Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS  (gelezen 1425 keer)

Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS
« Gepost op: 2016/10/25, 13:33:45 »
In het verleden heb ik wel eens geprobeerd om een printer aan de praat te krijgen wat we nooit is gelukt. Ik heb toch weer een printer nodig en zat te denken aan zwart/wit printer met toner i.p.v. cardtridges met Wifi. Hoe gaat zoiets in z'n werk om het werkend te krijgen en welke printer is raadzaam? Ik print niet echt veel, dus zou een eenvoudige deskjet of laserjet kunnen zijn.
Ubuntu 20.04 LTS

Offline ajjp

  • Lid
Re: Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/25, 16:18:56 »
Ik heb hier ca. twee jaar een HP Laserjet Pro MFP M125nw onder Xubuntu 14.04 draaien. Is zwart-wit en was goedkoop. Werkt uitstekend; ook als kopieerapparaat en scanner. Maar ik heb nooit de moeite genomen om hem draadloos in te stellen. Die mogelijkheid heeft hij wel.

Re: Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/25, 22:52:35 »
Die draadloze printers via wifi heb je in twee soorten:
- printer verbindt via wifi met bestaande wifinetwerk
- printer heeft eigen netwerk waarmee je moet verbinden om te printen

Sommige printers hebben beide opties. Als je printer op een plek staat waar je toch al goede wifi hebt zou ik voor de eerste optie gaan andrs blijf je schakelen tussen netwerken. Zelf heb ik voor een printer met ethernet gekozen.

Re: Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/26, 12:49:48 »
Aan die eerste optie zat ik al te denken. Is het dan nog noodzakelijk om een pakket in Ubuntu te installeren om de printer werkend te krijgen?
Ubuntu 20.04 LTS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/26, 13:24:42 »
Is het dan nog noodzakelijk om een pakket in Ubuntu te installeren om de printer werkend te krijgen?
Voor een HP printer is het makkelijk om hplip-gui te hebben, dan kan je alles grafisch instellen.
Dit zit gewoon in de repositories.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/26, 17:29:03 »
Hallo, geen direct antwoord op je vraag, maar ik heb onlangs een zeer eenvoudig Epson-printertje/scannertje/kopieerderetje van minder dan €50 gekocht en dat ding was binnen de kortste keren op m'n wifi-netwerk aangemeld, waarna iedereen 'm kan gebruiken, ook vanaf smartfoons. Erg cool is dat ik de inktniveaus op m'n telefoon kan checken!

In elk geval deze printer is door een klein kind werkend te krijgen. De tijden dat je in Linux van alles moest configureren en instellen en herstarten en andere drivers zoeken en weet ik wat, ligt met veel hardware gelukkig achter ons.

Re: Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/26, 23:05:20 »
Ik heb inmiddels een Brother HL-1212W laserprinter besteld. Ik hoop dat het aansluiten geen problemen gaat geven, maar mocht dat wel zo zijn, dan zal ik hier nog wel een vraag stellen. Tot zover bedankt voor de reakties!
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Wifi printer en Ubuntu 14.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/29, 10:48:05 »
Inmiddels heb ik de printer in huis. Via een windows desktop werkt het na installatie van de drivers vanaf de bijgeleverde CD-ROM. PC zit via LAN aan het thuisnetwerk en de printer via Wifi. Printen lukt.

Op de laptop met Wifi en Ubuntu 14.04 heb ik de HL-1230 toegevoegd als printer, de HL-1212W stond niet in de lijst. Ik zie wel dat de printopdracht wordt gegeven, maar er wordt niet geprint. Zie ik nog ergens iets over het hoofd?
Ubuntu 20.04 LTS