Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartmenu LM 19.3  (gelezen 1676 keer)

Offline yJi

  • Lid
Opstartmenu LM 19.3
« Gepost op: 2020/03/10, 13:56:07 »
Het opstartmenu van de Linux versies staan nu alleen maar als tekstregels in het eerste scherm na het opstarten.
Blijkbaar kan ik niet meer een andere Linux  Mint aanklikken, wat nog wel kon bij Linux Mint 19.2.
Alleen zijn dan ook slecht de vier pijltoetsen te gebruiken in het opstartscherm van LM 19.3. Tab en dergelijke werken dan ook niet.
De overige keuze opties die ook wel aangegeven staan  onderin dat opstartscherm  dat helpt me dus ook niet verder.

De vraag is dan deze: Hoe start ik de op te starten Linux Mint Versie in het opstartscherm van LM 19.3?

Bij voorbaat dank!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/10, 20:22:03 »
Het gaat hier dus om een nieuw soort van Grub-menu.
Nu heb ik ook gemerkt dat je mogelijk nog wel kan kiezen door met twee toetsen tegelijk te gaan indrukken.
Een pijltjes-toets met de Enter-toets.

Weet eigenlijk niet of dit dan ook de bedoeling ervan is om met twee knoppen tegelijk in te drukken...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline loti

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/10, 20:53:20 »
Krijg je de Grub bij het opstarten helemaal  niet meer zien?
En wat bedoel je met een "andere Linux Mint"  kiezen?
Kan je ook een beschrijving geven van de "nieuwe grub" , wat staat b.v. bovenaan vermeld?

Offline yJi

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/11, 08:26:50 »
Krijg je de Grub bij het opstarten helemaal  niet meer zien?
En wat bedoel je met een "andere Linux Mint"  kiezen?
Kan je ook een beschrijving geven van de "nieuwe grub" , wat staat b.v. bovenaan vermeld?

Neen!

Linux Mint 19.2 heb het ernaast geïnstalleerd.

Het zijn enkel tekstregels Linux Mint 19.3 bovenaan, dan de gecompileerde LM 19.3, dan de geheugentestopties en vervolgens Linux Mint 19.2.

Het zo bekende grub-menu zie je totaal niet meer. Ogenschijnlijk kun je ook niet kieze zoals wel kon in het bekende Grub-menu, alleen de tab-, de e-  en de c-toets  helemaal in een regel onderaan het scherm.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline PKing

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/11, 09:15:40 »
En wanneer je de shift toets indrukt tijdens opstarten?
Normaal gesproken komt de GRUB dan op...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/11, 09:37:23 »
Probeer dit eens yJi:
sudo apt purge grub2-theme-mint*sudo update-grub
En dan opnieuw opstarten.
Je zou dan het ouderwetse grub menu moeten zien.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline yJi

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/11, 17:46:43 »
En wanneer je de shift toets indrukt tijdens opstarten?
Normaal gesproken komt de GRUB dan op...

Maarrrr...bij mij dus niet, maar toch bedankt!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/11, 17:48:17 »
Probeer dit eens yJi:
sudo apt purge grub2-theme-mint*sudo update-grub
En dan opnieuw opstarten.
Je zou dan het ouderwetse grub menu moeten zien.

Veel geprobeerd, maar de bovenstaande commando's hebben mij dus weer het ouderwetse grub-menu gegeven!
Hartelijke dank!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/12, 18:47:14 »
Krijg je de Grub bij het opstarten helemaal  niet meer zien?
En wat bedoel je met een "andere Linux Mint"  kiezen?
Kan je ook een beschrijving geven van de "nieuwe grub" , wat staat b.v. bovenaan vermeld?

Neen!

Linux Mint 19.2 heb het ernaast geïnstalleerd.

Zo zag het grubmenu eruit na installatie van Linux Mint 19.3 (kon de flits niet meer uitzetten)

Het zijn enkel tekstregels Linux Mint 19.3 bovenaan, dan de gecompileerde LM 19.3, dan de geheugentestopties en vervolgens Linux Mint 19.2.

Het zo bekende grub-menu zie je totaal niet meer. Ogenschijnlijk kun je ook niet kieze zoals wel kon in het bekende Grub-menu, alleen de tab-, de e-  en de c-toets  helemaal in een regel onderaan het scherm.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline loti

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/12, 19:26:50 »
Dit menu heb ik ook met dualboot Mint  19.3 en Windows 10.
Met de pijltjes toets kan ik gewoon kiezen welke distro ik op wil starten.
Het werkt bij mij als voorheen, alleen in een nieuw jasje.

Offline yJi

  • Lid
Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/17, 12:29:41 »
Dit menu heb ik ook met dualboot Mint  19.3 en Windows 10.
Met de pijltjes toets kan ik gewoon kiezen welke distro ik op wil starten.
Het werkt bij mij als voorheen, alleen in een nieuw jasje.

Neen, dit zeker niet hoor, want dit werkte immers niet!
In werklijkheid is het bij mij misschien wel twee slagen kleiner  op mijn Lenovo en daar doet het dan ook zoals jij ook beschreef. Dat nieuwe grub-menu.
Op de BTO doet het alles net even anders, daarom ook dat opstartprobleem met het nieuwe grub-menu.

Wil nog even het profiel , qua de laptops, veranderen, maar hoe ging dat ook al weer...   
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Opstartmenu LM 19.3
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/19, 12:24:24 »
...
Wil nog even het profiel , qua de laptops, veranderen, maar hoe ging dat ook al weer...

In het menu van het forum (rijtje met Index, Help, Zoek, Profiel etc.) met de muis over Profiel en dan klikken op Forumprofiel. Dit brengt je rechtstreeks naar de wijzigingspagina. Wat jij wil aanpassen is waarschijnlijk de Handtekening aldaar.