Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internet verbinding  (gelezen 2185 keer)

Offline MFMJ

  • Lid
Geen internet verbinding
« Gepost op: 2010/06/13, 07:46:43 »
Net een nieuwe laptop gekocht (Acer Aspire 7745G). Natuurlijk meteen naast windows 7 (dual boot) de laatste versie (64 bits versie) van Ubuntu geïnstalleerd. Wat schets mijn verbazing, geen internet mogelijkheid. De opties worden niet weergegeven. Bij naspeuring op internet lijkt het er op dat zowel de ethernet als de wireless drivers niet geïnstalleerd zijn. Ik heb dus geen mogelijkheid om verbinding met het internet te krijgen. Wie kan mij, een beginner, helpen?

Ethernet is Atheros AR8151 PCI-E
Wireless is Broadcom 802.11-n

Offline Drummies

  • Lid
Re: Geen internet verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/13, 08:06:40 »
Dat er een wireless driver e.v.t nog geïnstalleerd moet worden kan ik me voorstellen.(Ps bij een aantal laptops is er de mogelijkheid om d.m.v een schuif/drukknop wireless te activeren).
Maar dat je ethernetkaart niet wordt herkend is wel vreemd.Is de installatie van 10.04 uitgevoerd met een bedrade internetaansluiting.

Citaat
Zorg bij voorkeur voor een bedrade internetaansluiting zodat direct de laatste wijzigingen aangebracht kunnen worden.

Geef anders eens commando lspci in de terminal en post hier de output daarvan.

Of het  kan zijn dat er geen IP-adres vrij wordt gegeven na een herstart in Linux.en zal je het ip adres onder windows moeten vrijgeven.
Open hiervoor in Windows XP een DOS-venstertje:
Start - Programma's - Bureau-accessoires - Opdrachtprompt

ipconfig /release +enter
« Laatst bewerkt op: 2010/06/13, 08:15:05 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline MFMJ

  • Lid
Re: Geen internet verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/13, 08:14:11 »
Helaas heb ik de installatie zonder internet verbinding uitgevoerd.

Het commando zal ingeven.

Offline MFMJ

  • Lid
Re: Geen internet verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/13, 08:24:09 »
Dit is krijg ik terug:

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.
 
jan@jan-laptop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor DRAM Controller (rev 12)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Core Processor PCI Express x16 Root Port (rev 12)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Core Processor Integrated Graphics Controller (rev 12)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset HECI Controller (rev 06)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset USB2 Enhanced Host Controller (rev 06)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio (rev 06)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset PCI Express Root Port 1 (rev 06)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset PCI Express Root Port 6 (rev 06)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset USB2 Enhanced Host Controller (rev 06)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev a6)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Mobile 5 Series Chipset LPC Interface Controller (rev 06)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset 4 port SATA AHCI Controller (rev 06)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset SMBus Controller (rev 06)
00:1f.6 Signal processing controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset Thermal Subsystem (rev 06)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Redwood [Radeon HD 5600 Series]
01:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc Redwood HDMI Audio [Radeon HD 5600 Series]
02:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications AR8151 v1.0 Gigabit Ethernet (rev c0)
09:00.0 Network controller: Broadcom Corporation Device 4357 (rev 01)
ff:00.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QuickPath Architecture Generic Non-core Registers (rev 02)
ff:00.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QuickPath Architecture System Address Decoder (rev 02)
ff:02.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QPI Link 0 (rev 02)
ff:02.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QPI Physical 0 (rev 02)
ff:02.2 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Reserved (rev 02)
ff:02.3 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Reserved (rev 02)
jan@jan-laptop:~$ ^C
jan@jan-laptop:~$ 



Lijkt dat het systeem toch de drivers herkend. Maar rechts boven, waar onder UBuntu 8 en 9 de mogelijkheid is om een net werk te kiezen, blijft die optie voor mij geblokkeerd. Alleen de VPN optie krijg ik te zien.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Geen internet verbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/13, 08:31:06 »
Ethernetkaart staat er tussen  ;)
Citaat
Ethernet controller: Atheros Communications AR8151 v1.0 Gigabit Ethernet (rev c0)

Als je rechter muisklik doet op je Netwerk Applet staat je netwerkverbinding dan uit of aangevinkt ??
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline MFMJ

  • Lid
Re: Geen internet verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/13, 08:58:11 »
De volgende vinkjes staan aan:
- enable networking
- enable notifications


Re: Geen internet verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/13, 10:46:29 »
http://newyork.ubuntuforums.org/showpost.php?p=9370455&postcount=1

Je blijkt de driver voor deze controller zelf te moeten bouwen uit de download zoals vermeld in bovenstaande post.
Download staat onder AR81Family Linux Driver op http://partner.atheros.com/Drivers.aspx
De driver source: http://partner.atheros.com/Download.aspx?id=125

Hier is er nog iemand die dit ook gedaan heeft:
http://newyork.ubuntuforums.org/showpost.php?p=9446663&postcount=12

Weet niet of dit te hoog gegrepen is, maar anders moet je eens kijken of er eventueel een steunpunt bij je in de buurt zit.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Drummies

  • Lid
Re: Geen internet verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/13, 10:50:57 »
Mogelijk heb je iets aan de informatie in onderstaande link,daar hebben ze de volgende driver gedownload  AR81Family Linux Driver en het schijnt te functioneren

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9393750
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Ronan

  • Gast
Re: Geen internet verbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/25, 20:52:33 »
Hallo, wellicht is het je inmiddels al gelukt maar ik had precies hetzelfde probleem en ook ik heb een ACER 7745G. Ik heb van alles geprobeerd en heb inmiddels draadloos internet. Het is me gelukt op de volgende manier;
Het rare is dat wanneer je Ubuntu probeert via de CD dan krijg je wel de melding dat er drivers beschikbaar zijn en wanneer je deze dan installeert en activeert dan werkt je draadloos internet.
Wanneer je nu Ubuntu afsluit en vervolgens weer laat opstarten en kiest voor definitieve installatie dan krijg je niet de melding dat er drivers gevonden zijn en lukt het dus niet om internet verbinding te krijgen.

Ik heb als eerste middels Gparted de Ubuntu versie verwijderd (Gparted vind je wanneer je Ubuntu via de CD draait). Hierna heb ik opnieuw Ubuntu opgestart via de CD nu verscheen weer de optie om de driver te installeren, vervolgens geïnstalleerd en de internet verbinding tot stand gebracht.
En nu komt het,.... sluit niet af maar installeer Ubuntu definitief door te klikken op het icoontje welke op het bureaublad staat met de vermelding "Ubuntu definitief installeren" .

Bij mij werkte het.... het lijkt logische, maar misschien heb je dit nog niet geprobeerd.

succes.   

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen internet verbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/25, 21:01:06 »
Ronan, Welkom op het forum.

Bedankt om dit hier even te posten. Zo hebben anderen en evt. ook de TopicStarter er iets aan.
Als het zo bij iedereen met een Atheros kaart werkt is dat wel een enorm goede tip en werkwijze dan die waarbij je zelf moet gaan "bouwen".
Dus mensen die met deze tip hun verbinding hebben tot stand kunnen brengen laat het hier weten en dan splits ik eventueel het topic met een verbeterde titel.

Met vriendelijke groet,
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2010/07/25, 21:02:48 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu