Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-NL tijdschrift?  (gelezen 7368 keer)

Ubuntu-NL tijdschrift?
« Gepost op: 2008/12/16, 20:46:02 »
Hallo,
Ik zit al langer met dit idee, maar ik heb nog niet goed de tijd gevonden om het te posten, dus zal ik maar van start gaan zeker?

Een paar weken geleden was ik in de krantenwinkel aan het zoeken tussen de computertijdschriften om te zien of er kwalitatieve (d.w.z. behandelen Linux) tijdschriften tussen zaten. Mijn oog viel op het tijdschrift iCreate: een Mac-tijdschrift dat wordt onderhouden door One More Thing, de Nederlandse en Belgische Mac-gemeenschap (stond trouwens gewoon op de cover, ik lees echt geen Mac-tijdschriften. Ik heb trouwens geen Photoshop ;) ).

Ik dacht nu, zou het haalbaar zijn om met Ubuntu-NL/BE een tijdschrift uit te brengen? Het moet niet een heel dik tijdschrift zijn, of heel vaak verschijnen. Als iemand het ziet in de krantenwinkel en zijn of haar oog valt erop, dan is dat extra reclame voor Ubuntu, niet? Er kan een DVD toegevoegd worden met leuke software, en om de zes maanden uiteraard één met de nieuwe Ubuntu-versie. Artikels kunnen gaan over de inhoud van de DVD, of over wat er gebeurt in de community, etc...

Voordelen:
  • Valt snel op, sneller dan dat je moet horen via-via of dat je via google moet gaan werken
  • Artikels kunnen ook interessant zijn voor mensen die al Ubuntu kennen
  • Is een leuk samenwerkingsproject  O0
Nadelen:
  • Veel werk om in elkaar te steken en te managen, er is nu al tekort aan 'personeel'
  • Zal niet bepaald gratis zijn

Wat denken jullie?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Cami

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/16, 21:06:18 »
Ik vind het op zich wel een aardig idee. Er komt alleen heel veel bij kijken om een kwalitatief goed tijdschrift te maken en deze dan ook nog eens te verkopen. Misschien zou je kunnen beginnen met het publiceren van het tijdschrift via internet als pdf ofzo?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/16, 21:32:01 »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/16, 21:55:41 »
Het is wel leuk, om te doen, zo'n tijdschrift. Lekker artikeltjes schrijven enzo.
Maar wat ik in het andere topic ook al schreef:

Volgens mij werkt zo'n magazine ook prima als het door een commerciële partij wordt uitgegeven. Wij als vrijwilligers kunnen ons dan bezig houden met de support via forum/irc en het organiseren van evenmenten.

Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/16, 22:12:33 »
Er zijn wat andere communities met een magazine voor hun Linux distributie. Over het algemeen moet het op een paar mensen draaien en is de kwaliteit erg wisselvallig. Ik schrijf ook artikelen voor het blad van de DOSgg, een gebruikersgroep van de HCC met zo'n 30.000 leden. Het aantal schrijvers is in de afgelopen jaren nauwelijks veranderd en het is steeds een behoorlijk karwei om het uit te brengen.

Als derde voorbeeld denk ik even aan BSD Magazine dat sinds dit jaar weer bestaat. Niet de eerste poging om een BSD tijdschrift (in het Engels) uit te brengen. Er zijn schrijvers, de kwaliteit van vormgeving en inhoud is top, maar het blijft een relatief kleine groep die kan bijdragen.

Het opstarten van een apart Ubuntu-NL/BE Magazine zou zeker niet mijn eerste voorkeur hebben. Misschien is het zinvoller om te werken aan een PDF nieuwsbrief voor geregistreerde forumleden en pas daarna de groei in te zetten.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/16, 22:17:22 »
Leuk idee, maar denk dat het beste begonnen kan worden met trial as proof. Een pdf maken, indien dit goed bevalt, goede artikelen (schrijvers) en afwisseling valt er verder te denken. Nu direct met een tijdschrift te beginnen is te hard van stapel lopen.

Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/16, 22:17:51 »

Het opstarten van een apart Ubuntu-NL/BE Magazine zou zeker niet mijn eerste voorkeur hebben. Misschien is het zinvoller om te werken aan een PDF nieuwsbrief voor geregistreerde forumleden en pas daarna de groei in te zetten.

Het is inderdaad nogal een belasting. ook Full Circle Magazine is nogal wisselvallig van kwaliteit.
Onze oosterburen houden het ook klein. Kijk hier eens: http://ikhaya.ubuntuusers.de/
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/16, 22:35:25 »
ik denk dat een online pdf magazine beter/makkelijker te realiseren is,,

een mooi voorbeeld en doorslaand sucses is het wet web magazine,,:

http://www.wetwebmagazine.nl/

hier zijn met mij veel mede entousiastelingen van de duiksport op geaboneerd.
ik lees het altijd met groot plezier en voor eventueel geintreseerden uit mijn omgeving is snel een primtje gemaakt.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/17, 00:18:11 »
ik denk dat een online pdf magazine beter/makkelijker te realiseren is,,
Daar dacht ik ook aan, goedkoper en als je iets op papier wil hebben print je het gewoon uit.
Ik heb op die link ook mijn idee gezet voor een naam (of dat nog opgevolgd word denk ik niet, maar ja...)
Mijn voorstel:  AUM   (All-Ubuntu-Magazine)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/17, 08:38:06 »
Mijn bedoeling was juist om niet met e-magazines te werken (dus pdf, websites, etc), maar een echt fysiek blad dat je in de krantenwinkel kan kopen. Als je het alleen aan geregistreerde leden gaat geven, was heel mijn bedoeling in het niet gegaan: reclame maken voor Ubuntu.

Op internet zijn dingen moeilijk te vinden. Niemand gaat snel per toeval op "Ubuntu-NL" googelen (tenzij je de klop-met-je-kop-op-je-toetsenbordmethode gebruikt, maar goed ;) ). Je oog per toeval op een tijdschrift in een krantenwinkel laten vallen, dat gaat veel gemakkelijker. Uiteraard kan je in het tijdschrift wijzen naar de website.

Maar het probleem is nog steeds: wie gaat artikels schrijven, wie gaat alles coördineren, hoe geraken we aan de financiële middelen (sponsors, reclame, ...)?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/17, 09:19:53 »
Mijn bedoeling was juist om niet met e-magazines te werken (dus pdf, websites, etc), maar een echt fysiek blad dat je in de krantenwinkel kan kopen. Als je het alleen aan geregistreerde leden gaat geven, was heel mijn bedoeling in het niet gegaan: reclame maken voor Ubuntu.

Op internet zijn dingen moeilijk te vinden. Niemand gaat snel per toeval op "Ubuntu-NL" googelen (tenzij je de klop-met-je-kop-op-je-toetsenbordmethode gebruikt, maar goed ;) ). Je oog per toeval op een tijdschrift in een krantenwinkel laten vallen, dat gaat veel gemakkelijker. Uiteraard kan je in het tijdschrift wijzen naar de website.

Maar het probleem is nog steeds: wie gaat artikels schrijven, wie gaat alles coördineren, hoe geraken we aan de financiële middelen (sponsors, reclame, ...)?

- SeySayux

Het nadeel van een gedrukt tijdschrift is dat het klauwen met geld kost om het te maken en met een dalende advertentiemarkt (kredietcrisis anyone?) wordt het al helemaal lastig. Je hebt nogal wat sponsors/adverteerders nodig om het magazine alleen al in de winkels te krijgen. Laat staan dat je dan ook aan goede inhoud moet komen. Een goed en succesvol tijdschrijft maken doe je niet zomaar, het is een vak.

Ik ben eerder zelf nauw betrokken geweest bij het opzetten van een digitaal Ubuntu-nl magazine, maar dat initiatief is helaas (mede door mijn afwezigheid) ter ziele gegaan. Ik ben nog steeds van mening dat een digitaal Ubuntu-magazine een succes moet kunnen zijn, maar het is voor een community heel lastig om het op te zetten. Misschien dat er wel kansen voor zijn als er een echte uitgever mee aan de slag gaat. Maar ja, dan moet er ook geld binnenkomen en dat wordt door veel mensen toch als vies gezien.

Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/17, 09:37:05 »
In de afgelopen jaren hebben verschillende tijdschriften speciale Linux edities uitgebracht, zowel in het Engels als in het Nederlands. Je ziet dergelijke edities vrij lang in de winkel liggen.

Wat misschien wel een optie is. De DOSgg heeft nu met een aantal tijdschriften afspraken voor een vast aantal pagina's per editie (Chip, C't dacht ik zo). Het zou een mogelijkheid zijn om dat verder uit te zoeken en te zien of er tijdschriften zijn die Ubuntu-NL pagina's willen hebben. Kwaliteit van de content is dan wel belangrijk en bewezen continuïteit (iets wat DOSgg kon aantonen).

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/17, 09:44:22 »
Wat misschien wel een optie is. De DOSgg heeft nu met een aantal tijdschriften afspraken voor een vast aantal pagina's per editie (Chip, C't dacht ik zo). Het zou een mogelijkheid zijn om dat verder uit te zoeken en te zien of er tijdschriften zijn die Ubuntu-NL pagina's willen hebben. Kwaliteit van de content is dan wel belangrijk en bewezen continuïteit (iets wat DOSgg kon aantonen).

Is dat al lang zo? Want toen ik nog bij de uitgever van beide bladen werkte, was dat niet.

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/17, 10:23:41 »
@SeySayux: Het heeft inderdaad wel wat om een fysiek blad te schrijven. Dat kunnen mensen echt kopen in de winkel en beetpakken.
Ik denk dat het best goed is voor de teamgeest om met z'n allen zo'n tijdschrift te schrijven: het is een heel project. Ik zou daaraan wel willen meewerken.
Mensen die inhoud willen verzorgen zijn er denk ik wel, maar het in de winkel hebben liggen en draaiende houden is denk ik moeilijk.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/17, 10:26:05 »
Ik denk juist dat er niet genoeg mensen zijn voor de inhoud. Zulke dingen lopen vaker stuk op mensen die te weinig tijd hebben of dat er überhaupt te weinig mensen zijn die kwalitatief goede stukken kunnen schrijven.

Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/17, 12:49:29 »
Is dat al lang zo? Want toen ik nog bij de uitgever van beide bladen werkte, was dat niet.

Volgens mij pas een paar nummers. De HCC had een contract met IDG en dat is nu afgelopen. De DOSgg heeft daardoor wat meer ruimte gekregen met dit als resultaat.

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/17, 12:52:50 »
Ik denk juist dat er niet genoeg mensen zijn voor de inhoud. Zulke dingen lopen vaker stuk op mensen die te weinig tijd hebben of dat er überhaupt te weinig mensen zijn die kwalitatief goede stukken kunnen schrijven.

Er zijn hier volgens mij echt wel mensen die leuke of interessante stukken kunnen schrijven. Maar je moet wel genoeg discipline hebben om stukken te blijven produceren, elk nummer weer. Anders blijft het bij één uitgave.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/17, 17:28:52 »

Het opstarten van een apart Ubuntu-NL/BE Magazine zou zeker niet mijn eerste voorkeur hebben. Misschien is het zinvoller om te werken aan een PDF nieuwsbrief voor geregistreerde forumleden en pas daarna de groei in te zetten.

Het is inderdaad nogal een belasting. ook Full Circle Magazine is nogal wisselvallig van kwaliteit.
Onze oosterburen houden het ook klein. Kijk hier eens: http://ikhaya.ubuntuusers.de/

Inderdaad dat lees ik ook geregelt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/19, 03:47:45 »
Hoi ik ben nieuw hier. Maar ik wil mijn mening als tijdschrift bedenker voor modelbouw wel graag ventileren. Een jaar geleden op de kop af over een week zijn wij een modelbouw forum begonnen. Daar hebben wij een pol gehouden voor een tijdschrift. Er was geen interesse in. Wij hadden toen ong. 500 leden en zo´n 150 active leden. Dat geeft wel een troebel beeld. Maar toch de uitkomst was niet nodig. Wel begonnen. En iemand gevonden die het nakijk werk wilde doen ivm mijn correcte Nederlands. Ik kan nog niet zo heel lang goed Nederlands en er zitten nog wel eens foutjes in. Doordat ik dus als redactie ben begonnen en dus nu een voor een driemaandelijks blad heb gekozen blijkt dat ik niet alleen een goed gevuld blad heb maar ook nog eens een goede kijkcijfer haal denk ik dat er zeker potentie zit in een E-magazine. Ook ben ik van mening dat je dit goed kunt uitbrengen in de tijdschriftenhandel. Dit omdat ik zie dat Linux erg in opmars is. (Ik werk nu al ruim 3 jaar met Linux als gebruiker en ben echt zo blij als een kind hiermee.) Ik zie ook dat er inmiddels al laptops enzo worden verkocht die op Linux draaien denk aan Acer enzo. Goede zaak.

