Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?  (gelezen 1498 keer)

Offline wowo

  • Lid
[Opgelost] Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Gepost op: 2013/08/13, 14:24:52 »
Ik heb mijn foto's met keywords (labels) en titels in Shotwell netjes georganiseerd.

Nu wil ik mbv mijn keywords de bestandsnamen gaan renamen. Hierbij wil ik wel dat ook de oorspronkelijke naam die mijn camera heeft gegeven ook aanwezig blijft.
Keywords zijn IPTC tags (Iptc.Application2.Keywords).

Een voorbeeld om het geheel wat duidelijker te maken:
"DSC06974.JPG" wil ik renamen naar "DSC06974 Vakantie Spanje 1980 Bilbao"

Nu heb ik de volgende terminal programma's voor Ubuntu gevonden:
exiv2
exiftool
Verder heb ik nog gekeken naar pyRenamer en Phatch.

Ik kom er echter niet uit wat ik moet doen om dit voor mekaar te krijgen.
De IPTC keywords moeten gelzen worden en vervolgens gebruikt worden om het bestand te renamen met houd van de oorspronkelijke naam.

« Laatst bewerkt op: 2013/08/14, 10:45:15 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/13, 14:38:57 »
Geloof dat ik op het goede spoor zit met exiftool.
Ik heb al het bestand met:
exiftool '-FileName<${Headline}.jpg' home/silencio1/temp/*.jpggerenamed met behulp van de titel.
Dus
"DSC06974.JPG" werd "Terugreis over het eiland Pag.jpg"
Nu nog een commando vinden dat de oorspronkelijk benaming gehandhaafd blijft en dat het renamen niet met de tiltel maar met de keywords gebeurd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/13, 14:43:51 »
Ik heb al het volgende gevonden:
exiftool '-FileName<${Keywords}.jpg' /home/silencio1/temp/*.JPGNu is DSC06974.JPG gerenamed naar:
2013, Kroatië, Novalja, Vakantie.jpg

Blijkbaar gaat er iets mis met tekens. Kroatië had Kroatië moeten zijn.

Wat moet ik nu nog doen om de oorspronkelijke benaming als eerste te handhaven ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/13, 15:18:42 »
Ik zou i.p.v. spaties, koppelstreepjes gebruiken. En geen trema's of accenten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/13, 15:28:44 »
Hallo Wowo,

Ik ben een enthousiaste fotograaf. Mijn oude 450D is al heel wat keren "klokkie rond" gegaan. Ik gooi niks weg. RAW niet, jpg niet. Ik heb dus enorme bergen bestanden in de afgelopen jaren verzameld.

Ik had altijd veel plezier van de Massaal hernoemen functionaliteit van de Thunar bestandsbeheerder onder de normale Ubuntu (die met Unity enzo). Nog voordat ik over ging stappen naar Xubuntu heb ik dat los gelaten.

Ik snap heel goed waar jij nu naar op zoek bent. Die weg heb ik ook bewandeld. Uiteindelijk was dat toch niet waar ik vrede mee had. Al die grote, lange bestandsnamen vol informatie waren gewoon niet handig. Niet in een hele grote map, niet in kleinere mappen. Programmatuur begon er moeite mee te hebben in sommige gevallen. Zoeken werd puur traag.

Nu zet ik alles per opnamedatum in een aparte submap. Dus voor vandaag zou dat een map ../2013/8/13 worden. In die map zet ik een tekstbestand met als bestandsnaam de inhoudelijke informatie die ik vroeger net als jij in de bestandsnaam stopte, tezamen met een uniek sleutelwoord. Daarop kan ik perfect zoeken. Het is helemaal onafhankelijk van programmatuur en zijn eventuele tekortkomingen. En omdat die tekstbestanden hele kleine bestanden zijn en het er ook nooit ontzettend veel worden kan dit qua schaalvergroting nauwelijks kapot.

Naast die map (13 in dit voorbeeld) maak ik eventueel een map 13s voor verkleiningen of andere speciale gevallen.

Heel iets anders dus dan waar jij nu naar op zoek bent. Veel succes ermee! Misschien dat je nu of later toch wat mag hebben aan het bovenstaande. Er zijn natuurlijk altijd meer wegen die naar Rome leidden.

groeten,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wowo

  • Lid
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/13, 16:55:20 »
@femke GPRename is niet wat ik zoek want die haalt geen info uit de Exiff/IPTC tags die ik in Shotwell aangemaakt heb voor mijn foto's. GPRename komt overigens wel erg overeen met pyRenamer.

@Pjotr de komma's en spaties komen vanwege het feit dat je in Shotwell meerdere labels gescheiden worden door komma's. Dit is volgens mij standaard bij het taggen in de fotografie. Ik begrijp je bezorgdheid maar misschien is het achteraf nog mogelijk om dit te veranderen.

@jvecht Leuke oplossing die inderdaad programma onafhankelijk is. Ik heb echter al een tijdje gekozen voor Shotwell waarbij ik nadat ik de foto's geïmporteerd heb de titels ga aan maken en ook de labels (keywords). Het mooie vind ik dat ik dat altijd binnen het programma achteraf eenvoudig kan aanpassen.
Het zoeken binnen Shotwell vind in mbv de titel ,labels of datum erg handig.

Wat ik verder erg handig vind om gebruik te maken van de hiërachische tags:
"Shotwell supports also hierarchial tags. You can rearrange your tags by drag and drop a tag onto another. To create a new subtag right-click on a tag and select New.

Hierarchial tags can help you to sort your tag list in ways that better match how you work or think; for example, you can store location tags like "Mountains" or "Beach" under a parent tag "Places", which itself can be placed under the tag "Summer Holidays".

Note that deleting a parent tag will also delete its child tags."

De meeste foto programma's ondersteunen nu hiërarchische tags, ook Picasa bv.
"Vakantie" met daarin de diverse landen, jaartallen en plaats van de vakantie.
(Vakantie > Kroatië > 2013 > Zagreb

Met het renamen aan de hand van de tags volg ik dezelfde structuur als bij het taggen van mijn muziek.
Ik maak (weliswaar mbv een internet-database) eerst mijn tags aan en aan de hand van deze tags ga ik de mapstructuur en bestandsnaam aanmaken.

Mijn foto's importeer ik altijd via Shotwell en dus worden die foto's op jaar - maand en dag in mappen gestopt terwijl de oorspronkelijke naamgeving door de camera intact blijft (zoals jvecht ook doet).

Ik wil nu dus als het mogelijk is batchgewijs geautomatiseerd de door mij aangebrachte tags op een nette manier ook nog in de bestandsnaam zetten (met behoud van de oorspronkelijke nummering).
Niet echt noodzakelijk, maar als het kan lijkt het mij toch wat meerwaarde te geven.
Wanneer ik soms toch nog een aantal tags zou aanpassen kan ik de boel dan toch weer geautomatiseerd aan de hand van deze tags renamen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline bjeli

  • Lid
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/13, 17:00:19 »
Zeer interessante topic die ik zal blijven volgen (voor eventuele oplossingen/tipcs/trucs). :)
Ik ben ook al heel lang opzoek naar "een systeem" die handig is.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/13, 18:57:36 »
Ik heb echter al een tijdje gekozen voor Shotwell waarbij ik nadat ik de foto's geïmporteerd heb de titels ga aan maken en ook de labels (keywords). Het mooie vind ik dat ik dat altijd binnen het programma achteraf eenvoudig kan aanpassen.
Het zoeken binnen Shotwell vind in mbv de titel ,labels of datum erg handig.
Dat snap ik en dat respecteer ik ook. Het was wel geen Shotwell wat ik destijds als organiseerder gebruikte, maar het liep een keer mis. Daarna wilde ik me niet meer binden aan een programma.

Nou ja, ik val in herhaling ... . ^-^

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wowo

  • Lid
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/14, 00:04:34 »
Ben al weer een stap verder.
Ik kan de boel nu renamen met de IPTC Keywords (in de metadata van de foto opgeslagen) met behoud van de oorspronkelijke naamgeving.
Dit kan worden uitgevoerd op alle foto bestanden die zich bevinden in een bepaalde directory (hier genaamd 'temp')
exiftool '-filename<%f_$Keywords.%e' /home/silencio1/tempDSC06974.JPG
wordt
DSC06974_2013, Kroatië, Novalja, Vakantie.JPG
Met pyRenamer kan ik eenvoudig de spaties vervangen door _ en ook de , weghalen
Het wordt dan:
DSC06974_2013_Kroatië_Novalja_Vakantie.JPG

Nu alleen nog het probleem oplossen van de ë die verkeerd geïnterpreteerd wordt.

Ga hiervoor een vraag stellen op het exiftool forum want die zullen me hiermee wel kunnen helpen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/14, 10:05:51 »
Het probleem met de ë heb ik nu ook opgelost.
De code wordt nu:
exiftool -L '-filename<%f_$Keywords.%e' /home/silencio1/temp-L betekent dat de Latin charset gebruikt moet worden ipv de default UTF8.

Conclusie: Exiftool is een zeer krachtig programma met enorm veel mogelijkheden.
Je kunt bv ook hiermee automatisch een directory indeling maken aan de hand van de Exif metadata.
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/
Echt een aanrader.

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: [Opgelost] Renamen foto bestanden mbv IPTC keywords. Hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/24, 22:46:45 »
Nog even een aanpassing van het commando voor de volledigheid.
Exiftool kan namelijk ook de "," eruithalen en de spaties vervangen door "_".
Zorg er van te voren wel voor dat je een recente versie hebt van exiftool. Versie 9.14 en eerder geven vreemde uitkomsten.
exiftool -L '-filename<%f_$Keywords.%e' -sep '_' /home/silencio1/tempIndien de keywords niet goed zouden zijn opgeslagen werkt het volgende commando:
exiftool -L '-filename<%f_${Keywords;s/, /_/g}.%e' -sep '_' /home/silencio1/temp
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS