Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 73979 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #50 Gepost op: 2014/07/07, 12:49:33 »
Citaat
En je merkt ook een angst, men koopt een nieuwe printer, leest de specificatie, en daar staat: Compatibel met : Windows & Mac

Linux begint anders links en rechts met de melding dat het compatibel is (vooral verwisselbare media meldt dat).
Als steunpunt maak ik steeds reclame voor HP-printers gewoon omdat die het meestal out-of-the-box doen.

Maar Linux bengelt nog steeds onderaan de ladder ogv bekendheid, het is daarom dat ik liever mensen een Ubuntu aanpraat dan dat ik geconfronteerd word met mensen die op eigen houtje van alles aan het proberen zijn (als steunpunt kom je soms voor mysteries te staan en moet je veelal van 0 terug beginnen).

Hele goede reacties in dit onderwerp! Die vraag over printers ken ik ook. Daarom heb ik dat onderwerp ook (kort) aangekaart op mijn flyer voor eventuele belangstellenden voor een installatie op hun laptop.
HP printers zijn in mijn ogen fijne dingen, vooral juist onder Linux. Er komt geen troep aan extra software mee. Ik zal die flyer hier even delen (pdf) en zijn broertje voor bij een al verrichtte installatie: https://www.dropbox.com/s/xhw4bez6c7wpupo/Xubuntu%20flyers.zip (als iemand hier er een eigen versie van wil maken deel ik graag de Scribus bestanden inclusief voor het goede doel)

En dan tenslotte hou ik het ook op Ubuntu. Sterker nog, op uitsluitend Xubuntu 14.04 en Mint Maya voor de non-pae cpu's. Ik moet het noodgedwongen wat beperkt houden. Een overdaad aan keuzes lijkt me niet geslaagd voor het eerste begin..
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #51 Gepost op: 2014/07/07, 13:28:29 »
Citaat
En je merkt ook een angst, men koopt een nieuwe printer, leest de specificatie, en daar staat: Compatibel met : Windows & Mac

Linux begint anders links en rechts met de melding dat het compatibel is (vooral verwisselbare media meldt dat).
Als steunpunt maak ik steeds reclame voor HP-printers gewoon omdat die het meestal out-of-the-box doen.

Maar Linux bengelt nog steeds onderaan de ladder ogv bekendheid, het is daarom dat ik liever mensen een Ubuntu aanpraat dan dat ik geconfronteerd word met mensen die op eigen houtje van alles aan het proberen zijn (als steunpunt kom je soms voor mysteries te staan en moet je veelal van 0 terug beginnen).

HP printers zijn in mijn ogen fijne dingen, vooral juist onder Linux.
Een nieuwe Ubuntu gebruiker zou eigenlijk niet afhankelijk moeten zijn van ons advies, maar de hardwarefabrikanten zouden de koper beter moeten informeren, waarschijnlijk commercieel niet interessant voor HP. Een voorbeeld van de HP ENVY 4500 e-All-in-One printer :
Systeemvereisten
Minimum systeemeisen voor Macintosh .....
Minimum systeemeisen Windows 8,.......
http://store.hp.com/
De gemiddelde verkoper in een computerwinkel kijkt je aan met  :rolleyes: als je over Linux begint, dit alles  belemmert de verspreiding van Linux ernstig

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #52 Gepost op: 2014/07/07, 13:32:43 »
Als steunpunt maak ik steeds reclame voor HP-printers gewoon omdat die het meestal out-of-the-box doen.
Dat roep ik dus ook altijd (als we een workshop voor overstappers geven). Helaas blijkt nadat ze (overigens, tevreden) overgestapt zijn naar Ubuntu, dat deze info niet blijft hangen en er doodleuk een ander mark printer aangeschaft wordt die wij dan weer aan de praat mogen krijgen.  :'( :'(  Meestal lukt dat wel, maar liever had ik het anders gezien.....

