Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord reset  (gelezen 2289 keer)

Wachtwoord reset
« Gepost op: 2023/04/15, 14:50:52 »
Ik heb via andere berichten het proces gevolgd met passwd kan ik een paswoord typen maar niet inloggen met de gebruikersnaam na opnieuw opstarten, met passwd gebruikersnaam krijg ik het scherm op de foto maar hoe nu verder? Wat voer ik in?
« Laatst bewerkt op: 2023/04/15, 15:12:44 door Peterzijnpc »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord reset
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/15, 15:53:16 »
Probeer het zo eens (voor zowel Mint als Ubuntu):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wachtwoord-vergeten.html

Offline Oesje

  • Lid
Re: Wachtwoord reset
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/15, 20:32:00 »
Om welke gebruiker gaat het ? Die je aangemaakt hebt bij de installatie of een nieuwe gebruiker na installatie ?
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Wachtwoord reset
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/16, 09:24:33 »
Het gaat om de hoofdgebruiker, er zit ook een gast account op zonder wachtwoord daar kom je wel in maar kun je verder niks mee. De stappen op de link hierboven zijn uitgevoerd maar bij passwd gebruiker komt het scherm op de foto en niet het nieuwe wachtwoord

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord reset
« Reactie #4 Gepost op: 2023/04/16, 10:36:46 »
Wat zegt:
ls /home

Re: Wachtwoord reset
« Reactie #5 Gepost op: 2023/04/16, 12:09:22 »
Heb net de pc weer aangezet om een foto te maken wat die code zegt maar de pc start netjes op maar scherm blijft zwart dus kan niks zien vreemd ding🥴

Offline X-E3

  • Lid
Re: Wachtwoord reset
« Reactie #6 Gepost op: 2023/04/17, 00:18:04 »
Ik zou gewoon een schone installatie doen. Lijkt mij minder werk en dus veel sneller klaar.

Succes Ben

Offline A.B.J.

  • Lid
Re: Wachtwoord reset
« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/20, 21:11:32 »
Ik reageer op reacties 2 en 4, beide van Pjotr.
Mijn probleem is na een nieuwe installatie van Ub 2024lts en Windows, dat Ubuntu opstart zonder om een ww te vragen. Als ik echter een programma als bv Krusader wil installeren er door  ¨gebruiker" wel een ww wordt gevraagd. Als ik de tip volg om een ingreep in het Grub te doen ik uiteindelijk: "passwd (schuin)gebruikersnaam¨ moet intikken. Nu krijg ik na: ls /home als enige naam: "gebruiker"! In een scherm waarin naam (Gebruiker) en password staan aangegeven bestaat het password uit 5 punten ..... en ik heb van alles geprobeerd maar niets werkt. Als ik tot maandag 22 mei wacht kan ik dat wel vragen aan de leverancier maar als iemand dat meteen kan oplossen zou ik dat fijn vinden....
Kan ik in botweg in: passwd Jan, Piet of Klaas invullen, want die staan niet in de lijst van ls /home?
Bedankt alvast

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wachtwoord reset
« Reactie #8 Gepost op: 2023/05/21, 04:13:23 »
Het is beter je eigen probleem in je eigen nieuw bericht aan te brengen. Hier is al een probleem van iemand anders aan het lopen (nog niet opgelost), en zo neem je de aandacht van het oorspronkelijk probleem weg. Je kan altijd vanuit je eigen bericht naar hier verwijzen als je denkt dat informatie hier relevant is voor jou probleem.

Offline A.B.J.

  • Lid
Re: Wachtwoord reset
« Reactie #9 Gepost op: 2023/05/21, 14:57:55 »
Het is beter je eigen probleem in je eigen nieuw bericht aan te brengen. Hier is al een probleem van iemand anders aan het lopen (nog niet opgelost), en zo neem je de aandacht van het oorspronkelijk probleem weg. Je kan altijd vanuit je eigen bericht naar hier verwijzen als je denkt dat informatie hier relevant is voor jou probleem.
[/quote

Wijze raad! Ik vond het topic zo dichtbij mijn probleem dat ik in de rij wilde aansluiten. Maar hoe moet je zoiets verhuizen?