Interactief > Algemeen

Windows 11 - misschien een boost voor linux

(1/6) > >>

Ronaldus:
Zie ook https://www.omgubuntu.co.uk/2021/06/windows-11s-strict-system-requirements-might-benefit-linux

Misschien geven de zwaardere systeemeisen Linux straks een nieuwe impuls. Wat nu nog soepel op W10 draait, draait straks helemaal niet meer met W11.

De processor zal veelal nog wel gaan, maar de videokaart en TPM 2.0 zullen de bottleneck kunnen gaan vormen. Het merendeel van de kantoormachines op mijn werk vallen al af (vaak on-board Intel kaarten en veelal TPM 1.2).

EDIT: ook met de cpu's zal het veelal fout gaan. In geval van een Intel CPU: de ondersteunde versies kwamen pas in 2017 uit.

M_aD:
We wachten al jaren op een boost en "het jaar van de linux desktop" maar ik denk niet dat er een boost gaat komen, zeker niet in het thuisgebruik. De meerderheid van de "schapen" loopt gewoon mee en kopen een nieuwe computer met Windows 11 erop.

HWE64:
Je kunt nu weer zien een staaltje van machtsmisbruik. Ze hebben natuurlijk contracten afgesloten met de grootste computerfabrikanten. De mensen maar dwingen nieuw en duurder apparatuur te komen. Daar moest de Europese Commissie wat aan doen maar dat reageren duurt minstens 10 jaar tegen monopolisten.

Bloom:
De eisen vallen me wel op. SecureBoot (helemaal niet veiliger) en TPM 2.0 (ook helemaal niet veiliger) hebben in mijn nederige opinie maar één doel: opnieuw ZEKER zijn dat je op die computers geen Linux meer kunt installeren. Waarom? Microsoft wil je dat je daar voor WSL (Windows Subsystem for Linux) gebruikt. Zij kunnen dan meekijken en kunnen dan eindelijk claimen van "zie je wel dat Linux niet veiliger is dan Windows" als een door malware besmette Windows ook het daaronder draaiende Linux infecteert.

Het is nu vaak al moeilijk tot onmogelijk om op een pc met voorgeïnstalleerde Windows even Linux te installeren. Ik probeer zoiets tegenwoordig zelfs niet meer: ik werk nog uitsluitend met zelfbouw. Daar heb je die problemen niet. Moederbordfabrikanten worden in tegenstelling tot computerfabrikanten niet onder druk gezet om Microsoft-specifieke dingen te voorzien. Dat neemt niet weg dat er moederbordfabrikanten zijn die vinden dat 99,9999% van hun producten naar Windows-gebruikers gaan en dan maar zorgen dat die ook Windows-specifiek zijn, zeker als ze eigenlijk geen Linux willen ondersteunen.

Ja, ik vrees dat het er zeker niet makkelijker op wordt voor ons Linux-gebruikers...

Ron:
Windows 11 vereist geen tpm-2.0

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie