicstarter eerst de gelegenheid krijgen om het softwarematig op te lossen. Soms is het een kwestie van een configuratie aanpassen, en alles werkt weer. Hardware vervangen is namelijk wel een héél erg ingrijpend advies. En je hebt geen idee van het kennisniveau van de topicstarter. Voor jou is het misschien gesneden koek om hardware te vervangen, voor de ander is het misschien wel een eersteklas horrorscenario waar iemand het liefst ver vanaf blijft. Houd daar even rekening mee. Zo'n advies geef je pas als er geen andere opties meer zijn. Dat vind ik tenminste...
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/08, 10:17:56 »
@Pjotr : https://www.google.com/search?q=iwlwifi+driver+unstable&oq=iwlwifi+driver+unstab&aqs=chrome.1.69i57j33.24601j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Grote onzin; dat zegt helemaal niks. Zo'n zoektocht bij willekeurig welk WiFi-kaartje van willekeurig welke fabrikant, levert eveneens enorme hoeveelheden resultaten op.

Zoals bij Ralink, die jij aanraadt:
https://www.google.com/search?q=ubuntu+ralink+unstable

Verder sluit ik me geheel aan bij wat Marqeaux zegt.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/08, 11:29:15 door Pjotr »

Offline jolo

  • Lid
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/08, 12:32:10 »
Als aanvulling op Reactie #9 van Marqeaux, check je in deze Ask Ubuntu vraag, het antwoord van WinEunuuchs2Unix. Als je ervoor kiest de /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf handmatig aan te passen, zou je dat kunnen doen met nano. Bijvoorbeeld
sudo nano /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf [Enter]

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vaastaf

  • Lid
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/09, 16:40:23 »
Hallo,
Heb een paar dagen gewacht nadat ik de oplossingen heb doorgevoerd in deze laptop, omdat in dit geval alleen afwachten zou aangeven of het probleem ook idd is verholpen..
Conclusie het waren de volgende op oplossingen die hier werden gepost die het probleem hebben opgelost.

Citaat
Een kijken of dit helpt: open een terminal en kopieer de volgende opdracht:

Code: [Selecteer]
echo "options iwlmvm power_scheme=1" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlmvm.conf

en vervolgens:

Code: [Selecteer]
echo "options iwlwifi bt_coex_active=Y swcrypto=1 11n_disable=1" | sudo tee /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf

Citaat
Dit is een "gouwe ouwe" voor dergelijke problemen:
Code: [Selecteer]
sudo sed -i 's/3/2/' /etc/NetworkManager/conf.d/*


Wel valt me op dat de verbinding wat trager is dan voorheen (Wanneer de verbinding wel normaal deed) Van 25-45 Mbps naar 5-15 Mbps. (Speedtests)
Maar voor mij is dat voldoende, en belangrijker nog het ergste probleem is verholpen.

Ben jullie echt dankbaar, ik zat al weken naar oplossingen te zoeken..  ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/02/09, 17:17:12 door vaastaf »

Offline vaastaf

  • Lid
Re: Internet is traag/valt soms weg.
« Reactie #21 Gepost op: 2020/02/09, 17:01:25 »
Zie inmiddels dat er wat berichtjes bij zijn gekomen afgelopen dagen.
Ik was er zelf al bewust van de kaartjes die heel goedkoop te koop staan op Aliexpress, goedkoper zelfs zag 1tje voor € 5 euro.
Had er ook over lopen nadenken, waarom niet gewoon 1 nieuwe kaartje erin met 5Ghz & Bluetooth erbij. Lekker handig enzo.
Wou het bijna ook nog doen, laptop uit elkaar zou geen enkel probleem zijn.

Nou waarom deed ik het dan niet? precies wat @Marqeaux zegt: Dat het beetje omslachtig werk is hardware vervangen, terwijl het probleem software matig te verhelpen is.
Ja je bespaart er tijd en moeite mee door zo een kaart aan te schaffen, maar dan leer je niks..

Plus ik zit eigenlijk een beetje krap met geld etc  :P  elke euro is nu zeg maar een ton waard voor mij :P
Maar nogmaals bedankt iedereen.. Wie weet als het probleem terug komt, dat ik het dan wel aanschaf.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/09, 17:04:29 door vaastaf »