Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu MATE + Compiz: bijna, maar nog net niet helemaal...  (gelezen 371 keer)

Offline JvH

  • Lid
Goedenavond,

Sinds kort weet ik van het bestaan van MATE. Sinds nog korter weet ik dat er een Ubuntu-versie is die out of the box geleverd wordt met MATE.
Aangezien MATE in wezen overeenkomt met de Gnome Session Fallback, alleen dan wel met alle nuttige instellingsmogelijkheden die om wat voor reden dan ook eruit gesloopt zijn t.o.v. Gnome 2, is dit een desktopomgeving die ik graag wil proberen.
Dus ben ik nu aan het proberen Compiz werkend te krijgen voor de vergroting.

Wat ik tot nu toe heb gedaan om dit voor elkaar te krijgen:
- CCSM en gnome-compiz installeren (die laatste omdat compiz gtk-window-decorator nodig heeft, kennelijk)
- In CCSM de juiste plugins inschakelen en configureren
- In dconf-editor de standaard windowmanager op compiz zetten
- Herstarten

Tot mijn vreugde gaat het vrij goed, maar er is nog 1 dingetje waar ik mee zit: standaard bevatten titelbalken in MATE helemaal links een venstermenu (resizen, naar ander werkblad verplaatsen enz). Als ik Compiz inschakel, verdwijnt dat menu. Ik kan nog wel een dergelijk menu oproepen door te rechtsklikken op de menubalk, maar dat is veel minder uitgebreid.
Ik neem aan dat dit komt doordat Compiz gebruiik maakt van een andere window decorator (gtk-window-decorator) dan MATE.
Concreet zit ik met deze vragen:
- Is het mogelijk om Compiz de window decorator van MATE te laten gebruiken?
- Zo niet, is het dan wel mogelijk om te zorgen dat de gtk-window-decorator het venstermenu links in de titelbalk weergeeft?

Tot slot nog een vraag: is het normaal dat, wanneer je in een terminal compiz --replace aanroept, het commando niet afgesloten wordt?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/16, 18:19:15 door JvH »

Offline JvH

  • Lid
Re: Ubuntu MATE + Compiz: bijna, maar nog net niet helemaal...
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/14, 21:00:11 »
UPDATE:
Het is me inmiddels gelukt om het venstermenu (weliswaar van gtk-window-manager) terug te krijgen in Compiz door in dconf-editor de instelling org.gnome.desktop.wm.preferences.button-layout te veranderen naar 'menu:minimize,maximize,close'

Blijven er dus nog 2 vragen over:
- Is het in Compiz ook mogelijk om andere window decorators te gebruiken? In mijn geval die van MATE?
- Is het normaal dat de opdracht compiz --replace niet beëindigd wordt? Als je eenmaal bent omgeschakeld naar Compiz, dan is die opdracht toch ook klaar, of zie ik dat verkeerd?

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu MATE + Compiz: bijna, maar nog net niet helemaal...
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/14, 21:33:32 »
UPDATE:
- Is het normaal dat de opdracht compiz --replace niet beëindigd wordt? Als je eenmaal bent omgeschakeld naar Compiz, dan is die opdracht toch ook klaar, of zie ik dat verkeerd?
Probeer eens compiz --replace & exit
Dat voert Compiz uit en verlaat de terminal.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 21:36:24 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline JvH

  • Lid
Re: Ubuntu MATE + Compiz: bijna, maar nog net niet helemaal...
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/15, 08:52:48 »
Dank voor je suggestie h2o.
Ik heb het idee dat de aanpak met dconf-editor in dit geval de nette manier is om de window manager bij het opstarten in te stellen.
Toch wil ik graag begrijpen wat er precies gebeurt als je een commando als compiz --replace uitvoert.

Wat me nog steeds verbaast is dat er bij het uitvoeren van compiz --replace klaarblijkelijk een bepaald proces wordt gestart dat blijft draaien. Met jouw commando wordt het in de achtergrond gestart, zodat je tenminste die terminal niet open hoeft te houden, maar waarom moet er een proces actief blijven? En wat gebeurt er precies als je dat proces afsluit? Ik heb geconstateerd dat Compiz deels actief blijft, maar toetsenbordinvoer komt dan bijvoorbeeld niet meer binnen.
In het verlengde hiervan vraag ik me ook af hoe je het aan zou moeten pakken als je van de ene window manager wil omschakelen naar de andere, en dan weer terug...

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu MATE + Compiz: bijna, maar nog net niet helemaal...
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/15, 09:27:55 »
Dank voor je suggestie h2o.
Ik heb het idee dat de aanpak met dconf-editor in dit geval de nette manier is om de window manager bij het opstarten in te stellen.
Toch wil ik graag begrijpen wat er precies gebeurt als je een commando als compiz --replace uitvoert.
Wat je doet is de windowmanager vervangen, dus dan wordt de oude uitgeschakeld.
Om op jouw andere vraag verder te gaan:
xfwm4 --replace & exit start de XFCE desktop manager op,
openbox --replace & exit start Openbox op,
fluxbox --replace & exit start Flubox op,
nautlius --replace & exit start Gnome op,
compiz --replace & exit start Compiz op...... enz. enz.
Dus als je wil switchen tussen de verschillende windowmanagers, dan is een van deze commando's voldoende. Je kunt er ook KDE me opstarten, maar ik weet even niet welke manager je daarvoor op moet starten.

Die & exit zorgt ervoor dat meteen na het opstarten van de andere windowmanager de terminal wordt afgesloten. Als je Openbox bijv. gebruikt, dan zie je in het autostart.sh de volgende dingen:
Citaat
#Rox opstarten
rox --pinboard=lodewijk&

#PCmanFM als desktop manager opstarten
#pcmanfm --desktop &

#Xfwm4 als desktopmanager opstarten
#xfwm4 &
#xfdesktop &

Dat zorgt ervoor dat het commando wordt uitgevoerd en niet blijft hangen op dat punt.

Je kunt ook meerdere commando's op één regel uitvoeren, bijv.:
sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade && sudo aptitude clean && df -hWat dat het hele upgrade proces uitvoert. Die && zorgen ervoor dat de commando's een coor en worden uitgevoerd en daarna nar het volgende commando springt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline JvH

  • Lid
[OPGELOST] Ubuntu MATE + Compiz: bijna, maar nog net niet helemaal...
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/16, 18:18:19 »
OK, dus als ik het goed begrijp blijft het commando in principe draaien omdat je een andere window manager start, en dat proces blijft dan draaien. Zit op zich wel wat in.

Ik heb eens geprobeerd om te switchen van compiz naar marco en dan weer terug, dat gaat niet bepaald van harte. Maar goed, het ziet er niet naar uit dat ik überhaupt vaak ga switchen van window manager; over het algemeen zal ik compiz gebruiken.

Om terug te komen op mijn vraag over het instellen van de gebruikte window decorator: dat is ook geen issue meer. Ik kwam op die vraag omdat ik na het switchen naar Compiz merkte dat het venstermenu opeens een stuk minder opties bevatte. Nu blijkt dat die opties betrekking hadden op het gebruik van meerdere bureaubladen. Standaard staat Compiz ingesteld op maar 1 bureaublad. Als ik extra bureaubladen toevoeg, krijg ik in het venstermenu dezelfde opties voorgeschoteld als in marco.

Opgelost dus... Dank h2o voor je uitleg.