Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nogmaals: e-boeken lenen uit de bibliotheek en overzetten op een Sony-e-reader  (gelezen 2482 keer)

Offline HarmM

  • Lid
In 2017 heb ik al een topic gemaakt over dit onderwerp. Toen had ik het probleem opgelost. Daarna heb ik Ubuntu geüpgrade en kon ik weer geheel opnieuw beginnen. Maar ik vrees dat ik toen de onnozelheid heb begaan om een nieuw Adobe Digital Editions-account te maken waardoor ik mijn e-reader opnieuw moest autoriseren en dat is het probleem. 
Volgens de instructie van de bibliotheek moeten e-boeken voor e-readers op de PC worden gedownload met het programma Adobe Digital Editions. Echter: dat werkt niet voor Sony e-readers. Voor Sony e-readers is het programma Sony Reader for PC nodig. Noch van ADE noch van Reader for PC zijn Linuxversies beschikbaar. Beide programma's zijn echter wel draaiend te krijgen in Ubuntu/Linux, door gebruik te maken van Wine. Er zijn diverse instructies op internet te vinden om ADE via Wine werkend te krijgen. Kennelijk is er niet één echt goede instructie bij en het heeft mij inderdaad enige moeite gekost om ADE 4.5 behoorlijk te laten werken.
Sony maakt geen e-readers meer en levert ook geen ondersteuning meer voor e-readergebruikers. Het programma Reader wordt ook niet meer bijgehouden, maar is wel nog te downloaden van de site van Sony. Het programma is speciaal gemaakt om Sony e-readers met een PC te verbinden, maar helaas, in mijn geval "ziet" Reader mijn PRS-T2 niet. Op internet heb ik diverse klachten maar geen oplossingen voor dit probleem gevonden. Ik vermoed dat het komt doordat Wine er tussen zit. Kortom: met Reader ben ik niet verder gekomen.
Het is weliswaar niet mogelijk om e-boeken van de biep rechtstreeks met ADE op je Sony e-reader te zetten, maar via een omweg is het wel mogelijk, namelijk door in de opslagmap van ADE het betreffende e-pubboek op te zoek en te kopiëren naar je e-reader. Maar dan moet dus wel je Sony-reader zijn geautoriseerd met je ADE-account omdat anders de DRM-beveiliging niet opgeheven kan worden. En autoriseren van je Sony e-reader lukt dus niet met ADE én niet met Reader.
Calibre en mijn PRS-T2 communiceren uitstekend met elkaar. Er is een plugin voor Calibre waarmee DRM-beveiliging is op te heffen, maar die werkt niet bij bibliotheekboeken.
De oplossing is: ga met je Sony e-reader naar een Windowscomputer, download het programma Sony Reader for PC op die computer (als dat er nog niet opstond) en sluit je e-reader aan op die computer. Dan herkent Reader probleemloos je e-reader en dan kun je via je ADE-account je reader autoriseren. 10 Minuten werk.
Ik heb daarna op mijn eigen computer vanuit de opslagmap van ADE het epubbestand naar mijn e-reader gekopieerd en bingo: ik kon het bestand openen en het boek lezen. Over drie weken schakelt de DRM-beveiliging weer in en dan kan ik met dezelfde procedure het boek verlengen.



In Ubuntu 20.04 werkt de beschikbare Calibre niet meer.

Om het op te lossen: verwijder netjes de niet werkende installatie van Calibre en plak dan vervolgens in de terminal:

sudo -v && wget -nv -O- https://download.calibre-ebook.com/linux-installer.sh | sudo sh /dev/stdin

Bron:
http://ubuntuhandbook.org/index.php/2020/09/calibre-5-0-released-highlighting-dark-mode/
https://askubuntu.com/questions/1285431/calibre-no-longer-working

« Laatst bewerkt op: 2020/11/03, 07:55:18 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline HarmM

  • Lid
Toevoeging: voordat je met Wine aan de slag gaat, lees deze: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wine.html . Er zit namelijk een risico aan het gebruik van Wine: virussen en andere Windowsmalware. Op die webpagina vind je een tip om in een virtuele machine met een gratis (tijdelijke) Windowsversie toch Windowsprogrammatuur te draaien en zonder risico voor je eigen bestanden. 