De mensen die zo´n Linux computer aanschaffen willen toch wel iets aan info lezen. Daar is zo´n blad zeker goed voor. Let niet op hoge oplage´s in het begin, dit moet groeien. Net als mijn blad. Maar dan nog. Het zal zeker een goed alternatief zijn voor de vele Microsoft gerelateerde bladen zijn die helemaal niets doen met Linux. Ik kijk maandelijks in de boekhandel voor een Geod Linux blad. Maar helaas niets.

Voor diegene die hier aan hebben gedacht van mij uit een hart onder de riem, ga er voor. Ik ben zeker een lid. En zal hiervoor ook zeker een abonnement aanvragen. Mocht je het via het forum als E-magazine laten verlopen dat ook zal ik dit zeker lezen en indien nodig (betaalde E-magazine is ook mogelijk) hiervoor betalen om het zelf uit te printen.

Vriendelijke groet,

Rik alias Modelengeneer.
Een zeer gelukkige Linux gebruiker.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline hello

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/01, 15:52:35 »
Het zou natuurlijk tof zijn een Ubuntu magazine en we hebben denk ik genoeg mensen hier die dit project mee zouden kunnen dragen, al is het maar door hun kennis te verlenen en dat anderen dit in artikelvorm kunnen gieten. Maar welke richting willen we dan nemen voor beginners, voor gevorderden, beide? En wat kan je zoal schrijven? Het zou tof zijn wat van alles: nieuws, tutorials, artikels met meer actergrond,... Vind dan ook nog eens een uitgever die dit ziet zitten om het uit te geven, liefst in België en Nederland... Het zal zeker geen gemakkelijke uitdaging zijn.

Maar ik ben voor en wil zeker dit project ondersteunen voor zover ik dat kan.

Ik hoop dat we dit kunnen realiseren! ^-^

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/01, 16:27:15 »
Ik ken Linux Magazine, geen idee of dat nog bestaat. Een blad dat vrij dun en relatief duur is (ik geloof 4 euro nog iets voor een maandblaadje dat aan de dunne kant is). Die prijs is uiteraard (te) hoog door de grote van de doelgroep, om geen verlies te maken moet er nogal wat gevraagd worden.
Ik stel derhalve voor om, als jullie het niet kunnen laten, te checken of dat blad nog leeft en eventueel met dat tijdschrift samen te werken. Een extra gedeelte toewijd aan Ubuntu lijdt misschien tot een wat grotere dikte met een (hopelijk, hangt af natuurlijk van bijkomende kosten voor de uitgever) min of meer gelijk blijvende prijs. Maakt de aanschafdrempel wat lager.

Update: Blad bestaat nog, een abonnement kost 22.50 euro voor 6 nummers. Link: http://www.linuxmag.nl/
« Laatst bewerkt op: 2009/01/01, 16:43:35 door Peter »

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/02, 01:33:56 »
Ik zou ook wel willen helpen. Maar ik ben nog maar een beginner. Al zou dat wel een handige manier kunnen zijn om te zien waar de problemen liggen die een beginner heeft. En welke drempels er zijn die overwonnen moeten worden.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline jabuca

  • Lid
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/02, 08:25:29 »
Kijk eens op internet naar Full Circle
http://http://ubuntastic.wordpress.com/full-circle-ubuntu-e-zine/

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu-NL tijdschrift?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/02, 16:07:28 »
Juist ja, maar dan iets in het Nederlands.  ;)
Het is voor mijn schoolgaande kinderen brugklas enzo. Dan toch iets te moeilijk.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505