Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! Xubuntu is de weg kwijt  (gelezen 995 keer)

PieterD

  • Gast
Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Gepost op: 2008/03/16, 17:54:40 »
Langzaam beginnen de twijfels toe te slaan of Ubuntu en soortgenoten wel zoveel sneller en stabieler zijn dan WinXP.
Heb vandaag al drie vastlopers gehad....:-(
De derde bij het opschonen van bestanden. Dat ging opeens als stroop en een map openen duurde een eeuwigheid. Het gewoon afsluiten van de bestandsbladeraar werkte ook niet meer en xkill moest te hulp komen. Proberen opnieuw op te starten gaf ook al problemen en duurde wel een minuut voor er een reactie kwam.
Na het opstarten was (en is) zowel de bovenste alswel de onderste balk spoorloos verdwenen zodat de menus onbereikbaar zijn. Door toeval en het spelen met de ALT-functietoetsen had ik opeens de mogelijkheid om de Firefox-sessie te herstellen. Daarom kan ik nu dit berichtje schrijven.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe dit is op te lossen? Of wordt het een nieuwe installatie?

Edit: De panelen zijn terug na het intypen van 'xfce4-panel' in het ALT-F2 schermpje maar dat verklaart natuurlijk niet de oorzaak van deze problemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/16, 18:02:03 »
Opschonen van bestanden? Wat heb je daarvoor gebruikt?

Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/16, 18:02:58 »
Linux is zowiezo robuuster en stabieler dan Windo, dit staat als een paal boven water.

Wat meestal gebeurd is dat beginnelingen dingen doen op het filesysteem zoals ze gewend zijn bij MS producten,
en hier zit nou net de kneep, Linux is anders en je moet er ook anders mee werken.

Het is dus goed mogelijk dat je ergens iets gedaan hebt waardoor je file beschadigt hebt of perongeluk verkeerd ge-uninstalleerd hebt, waardoor er andere noodzakelijke files zijn verwijdert.

Last but not least kan het wel eens gebeuren dat een Update of een Upgrade verkeerd afloopt of word onderbroken waardoor files beschadigt raken.

Normaal gesproken niet erg, wanneer je precies weet wat en hoe .......

Enyway dit of zoiets is gebeurd op je systeem en wanneer je niet weet wat je gedaan hebt of niet gezien hebt wat er gebeurt is word het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Normaal gesproken is een nieuwe installatie niet nodig omdat ( In principe ??) alles te repareren is.

Echter vaak kost dit veel moeite en veel zoeken, terwijl een nieuwe installatie 1/2 uur tot 1 uurtje zal kosten en je systeem weer nieuw werkt.

Dus wat is raadzaam ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

PieterD

  • Gast
Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/16, 18:08:55 »
Citaat van: pjotr123
Opschonen van bestanden? Wat heb je daarvoor gebruikt?
Bedankt voor je response.

Ik was gewoon in de bladeraar bezig om wat gebruikersbestanden (let wel: géén systeembestanden) te verwijderen die overbodig waren in de home-map Documenten en daarna de prullenbak te legen. Ook wat bestanden op mijn externe USB-schijf (met ext3-partitie) heb ik opgeruimd..... :-(

Maar zoals al aangegeven in mijn eerste post-edit: de balkjes heb ik terug na een zoektocht via Google. En nu schijnt alles weer normaal te draaien. Vreemd....

PieterD

  • Gast
Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/16, 18:13:56 »
Citaat van: Gandyman
Linux is zowiezo robuuster en stabieler dan Windo, dit staat als een paal boven water.


Wat meestal gebeurd is dat beginnelingen dingen doen op het filesysteem zoals ze gewend zijn bij MS producten, en hier zit nou net de kneep, Linux is anders en je moet er ook anders mee werken.

Het is dus goed mogelijk dat je ergens iets gedaan hebt waardoor je file beschadigt hebt of perongeluk verkeerd ge-uninstalleerd hebt, waardoor er andere noodzakelijke files zijn verwijdert.
Hallo Gandyman
Ik ben echt geen digi-beet met computers en weet dus dat je niet met systeembestanden moet klooien en in Linux (waar ik pas een week of drie mee bezig ben) al helemaal niet... :-)
Ik was gewoon mijn map Documenten op aan het schonen alsmede mijn externe USB-schijf.

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/16, 19:12:47 »
Dan heb ik het vermoeden, dat Ubuntu de files opnieuw is gaan indexeren, waardoor de PC een stuk trager is tijdens het indexeren.

Hopelijk heb ik het goed en is er dus niets (meer) aan de hand.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/16, 19:27:02 »
Indien dat het geval is ff afwachten en de pc opnieuw booten zal wonderen doen.

Nog even een gerustellend dingetje...

Alles is niet helemaal zo zwart/wit zoals ik het omschreef.

Linux is zeer goed in staat zelf automagisch een heleboel te repareren.

uuuuh met een heleboel moet je dit wel genuanseerd zien natuurlijk,

Want als jij belangrijke files weggooid of iets is heel zwaar beschadigt houd het natuurlijk op.
:D

Nog een kleine noot:

Ik ben ervan overtuigd dat je weet wat je doet, en dus geen belangrijke zaken hebt weggooit,

Echter vergeet nooit dat in Linux veel dependencies aanwezig zijn, waardoor het best wel kan voorkomen dat je "denkt" een onschuldige file weg te gooien, maar dat in de praktijk ergens een proggie afhankelijk is van die file...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

hosti

  • Gast
Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/17, 00:09:31 »
Citaat van: Gandyman
Echter vergeet nooit dat in Linux veel dependencies aanwezig zijn, waardoor het best wel kan voorkomen dat je "denkt" een onschuldige file weg te gooien, maar dat in de praktijk ergens een proggie afhankelijk is van die file...
eeuhm... 1) net zoals onder windows, MACOS en solaris dunkt me en 2) als je dep. kan je niet weggooien als geen root rechten hebt. Als je die als root toch weggooit dan werd er verondersteld dat je wist waarmee je mee bezig was.

... with great power comes great responsibility!

PieterD

  • Gast
Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/17, 12:24:24 »
Hè, hè. Alles werkt weer. Er was iets mis met de session-manager. Xfce4-session opnieuw geïnstalleerd...

Bedankt voor de hulp.

Help! Xubuntu is de weg kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/17, 12:27:02 »
Kijk dus het was slechts een kleinigheidje , mooi

en wbt je vorige berichtjes :

idd klopt helemaal :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D