Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten f-spot  (gelezen 5573 keer)

Offline gercokees

  • Lid
rechten f-spot
« Gepost op: 2008/03/02, 13:38:29 »
gercokees@laptop:~$ cd /usr/bin
gercokees@laptop:/usr/bin$ ls -la | grep f-spot
-rwxr-xr-x  1 root   root       1489 2007-09-28 15:15 f-spot
-rwxr-xr-x  1 root   root        516 2007-09-28 15:15 f-spot-import
-rwxr-xr-x  1 root   root        449 2007-09-28 15:15 f-spot-sqlite-upgrade
Hoi hoi,
Is het mij toegestaan (lees is het verstandig...) om f-spot-import de rechten g+w te geven (rwxrwxr-x)
Ik wil namelijk dat hij standaard de fotos in mappen zet die ook voor de groep-eigenaar schrijfbaar zijn.
Of moet ik dan iets heel anders doen?
Graag advies...
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline siegi

  • Lid
rechten f-spot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/02, 19:12:47 »
Dit veranderd gewoon de rechten van het import programma van fspot. Het lijkt me geen gevolg te hebben op wat het programma gaat doen.
Ik kan niet direct een methode verzinnen om dit ineens in orde te krijgen.

Offline gercokees

  • Lid
rechten f-spot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 13:40:39 »
Na veel puzzelen en lezen is het volgens mij gewoon een bug... Hier heb ik m gereport...:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/f-spot/+bug/201395
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
rechten f-spot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/12, 15:48:20 »
Het is geen bug denk ik, het werkt gewoon anders dan dat jij denkt ;)

Als ik het goed begrijp, wil je dat de bestanden die in een bepaalde map terecht komen, lees- en schrijfbaar zijn voor iedereen die lid is van een bepaalde groep.

Dan moet je zorgen dat de eigenaar van die map die betreffende groep is:
sudo chgrp groepnaam dirnaam

Hierna zet je de "groep sticky bit":
sudo chmod g+s dirnaam

Hierna heeft iedereen die tot de juiste groep behoort alle rechten op de files in die map.

Offline gercokees

  • Lid
rechten f-spot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 16:16:44 »
Nee, dat heeft die niet.
Met de sticky group id (sgid) behoort de file wel tot de groep, maar daarmee zijn de rechten nog niet goed gezet.
Standaard worden directories aangemaakt met als rechten: 777 (rwxrwxrwx). Door de umask op 022 te zetten (in de /etc/profiles dacht ik) worden de 2-tjes er voor de group en de world uitgehaald. Ofwel, de schrijfrechten (=2) in dit geval. Een nieuw aangemaakte directory wordt dan dus: 755 (rwxr-xr-x).
Files worden standaard aangemaakt met als rechten 666 (rw-rw-rw) alweer met een umask op 022 wordt dat 644 (rw-r--r--). Je kunt natuurlijk ook een andere umask zetten. Ik heb m op 002 waardoor voor de world de schrijfrechten worden uitgeschakeld. Ben je paranoide, dan zet je je umask op 077. Dan worden directories aangemaakt met 700 (rwx------) en files met 600 (rw-------).
Ik ben echt al een half jaar opzoek naar de vraag waarom f-spot niet de foto's importeert zoals ik dat wil (gedeelde map). Maar nu ben ik echt heel erg overtuigd van een bug. Ik sta open voor je argumentatie, dus ik ben benieuwd wat je ervan vind...
Trouwens, lees ook dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Umask

Groetjes,
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
rechten f-spot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/12, 16:45:10 »
Citaat
Directory Set Group ID

If the setgid bit on a directory entry is set, files in that directory will have the group ownership as the directory, instead of than the group of the user that created the file.

This attribute is helpful when several users need access to certain files. If the users work in a directory with the setgid attribute set then any files created in the directory by any of the users will have the permission of the group. For example, the administrator can create a group called spcprj and add the users Kathy and Mark to the group spcprj. The directory spcprjdir can be created with the set GID bit set and Kathy and Mark although in different primary groups can work in the directory and have full access to all files in that directory, but still not be able to access files in each other's primary group.

The following command will set the GID bit on a directory:

chmod g+s spcprjdir

The directory listing of the directory "spcprjdir":

drwxrwsr-x 2 kathy spcprj 1674 Sep 17 1999 spcprjdir

The "s'' in place of the execute bit in the group permissions causes all files written to the directory "spcprjdir" to belong to the group "spcprj" .
http://www.comptechdoc.org/os/linux/usersguide/linux_ugfilesp.html

Dat zou toch gewoon moeten werken?

Edit: Je moet dan of in /etc/profile of in ~/.bashrc van elke gebruiker de umask op 0002 zetten.

Offline gercokees

  • Lid
rechten f-spot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/12, 18:18:40 »
Dat zou moeten werken ja. Maar met F-spot werkt het helaas niet...
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline gercokees

  • Lid
rechten f-spot
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/12, 19:23:56 »
Bijvoorbeeld:
controleer je umask:
$ umask
0002
start f-spot en importeer een foto: "test.jpg". In mijn geval de file werd gekopieerd naar:
~/afb/2007/05/28/
maak een file:
$ touch ~/afb/2007/05/28/file
controleer de resultaten:
$ ls ~/afb/2007/05/28/ -la
totaal 1392
drwxrwsr-x 2 gercokees samen    4096 2008-03-12 19:17 .
drwxrwsr-x 3 gercokees samen    4096 2008-03-12 19:16 ..
-rw-rw-r-- 1 gercokees samen       0 2008-03-12 19:17 file
-rw-r--r-- 1 gercokees samen 1410133 2008-03-12 19:16 test.jpg
gercokees@laptop:~$

En zie daar de foutieve file-rechten voor de file "test.jpg" (dit zou rw-rw-r-- moeten zijn...)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
rechten f-spot
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/12, 20:57:48 »
Dat is dan of een fout in f-spot, of in mono, want f-spot is een mono programma.

De rechten veranderen van het f-spot bestand in /usr/bin, zoals jij wilde gaat niks helpen.
Het maakt voor de rechten die een script wel of niet heeft niets uit wat de rechten op het script bestand zijn.
Suid etc. werken niet op scriptbestanden.

Offline gercokees

  • Lid
rechten f-spot
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/13, 07:31:17 »
Citaat van: Johanvd
Dat is dan of een fout in f-spot, of in mono, want f-spot is een mono programma.
Dacht ik dus ook. Vandaar dat m hier: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/f-spot/+bug/201395
heb gerapporteerd.
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline gercokees

  • Lid
rechten f-spot
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/14, 15:53:34 »
Groet,
Gerco-Kees
<><