Ha Harm,

Er is een plugin voor Calibre waarmee DRM-beveiliging is op te heffen, maar die werkt niet bij bibliotheekboeken.

Bij mij werkt Calibre met de DRM plugin wel met bibboeken.
Het is altijd even aanrommelen om de juiste versie te vinden.
En ik gebruik deze voornamelijk onder Windows. Maar ik neem aan dat de plugin onder Linux toch ook zal werken.
Je moet dan op de knop Boeken toevoegen klikken en bladeren naar de juiste map.
Als je het boek gewoon opent in Calibre, dan werkt de plugin niet.

Maar ik begrijp dat je via een andere route nu toch boeken op je ereader hebt weten te zetten!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline M_aD

  • Forumteam
De 6.8.0 versie van de DRM plugin werkt niet op Calibre 5, dit even ter toevoeging.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline wowo

  • Lid
De 6.8.0 versie van de DRM plugin werkt niet op Calibre 5, dit even ter toevoeging.
Nog wat meer toevoegingen  ;):
Calibre 4 serie werkt met python2 en de DeDRM 6.8.0 plugin werkt ook met python2.
Calibre 5 serie werkt met python 3 en daar is nog geen werkende DeDRM plugin voor.
De laatste Calibre 4 serie is: 4.23.0.
Om deze downloaden via de calibre website en te installeren via de command line:
sudo -v && wget -nv -O- https://download.calibre-ebook.com/linux-installer.sh | sudo sh /dev/stdin version=4.23.0
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline aartje

  • Lid
Ik vraag me af of we hier moeten gaan uitleggen hoe je copieerbeveiligingen
kan uitschakelen, volgens mij is dat tegen de forumregels.
"Adobe digital editions" werkt bij mij prima onder wine onder Mint 19.3 en dit
is volkomen legaal. Je moet dan wel je ereader en computer bij adobe authoriseren.
Je kan dan volkomen legaal je boeken van de bieb lenen en ook legaal je uitleen-
termijn verlengen. Als je Sony-ereader niet meer werkt na zoveel jaar is dat gewoon
pech gehad en is het tijd om een nieuwe ereader te kopen (bv. een Kobo?)

Offline M_aD

  • Forumteam
Ik vraag me af of we hier moeten gaan uitleggen hoe je copieerbeveiligingen
kan uitschakelen, volgens mij is dat tegen de forumregels.
Daar heb je een goed punt aangehaald. Ik wilde dit eerder ookal aankaarten maar was niet geheel zeker van mijn zaak.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Jenske

  • Lid
Ik begrijp slechts een heel klein beetje de bezorgdheden over dat kopieerbeveiligen, maar NIET als het over dat Adobe DRM-systeem gaat. Dat ik als consument een door mij gekocht boek ENKEL kan installeren middels gebruik van software van Adobe mét een account van Adobe en ZONDER de mogelijkheid dit via Linux of Ubuntu te doen is ongehoord.
En ik wil graag betalen aan de auteur van mijn (e-)book en zelfs een klein beetje aan Adobe, maar NIET als Adobe aan vendor-locking doet.

En al helemaal onaanvaardbaar is het dat een door mij gekocht en betaald boek met dat Adobe DRM-systeem wordt vast gehangen aan de hardware. De dag dat ik een nieuwe e-reader koop is het zoeken naar een systeem om mijn Adobe-DRM over te brengen, lees: zoeken naar iemand die op zijn windows-computer Adobe DRM wil installeren.
Dus als het over Adobe DRM gaat vind ik het gerechtigd dat er wordt gezocht naar het doorbreken van dit onredelijke blokkeerschema van Adobe. Het gaat niet over boeken die geschreven zijn door Adobe, maar gewoon over boeken die mijn auteurs hebben gemaakt.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline aartje

  • Lid
Ik begrijp slechts een heel klein beetje de bezorgdheden over dat kopieerbeveiligen, maar NIET als het over dat Adobe DRM-systeem gaat. Dat ik als consument een door mij gekocht boek ENKEL kan installeren middels gebruik van software van Adobe mét een account van Adobe en ZONDER de mogelijkheid dit via Linux of Ubuntu te doen is ongehoord.
En ik wil graag betalen aan de auteur van mijn (e-)book en zelfs een klein beetje aan Adobe, maar NIET als Adobe aan vendor-locking doet.

