Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraag of dit gaat met ubuntu .  (gelezen 3809 keer)

Offline kamelot

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Gepost op: 2008/04/13, 17:10:06 »
Hey mensen ik heb even een vraag .

Ik wil binnekort met de nieuwe ubuntu me oude laptop proberen om te toveren in een download server .
helaas is de laptop al zo oud dat de server versie hem niet ondersteund .
Nu wil ik het dus gaan doen met een gestripte ubuntu versie .
Wat mij bedoeling dus is is dit .

1- van mij computer de laptop benaderen zodatt ik het downloaden in gang kan zetten .
2- de bestanden via een map over kan zetten naar mijn computer .
3- Dat ik via een programma de gedownloaden filmpjes naar mijn Playstation 3 kan streamen .

Hoe kan ik dit het beste doen en met welke programma's voor playstation 3 kan ik Ushare of media tomb gebruiken .

Maar de rest ?

Mvg

kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/13, 18:07:58 »
Hoe oud is die laptop precies? Ik draai Ubuntu server op een 7 jaar oude laptop.

1) Wat bedoel je hiermee precies?
2) FISH of FTP kunnen dit doen. Als je FISH wilt gebruiken heb je wel KDE nodig :P (fish is file transfer over ssh)
3) Daar bestaan programma's voor, maar die ken ik helaas niet.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline eendje

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 18:13:26 »
De server server versie niet ondersteund? Is die laptop een 486 ofzo? Geef eens wat specs.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 18:14:25 »
1. bedoel je: een laptop die uitsluitend bedoeld is om dingen van het internet te downloaden? als dat zo is, heb je geen server-versie nodig. Gewoon een kleine Linux erop zetten en die pc benaderen via ssh, zowel om het downloaden te starten als gearriveerde bestanden naar je computer over te zetten.
3. geen idee.

Offline kamelot

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/13, 19:36:51 »
De laptop is een oude ibm t40 als ik de server probeer te installeren geeft hij aan een error over de processor of zo iets .

Het gaat mij er eigenlijk om om via usenet all me spullen te downloaden via bv. hellanzb of nntpgrab .
En dat ik heb gewoon via mijn normale computer kan aansturen .
Graag zou ik zoiets willen hebben als een netwerk schijf dit hebben we ook op het werk en lijk me zeer makkelijk hier voor alleen dan voor linux natuurlijk .
Dat ik heb net als een partition kan gebruiken .

Voor de playstation 3 gebruik ik altijd media tomb of Ushare .

Dus eigenlijk kan ik gewoon bijvoorbeeld een normale versie kunnen installeren alleen dan als server gebruiken .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/14, 08:02:01 »
Citaat van: kamelot
De laptop is een oude ibm t40 als ik de server probeer te installeren geeft hij aan een error over de processor of zo iets .

Het gaat mij er eigenlijk om om via usenet all me spullen te downloaden via bv. hellanzb of nntpgrab .
En dat ik heb gewoon via mijn normale computer kan aansturen .
Graag zou ik zoiets willen hebben als een netwerk schijf dit hebben we ook op het werk en lijk me zeer makkelijk hier voor alleen dan voor linux natuurlijk .
Dat ik heb net als een partition kan gebruiken .

Voor de playstation 3 gebruik ik altijd media tomb of Ushare .

Dus eigenlijk kan ik gewoon bijvoorbeeld een normale versie kunnen installeren alleen dan als server gebruiken .
Als je computer al zo oud is, dan raad ik de normale versie niet aan, die grafische omgeving slurpt ENORM veel aan je processor en ram. Wat jij wilt, heet SSH met X11 forwarding ;). Dat betekent dat je via ssh verbiding maakt met je server, en dan kan je een programma starten en zie je het gewoon op jouw desktop verschijnen :).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Duckie

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/14, 10:21:12 »
Vraag 3:
http://www.swisscenter.co.uk/
Daar is ook een installatiehandleiding te vinden voor Ubuntu.
____________________________________________

Offline eendje

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/14, 17:54:37 »
Citaat van: SeySayux
Citaat van: kamelot
De laptop is een oude ibm t40 als ik de server probeer te installeren geeft hij aan een error over de processor of zo iets .

