Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?  (gelezen 67625 keer)

wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Gepost op: 2011/03/17, 18:21:50 »
-bron: omgubuntu.co.uk
google vertaling

Unity is een innovatieve nieuwe Ubuntu's gebruikersinterface, ontworpen om Ubuntu katapult in de revolutie van contextuele search, draagraketten en sociale integratie. Het unieke ontwerp biedt een verleidelijke alternatief voor de wil van Windows en OS X.

Maar kon Unity beter?



Een probleem bij het ontwerpen van gebruikersinterfaces is het handhaven van een beknopte controle van de UI complexiteit. Als de ontwerpers zelf werken aan het ontwerp, raken ze gewend aan hun werk en uit het oog verliezen hoe de interface tarieven als het gezien door een frisse blik voor de eerste keer.

Dit probleem wordt nog versterkt door het feit ontwerpers zijn omgeven door ontwikkelaars en enthousiastelingen die met gemak de complexiteit en het algemeen geen kick een gedoe. De eerste keer dat gebruikersinterfaces worden gezien door degenen die buiten de "inner circle" - tijdens het testen van de gebruiker - is het vaak te laat voor wijzigingen die moeten worden gemaakt of bruikbaarheid kwesties die opduiken vast te stellen.

Gebruikersinterface complexiteit heeft niet alleen daling van leerbaarheid, maar het verlaagt ook het enjoyability. Volledig genieten van iets, dan moeten we in staat zijn om 100% focus op wat we willen om te genieten van - meestal de taak bij de hand. Ik weet zeker dat we allemaal geprobeerd om onze favoriete film te kijken, alleen om die persoon te blijven praten als we echt willen dat ze om stil te zijn. Als de UI hindert of irriteert, enjoyabilty naar beneden gaat.

Terwijl leerbaarheid kan worden overwonnen naarmate de tijd verstrijkt en de gebruiker vertrouwd raakt met het systeem, als de UI is slecht ontworpen en kan niet gemakkelijk worden veranderd, enjoyability kan niet worden verbeterd, zolang de UI blijft dat die persoon.

Een voorbeeld van een apparaat dat zowel een lage leerbaarheid en hoge enjoyability bezit is Apple's iPad. De user interface is eenvoudig, consistent en er zijn weinig onverwachte gedrag. De leercurve is klein, dus waarom zij beschikt over uitstekende succes met de mainstream had, en het is een genot om te gebruiken met een zeer taak-centered UI.

Maar de iPad is niet zonder fouten. Het meldsysteem is een voorbeeld van de UI die constant me irriteert door knetterende een dialoogvenster en ruw onderbreken mijn werk, en dit is een voorbeeld van zeer slecht ontwerp. Android systeem is veel beter: hij meldt, maar niet opdringen.

Hoewel ik niet kan verbeteren Apple's systeem van kennisgeving, als een open source-gemeenschap moeten we in staat om de UI te verbeteren in onze open source producten.



Dus wat is er mis met Unity?
Eenheid heeft een zeer groot oppervlak. Met veel van de ontwikkeling alleen in de korte 6 maanden ontwikkelingscyclus voor Natty, met inbegrip van de originele Mutter werk voor de Netbook Edition wordt volledig herschreven voor Compiz, is de interface onoverzichtelijk en onsamenhangend.

De term oppervlakte van user interface design is in feite een maat voor hoe ingewikkeld de interface is. Een interface met meer wijzerplaten, knoppen en objecten heeft een groter oppervlak. Voor een diepere uitleg, zie de oppervlakte paragraaf in dit artikel.

In plaats van een centrale locatie voor toegang tot alles (zoals Windows 'Start Menu), Unity verspreidt de toegang tot uw computer via een ingewikkelde Dash met een paar verschillende modi: de' Ubuntu Button 'dash, de toepassingen dashboard, en de plaatsen dashboard. De laatste twee nauwelijks zichtbare en platgedrukt naar de onderkant van het scherm in een slecht uitgevoerd, icon-verstorende effect concertina.

In de haast om Eenheid klaar voor Natty, zijn veel belangrijke details in het design wordt gemist. Enkele voorbeelden:

Hoe gaat men gebruik maken van Eenheid in een van rechts naar links taal?
Waar is de differentiatie tussen applicaties en voorkeuren?
Hoe gaat men te weten welke versie van Ubuntu ze gebruiken?
Wat heeft voorkeuren van de gebruiker heeft te maken met het afmelden / afsluiten?
Veel van de gedragingen van de draagraket zijn volledig contra-intuïtief. Bijvoorbeeld, wanneer de draagraket is verborgen en een toepassing verzoekt om aandacht, springt even en dan glijdt terug naar de linkerkant. Natuurlijk, men zou hun cursor te verplaatsen naar de ruimte waar eindelijk verdwenen, maar het niet opnieuw. Net zoals een zoek-en reddingsacties man jagen, beginnen de redders zoeken van een "laatst bekende positie." Dus doen mensen met behulp van een computer.

Een andere contra-intuïtieve gedrag kenmerk van Unity Launcher is hoe je volgorde van de onderdelen. In plaats van simpelweg te slepen het object van A naar B, moet u eerst sleep het recht uit de dock en dan weer op.

Ook de items blijkbaar niet gelijk - sommige kan overal worden verplaatst, maar niet onder de laatste snelkoppeling, kunnen sommige (zoals plaatsen) nergens te verplaatsen boven de laatste toepassing snelkoppeling en de prullenmand kan helemaal niet worden verplaatst.

Voor de consistentie wille, als sommige iconen verplaatsen, ze allemaal moet, of ze allemaal niet moeten doen. Anders moet een duidelijke indicatie bestaat over de reden waarom de degenen die niet kunnen bewegen, kan niet. Momenteel is deze indicator is dat ze "grijs." Misschien een deler zou beter werken?

Onlangs heeft de hot topic is Canonical ontwerper Matthew Paul Thomas 'e-mail naar de Ayatana mailinglijst vraagtekens bij de onzichtbare aanvraag menu's in het panel.

In tegenstelling tot de publieke opinie, zijn de toepassingen niet echt af te stappen van menu's - althans nog niet. De Elementaire Project, Google Chrome en Firefox hebben veroverd met hun menu's, verbergt ze weg in een opvouwbare knop. Maar de meerderheid van de toepassingen die momenteel de scheepvaart met Ubuntu nog steeds rekenen op een menu van bepaalde vorm en vorm, en het verbergen van de gebruiker aan te moedigen applicatie-ontwikkelaars om menu-apps minder is geen oplossing te bouwen voor het probleem en strips gebruikers van een gemakkelijke toegang tot een aantal van de aanvraag functies.

Als het menu is verborgen, maar er waren een aantal visuele cues aan het feit dat verborgen was, dan toch minstens een paar mensen zouden zijn bestaan ​​te erkennen. Maar momenteel de enige manier waarop een gebruiker zal ontdekken deze verborgen menu's is eenvoudig per ongeluk de muis over het gebied waar ze zijn verborgen, of door het stellen van een vriend. Een volledig niet-elegante oplossing voor een niet-bestaand probleem.

Als Ubuntu is nog steeds gericht op de Windows marktaandeel zal Windows zet in eerste instantie op zoek naar extra applicatie functies in een menu aan de bovenkant van het venster. Als dat niet lukt, zullen zij proberen om het te vinden ergens anders binnen het programmavenster want uiteraard verwacht men aanvraag menu's worden gerelateerd aan de applicatie zelf. De laatste plek waar ze eruit zal zien is verborgen achter de naam van de toepassing in het bovenste paneel, dat als je op een groot beeldscherm, is ver weg.

Wat is er eigenlijk meer over over de e-mail gestuurd naar de MPT Ayatana mailinglijst is het schijnbaar ongelooflijk gebrek aan communicatie van het ontwerp team heeft, met name gelet op MPT oorspronkelijk ontworpen in het menu specificatie. Zijn ze zelfs met elkaar praten?

Ontwerpbeslissingen voor de eenheid zijn zelden in het openbaar, en ze zijn alleen aangekondigd na de nodige inspanning, tijd en geld hebben gestoken in de uitvoering ervan. Als er een terugslag, worden de beslissingen zelden teruggedraaid.

Mark heeft besloten op de knop Venster bestelling voor Ubuntu 10.04, overrulen het ontwerpteam om ruimte te maken voor "windicators" (die is natuurlijk een heel ander verhaal).

Later, gebruikerstesten blijkt dat de volgorde Mark had besloten over de gemaakte Chinese gebruikers denken dat Ubuntu geen Chinese cultuur te begrijpen, maar de volgorde blijft vandaag.

Hoe lossen we Eenheid?
Maar laat me benadrukken: Eenheid is niet allemaal slecht.

Hoewel een aantal van de concepten in Unity kan verkeerd zijn uit een oogpunt van ontwerp, de eigenlijke idee zelf is niet, en Canonical verdient applaus voor het proberen om te springen de stagnerende open source desktop beginnen met Unity wanneer de alternatieven niet vertrouwen op te roepen.

Maar er zijn enkele oplossingen om meer uniforme Unity:

Werkzaamheden op het maken van Unity eenvoudiger, compact en meer intuïtieve
Publiceer grote veranderingen in het ontwerp vroeg en vaak voor het openbaar onderzoek
Meer gebruikers testen en feedback van de community vanaf het begin.
Zelfs als Ubuntu's ontwerp was perfect, concurreren met Microsoft, Apple en nu ook Google is een monster uitdaging die niet lichtvaardig genomen kunnen worden. Als Canonical is serieus te doen, ze echt nodig hebben om meer tijd te besteden denken door het ontwerpen van hun vlaggenschip product.

Er is nog tijd om een ​​groot deel van de kwesties die ik heb geschetst in dit artikel vast te stellen. Niet alle, maar sommige.

Ik denk dat de vaststelling van de paar kleine problemen die lijken te worden beledigen van de meest zou een lange weg te gaan bij het maken van Ubuntu's Unity-interface rots in Natty.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/17, 18:28:22 door mathieu1256 »

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/17, 18:34:55 »
Ik heb al een paar keer Unity geprobeerd, maar 't is en blijft een lelijk gedrocht dat mijlenver achterloopt op Gnome 3. Met name qua interface en qua innovativiteit. Ik vraag me de laatste tijd dan ook af of ik niet beter kan overstappen naar Fedora of OpenSuse, aangezien die wel verder willen met Gnome 3...

Wat ik dan wel weer handig vind is dat Unity Mac OS X een beetje na-aapt door de menu's in de hoofdbalk te plaatsen. Scheelt ruimte op m'n scherm!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

jesse2314

  • Gast
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/17, 18:40:06 »
Ik vind Unity super gaaf 8)
Maar ik kan minder dingen aanpassen, zoals die apps verplaatsen bijvoorbeeld :'(

Offline vds

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/17, 18:45:25 »
+1 Jesse

En ik heb vandaag ergens gelezen dat men de mogelijkheid zal hebben om Unity of Gnome te kiezen.
Alleen vind ik die site niet meer terug.
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/17, 18:51:25 »
Die mogelijkheid blijft inderdaad. Standaard geinstalleerd zelfs.
Tijdens het inlogscherm, rechtsonderin kan je kiezen voor "ubuntu classic desktop" of iets dergelijks.

Zelf ben ik blij met Unity. Ik ben benieuwd naar het eindproduct, totdat het uit is kan je er eigenlijk weinig over zeggen.
Hier is overigens de originele (engelstalige) link naar het artikel van dit topic. Voor veel mensen is dat prettiger lezen dan een (automatische) vertaling ;)
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/unity/
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/17, 18:56:28 »
Die Google-vertaling geeft me hoofdpijn....  :evil:

We kunnen het Unityprobleem trouwens oplossen door gewoon in te loggen in de vertrouwde Gnome-omgeving.  =D

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/17, 20:17:04 »
Hoewel de Classic Desktop in 11.04 gewoon gemaakt is met de GNOME 3 toolkit en libs. Alleen het uiterlijk/de indeling is "classic".

Ik vind zelf persoonlijk dat er weinig mis is met Unity.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/17, 23:01:48 »
Vind Unity gewoon een haastig afgewerkt broddelwerkje van de bovenste plank. Veel dingen zijn onvindbaar, sommige buttons niet te verplaatsen en het uiterlijk is gewoon afgekeken van Gnome 3, al heeft die het beter en mooier afgewerkt. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in Gnome 3 dan in Unity...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/18, 00:25:23 »
@crashit: Eigenlijk heeft GNOME juist inspiratie op gedaan bij Unity. Dat hebben ze zelf ook een keer gezegd. Het is dus niet zozeer "afgekeken", maar eerder "geïnspireerd door elkaar".

Offline Tom

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/19, 21:34:13 »
Die Google-vertaling geeft me hoofdpijn....  :evil:

We kunnen het Unityprobleem trouwens oplossen door gewoon in te loggen in de vertrouwde Gnome-omgeving.  =D

+100  :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

jesse2314

  • Gast
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/19, 21:35:42 »
Het zou wel jammer zijn als Unity zou mislukken :'(

Offline siegi

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/19, 21:53:39 »
Vind Unity gewoon een haastig afgewerkt broddelwerkje van de bovenste plank. Veel dingen zijn onvindbaar, sommige buttons niet te verplaatsen en het uiterlijk is gewoon afgekeken van Gnome 3, al heeft die het beter en mooier afgewerkt. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in Gnome 3 dan in Unity...
Opzich is unity gewoon een replacement voor gnome-shell. Je kan moeilijk unity verglijken met gnome3

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/19, 22:33:44 »
@mathieu1256, je had wellicht beter de oorspronkelijke tekst kunnen laten staan, ipv het google-translate resultaat hier te posten. Daar wordt een mens ietwat melig van. Zoals de zin 'Hoe lossen we Eenheid?'  :D

OT: Nu ja, het zal wat tijd kosten voordat het -nu nog wat experimentele- concept is uitgekristalliseerd. Dat komt wel, en gaat met horten en stoten.
Toch blijf ik vooralsnog bij KDE  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/19, 23:13:46 »
asphyxia +1
Hoewel ik wel de launcher van Unity 2D op Kubuntu draai, maar verder puur KDE voor mij (op 2,5 programma na dan) :)

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/20, 00:28:44 »
En nu Gnome 3, wat valt er verder nog te zeggen ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/20, 00:43:24 »
En nu Gnome 3, wat valt er verder nog te zeggen ???