Dat kan je wel vinden en ik begrijp je frustratie, maar je vraag ging over boeken uit de bieb (!!)en die kan je
(via Adobe digital editions ! ) lenen gedurende 3 weken en daarna steeds weer verlengen. Adobe digital
edition werkte en werkt bij mij altijd onder Wine onder Ubuntu en Mint (thans Mint 19.3).
Sony maakt al jaren geen ereaders meer en als je zegt dat de (Sony)software niet meer toereikend is om je
boeken uit de bieb te kunnen lezen, dan is dat meer Sony aan te rekenen.

Verder staat er in de forumregels dat men niet geholpen hoort te worden met aanwijzingen om
copieerbeveiligingen te omzeilen op dit forum (in sommige landen is dat zelfs strafbaar).

Offline Jenske

  • Lid
@aartje


Point taken.


Je hebt gelijk als het gaat over dat uitlenen van de bibliotheek, want daar ging de oorspronkelijke vraag van HarmM inderdaad over. En de forumregels (die dit forum overigens bijzonder vriendelijk houden) zijn belangrijk. Terecht dat je daarop wijst.
;-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline HarmM

  • Lid
Nog een toevoeging. Omdat ik bleef modderen met Wine/ADE in mijn Ubuntu 18.04-installatie, heb ik daarnaast Mint 20 (Ulyana) op mijn computer geïnstalleerd. Daarin heb ik hetzelfde gemodder met Wine/ADE en Wine/Sony Reader for PC. Daarom heb ik vervolgens Windows 10/Edge als virtuele machine in Mint geïnstalleerd (zie https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html). Dan is het downloaden van boeken van de biep met ADE geen enkel probleem meer (nadat je je computer hebt aangemeld in je ADE-account). Echter: ADE herkent ook dan mijn Sony e-reader niet. Maar Reader for PC van Sony laat zich ook eenvoudig installeren in VM/Windows. Dan moet je wel je Sony e-reader aanmelden in Virtual Box (zie de laatste regels op de hierboven genoemde webpagina) en dan herkent Reader for PC ook netjes je Sony e-reader. Overzetten van biepboeken loopt dan als een zonnetje. Het is een tikje bewerkelijk, maar uiteindelijk is dit ook een goede en legale oplossing.

Offline rico70

  • Lid
Vreemd. De 1 zit te mekkeren over het omzeilen van de DRM beveiliging terwijl een Windows versie die NIET bedoeld is voor gewoon gebruik (het is bedoeld om te testen) aangeraden wordt.
Als je Windows nodig hebt is er maar 1 oplossing, koop een licentie.

Offline aartje

  • Lid
Als je Windows nodig hebt is er maar 1 oplossing, koop een licentie.
Wat een onzin !, je kan volkomen legaal onder virtualbox de genoemde windows 10 draaien (of desnoods windows7, waarom niet
als je het toch alleen maar voor dat Sony-reader progje gebruikt)

Offline rico70

  • Lid
Nee dat is geen onzin, lees de licentie maar eens goed door van die VM

Citaat
1. INSTALLATION AND USE RIGHTS.
a. You may install and use the software on one computer for use by one person at a time. This
computer is the "licensed computer." A computer is a physical hardware system with an
internal storage device capable of running the software. A hardware partition or blade is
considered to be a separate computer.
b. You may use the software for testing purposes only. You may not use the software for
commercial purposes. You may not use the software in a live operating environment.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/16, 18:40:02 door rico70 »

Offline aartje

  • Lid
Nou dan test je toch die Sony-software en wel een langdurige test, dat kan toch ook nuttig zijn....
De enige licentie die ik ooit aan microsoft heb betaald is die voor een Slim-cd waar WindowsXP op stond,
die was voor onderwijspersoneel en kostte 15 euro (de productiekosten) en was ook volkomen legaal.


Offline bart85

  • Lid
Ik heb Windows 10 kunnen activeren met een Windows 7 licentie. Ik had de pc 2dehands gekocht. Op de kast stond een serial voor Windows 7.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline jabuca

  • Lid
Een goede tip van Ronaldus om Calibre weer werkend te krijgen in Ubuntu 20.04!!
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!