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #53 Gepost op: 2014/07/07, 13:48:19 »
Een nieuwe Ubuntu gebruiker zou eigenlijk niet afhankelijk moeten zijn van ons advies, maar de hardwarefabrikanten zouden de koper beter moeten informeren, waarschijnlijk commercieel niet interessant voor HP. Een voorbeeld van de HP ENVY 4500 e-All-in-One printer :
Systeemvereisten
Minimum systeemeisen voor Macintosh .....
Minimum systeemeisen Windows 8,.......
http://store.hp.com/

Ik zie wel iets staan over minimale systeemeisen, maar ik zie op diezelfde pagina ook Windows, Mac, iOS, Android en ChromeOS genoemd door HP op die Envy 4500-pagina. Zelfs Symbian en Blackberry worden genoemd. Dus ze noemen meer dan alleen Win en Mac...
Niet dat het veel uitmaakt, want die online shop van HP wordt toch niet veel gebruikt in Nederland. (en dit topic gaat over wat wij in Nederland kunnen doen)

Sterker nog: je weet toch HPLIP, de open source-drivers voor Linux? HP *betaalt* ze. Als het voor hun niet commercieel interessant is, waar betalen ze dan om? Gewoon uit 'medeleven'? Ik neem aan dat ze toch ergens iets willen terugverdienen aan het investeren in drivers?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #54 Gepost op: 2014/07/07, 15:40:15 »
@RikRik Reactie #50 : Daar ben ik het helemaal mee eens.

@Vistaus : En hoe weet nu een beginner dat hij hplip moet installeren.

En wat te denken van al die kromme benamingen voor de software van Linux, een voorbeeld voor win gebruik ik evernote en in Linux moet ik daar nixnote voor gebruiken. En SeaMonkey is een WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor alleen wil die weer niet werken op Ubuntu en alle andere ook niet Amaya vind ik ook knap waardeloos en start op Ubuntu bij mij op met een half wit en de andere helft zwart scherm op te lossen door op f11 te drukken en dan weer Esc. Maar zo zijn er meerdere Software programma's zoals een goede PimManager die heb ik na veel zoeken gevonden als zijnde Basket Note Pads je moet er maar op zien te komen als overstapper van Windows. En Skype mag dan wel verbeterd zijn de laatste maand  maar het is nog steeds niet zo gelikt als in Windows. Dus al met al is er nog genoeg werk aan de winkel van Linux. En wat denk je dan van de 5 jaar software ondersteuning in plaats van de 10 jaar bij MS ik kan je ver tellen dat het echt niet leuk is om al na 5 jaar alles opnieuw te installeren. Maar door dat ik jaren lange ervaring heb kom ik wel over die problemen heen en wil ik ook geen Windows meer gebruiken, maar we worden tot heden toe nog steeds er toe verplicht om dat gewoon niet alles van Windows draait onder |Linux, en dat is heel jammer.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #55 Gepost op: 2014/07/07, 17:02:04 »
Sterker nog: je weet toch HPLIP, de open source-drivers voor Linux?
Waarom vraag je dit aan mij?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #56 Gepost op: 2014/07/07, 17:08:21 »
@Vistaus : En hoe weet nu een beginner dat hij hplip moet installeren.
Deze zit standaard in een Ubuntu-installatie. Bij Lubuntu iig niet. Van de andere distro's weet ik het niet.
En wat femke98 zegt.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 17:26:31 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #57 Gepost op: 2014/07/07, 17:20:06 »
En wat denk je dan van de 5 jaar software ondersteuning in plaats van de 10 jaar bij MS ik kan je ver tellen dat het echt niet leuk is om al na 5 jaar alles opnieuw te installeren.
Tja, vind je dat nou echt een probleem? 1 x per vijf jaar opnieuw installeren? Een half decennium?  :o

Eén keer per vijf jaar twee à drie uur investeren in een nieuwe installatie? Ik zie het probleem niet....

Vroegâh, in m'n slechte oude Windowstijd, herinstalleerde ik de boel wel een paar keer per jaar (meestal door een schone schijfkopie terug te zetten, maar dan was ik toch nog een hoop tijd kwijt met de updates). En dat vond ik nog normaal ook, vreemd genoeg.... Het tijdverlies was daardoor vele, vele malen groter dan nu met Linux.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 17:21:50 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #58 Gepost op: 2014/07/07, 17:21:39 »
@femke98 : Het gaat niet om het vragen of niet willen lezen, daar er hier op dit forum altijd wel een antwoord word gegeven en te vinden is.
Maar het ging er hier over waarom dat Linux nog zo weinig gebruikt wordt.
En daarmee wilde ik alleen maar aan geven dat momenteel Linux nog voor de doorzetters is, en de win gebruikers daar om niet gemakkelijk zullen overstappen. Al moet ik er dan wel bij vermelden dat zij dan niet weten wat zij missen.
Maar voor de beginners zou het wel een stuk makkelijker zijn als al die win programma's verduidelijk zouden worden met de Linux programma's.
Ik heb op je Site daar al een vergelijkende lijst van gezien, en ik weet dat het haast ondoenlijk is om die helemaal compleet te maken maar beter wat dan niets.

En wat mij ook niet bevorderlijk  lijkt, zijn al die betaalde software programma's in het Softwarecentrum van Ubuntu, dan ga je als oude rot je eigen afvragen hoelang nog het gratis besturing systeem? en de andere software die nu nog vrij is?.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #59 Gepost op: 2014/07/07, 17:30:58 »
En wat denk je dan van de 5 jaar software ondersteuning in plaats van de 10 jaar bij MS ik kan je ver tellen dat het echt niet leuk is om al na 5 jaar alles opnieuw te installeren.
Tja, vind je dat nou echt een probleem? 1 x per vijf jaar opnieuw installeren? Een half decennium?  :o
Ik moet de eerste WIndows-installatie nog tegenkomen die 10 jaar overleeft. Wat dat betreft lopen theorie en praktijk hier volledig uit elkaar.

En wat mij ook niet bevorderlijk  lijkt, zijn al die betaalde software programma's in het Softwarecentrum van Ubuntu, dan ga je als oude rot je eigen afvragen hoelang nog het gratis besturing systeem? en de andere software die nu nog vrij is?.
Dat is verwarrend idd en zelf had ik ze liever ook niet daarin gezien. Maar Ubuntu is vrij (gratis) en blijft vrij. Je kunt namelijk niet zomaar vrije programma's betalend laten maken (zit in de licentie ingebakken).

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #60 Gepost op: 2014/07/07, 17:36:00 »
@Pjotr : Het gaat er niet om wat ik van die 5 jaar vind, maar wat de meeste mensen daar van vinden. Ik heb tijd genoeg nu 67+ Maar heb je al het commentaar ook gelezen toen MS met XP stopte na 14 jaar.

We zijn toch op zoek wat de oorzaak is van dat weinig gebruik van Linux? dan moeten wij ook allemaal open staan voor de voor en nadelen die er zijn.
Ik zelf weet nu na 2 maanden wat de voor en nadelen zijn en voor mij is het voordeel nu Linux. Maar ga mij nu niet vertellen dat een doorsnee gebruiker 26 jaar ervaring heeft met computers, en daar zit nu juist de valkuil.

En zeker bedrijfsmatig gezien daar er voor de systeembeheerders dan te weinig werk meer overblijft als alles overstapt op Linux.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #61 Gepost op: 2014/07/07, 17:43:48 »
@markba : Het is wel een keuze van Ubuntu om die toe te laten!, wat die licentie betreft daar weet ik meer dan genoeg van zelf een computerzaak gehad met eigen assemblage en allerlei software installatie. Maar om gezondheidsreden er in 1998 vroegtijdig mee moeten stoppen.

« Laatst bewerkt op: 2014/07/08, 16:12:55 door Henkp »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #62 Gepost op: 2014/07/07, 17:58:06 »
@markba : Het is wel een keuze van Ubuntu om die toe te laten!,
Canonical (het bedrijf dat Ubuntu uitbrengt) moet ook z'n geld kunnen verdienen.... Dit is één van de methoden waarmee ze dat doet.
Citaat
wat die licentie betreft daar weet ik meer dan genoeg van zelf een computerzaak gehad met eigen assemblage en allerlei software installatie. Maar om gezondheidsreden er in 1998 vroegtijdig mee moeten stoppen.

Ik heb hier nog wel een artikel staan uit die tijd: http://www.polie.nl/henk-en-corrie-computer-winkel.htm
Leuk artikel! Wat betreft dienstverlening door computerwinkels, is het alleen maar slechter geworden sinds die tijd, helaas. De klant is geen koning meer, maar een lopende-bandproduct dat zo snel mogelijk een poot uitgedraaid moet worden.  :(

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #63 Gepost op: 2014/07/07, 18:14:58 »
Ik heb hier nog wel een artikel staan uit die tijd: http://www.polie.nl/henk-en-corrie-computer-winkel.htm
Off topic :Geweldig leuk artikel Henk !  In 1995 maakte ik gebruik van OS/2 warp  :D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #64 Gepost op: 2014/07/07, 18:24:28 »
Verspreiding van Linux: Gaat dat niet ook via kamelen? ;D

Enfin, als er een telefoon met Linux uitkomt (Jolla anyone?) dan kun je dat showen, en zeggen dat zo'n vlot en makkelijk systeem ook voor de desktop is. En dan een Linux laten zien. Zijn ze enthousiast, geef ze een cd mee.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 18:26:00 door Timo »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #65 Gepost op: 2014/07/07, 20:32:01 »
@HenkP: Ik had het over HPLIP in technische zin en wel als antwoord op RikRik. Deze discussie is toch voor iedereen geschikt, dus ook voor de wat meer ervaren gebruikers? Wat ik tegen RikRik zeg in technische zin hoeft dus helemaal niet in verband te staan met wat een beginnende gebruiker zou moeten weten.
Hoe dan ook: een gebruiker hoeft HPLIP niet te installeren want dat is al geïnstalleerd. Naast een rare vraag is het dus ook nog een ongefundeerde...

