Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren / deinstalleren  (gelezen 4874 keer)

nom001

  • Gast
Installeren / deinstalleren
« Gepost op: 2008/09/22, 12:14:32 »
Hallo allemaal,

Ooit heb ik ergens op dit forum gelezen dat Linux lang niet zo vervuilend is als Windows wat betreft het installeren en deinstalleren van software >> wat er wordt geïnstalleerd, wordt ook verwijderd.
En toch ben hier niet zo mee eens.
Wat mij afgelopen weekend opgevallen is nadat ik wat programma's wilde proberen, bv. Konqueror, Is dat er bij het deinstalleren van de programma's er minder gedeïnstalleerd wordt dan dat er geïnstalleerd wordt.
Bij het installeren van Konqueror worden er een aantal dependencies mee geinstalleerd, dacht zo tussen de 10 en 12 stuks (plugins/libraries).
Maar als je dan Konqueror wilt verwijderen......dan is dit maar beperkt tot 2 of 3 stuks!!!
De rest laat ie gewoon staan: met andere woorden: VERVUILING van je systeem alsof het Windows is.
En dit is maar 1 voorbeeld, er zijn een tig aantal programma's waarbij dit gebeurd.
Je installeert meer dan dat je er verwijderd.
Hoe kan dit???

Offline Mij

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/22, 12:18:31 »
Citaat van: nom001
Hallo allemaal,

Ooit heb ik ergens op dit forum gelezen dat Linux lang niet zo vervuilend is als Windows wat betreft het installeren en deinstalleren van software >> wat er wordt geïnstalleerd, wordt ook verwijderd.
En toch ben hier niet zo mee eens.
Wat mij afgelopen weekend opgevallen is nadat ik wat programma's wilde proberen, bv. Konqueror, Is dat er bij het deinstalleren van de programma's er minder gedeïnstalleerd wordt dan dat er geïnstalleerd wordt.
Bij het installeren van Konqueror worden er een aantal dependencies mee geinstalleerd, dacht zo tussen de 10 en 12 stuks (plugins/libraries).
Maar als je dan Konqueror wilt verwijderen......dan is dit maar beperkt tot 2 of 3 stuks!!!
De rest laat ie gewoon staan: met andere woorden: VERVUILING van je systeem alsof het Windows is.
En dit is maar 1 voorbeeld, er zijn een tig aantal programma's waarbij dit gebeurd.
Je installeert meer dan dat je er verwijderd.
Hoe kan dit???
doe eens 'sudo apt-get autoremove' in de terminal. Als er niks wordt verwijderd, zijn er andere programma's van afhankelijk.

nom001

  • Gast
Installeren / deinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/22, 12:30:48 »
Citaat van: doan
Citaat van: nom001
Hallo allemaal,

Ooit heb ik ergens op dit forum gelezen dat Linux lang niet zo vervuilend is als Windows wat betreft het installeren en deinstalleren van software >> wat er wordt geïnstalleerd, wordt ook verwijderd.
En toch ben hier niet zo mee eens.
Wat mij afgelopen weekend opgevallen is nadat ik wat programma's wilde proberen, bv. Konqueror, Is dat er bij het deinstalleren van de programma's er minder gedeïnstalleerd wordt dan dat er geïnstalleerd wordt.
Bij het installeren van Konqueror worden er een aantal dependencies mee geinstalleerd, dacht zo tussen de 10 en 12 stuks (plugins/libraries).
Maar als je dan Konqueror wilt verwijderen......dan is dit maar beperkt tot 2 of 3 stuks!!!
De rest laat ie gewoon staan: met andere woorden: VERVUILING van je systeem alsof het Windows is.
En dit is maar 1 voorbeeld, er zijn een tig aantal programma's waarbij dit gebeurd.
Je installeert meer dan dat je er verwijderd.
Hoe kan dit???
doe eens 'sudo apt-get autoremove' in de terminal. Als er niks wordt verwijderd, zijn er andere programma's van afhankelijk.
Zal dat es proberen, maar het is toch niet normaal dat je het weer met zo'n lapmiddel moet oplossen?
Als men er zo trots op is dat Linux niet zo systeemvervuilend is wat Windows WEL is, dan vind ik dit toch echt treurig gewoon.
En dan ben ik al een hele tijd een tevreden Linux/Ubuntu gebruiker.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren / deinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/22, 14:24:56 »
Tja, het gaat natuurlijk om *de mate waarin* er vervuiling optreedt... Als je veel installeert en veel verwijdert, dan krijgt je systeem op z'n donder. Dat is onvermijdelijk...