KDE XD

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/20, 02:31:09 »
Persoonlijk zou ik voor Unity gaan. heb ze beide geprobeerd en Unity beviel mij wat meer.
Vooral nu er wat knoppen weg zijn uit Gnome 3.

Maar dit is mijn mening. Anderen zijn meer voor KDE en weer anderen voor Gnome 3.

Ik ben meer voor de oude Gnome en die zal ik dus ook gewoon gebruiken.

Je kunt alles zo aanpassen hoe je het zelf wilt hebben.
Dus voor iedereen is er wat hij of zei wil.
Dat is het mooie van Linux. De keuze voor Gnome, KDE en Unity is voor iedereen anders.
 

FrSu

  • Gast
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/20, 09:00:57 »
Unity zit in de laatste versie van Ubuntu 11.04? Sorry, ik ben niet helemaal "bij". Wil het wel eens uitproberen.

En Gnome 3 kun je via synaptic in Gnome erbij voegen? Heb je dan in de sessie kiezer een keuzemogelijkheid, of is de Gnome desktop dan direct aangepast aan de Gnome 3 lay-out?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/20, 09:15:12 door FrSu »

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/20, 09:28:45 »
denk dat er niets op te lossen valt en ik beslis voor mezelf pas als de echte stable versie er is, veel keus heb ik eigenlijk niet aangezien KDE en ik absoluut niet door een deur kunnen

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/20, 11:20:46 »
En nu Gnome 3, wat valt er verder nog te zeggen ???

KDE XD
Nee. :o :o :o
Unity is een gedrocht, net als UNR, weg met die zooi. Mark heeft het een tijd geleden toegezegd, nu is het tijd voor Gnome3.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

jesse2314

  • Gast
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/20, 11:23:10 »
Maar mark is niet meer de baas :'(

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/20, 11:58:08 »
Inderdaad jesse :'(

@Gijs: UNR is inderdaad een gedrocht, behalve de UNR in 9.10 en 10.04, die is verschrikkelijk fijn om mee te werken! :)
@emiel: Nou, reken maar dat KDE meer gebruikers gaat krijgen. Ik lees regelmatig op OMGUbuntu! in de comments op een artikel over Unity en in de comments op Marks blog als het over Unity of GNOME3 gaat dat er mensen zijn die naar KDE gaan switchen zodra Unity/11.04 uitkomt en dat ze KDE de toekomst vinden. Het zal vast geen megagrote winst zijn, maar elke nieuwe gebruiker is mooi meegenomen natuurlijk :)

DarkEra

  • Gast
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/20, 12:07:02 »
We kunnen het Unityprobleem trouwens oplossen door gewoon in te loggen in de vertrouwde Gnome-omgeving.  =D

Ik denk dat we die optie over een aantal versies wel kunnen vergeten, dat zal niet blijven duren om terug te vallen op de "vertrouwde" Gnome-omgeving.

Hoe dan verder op te lossen? Mint zal wel bij het bekende uiterlijk blijven zover als dat technisch mogelijk is volgens Clem na de release van Ubuntu 11.04 en daarna.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/20, 12:10:02 door DarkEra »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/20, 12:14:40 »
We kunnen het Unityprobleem trouwens oplossen door gewoon in te loggen in de vertrouwde Gnome-omgeving.  =D

Ik denk dat we die optie over een aantal versies wel kunnen vergeten, dat zal niet blijven duren om terug te vallen op de "vertrouwde" Gnome-omgeving.

Hoe dan verder op te lossen?

Nou, ik denk dat het beter is om niet al te ver vooruit te willen kijken.... Er kan immers nog zoveel veranderen in die periode. Wie weet wat er nog voor innovatie komt? Misschien wel een geheel nieuwe werkomgeving die we wel echt een verbetering vinden....

Voorlopig houden we in elk geval de mogelijkheid om de oude werkomgeving te behouden. Daarmee ben ik al tevreden. :)

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/20, 12:30:26 »
Het oude uiterlijk ja. De toolkit van het de Classic-optie is namelijk gewoon GTK 3.