Het gaat mij er eigenlijk om om via usenet all me spullen te downloaden via bv. hellanzb of nntpgrab .
En dat ik heb gewoon via mijn normale computer kan aansturen .
Graag zou ik zoiets willen hebben als een netwerk schijf dit hebben we ook op het werk en lijk me zeer makkelijk hier voor alleen dan voor linux natuurlijk .
Dat ik heb net als een partition kan gebruiken .

Voor de playstation 3 gebruik ik altijd media tomb of Ushare .

Dus eigenlijk kan ik gewoon bijvoorbeeld een normale versie kunnen installeren alleen dan als server gebruiken .
Als je computer al zo oud is, dan raad ik de normale versie niet aan, die grafische omgeving slurpt ENORM veel aan je processor en ram. Wat jij wilt, heet SSH met X11 forwarding ;). Dat betekent dat je via ssh verbiding maakt met je server, en dan kan je een programma starten en zie je het gewoon op jouw desktop verschijnen :).
IBM T40 zegt nog niet zoveel volgens mij. ALs ik op het internet zoek zijn er honderden typen IBM T40's. Wat voor processor zit er in en hoeveel geheugen?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline kamelot

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/14, 18:56:21 »
er zit een 1300 processor in met 256 werk geheugen .
Moet denk ik wel gaan als je alle programma´s uit ubuntu sloopt .
Mij normale computer draait gewoon op rond de 200-250 mb en dan kom eigenlijk alleen het downloaden er bij .
Hou er wel erg in dat dit eigenlijk allemaal testen nog is en dat als ik weet hoe het moet waarschijnlijk een server ga kopen.

Maar wat is precies dat SSH dan want ik heb het wel eens opgezocht maar krijg allemaal dure woorden waar ik geen bal van snap .
Ik ben er 1 van het 1x zien dan weten :D
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline eendje

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/14, 21:21:45 »
1300 processor met 256 RAM? Vaag dat de server CD de computer niet ondersteund? Vaag
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/14, 21:51:57 »
Citaat van: kamelot
Maar wat is precies dat SSH dan want ik heb het wel eens opgezocht maar krijg allemaal dure woorden waar ik geen bal van snap .
Ik ben er 1 van het 1x zien dan weten :D
Quote van Wikipedia: "SSH (Secure Shell) maakt het mogelijk om op een versleutelde manier in te loggen op een andere computer, en op afstand commando's op de andere computer uit te voeren via een shell. Omdat ssh met encryptie werkt is het voor eventuele afluisteraars, die de (internet)verbinding aftappen, zo goed als onmogelijk om wachtwoorden of commando's te achterhalen./einde quote.

Dit betekent simpelweg dat als je ssh op twee pc's of meer installeert waarmee je wilt communiceren (sudo apt-get install openssh-server ssh)   je die machines (als die op je lokale LAN zijn) kunt benaderen met een opdracht als
$ ssh 192.168.0;xxx
eventueel gevolgd door :22 (poort 22, maar da's standaard met ssh).

Dit commando werkt ook grafisch via de adresbalk van Nautilus.

Offline kamelot

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/14, 22:43:49 »
oke gaan we is proberen dankje .

Maar nog 1 vraag wat ik hier boven zei kan je net als in windows een netwerk schijf maken zodat hij de laptop als een hdd ziet
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Rulus

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/14, 23:00:20 »
Uiteraard kan dat, zoek maar eens naar 'Samba'.

Offline kamelot

  • Lid
vraag of dit gaat met ubuntu .
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/16, 18:38:12 »
Het is gelukt mensen precies zoals ik het bedoelde .
Iedereen heel erg bedankt voor de hulp :D

Misschien gaan we nog verder proberen met andere dingen voor servers
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost