Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 74064 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #75 Gepost op: 2014/07/07, 22:46:12 »
En wat denk je dan van de 5 jaar software ondersteuning in plaats van de 10 jaar bij MS ik kan je ver tellen dat het echt niet leuk is om al na 5 jaar alles opnieuw te installeren.
Misverstand, Ubuntu installeer je 1x en daarna kan je steeds een upgrade doen naar een nieuwe versie met behoud van gegevens en instellingen. Kost relatief weinig tijd en na de upgrade kan je zo weer verder werken maar dan met nieuwe programmaversies.

Er zijn gebruikers die de voorkeur geven de nieuwe Ubuntu versie opnieuw te installeren (“terug-naar-fabrieksinstellingen”) dat kan uiteraard ook maar dat is zeker niet de enige manier om een upgrade uit te voeren.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #76 Gepost op: 2014/07/07, 23:03:42 »
@ testcees : Dan wordt het hoogtijd dat de voorlichting hier op het forum daar over beter wordt, daar ik niet anders lees dat je maar het beste een hele nieuwe installatie moet uit voeren. En dat kan heel afschrikkend zijn. Het zelfde geld voor Amezon wat ingebakken zit in Ubuntu is ook niet fraai! en dan druk ik mij nog maar heel zacht uit. En zoals de meeste hier wel zullen weten dat de tegenwoordige computer gebruiker eerst alles na pluist op het internet voor dat hij/zij aan iets anders gaat beginnen.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #77 Gepost op: 2014/07/07, 23:44:11 »
@ testcees : Dan wordt het hoogtijd dat de voorlichting hier op het forum daar over beter wordt, daar ik niet anders lees dat je maar het beste een hele nieuwe installatie moet uit voeren. En dat kan heel afschrikkend zijn. Het zelfde geld voor Amezon wat ingebakken zit in Ubuntu is ook niet fraai! en dan druk ik mij nog maar heel zacht uit. En zoals de meeste hier wel zullen weten dat de tegenwoordige computer gebruiker eerst alles na pluist op het internet voor dat hij/zij aan iets anders gaat beginnen.

In onze documentatie staat heel duidelijk dat upgraden gewoon mogelijk is.
Dat sommige mensen op het forum een andere mening hebben, daar zijn ze vrij in. Maar het is *jou* beslissing, dus je mag ook hun advies links laten liggen. Upgraden van tussenversie naar tussenversie/LTS levert vaak problemen op, LTS naar LTS gaat 9/10 keer goed (bron: eigen observatie in de (internationale) community sinds 2008).  (9/10 keer lijkt me redelijk want upgraden van een Windows of OSX gaat ook wel eens mis)

Geen zorgen dus :)

Edit: slordige typo verbeterd :-[
« Laatst bewerkt op: 2014/07/08, 11:40:01 door Vistaus »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #78 Gepost op: 2014/07/08, 00:01:12 »
@Vistaus : Je moet de woorden niet gaan verdraaien!. En ook niet zomaar iets aannemen zoals je nu schrijft.

Offline Erik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #79 Gepost op: 2014/07/08, 09:59:34 »
Deze discussie is nu wel erg ver van het onderwerp afgedwaald!
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #80 Gepost op: 2014/07/08, 11:38:48 »
@Vistaus : Je moet de woorden niet gaan verdraaien!. En ook niet zomaar iets aannemen zoals je nu schrijft.

Huh, wat verdraai ik dan of neem ik dan aan??? Ik zeg alleen maar dat de normale, gedocumenteerde methode upgraden prefereert en dat anderen een eigen mening kunnen hebben maar dat het jou keuze blijft.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #81 Gepost op: 2014/07/08, 17:09:12 »
Moderator edit: Op de man spelen en gaan beledigen is niet toegestaan.
Bericht dus verwijderd.

« Laatst bewerkt op: 2014/07/08, 18:56:22 door Ron »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #82 Gepost op: 2014/07/08, 22:43:02 »
Citaat
Moderator edit: Op de man spelen en gaan beledigen is niet toegestaan.
Bericht dus verwijderd.
Jammer dat ik dit/dat niet gelezen heb, maar ik vind wel dat dit topic een kant op gaat waar het dus niet naar toe moet.
Maar het blijft leuk, zoals dit zich ontspint.  :D
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #83 Gepost op: 2014/07/09, 07:11:46 »
Citaat
Moderator edit: Op de man spelen en gaan beledigen is niet toegestaan.
Bericht dus verwijderd.
Jammer dat ik dit/dat niet gelezen heb, maar ik vind wel dat dit topic een kant op gaat waar het dus niet naar toe moet.
Maar het blijft leuk, zoals dit zich ontspint.  :D
Leuk? Met een (pril) forumlid wat weggejaagd wordt?
(het grote vingerwijzen zal beginnen)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #84 Gepost op: 2014/07/09, 10:21:11 »
Sorry, dat laatste neem ik terug.  :-[
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #85 Gepost op: 2014/07/09, 11:30:58 »
“Indien het hier in ‘t vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niét mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld, nochtans zal ik die spreken zoo lang als mijn oogen openstaan” Michiel Adriaanszoon de Ruyter (1672)
Bron: http://levenslang.wordpress.com/

Edit: en verder reageer ik hier nergens meer op, ik heb mijn conclusie getrokken, (spreken is zilver en zwijgen is goud)

Vriendelijke groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 11:44:13 door Henkp »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #86 Gepost op: 2014/07/09, 12:14:58 »
Sorry @femke98, je dwing mij nu echt om hier op te reageren. Als u vind dat ik hier een onterecht bericht heb geplaatst. Dan verzoek ik uw vriendelijk om aan de moderators van dit Forum het bericht Reactie #85 Gepost op: 2014/07/07, 23:44:11 volledig hier te Posten daar dat nog aanwezig moet zijn hier op dit Forum. En dus niet de ge-edit bewerking zoals het er nu staat.
Dus als je de echte waarheid wil weten dan lijkt mij dat het minste wat u kunt doen.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #87 Gepost op: 2014/07/11, 19:34:09 »
los van dit gekibbel dat nergens op slaat

Ik zou ook eens het potentieel willen onderzoeken om avondsessies te laten doorgaan bij mij thuis.
Als gastheer kan ik makkelijk demonstraties geven, een installatie-procedure tonen en natuurlijk de diverse werkomgevingen laten bekijken.
Je zou kunnen stellen dat ik dan een soort Tupperware-avond doe, maar dan met Ubuntu.