En er zal wel eens iets achterblijven, bij verwijdering. Het gaat er maar om, *hoeveel* vervuiling er plaatsvindt, bijvoorbeeld in vergelijking met Windows. Ik vind het, zeker in vergelijking met W., erg meevallen.

Offline vanadium

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/22, 15:34:15 »
Enkele opmerkinkjes van mijn kant:

Citaat
maar het is toch niet normaal dat je het weer met zo'n lapmiddel moet oplossen?
Ik zou dat niet echt een lapmiddel noemen: de optie is er expliciet daarvoor. aptitude in plaats van apt-get zou wellicht meer volgens jou idee werken: het kuist standaard meer en beter op, op voorwaarde dat je het programma ook met aptitude geinstalleerd had.

Fundamenteler: wat bij Linux blijft staan zijn bestandjes, die verder niets anders doen dan wat schijfruimte innemen. Bij Windows bestaat de vervuiling in het achterlaten van andere versies van gedeelde bibliotheken, gegevens in de centrale registry en andere niet reversibele wijzigingen in je systeem, die het systeem geleidelijk aan verzieken en vertragen.

Offline lizardman

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/22, 15:55:56 »
Software die blijft staan op je harde schijf nadat je bijv. konqueror weer hebt verwijderd neemt allen wat harde schijfruimte in beslag. Met de harde schijven van tegenwoordig mag dat niet echt een probleem zijn... Bovendien scheelt het weer als je bijv. konqueror weer opnieuw wilt installeren, dat gaat dan nog sneller.
Maar het belangrijkste verschil met Windows is wel dat je systeem hier niet trager van wordt. De software die niet verwijderd wordt staat dus wel op je harde schijf, dat klopt, maar als het niet gebruikt wordt dan wordt het ook niet geladen. Dit in tegenstelling vaak tot Windows, waar in de registry vaak entries blijven staan die dan vervolgens je systeem trager en trager maken omdat er van alles geladen wordt wat niet meer nodig is, totdat het op een dag knarsend tot stilstand komt...
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Mij

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/22, 16:13:45 »
Citaat van: vanadium
Enkele opmerkinkjes van mijn kant:

Citaat
maar het is toch niet normaal dat je het weer met zo'n lapmiddel moet oplossen?
Ik zou dat niet echt een lapmiddel noemen: de optie is er expliciet daarvoor. aptitude in plaats van apt-get zou wellicht meer volgens jou idee werken: het kuist standaard meer en beter op, op voorwaarde dat je het programma ook met aptitude geinstalleerd had.

Fundamenteler: wat bij Linux blijft staan zijn bestandjes, die verder niets anders doen dan wat schijfruimte innemen. Bij Windows bestaat de vervuiling in het achterlaten van andere versies van gedeelde bibliotheken, gegevens in de centrale registry en andere niet reversibele wijzigingen in je systeem, die het systeem geleidelijk aan verzieken en vertragen.
sudo apt-get --purge remove (of volledig verwijderen in synaptic)
sudo apt-get --purge autoremove

Offline Tom

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/22, 17:14:41 »
Als ik een program uit probeer dan schrijf ik op wat hij ook extra mee installeerd.
Als ik dat program verwijder , kijk ik op mijn lijstje of ga even synaptic af om te zien of die meegeinstalleerde progjes ook weg zijn.
Zo niet haal ik die extra weg.
Altijd schoon en nooit problemen mee gehad.
Simpel en éénvoudig.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline mcgyver

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/22, 18:01:23 »
Goed idee.

JimZ

  • Gast
Installeren / deinstalleren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/22, 23:34:43 »
wandarooze
Citaat
Als ik een program uit probeer dan schrijf ik op wat hij ook extra mee installeert.
Goed bedacht maar opschrijven hoeft niet eens, je kunt het feilloos nalezen in Synaptic onder "File/History". Keurig gesorteerd op datum en tijd van installatie/de-installatie.

Plaatje:


Gr,
Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren / deinstalleren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/22, 23:38:43 »
Citaat van: JimZ
wandarooze
Citaat
Als ik een program uit probeer dan schrijf ik op wat hij ook extra mee installeert.
Goed bedacht maar opschrijven hoeft niet eens, je kunt het feilloos nalezen in Synaptic onder "File/History". Keurig gesorteerd op datum en tijd van installatie/de-installatie.

Plaatje:
http://home.hccnet.nl/g.van.zweeden/History.jpg

Gr,
Jim
Goeie tip! Wist ik nog niet. Bedankt.  :-)

In het Nederlands is het trouwens:
werkbalk Synaptic - Bestand - Geschiedenis
klik op driehoekje bij een datum.

Dwarrel

  • Gast
Installeren / deinstalleren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/22, 23:48:13 »
Als je in synaptic klikt op mark for complete removal (in nl iets van markeren voor compleet verwijderen) dan haalt hij volgens mij ook alle niet gebruikte dependacies weg.

JimZ

  • Gast
Installeren / deinstalleren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/23, 12:49:06 »
Dwarrel:
Citaat
Als je in synaptic klikt op mark for complete removal (in nl iets van markeren voor compleet verwijderen) dan haalt hij volgens mij ook alle niet gebruikte depencies weg.
Zou inderdaad zo moeten zijn maar controleren kan nooit kwaad hè.

En bij de-installeren en het vervolgens weer opnieuw installeren van een pakket of pakketten is het sowieso erg handig.

Gr,
Jim

EDIT:

pjotr:
Citaat
Goeie tip! Wist ik nog niet.
En het mooie is dat dat venster het hoofdvenster van Synaptic niet blokkeert zoals vaak wel het geval is in andere toepassingen. Je hoeft het dus niet weg te klikken maar kunt terwijl dat venster openstaat (en dus leesbaar blijft) in het hoofdvenster de opgesomde pakketten opzoeken en selecteren voor installatie of verwijdering.

Daar is dus blijkbaar echt wel over nagedacht door de ontwikkelaar.

J.

nom001

  • Gast
Installeren / deinstalleren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/23, 16:22:36 »
Citaat van: Dwarrel
Als je in synaptic klikt op mark for complete removal (in nl iets van markeren voor compleet verwijderen) dan haalt hij volgens mij ook alle niet gebruikte dependacies weg.
En laat DAT juist hetgeen zijn wat dus NIET gebeurd!
Programma's die ik via Synaptic installeer hebben ook deze rare eigenschap.
Een hoop dependencies mee installeren en na verwijderen mooi laten staan op mijn systeem.

Offline petervs

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/23, 16:48:42 »
Citaat van: nom001
Programma's die ik via Synaptic installeer hebben ook deze rare eigenschap.
Een hoop dependencies mee installeren en na verwijderen mooi laten staan op mijn systeem.
Misschien komt dat omdat zo'n bijgeïnstalleerd programma'tje toch nodig is voor een op 'n later tijdstip geïnstalleerd programma. Je zou dan moeten kijken vlak nadat je een programma hebt geïnstalleerd en dan meteen deïnstalleren, dan kun je goed vergelijken.
Ubuntu MATE 16.04

JimZ

  • Gast
Installeren / deinstalleren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/23, 17:47:40 »
Ik heb een Editje aan m'n vorige psotje gehangen :) .

Gr,
Jim

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/23, 17:56:37 »
Citaat van: vanadium
Enkele opmerkinkjes van mijn kant:

Citaat
maar het is toch niet normaal dat je het weer met zo'n lapmiddel moet oplossen?
Ik zou dat niet echt een lapmiddel noemen: de optie is er expliciet daarvoor. aptitude in plaats van apt-get zou wellicht meer volgens jou idee werken: het kuist standaard meer en beter op, op voorwaarde dat je het programma ook met aptitude geinstalleerd had.

Fundamenteler: wat bij Linux blijft staan zijn bestandjes, die verder niets anders doen dan wat schijfruimte innemen. Bij Windows bestaat de vervuiling in het achterlaten van andere versies van gedeelde bibliotheken, gegevens in de centrale registry en andere niet reversibele wijzigingen in je systeem, die het systeem geleidelijk aan verzieken en vertragen.
klopt vanadium. aptitude=netter. echter nu niet allemaal aptitude gaan gebruiken naast apt-get. het is of aptitude of apt-get. anders zijn problemen te voorzien.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren / deinstalleren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/23, 18:34:58 »
@nom001
Konqueror = een metapakket. Konqueror is niet alleen de browser.
verder klopt het wel wanneer je KDE spul bijvoorbeeld in gnome installeert, er resten KDE materiaal achterblijven.
gewone software deinstalleren, op de nette manier geeft nauwlijks ¨vervuiling¨.
dus
1) Konqueror is geen best voorbeeld om je ¨vervuilingsprobleem¨ te illustreren.
2) gnome en kde progs naast elkaar geeft idd restmateriaal.( na verwijdering)
3) een ¨schoon¨ systeem bestaat niet. (wel een verzorgd systeem)
4) linux kent geen register, dus ook geen register/windows problemen.
5) wanneer je nog eens met een clean install begint, gebruik aptitude ipv apt-get.