Oh trouwens, als je 10 jaar ondersteuning wilt, moet je overstappen van Ubuntu naar Red Hat Linux... Die geven minimaal 10 jaar.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 20:45:12 door Vistaus »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #66 Gepost op: 2014/07/07, 20:39:34 »
En wat mij ook niet bevorderlijk  lijkt, zijn al die betaalde software programma's in het Softwarecentrum van Ubuntu, dan ga je als oude rot je eigen afvragen hoelang nog het gratis besturing systeem? en de andere software die nu nog vrij is?.

Zo'n beetje elk besturingssysteem heeft wel een Softwarecentrum met betaalde programma's. Windows, Mac, Ubuntu, AmigaOS4, SkyOS, Android, iOS, en ga zo maar door. Zie niet in wat commerciële software van doen heeft met het basissysteem. Die betaalde apps zijn alleen maar stukjes software bovenop het systeem waar je zelf voor kiest.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #67 Gepost op: 2014/07/07, 20:41:13 »
Citaat
Hoe dan ook: een gebruiker hoeft HPLIP niet te installeren want dat is al geïnstalleerd.
Alleen hplip-gui niet. En die heb je toch wel nodig.
Vreemd eigenlijk dat die dan ook niet standaard wordt geïnstalleerd te samen met hplip zelf.

Dat is inderdaad vreemd, maar op zich is HPLIP voldoende want de meeste printers worden daardoor al herkent. We hadden het over de drivers en dat heet HPLIP. De GUI is een ander verhaal.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #68 Gepost op: 2014/07/07, 20:45:31 »
Hoe dan ook: een gebruiker hoeft HPLIP niet te installeren want dat is al geïnstalleerd.
Alleen in Lubuntu niet. Hangt dus af van de distro.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #69 Gepost op: 2014/07/07, 20:47:37 »
Hoe dan ook: een gebruiker hoeft HPLIP niet te installeren want dat is al geïnstalleerd.
Alleen in Lubuntu niet. Hangt dus af van de distro.

Dat zou kunnen, Lubuntu ben ik niet bekend mee. Maar ik ga bij topics over verspreiding van Ubuntu uit van de hoofdversie, in dit geval Ubuntu. Sorry als dat onduidelijk was.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #70 Gepost op: 2014/07/07, 21:18:21 »
Ik sta op tomo-fair weer met mijn karaoke-programma http://www.tomofair.nl/karaoke/

Natuurlijk zal ik net als vorige keer weer groot erbij zetten dat mijn opstelling Ubuntu draait  :D

Offline jolo

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #71 Gepost op: 2014/07/07, 21:29:49 »
Maar XP heeft een harde kern: zo'n 25 % van de computergebruikers gebruikt 't helaas nog steeds. Op het internet.
Zoiets is onder andere ook te lezen op https://www.security.nl/posting/393716/Windows+XP-gebruikers+blijven+massaal+zitten
Daar halen ze zo te zien hun info van StatCounter. Wat opvalt dat het marktaandeel kan verschillen per land. Zo is XP marktaandeel in China zelfs 40%. En lijken de mensen over te stappen op Windows 7. Het Linux marktaandeel is daar slechts 0.3%. Terwijl in Nederland het Windows XP marktaandeel ongeveer 5,59% is. En lijkt het Linux marktaandeel hier af te nemen van 1,96% in mei tot 1,3% in juni. Je zou je kunnen afvragen in hoeverre dat te maken zou kunnen hebben, met het ontbreken van voldoende Nederlandstalige documentatie.

Of wordt er in Nederland wellicht te vaak gekozen voor de verkeerde versie. Dit ofschoon doorgaans de eerste puntuitgave van een (X)Ubuntu LTS versie wordt aangeraden. Bijvoorbeeld Ubuntu 14.04.1.

Dat hplip-gui niet standaard wordt meegeïnstalleerd, is ongetwijfeld omdat die applicatie van de Ubuntu gemeenschap is. Dus niet van Canonical.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #72 Gepost op: 2014/07/07, 21:32:51 »
En je merkt ook een angst, men koopt een nieuwe printer, leest de specificatie, en daar staat: Compatibel met : Windows & Mac
Klopt en of dat nu kan worden opgelost het HPLIP o.i.d. maakt weinig uit. De winkel zal geen hulp (kunnen) bieden als de printer niet naar verwachting werkt (misschien de koop ongedaan maken).
Is er een distro speciaal voor senioren?
Niet dat ik weet en volgens Seniorweb.nl is Linux alleen een optie voor de "meer gevorderde senior-computeraar".
Het is prima mogelijk om op een computer die nu XP draait, Ubuntu of Mint te installeren. Uw pc kan dan nog een tijdje mee. Maar SeniorWeb vindt dit om verschillende redenen alleen een optie voor de meer gevorderde computeraar.
De mate van succes van de commerciële activiteiten van Canonical is ook van belang voor ons.
Canonical verkoopt (professionele) ondersteuning aan organisaties met minimaal 5 desktops of een server. Daar zullen ze aan verdienen, zeker bij grote klanten als Microsoft Azure en China.

Welke commerciële activiteit, behalve een vrijwillige donatie, is voor de thuisgebruiker van belang nu Ubuntu One (en Music Store) is gestopt? Gadgets van http://shop.ubuntu.com zijn leuk en er is betaalde software in het Ubuntu Softwarecentrum.

Meer reclame maken voor betaalde (veelal gesloten) software uit het Ubuntu Softwarecentrum!? Dat is zeker een “nieuwe strategie” te noemen... :P
Maar Ubuntu is vrij (gratis) en blijft vrij. Je kunt namelijk niet zomaar vrije programma's betalend laten maken
Het kan worden gecombineerd met andere software. Unity Dash zoekopdrachten verwijzen standaard ook naar betaalde “More suggestions” aanbiedingen van bedrijven (aka addware). Maar Canonical is van plan dit in de toekomst optioneel te maken (heb ik begrepen).

Hoe zit het met derivaten zonder Unity Dash zoekopdrachten en afgeleide distributies zonder Ubuntu Softwarecentrum met betaalde software? Donaties en inkomsten uit gadgets bij afgeleide distributies zijn niet voor Canonical.
Dragen gebruikers van deze distributies (niet) bij aan “de mate van succes van de commerciële activiteiten van Canonical”? Zijn afgeleide distributies als Mint ingecalculeerd "verlies" omdat het nu eenmaal vrij te gebruiken software is?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 21:34:34 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #73 Gepost op: 2014/07/07, 22:17:24 »
Terwijl in Nederland het Windows XP marktaandeel ongeveer 5,59% is. En lijkt het Linux marktaandeel hier af te nemen van 1,96% in mei tot 1,3% in juni. Je zou je kunnen afvragen in hoeverre dat te maken zou kunnen hebben, met het ontbreken van voldoende Nederlandstalige documentatie.
Interessant, je ziet een stijging in april (einde XP) die na 2 maanden bijna helemaal weg is. Blijkbaar is Linux toch niet altijd "de ideale vervanger van XP"...

De oorzaak kan het ontbreken van Nederlandstalige documentatie zijn, het Ubuntu-NL documentatieteam heeft niet meer de omvang van jaren geleden. Jammer. Hulp bij het onderhouden van de Nederlandstalige documentatie wiki is meer dan welkom! Daartegenover staat dat veel documentatie in het Nederlands is vertaalt door het vertaalteam (type HULP in de Unity Dash).

Een andere oorzaak kan zijn dat sommige nieuwkomers opmerkingen als “Ubuntu is een goede vervanger voor Windows XP” te letterlijk nemen. Het is maar wat je van een “goede vervanger” verwacht. Dezelfde Windows software werkt vaak niet of niet goed. Er is wel veel alternatieve software maar daar moet je wel open voor staan, naar zoeken, uitproberen, leren gebruiken en soms je werkwijze op aanpassen.
En ook al lijkt de desktop soms op Windows XP, het beheer van Linux is anders. Dat kan tegengevallen als je (letterlijk) “iets vergelijkbaars” verwacht.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #74 Gepost op: 2014/07/07, 22:38:55 »
@testcees: Ja, of het ligt heel soms aan de hardware. Ubuntu heeft ondersteuning voor veel hardware, maar af en toe zit er wel eens een probleemhardware tussen. Vaak komen we er hier wel uit, maar niet iedere XP-gebruiker neemt de moeite hier de vraag te stellen en gaat dus af op "het werkt niet, dus ik stop met Ubuntu". Helaas...