Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] De kernel van Ubuntu 10.04 LTS in ubuntu 11.04 plaatsen: kan dat ?  (gelezen 1403 keer)

Ik heb een oude laptop met een AMD Athlon XP 800 Mhz proc. en 2 gb Ram geheugen.

Evenwel is Wifi maar mogelijk met een PCMCIA-kaart van D-Link (ik heb er nog maar het probleem is hetzelfde).

Dat werkt maar de signaalsterkte is in Ubuntu 11.04 (ook Mint 11 =dezelfde kernel) maar de helft van wat ik heb met Ubuntu 10.04 LTS.

Nu bij wijze van experiment, wil ik de kernel van U 10.04 installeren in U 11.04 .

Maar ik weet niet hoe ik dat moet doen; kan je ergens die, voor mij, goed werkende kernel downloaden en installeren in U 11.04 ?

Ik heb in U 10.04 de 3.0 kernel geïnstalleerd via een .deb , maar ook 3.0 werkt niet goed met die PCMCIA-kaart.

Of ben ik nu op glad ijs aan het gaan ?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/08, 03:22:00 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: De kernel van Ubuntu 10.04 LTS in ubuntu 11.04 plaatsen: kan dat ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/07, 17:21:48 »
Lijkt me een bron van ellende, zeker de dependencies van de .deb. . Je kunt beter proberen uit te zoeken wat dat veroorzaakt. Andere driver versie, wellicht een instelling van de driver of de kaart.
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De kernel van Ubuntu 10.04 LTS in ubuntu 11.04 plaatsen: kan dat ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/07, 17:36:17 »
Is de snelheid ook daadwerkelijk lager, verlies je sneller contact met het access point en vind je minder netwerken?

Het probleem is dat de signaalsterkte in verschillende drivers (en driverversies) op een andere manier weergegeven wordt. De ene geeft een getal in dB, de ander in een percentage en er zijn ook drivers die getallen geven op een onbekende schaal. In het laatste geval weet alleen de fabrikant wat het is.

Een verschil in signaalsterkte tussen 2 driver(versie)s hoeft dus niet te betekenen dat het in praktijk ook echt verschilt.
Al kan het natuurlijk wel.

Re: De kernel van Ubuntu 10.04 LTS in ubuntu 11.04 plaatsen: kan dat ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/07, 17:42:47 »
Een oudere kernel in 11.04 zetten is niet zo'n probleem om te doen zie http://linuxd.wordpress.com/2008/11/26/how-to-downgrade-the-kernel-in-ubuntu-810-the-easy-way/ gaat weliswaar over 8.10 maar de methode is in 11.04 ook toepasbaar. Alleen zoals gavinspearhead  al aangeeft, in hoeverre heeft dit invloed op je andere drivers en ook programma's? Als je er niets bijzonders op hebt staan is het natuurlijk wel leuk om mee te experimenteren. Zo niet, zou ik het zeker niet doen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De kernel van Ubuntu 10.04 LTS in ubuntu 11.04 plaatsen: kan dat ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/07, 17:51:47 »
Het probleem is dat de signaalsterkte in verschillende drivers (en driverversies) op een andere manier weergegeven wordt.
Dat is ook zo (volgens mijn ervaring).
Maar altijd heb ik een goede verbinding, dus wat heb je aan een ongedefinieerd meter ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: De kernel van Ubuntu 10.04 LTS in ubuntu 11.04 plaatsen: kan dat ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/08, 03:21:10 »
Het ding is dat ik regelmatig mijn netwerk 'verlies' (dropjes). Dus ik denk echt aan een verzwakt signaal, maar zeker ben ik niet.
Op hetzelfde netwerk werk ik ook met W7, wel met een andere laptop, en mijn signaalsterkte is maximum (perfect dus).

Natuurlijk als de meters van dat signaal ook al niet perfect zijn in Ubuntu compliceert dat alleen maar de zaak.

Nu goed, ik denk dat ik mijn 'project' ga laten varen; voor de rest doet ie het perfect én ik heb een netwerkkabel vlakbij.

Het rare is dat er geen woord gerept wordt bij Ubuntu zelf (compatibiliteitslijsten) over dat probleem.

Ik weet zeker dat ik met U10.04 op die laptop met dezelfde cardbus-kaart geen enkel probleem heb/had ervaren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Je zou nog even kunnen googlen of het misschien te maken heeft met de energiebesparende functies.
Ik neem aan dat de nieuwere kernel daar meer aan doet en dat daardoor je signaal minder ver komt.
Misschien kan je met een kleine ingreep toch genieten van alle nieuwigheden en toch draadloos internetten :)


Die stappen van het power management had ik doorlopen, maar deze staat (standaard blijkbaar) op off.

De andere tips van je site hebben ook niet geholpen helaas.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort