Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vista en Ubuntu ernaast installeren  (gelezen 713 keer)

Vista en Ubuntu ernaast installeren
« Gepost op: 2014/02/08, 08:42:08 »
Ik ga Vista opnieuw installeren, omdat ik na een paar maanden draaien op alleen Ubuntu 12.04 LTS Pinnacle HD begin te missen. Die draait alleen onder Vista. Upgraden ervan heb ik geen zin meer in.
Dus eerst dit topic opgezocht over XP en XUbuntu (inmiddels 1750 keer bezocht). http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=81365.25  :)

Ik draai nu nog steeds met 32 bits software op een 64 bits machine.

Uitvoering:
De DVD`s met software (64 bits) liggen gereed, inclusief serienummer, die stond gewoon op een sticker op de PC, zag men in de winkel.
nu wat films, muziek en documenten overzetten naar externe harde schijf.
Heb opgeschreven, wat ik er later in Ubuntu bij heb geïnstalleerd inclusief versienummer. PC niet verplaatsen, netwerk en stroomkabel erin.
Platte TV eraan met HDMI. Alles zo laten. Volgens mij niets vergeten.

Daarna:
Multiboot:
Belangrijk: EERST Windows installeren. Linux herkent dit, dan gaat de rest vanzelf, is de ervaring.

1. Vista installeren, aparte datapartitie aanmaken, die uit Windows en uit Linux benaderbaar is en Ubuntu 64 bits erop.
Uitzoeken hoe groot diverse partities moeten zijn.  In welk stadium is aanpassen het makkelijkst?
C: wordt windows D: wordt data, ander voor Linux.

Volgens Schoone: 
De ideale partitie-indeling
Het is verstandig voor de systeempartitie 20-30 Gb (minimaal 5-10 Gb) te reserveren voor een Windows XP-installatie en minimaal 40-50 Gb (zo niet meer) voor een Windows 8/7Vista. De resterende ruimte op de harde schijf kan voor andere doeleinden worden gebruikt, zoals een aparte partitie voor de persoonlijke data (bij voorkeur de D:-schijf, geformatteerd met het bestandssysteem NTFS). Een extra partitie van 32 Gb, geformatteerd met het bestandssysteem FAT32 (bij voorkeur de E:-schijf) komt op een later tijdstip van pas bij het maken van een systeemback-up van Windows.

Als laatste Ubuntu erop.

Volgens mij ben ik niets vergeten,  :)
O, ja even bij Menno Schoone op de website kijken bij her-installatie, daar staat alles beschreven. Partities maken kan ook bij installeren Ubuntu, als ik het me goed herinner.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/08, 12:50:01 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Vista en Ubuntu ernaast installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/08, 12:58:27 »
En de vraag is?

(want je hebt het in ondersteuning gezet en dat is als je een vraag hebt)

Maar waarom die Vista?
En waarom dan niet in Virtualbox, zodat je gewoon je Ubuntu hebt maar dan in een apart venster Vista?
VirtualBox is een vrij computerprogramma om besturingssystemen te draaien binnen een (ander) besturingssysteem.
Is mss een optie. ;)

Eigenlijk is de vraag, of je met Kdenlive het geluid in een film kunt bewerken.

Als Windows in een Virtualbox kan, dan doe ik dat liever.
Mijn DVD s blijken niet te werken en ik ben toch vastgelopen met her-installatie.
Ook de DVD met Vista, waarvan ik dacht, dat ik die uit een winkel had, werkt niet.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/09, 09:30:43 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Vista en Ubuntu ernaast installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/08, 12:59:28 »
Ja, dat kan met kdenlive :)

Re: Vista en Ubuntu ernaast installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/09, 09:28:22 »
Ja, dat kan met kdenlive :)

Het is gelukt, clips geknipt, audio op MUTE gezet, en stukje geluid van verderop in de film zelfs erin gekopieerd op stille stuk.
Bedankt.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

swake

  • Gast
Re: Vista en Ubuntu ernaast installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/09, 20:20:21 »
Waarom eigenlijk terug naar Vista?  Vista is bekend als zeer trage opstarter en geheugenvreter. Bij een 32-bits systeem heb je zeker 3GB ram geheugen nodig om dit OS en geinstalleerde software te draaien.