De eerste sessie is deze maand en ik verwacht zo'n 6 geïnteresseerden. Ik heb nog een projector op zolder liggen en dan kan ik demo's geven in groot scherm op de muur.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik moet verwachten van deze info-avond.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #88 Gepost op: 2014/07/11, 19:46:45 »
Lijkt mij een goed idee en dan kan je ze misschien een flyertje ofzo meegeven voor nog meer geintereseerden.
In ieder geval is het zo, niet geschoten is .........
Maar ga ervanuit dat het beginners zijn, dus hou het zo praktisch mogelijk.
Alvast succes en een leuke avond!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #89 Gepost op: 2014/07/11, 20:00:20 »
Lijkt mij een goed idee en dan kan je ze misschien een flyertje ofzo meegeven voor nog meer geintereseerden.
In ieder geval is het zo, niet geschoten is .........
Maar ga ervanuit dat het beginners zijn, dus hou het zo praktisch mogelijk.
Alvast succes en een leuke avond!

Dat flyertje is idd een zeer goed idee.
Het zijn allemaal pure beginners met Ubuntu, 3 van hen zijn nog steeds op XP, en de rest zijn eigenlijk senioren die 'wel eens wat anders wensen' . Kortom het zal een leuke avond worden. Mijn vrouw gaat zich toeleggen op de verspreiding van snackjes en drankjes.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #90 Gepost op: 2014/07/11, 21:31:15 »
Hallo Joris,

Je bent geweldig bezig. Ik ben benieuwd hoe het allemaal uitpakt!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #91 Gepost op: 2014/07/11, 22:47:16 »
Wat een leuk idee Joris Donders ! Je zal, denk ik, wel veel geduld moeten hebben  :D

Offline sidius

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #92 Gepost op: 2014/07/12, 07:47:33 »
een groot probleem in linux is nog steeds dat bepaalde porgrammas niet werken of geen fatsoenlijk alternatief kennen. Mijn tomtom updaten of mijn trevler uitlezen lukt niet via Linux. Daar zou ik nog overheen komen. Maar het gemis van een programma als Lightroom, daar kan ik niet mee. En nee kom niet met half af alternatieven als Lightzone etc. Zolang er nog geen kloonstempel in de buurt komt en de presets van Lightroom niet gebruikt kunnen worden is het voor mij geen alternatief.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #93 Gepost op: 2014/07/12, 08:49:00 »
@sidius,  als je echt niet zonder lightroom kan, dan is het misschien voor jou beter om Windows te gebruiken.  Ik gebruik wel je genoemde alternatief, maar ik geef toe, de linux alternatieven eisen soms wat doorzettingsvermogen, en het accepteren van een stapje "terug".

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #94 Gepost op: 2014/07/12, 11:51:12 »
een groot probleem in linux is nog steeds dat bepaalde porgrammas niet werken of geen fatsoenlijk alternatief kennen. Mijn tomtom updaten of mijn trevler uitlezen lukt niet via Linux. Daar zou ik nog overheen komen. Maar het gemis van een programma als Lightroom, daar kan ik niet mee. En nee kom niet met half af alternatieven als Lightzone etc. Zolang er nog geen kloonstempel in de buurt komt en de presets van Lightroom niet gebruikt kunnen worden is het voor mij geen alternatief.

Huh, sinds wanneer is dat een probleem van 'Linux'? Zowel Linus Torvalds als de distromakers kunnen er niks aan doen dat TomTom zo achterbaks is om niet een fatsoenlijk, platform-onafhankelijke updater uit te brengen. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven. Met Lightroom kan ik er nog inkomen, maar navigatie is zo'n basisiets, dat doet TomTom echt niet beter dan de rest. Je navigeert of je navigeert niet, zo simpel is het...
Adobe Lightroom is trouwens, in technische zin, achterhaald aan het raken, want Adobe is sowieso al alles naar de cloud aan het overzetten (zie bijv. de nieuwste Photoshop - werkt in de cloud).

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #95 Gepost op: 2014/07/12, 12:16:23 »
Citaat
een groot probleem in linux
is wel wat anders dan:
Citaat
een probleem van 'Linux'
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline MKe

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #96 Gepost op: 2014/07/12, 12:17:40 »
Naar mijn mening is darktable wel degelijk een goed alternatief voor lightroom.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #97 Gepost op: 2014/07/12, 12:22:24 »
dubbel post
« Laatst bewerkt op: 2014/07/12, 12:33:30 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #98 Gepost op: 2014/07/12, 12:24:23 »
Naar mijn mening is darktable wel degelijk een goed alternatief voor lightroom.
Ik ben zeer tevreden met  Lightzone, maar sidius wil graag lightroom, en dan stopt de discussie, toch?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #99 Gepost op: 2014/07/12, 12:33:02 »
@Vistaus,  je kan beter een positieve draai geven. Waarom zo negatief? Het begint al met Huh

sidius schreef toch: Mijn tomtom updaten of mijn trevler uitlezen lukt niet via Linux. Daar zou ik nog overheen komen.