Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet  (gelezen 409 keer)

Offline wowo

  • Lid
Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Gepost op: 2024/03/22, 17:21:42 »
Ik kan op de volgende manier op mijn Ubuntu-desktop, via de terminal, een tijdelijke nfs-share aanmaken naar mijn LAN-server:
1) Koppelpunt aanmaken op Ubuntu-desktop= cliënt:
sudo mkdir /mnt/nfs
2) De map /export/Data op de LAN-server op Ubuntu-desktop= cliënt mounten:
sudo mount <ip-adres-LAN-server>:/export/Data /mnt/nfs

Maar wie kan mij vertellen hoe ik zo’n tijdelijke nfs-share via Nautilis moet uitvoeren.
Wanneer ik bij ‘Verbinden met server’ het volgende inbreng:
nfs://<ip-adres-LAN-server>/export/Data
Dan krijg ik de melding:
Kan de locatie niet benaderen. Toegang geweigerd: misschien is deze host niet toegestaan, of is een gepriviligeerde poort vereist.

ps 1) Ik kan ook een blijvende automatische nfs-share aanmaken mbv fstab maar dat wil ik niet.
ps 2) Tijdelijke Samba/CIFS shares met mijn LAN-server kan ik probleemloos via Nautilus aanmaken.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/22, 17:24:23 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline bart85

  • Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/23, 01:02:38 »
https://askubuntu.com/questions/748397/how-do-i-mount-nfs-through-nautilus#751278
Mijn vraag blijkt al heel oud te zijn en in dit draadje wordt ook hierop geen antwoord gegeven.☹️
Er wordt alleen verwezen naar fstab en dat is geen antwoord op de vraag en dat wil ik ook niet.
De reden hiervan is dat die bewuste lan-server alleen gebruikt wordt voor backups. Om stroom te besparen staat die server niet altijd aan.
Als ik mijn desktop wil opstarten met een extra regel in fstab en de server staat uit, zal het zeer lang duren alvorens mijn desktop opstart omdat er geprobeerd zal worden om verbinding te maken met de server en dat lukt niet als die uitstaat.
Nog vreemder vind ik het dat het bij een andere server wel lukt om een tijdelijke nfs-share te maken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline aartje

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/23, 08:11:51 »
Dit vond ik na wat googlen,( ik gebruik zelf geen nfs)

 GVfs is what Nautilus uses for mounting things other than our usual block devices (like samba shares, MTP for Adroid phones, etc.). However, gvfsd-nfs won't be packaged for Ubuntu 18.04. It is available for 19.04 and above in gvfs-backends (along with the other GVfs backends). If you install gvfsd-nfs, Nautilis will be able to mount NFS shares.

Dit stond in https://askubuntu.com/questions/1238729/can-nautilus-mount-nfs-shares

Misschien dat het er mee te maken heeft.

Offline aartje

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/23, 13:33:07 »
https://askubuntu.com/questions/748397/how-do-i-mount-nfs-through-nautilus#751278
Als ik mijn desktop wil opstarten met een extra regel in fstab en de server staat uit, zal het zeer lang duren alvorens mijn desktop opstart omdat er geprobeerd zal worden om verbinding te maken met de server en dat lukt niet als die uitstaat.
Dat hangt er van af of je een "soft"-mount of een "hard"-mount optie in je fstab geeft. Bij een "soft"-mount wordt
er niet gewacht op het mounten tot het te mounten file-systeem aanwezig is :
zie bv. https://tldp.org/LDP/nag2/x-087-2-nfs.mountd.html

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/23, 13:39:26 »
Dit vond ik na wat googlen,( ik gebruik zelf geen nfs)

 GVfs is what Nautilus uses for mounting things other than our usual block devices (like samba shares, MTP for Adroid phones, etc.). However, gvfsd-nfs won't be packaged for Ubuntu 18.04. It is available for 19.04 and above in gvfs-backends (along with the other GVfs backends). If you install gvfsd-nfs, Nautilis will be able to mount NFS shares.

Dit stond in https://askubuntu.com/questions/1238729/can-nautilus-mount-nfs-shares

Misschien dat het er mee te maken heeft.
Bedankt voor je hulp. Ben er trouwens nog niet uit. Omdat het op 1 server werkt en op de andere niet zal het wel wat te maken hebben met permissies of poorten die standaard niet benaderd mogen worden.
Omdat ik via de command line en tijdelijke nfs-verbinding an kan maken, laat ik het voorlopig rusten. Misshien dat ik later nog een zin heb om erin te duiken. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/23, 13:41:05 »
https://askubuntu.com/questions/748397/how-do-i-mount-nfs-through-nautilus#751278
Als ik mijn desktop wil opstarten met een extra regel in fstab en de server staat uit, zal het zeer lang duren alvorens mijn desktop opstart omdat er geprobeerd zal worden om verbinding te maken met de server en dat lukt niet als die uitstaat.
Dat hangt er van af of je een "soft"-mount of een "hard"-mount optie in je fstab geeft. Bij een "soft"-mount wordt
er niet gewacht op het mounten tot het te mounten file-systeem aanwezig is :
zie bv. https://tldp.org/LDP/nag2/x-087-2-nfs.mountd.html
Zal ik gaan uitproberen. Thanks.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/23, 13:45:02 »
In mijn fstab staat nu:
<ip-adres-server>:/Afbeeldingen /home/wowo/Afbeeldingen nfs vers=4.1 defaults 0 0
« Laatst bewerkt op: 2024/03/23, 13:49:39 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/23, 13:46:39 »
In mijn fstab staat nu:
<ip-adres-server>:/Afbeeldingen /home/wowo/Afbeeldingen nfs vers=4.1 defaults 0 0
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/23, 13:47:23 »
In mijn fstab staat nu:
<ip-adres-server>:/Afbeeldingen /home/wowo/Afbeeldingen nfs vers=4.1 defaults 0 0
Wat zou volgens zou kunnen gaan werken?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2024/03/23, 13:48:35 »
In mijn fstab staat nu:
<ip-adres-server>:/Afbeeldingen /home/wowo/Afbeeldingen nfs vers=4.1 defaults 0 0
Dubbel gepost. Mag weg. ;)
« Laatst bewerkt op: 2024/03/23, 13:51:03 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2024/03/23, 13:50:37 »
In mijn fstab staat nu:
<ip-adres-server>:/Afbeeldingen /home/wowo/Afbeeldingen nfs vers=4.1 defaults 0 0
Dubbel gepost. Mag weg. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2024/03/23, 13:51:37 »
In mijn fstab staat nu:
<ip-adres-server>:/Afbeeldingen /home/wowo/Afbeeldingen nfs vers=4.1 defaults 0 0
Dubbel gepost. Mag weg. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline peer

  • Lid
Re: Tijdelijke nsf-share aanmaken via Nautilus lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2024/03/23, 14:04:40 »
Ik heb een synology nas met 'wake on lan' enabled. Ik koppel deze in mijn fstab
192.168.2.5:/volume1/data     /mnt/synology/data   nfs auto,nofail,noatime,nolock,intr,tcp,actimeo=1800 0 0
Ik weet niet meer wat de options betekenen. Het werkt zo al lange tijd. Maar meer info is te vinden op "https://tldp.org/LDP/nag2/x-087-2-nfs.mountd.html "